استقبال چشمگیرشخصیتهای سیاسی ومذهبی از نشست « وحدت، زندگی با یکدیگر» درپاریس استقبال چشمگیرشخصیتهای سیاسی ومذهبی از نشست « وحدت، زندگی با یکدیگر» درپاریس استقبال چشمگیرشخصیتهای سیاسی ومذهبی از نشست « وحدت، زندگی با یکدیگر» درپاریس بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
استقبال چشمگیرشخصیتهای سیاسی ومذهبی از نشست « وحدت، زندگی با یکدیگر» درپاریس استقبال چشمگیرشخصیتهای سیاسی ومذهبی از نشست « وحدت، زندگی با یکدیگر» درپاریس استقبال چشمگیرشخصیتهای سیاسی ومذهبی از نشست « وحدت، زندگی با یکدیگر» درپاریس استقبال چشمگیرشخصیتهای سیاسی ومذهبی از نشست « وحدت، زندگی با یکدیگر» درپاریس استقبال چشمگیرشخصیتهای سیاسی ومذهبی از نشست « وحدت، زندگی با یکدیگر» درپاریس

استقبال چشمگیرشخصیتهای سیاسی ومذهبی از نشست « وحدت، زندگی با یکدیگر» درپاریس

سخنرانان مسلمان و مسیحی درنشست وحدت ، زندگی با یکدیگر در پاریس بر لزوم گفتگو میان مذاهب مختلف و طرد خشونت تاکید کردند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، نشست « وحدت، زندگي با يكديگر» با حضور و سخنراني جمعي از شخصيت هاي برجسته مسلمان و مسيحي درانستيتو جهان عرب پاريس برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت دراين نشست كه با مشاركت مجموعه اي ازمراكز و نهادهاي فرهنگي و ديني فرانسه و با استقبال چشمگيرعلاقمندان و شخصيت هاي سياسي و مذهبي روبروشد با استناد به آيات قرآن كريم تاكيد كرد: نگرش اسلام به انسان بسيار زيباست ، تبعيض نژادي را نمي‌پذيرد و به همه نژاد‌ها احترام مي‌گذارد و درتبليغ دين، خشونت را جايز نمي‌داند.
نماينده ولي فقيه خاطر نشان كرد: اسلام همگان را دعوت مي‌كند تا با تكيه بر مشتركات گرد هم آمده، درصلح و آشتي و با كمال محبت با يكديگر زندگي كنند ازاين‌رو قرآن خطاب به پيروان اديان الهي ديگر همچون مسيحيت و يهوديت مي‌فرمايد: اي اهل كتاب بياييد به آنچه ميان ما و شما مشترك است عمل كنيم و جز خداي يگانه را نپرستيم و چيزي را شريك او قرار ندهيم و بعضي از ما بعضي ديگر را به عنوان ارباب انتخاب نكند.
برپايه اين گزارش مارون ناصر جميل (Maroun Nasser Gemayel)، نماينده پاپ در امور مسيحيان ماروني در اروپا و اسقف ماروني هاي فرانسه ديگر سخنران اين نشست بود كه از خاورميانه بعنوان كانون همزيستي سه دين يكتاپرست بزرگ ؛ يهوديت، مسيحيت و اسلام نام برد وبه اين پرسش پاسخ داد كه در قرن بيست و يكم چه رخ داده است كه دنيا از مرز قانون ومنطق پا را فراتر گذارده است؟
وي با طرح سوالاتي نظير چه كسي پشت اين ماجراها است؟ ادامه داد: به هر حال آنچه رخ مي دهد به خوبي نشان مي دهد كه در پشت پرده، قدرت هايي بزرگ سازماندهي اين حوادث را در دست دارند و با استفاده ابزاري از مذهب آنهم براي اهدافي بسيار دقيق و با ابزاري بسيار پيشرفته و ويرانگر، بذر ترس و وحشت پاشيده مي شود و تاريخ بشري دستكاري و ميراث فرهنگي جهاني ويران مي گردد.
اين استاد دانشگاه هاي لبنان كه اخيراً سي و هشتمين كتاب خود را تحت عنوان « تبادل ميان شرق و غرب» به رشته تحرير درآورده است ، با تاكيد براينكه مذاهب نبايد به ابزاري در جهت مناقشه اطراف درگير تبديل شوند، افزود: مذاهب بايد از تمام آنچه كه به نام آنها بذر ترس و ترور را مي پاشد متمايز باشند و نشان دهند كه آموزه هايشان مبرا از بربريت و توحش است واستفاده از خشونت با دست آويز قراردادن مذهب ديگر كهنه و قديمي شده است.
اين گزارش حاكيست درادامه اين نشست آقاي جمال الحمري (Jamel El Hamri) رئيس آكادمي انديشه اسلامي فرانسه درباره اعتدال سخن گفت و از التقاط دو موضوع جداگانه « تنوع» و « تفاوت» بعنوان تهديد نام برد.
اين نويسنده و محقق تاريخ اسلام معاصر در دانشگاه استراسبورگ با تاكيد براينكه بايد تفكر مشابه و متفاوت از خود را پذيرفت، اظهار داشت: بايد راه خود را در ميان افراط گريها پيدا نمود و به اعتدال خو كرد ، اين اعتدال از مرز ايده هاي نژاد پرستانه فراتر مي رود و به نفع اصول و ارزش هايي نظير صلح و عدالت است.
وي با اشاره به اينكه در راستاي شعار برابري و برادري مي توان با تمامي اشكال خشونت مبارزه كرد، افزود: بايد تمامي اشكال تروريسم را محكوم نمود و با قربانيان ترورها هم صدا شد و هنگام صحبت از ترور و قربانيان تروريسم نبايد تمايز و تفاوت قائل شد، پس امروز بايد بدنبال كانال گفتگو و وحدت ميان اديان و حتي در درون خود مذاهب الهي بود.
بعد ازاين محقق تاريخ اسلام معاصر، آقاي شاربل مألوف (Charbel Maalouf) دستيار اسقف اعظم كلسياي كاتوليك ملكيت (Melkite) در فرانسه به ايراد سخن پرداخت و با اشاره به اينكه به اعتقاد كليسا، بهترين راه حل براي بشر و دنياي امروزي پذيرش تفاوت سنت ها و گفتگوي بين اديان و زندگي دركنارهم است، گفت: اين گفتگو تنها يك استراتژي سياسي نيست بلكه بايد هويت هر ديني رانيز نگه دارد.
وي كه استاديار و مسئول دپارتمان تاريخ الهيات در انستيتو كاتوليك پاريس است با طرح اين سوال كه چگونه گفتگوي ميان اديان و همزيستي مسالمت آميز ميان مسلمانان و مسيحيان صورت گيرد؟ اظهار داشت: علاوه بر تاكيد بر اشتراكات مذهبي بايد تفاوتهاي ديگر مذاهب را نيز پذيرا بود و پذيرفت كه ديگري با من تفاوت دارد.
وي افزود: گفتگو بايد برپايه شناخت «ديگري» باشد و پيشداوري « ديگري» در جريان گفتگوي مذاهب خطرناك است، و مانع از هر گفتگوي مثمر ثمري خواهد شد و هر سازشي كه در مقابل انديشه گفتگوي مذاهب قرار مي گيرد، نتيجه اي جز تحجر ندارد وگفتگو بايد به حفاظت ازهويت مذهبي طرف هاي گفتگو منجر شود.
سخنران پاياني اين نشست اسقف حنا اتلاه (Hana Attalah) اسقف كلسياي ارتدكس قدس بود كه خطاب به حاضران گفت: بايد با يكديگر متحد شويم و بگوييم كه مذهب سكوي پرتاب براي تسط بر دنيا و جوامع بشري نيست، بلكه مذهب پيام آوربرابري، برادري و برقراري ارتباط ميان انسانها است. مذهب سكويي براي برقراري خشونت وسكوي پرتاب براي مروجان خشونت نيست.
اسقف اتلاه زبان داعش را زبان زور، ايجاد رعب و وحشت، سر بريدن و صدمه زدن به بشر دانست و تاكيد كرد: برما انسانهاي مخالف تروريسم وظيفه است كه تروريسم و نفرت افكني را طرد نماييم، تروريسمي كه خاورميانه، مهد دين، فرهنگ و تمدن را هدف قرار داده است.
وي در بخش پاياني سخنان خود با تاكيد براينكه آنهايي كه ضد فلسطين دسيسه كردند، امروز براي سوريه دسيسه مي چينند، ابراز اميدواري كرد كه سوريه برنده اصلي در مقابل چنين دسايسي باشد.


| شناسه مطلب: 65352




وحدت مسلمان مسيحي



نظرات کاربران