تولد فقیهی که خاک کربلا در دستش خون شد تولد فقیهی که خاک کربلا در دستش خون شد تولد فقیهی که خاک کربلا در دستش خون شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تولد فقیهی که خاک کربلا در دستش خون شد تولد فقیهی که خاک کربلا در دستش خون شد تولد فقیهی که خاک کربلا در دستش خون شد تولد فقیهی که خاک کربلا در دستش خون شد تولد فقیهی که خاک کربلا در دستش خون شد

تولد فقیهی که خاک کربلا در دستش خون شد

۲۸ ربیع الاول مصادف با سالروز تولد سید علی طباطبایی از فقهای تاثیرگذار و از نوابغ قرن سیزدهم هجری است.

در تاريخ زندگي ايشان حوادثي عظيم رخ داد كه به آن اشاره مي‌شود:
۱. سيد علي طباطبايي، صاحب كتاب مشهور فقهي «رياضُ المسائل» از بزرگ‌ترين عالمان شيعه در چنين روزي در سال ۱۱۶۰ هجري قمري در كاظمين قدم به عرصه گيتي نهاد. از ديگر كتب ارزنده ايشان مي‌توان به شرحي بر مفاتيح فيض كاشاني؛ شرحي بر مختصر النافع محقق اول و حاشيه بر مدارك اشاره كرد. مادر وي، خواهر وحيد بهبهانى و همسرش نيز دختر ايشان است. از اين رو، سيد على طباطبايى (ره) هم خواهرزاده وحيد بهبهانى است و هم داماد او.
۲. وي در تقوا، رعايت حق الناس و به ويژه حقوق خانواده اهتمام ويژه‌اي داشت. آورده‌اند كه «وى روزى از رفتن به نماز جماعت خوددارى كرد. نمازگزاران نزد وى آمدند و علت ترك نماز جماعت را از ايشان جويا شدند. ايشان در جواب گفت: من امروز در عدالت خود اشكال دارم. از اين رو، نمي‌توانم امام جماعت شما باشم. آن‌ها از علت اشكال ايشان نسبت به عدالت خود پرسيدند. وى گفت: همسرم حرف‌هايى به من زد كه من كنترل خود را از دست دادم و به او گفتم: هر چه به من گفتى، به خودت برگردد. به همين جهت من در عدالت خود اشكال مي‌كنم. از اين رو، نمي‌توانم امام جماعت شما باشم صاحب رياض امامت جماعت را ترك گفت و ديگر نماز را با جماعت اقامه نكرد تا اينكه همسرش از او راضى شد و او را حلال نمود.
۳. وي زعامت شهر كربلا را بر عهده داشت. در سال ۱۲۱۶ (يعني ۲۲۰ سال قبل) وهابيون پس از حمله به مدينه منوره و مكه مكرمه، با تجهيزات كامل به سوي كربلا حمله ور شدند. مردم غافلگير شده و شهر به تصرف وهابيون در آمد.
وهابيون بخش‌هايي از حرم مطهر، ضريح و رواق را ويران و اموال و نفايس حرم مطهر را بر ۲۰۰ شتر بار زده و همان روز به سوي نجد(منطقه مركزي وهابيت) منتقل كردند. تعداد زيادي از مردم بي‌دفاع به شهادت رسيدند. آنان براي دستگيري صاحب رياض به خانه ايشان حمله ور شدند. وي در حالي كه با نوزاد شيرخوارش تنها بود، به مخفي‌گاه منزل پناه برد. مهاجمان خانه را آتش زدند ولي سيد را نيافتند. از كرامات اين حادثه اين بوده كه نوزاد شيرخوار در اين مدت ساكت مانده بود. پس از مدتي صاحب رياض به كمك شاگردش از منزل خارج و نجات مي‌يابد.
ايشان به حرم مطهر سيدالشهدا مي‌رود و مي‌بيند ديوارهاي قبر تخريب شده است. پس از زيارت، مقداري تربت اصل را برداشته و در دستمال سپيدي قرار مي‌دهند. ناگهان، دستمال و خاك قرمز رنگ و خون آلود مي‌شود.
۴. صاحب رياض پس از اين واقعه بالافاصله اقدام به بازسازي شهر كربلا كرده و ديواري مستحكم به دور شهر كربلا ساخت. براى حفظ نظم و دفاع از شهر، دست به تأسيس نيروى انتظامى زد. روحش شاد.
پايگاه اطلاع رساني حج


| شناسه مطلب: 65449




كربلا وهابيت



نظرات کاربران