وقف های جالب سال 95 وقف های جالب سال 95 وقف های جالب سال 95 بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
وقف های جالب سال 95 وقف های جالب سال 95 وقف های جالب سال 95 وقف های جالب سال 95 وقف های جالب سال 95

وقف های جالب سال 95

وقف بی‌شک زیباترین تجلی گاه نوع دوستی و انسانیت است و ایران اسلامی پیشرو در زمینه وقف‌ است، زیباترین و شاید جالب‌ترین وقف‌های تاریخ این سنت حسنه را نیز به خود اختصاص داده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل ازسازمان اوقاف وامور خيريه، امسال از 7 تا 16 آذرماه به نام دهه وقف نامگذاري و برنامه هاي مختلفي برگزار شد تا فرصتي براي يادآوري خدمات وبركات سنتي باشد كه بي‌شك بي‌منت‌ترين جلوه ايثار و انفاق و زيباترين تجلي‌گاه حس نوع دوستي و انسانيت بوده اما پايان اين دهه، آغازي تازه براي تلاش در مسير احياي اين سنت حسنه است.
** بازنمايي زيبايي‌هاي وقف، اين سنت حسنه را در جامعه جاري و ساري مي‌كند آنچه بيش از هر چيز ديگري مي‌تواند فرهنگ وقف را در جامعه جاري و ساري كند، بازنمايي زيبايي‌هاي وقف است كه در كشور به وفور مشاهده مي‌شود. طرح اينكه وقف هميشه نبايد به مدرسه و بيمارستان و مكتب خانه و آب انبار وخلاصه شود و وقف‌هاي كوچك و بزرگ بسياري به عنوان وقف درتوشه سفر پر پيچ و خم آخرت افراد گنجانده شده، مي‌تواند اثرگذاري بالايي داشته و افراد بسياري را در مسير اين سنت حسنه قرار دهد. يكي از جذابيت‌هاي وقف‌، ظرافت نيت واقفان است كه دقت وباريكيبني در برخي از آنها، ناخودآگاه انسان را به سمت اين سنت حسنه سوق مي‌دهد. ثبت بيش از 750 نوع نيت خيرخواهانه در وقف هاي ايران حاكي از ظرافت طبع و نوع دوستي عميق و حس انسان دوستي ، ملت ايران ملهم از مكتب انسانيت ومعرفت اسلام است. در اين گزارش قصد داريم بخشي از وقف هاي جالب و با نيت هاي جديد و مورد نياز ثبت شده در 9 ماهه سال 95 را مرور كنيم :
** وقف 8 واحد آپارتمان در سمنان هشت واحد آپارتمان كه در چهار طبقه و زميني به مساحت 260 مترمربع احداث شده است، در شاهرود وقف شد. متراژ مفيد آپارتمان‌ها 800 مترمربع و هر واحد 100 مترمربع است؛ ارزش ريالي و كارشناسي اين موقوفه، يك ميليارد و 200 ميليون تومان بوده و حاج محمدحسن حسين‌پور واقف خير انديش اين موقوفه بوده است. محل موقوفه درشهر شاهرود - بلوار كارگر بوده و واقف، يك‌سوم اجاره‌هاي اين موقوفه را براي برگزاري مراسم امامان معصوم (ع)، يك‌ سوم منافع اين موقوفه را به فقرا و ايتام و يك‌ سوم ديگر درآمد اين موقوفه را صرف مدارس علميه و طلاب حوزه علميه شاهرود كرده است.
** دو وقف جديد در خراسان شمالي با نيت بيماران سرطاني 2 وقف جديد در روستاي گرمخان ازتوابع شهرستان بجنورد با نيت امورخيريه وبرگزاري سوگواري عزاداران حضرت امام حسين(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) و بيماران سرطاني به ثبت رسيد. واقف خير انديش نورالله نامور ساكن بجنورد يك باب منزل مسكوني در روستاي گرمخان از توابع بجنورد به متراژ 100 متر مربع به ارزش 100 ميليون ريال را با نيت ساخت هر نوع بناي خيريه عام المنفعه وقف كرد. همچنين واقف خيرانديش نورالله نامور يك قطعه زمين زراعي آبي به متراژ 4 هزارو متر مربع در روستاي گرمخان به ارزش تقريبي 600 ميليون ريال با نيت سوگواري و اطعام عزاداران حسيني(ع) و كمك به بيماران سرطاني بجنورد را وقف كرد. ارزش تقريبي اين 2 موقو فه 70 ميليون ريال برآورد شده است.
** وقف خانه 4 ميلياردي توسط زوج جواني در آذربايجان غربي 6 دانگ يك منزل مسكوني به متراژ 200 مترمربع در 2 طبقه توسط خانواده عبداللهي وقف شده است. ارزش ريالي اين موقوفه توسط كارشناسان چهارميليارد ريال برآورد شده است كه با نيت كمك به بيماران سرطاني وقف شده است. **وقف 4 هكتار زمين براي تدفين اموات در كرمان واقفان گرانقدر 'ناصر شريفي' و علي بر ور' در اقدامي خداپسندانه، 42 هزار 300 متر مربع از اراضي ملكي خود را بصورت مشاركتي در قالب يك سنت حسنه، وقف كردند. واقفان با نظارت وتوليت خود اراضي فوق را جهت اختصاص مكاني براي دفن اموات در شهرستان جيرفت قرار داده اند،‌ ارزش اين وقف مبلغ 2 ميليارد ريال برآورد شده است.
** آخرين برگ سبز دفتر زندگي شهيدي با وقف اموالش ورق خورد شهيد دكتر داوود اصغري با وقف همه اموال و دارايي هايش براي حمايت از بيماران سرطاني آخرين برگ از زندگيش را ورق زد. اين شهيد قبل از شهادت هم به فكر كمك به ديگران بود به‌طوري كه همه اموال و دارايي اش را كه بالغ بر 8 ميليارد تومان بود، ليست كرد و همه آنها را در مؤسسه خيريه حمايت از بيماران سرطاني ريحانه وقف كرد. او به آرزويش رسيد و با وقف همه دارايي اش ايثارگري هايش را كامل كرد و پس از تحمل سالها درد و رنج ناشي از جراحت‌هاي دوران جنگ، به كاروان شهدا پيوست. ** وقف يك باب مغازه به نيت كمك به ايتام و ترويج علوم قرآني در تهران واقف خيرانديش اميرمسعود لك شش دانگ از مغازه خود را به مساحت 18 متر مربع به ارزش بيش از 4 ميليارد ريال وقف كرده است. اين موقوفه به نيت ترويج فرهنگ علوم قرآني، كمك به بيماران، افراد بي بضاعت و افراد سالمند، كمك هزينه دانش آموزان بي بضاعت از دوران ابتدايي تا دانشگاه، كمك هرينه ازدواج جوانان در شهريار به ثبت رسيده است. ** وقف يك قطعه باغ انگور به مساحت يك و نيم هكتار يك قطعه باغ انگور سياه ديمي با مساحت يك و نيم هكتاردر روستاي نيسك آباداز توابع شهرستان سردشت استان آذربايجان غربي وقف شد. واقف خير انديش'كريم قادري 'اين زمين را به نيت ، صرف در امور و هزينه هاي مسجد روستاي نيسك آباد وقف نمود،‌ ارزش اين وقف 6 ميليارد ريال برآورد شده است.
** يك قطعه باغ وقف ساخت خانه سالمندان شد واقف خير انديش علي ملك محمدلو دو دانگ از شش دانگ يك قطعه باغ به مساحت 3 هزار متر مربع واقع در شهريار ميدان نماز پل ولايت وقف نمود،‌ اين موقوفه به نيت سراي سالمندان در شهريار مي باشد. ** پدر شهيد 285 متر زمين خود را در مازندران وقف كتابخانه كرد واقف خيرانديش 'رحمت اله تير گران ' پدر شهيد مصطفي تيرگران با حضور در اداره اوقاف و امور خيريه لاريجان نسبت به وقف زمين موروثي خود اقدام كرد. مساحت اين موقوفه ٢٨5 متر مربع و ارزش موقوفه حدود 712 ميليون ريال است. اين زمين براي ساخت خانه عالم و كتابخانه در روستاي كفا منطقه نمارستاق لاريجان وقف شده است.
** باغ مشجر پسته در كرمان وقف امامزاده شد واقف نيك انديش 'نرجس كرباسي' در اقدامي خداپسندانه باغ مشجر درختان ثمري خود را به مساحت 200 متر مربع وقف امامزاده كرد. واقف با توليت خود، درآمد حاصل از فروش محصول باغ را جهت تأمين مخارج عمراني، فرهنگي و مديريتي بقعه متبركه بي بي معصومه (س) تقبل كرده است. ** وقف يك قطعه زمين براي زائران پياده امام رضا(ع) غلامي يكي از خيّران نيك انديش شهرستان، زميني به مساحت 500 متر مربع به نيت ساخت حسينيه و موكب براي خدمت رساني به زائرين علي بن موسي الرضا(ع) به ارزش 350 ميليون ريال در شهرستان فروج استان خراسان شمالي وقف كرد. ** وقف دو فيش حج براي كمك به بيمارستان تخصصي سرطان با توجه به هتك حرمت به زائرين بيت الله الحرام در مناسك با فضيلت حج سال قبل و رخ دادن فاجعه منا ، خانواده آقاي محمدي به همراه همسرشان خانم خادملو در ماه ضيافت الهي فيش حج خود را به فروش رسانده و براي خريد اوراق وقف جهت ساخت بيمارستان تخصصي سرطان كه هم اكنون در شهرري و فارس و مناطق ديگر در حال احداث است هزينه كردند تا به عنوان واقف نامشان درزمره خير انديشان ثبت گردد و ثواب اخروي را براي خود رقم بزنند. **وقف كتاب در خراسان رضوي يكي از اعضاي هيئت امناي آستان مقدس امامزاده شعيب(ع)سبزوار، كتاب هاي ديني و مذهبي خود را جهت ترويج فرهنگ كتابخواني در بقاع متبركه اين شهرستان وقف كرد. وي هدف از اين وقف را، آشنايي بيشتر جامعه به خصوص نسل جوان با فرهنگ و سيره اهل بيت(ع) و ترويج فرهنگ كتابخواني عنوان كرد. اين نيكوكار خيرانديش سبزواري تاكنون اقدامات زيادي براي دستگيري از نيازمندان همچون تهيه جهيزيه براي نوعروسان و توزيع مواد غذايي بين افراد مستحق انجام داده است. ** زميني 250 ميليون ريالي در خراسان شمالي وقف تهيه جهيزيه زوج هاي جوان شد يك قطعه زمين كشاورزي آبي به مساحت يك هكتار به ارزش 250 ميليون ريال ريال در روستاي مهمانك وقف شد. معصومه كمالي، واقف نيك انديش اين قطعه زمين را با نيت كمك به افراد نيازمند و خريد جهيزيه براي زوج هاي مستمند روستا با معرفي معتمدين و روحانيون محل، ثبت كرد. ** زميني 20 ميليارد ريالي وقف نگهداري از سالمندان و بي سرپرستان شد اين قطعه زمين و ساختمان جديدالاحداث مسكوني به مساحت يك هزار متر مربع و زير بناي 600 متر مربع با تمامي امكانات آن وقف شده است . ارزش ريالي اين وقف 20 ميليارد ريال برآورد شده است. واقفان خير انديش «حاج مصطفي شيخي» اين وقف را به نيت «نگهداري از سالمندان و بي سرپرستان شهرستان سردشت و حومه» وقف نموده است .
**واقف 100 ميلياردي يك وقف ديگر براي اشتغال رساند محمدحسن كاظمي شيرازي، بزرگ‌ترين واقف سال كشور يك وقف 20 ميليارد ريالي ديگر را با نيت اشتغالزايي افراد فاقد درآمد يا كم‌ درآمد در شيراز به ثبت رساند. ،همزمان با برگزاري همايش ياوران وقف در ايام دهه وقف و تجليل از فعالان اين عرصه در محل اداره‌كل اوقاف و امور خيريه فارس از يك وقف جديد در شيراز رونمايي شد. حاج محمدحسن كاظمي شيرازي كه در ارديبهشت‌ماه سال جاري و همزمان با مبعث پيامبر مكرم اسلام(ص) بزرگ‌ترين وقف عصر حاضر را به ارزش بيش از 100 ميليارد تومان به ثبت رسانيده بود، اين كار حسنه را دوباره تكرار كرد. اين وقف جديد شامل يك قطعه زمين به مساحت 866 متر مربع و به ارزش 20 ميليارد ريال با نيت اشتغالزايي افراد فاقد درآمد يا كم‌درآمد و همچنين احداث ساختمان جهت فعاليت و اشتغال زنان بي‌سرپرست است. احداث ساختمان پيش‌بيني شده در اين موقوفه، توسط واقف صورت مي‌گيرد و در صورت نياز قسمتي از ساختمان براي اقامت يا استراحت شبانه زنان شاغل و فاقد محل سكونت اختصاص مي‌يابد.


| شناسه مطلب: 65333




وقف



نظرات کاربران