نماینده ولی فقیه درامور حج وزیارت تاکید کرد: 

اقدام اساسی برای بهبود وضعیت حج باید انجام شود نماینده ولی فقیه درامور حج وزیارت تاکید کرد: 

اقدام اساسی برای بهبود وضعیت حج باید انجام شود نماینده ولی فقیه درامور حج وزیارت تاکید کرد: 

اقدام اساسی برای بهبود وضعیت حج باید انجام شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نماینده ولی فقیه درامور حج وزیارت تاکید کرد: 

اقدام اساسی برای بهبود وضعیت حج باید انجام شود نماینده ولی فقیه درامور حج وزیارت تاکید کرد: 

اقدام اساسی برای بهبود وضعیت حج باید انجام شود نماینده ولی فقیه درامور حج وزیارت تاکید کرد: 

اقدام اساسی برای بهبود وضعیت حج باید انجام شود نماینده ولی فقیه درامور حج وزیارت تاکید کرد: 

اقدام اساسی برای بهبود وضعیت حج باید انجام شود نماینده ولی فقیه درامور حج وزیارت تاکید کرد: 

اقدام اساسی برای بهبود وضعیت حج باید انجام شود
نماینده ولی فقیه درامور حج وزیارت تاکید کرد:

اقدام اساسی برای بهبود وضعیت حج باید انجام شود

مراسم تودیع و تکریم رئیس سابق و معارفه سرپرست جدید سازمان حج و زیارت با حضور حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکرنماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت و دکترصالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار‌شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، دراين مراسم كه دكتر سيد رضا صالحي اميري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، حجت الاسلام والمسلين سيد محمد حسن ابوترابي فرد نايب رئيس پيشين مجلس شوراي اسلامي ، سردارسرتيپ پاسدارعلي فضلي جانشين سازمان بسيج مستضعفين، جمعي ازمسئولان كشور، مديران سازمان حج وزيارت و بعثه مقام معظم رهبري ، كارگزاران زيارتي و شركت هاي تابعه حضور داشتند نماينده ولي فقيه در امور حج وزيارت خواستار اقدام اساسي و جدي براي بهبود وضعيت حوزه حج و زيارت در كشورشد.
حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكربا اشاره به اينكه فراهم كردن مقدمات حج تمتع و عمره دنبال مي شود، اظهار داشت: درتلاشيم مقدمات حج و عمره را آماده كرده ودر صورت پذيرفتن شرايط ما از طرف كشورميزبان همچون گذشته بعنوان كشوري كه زيباترين وموفق ترين حج را انجام مي داد، فعاليت مجدد خود را آغازكنيم.
وي با اشاره به اينكه درهيئت دولت و ديگر نهادهاي مسئول بايد گام هاي جدي و اساسي براي بهبود وضعيت زيارت دركشورانجام شود، اظهار داشت: دست اندركاران دفاتر خدمات زيارتي اغلب مظلوم واقع شده اند وما اميدواريم شوراي عالي حج تشكيل جلسه دهد و اين مسئله حل شود.
نماينده ولي فقيه درامورحج وزيارت گفت: با شناختي كه از آقاي دكترصالحي اميري و ايشان از سازمان حج و زيارت دارند، اميدوار هستيم بتوانيم گام هاي جدي تري براي بهبود سفرهاي زيارتي برداريم.
وي افزود: فعاليت كاروان هاي آزادبر براي مردم مشكلاتي بوجود آورده است، برخي از آنها مردم را به عتبات برده، برخي به تعهداتشان عمل نمي كنند و در قبال حوادث نيز پاسخگو نيستند و رها مي كنند، با توجه به اينكه يك سازمان قوي و مجموعه اي ارزشمند و نيروهاي تربيت شده درامر زيارت وجود دارد بايد اجازه داده شود سازمان حج و زيارت اين موضوع را مديريت كند.
حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكردرادامه به همراهي و سابقه آشنايي با مهندس سعيد اوحدي اشاره كرد و ضمن تقديراز تلاش هاي وي در زمان تصدي گري در سازمان حج و زيارت گفت: اين مسئوليت‌ها امانتي الهي بوده و هر كدام از ما كه بتوانيم به خوبي از انجام وظايف برآييم محبت در دل‌ها و رضايت الهي را به دست خواهيم آورد.
وي افزود: كاركردن در حج و زيارت يك كار دلي و ارزشي است و قريب به اتفاق كساني كه در اين حوزه مشغول خدمت هستند انسان‌هايي پاك و خالص اند وبنده بارها از نزديك شاهد تلاش‌هاي خالصانه آنها بوده‌ام.
نماينده ولي فقيه با اشاره به اينكه بعد ازانقلاب افراد زيادي عهده‌دارمسئوليت در سازمان حج و زيارت و همچنين نمايندگي ولي فقيه بوده‌اند كه ازهمه آنها تشكر كرده و قدردان زحمات آنها هستم،اظهار داشت: من آقاي اوحدي را از زماني كه دراموربين‌الملل بعثه مقام معظم رهبري فعاليت داشتند، مي‌شناسم و ازآن زمان تاكنون ازنزديك شاهد فعاليت‌هاي خالصانه‌اي كه در دوران مديريت‌هاي مختلف انجام داده است، بوده ام.
وي اضافه كرد: مهندس اوحدي از همان ابتدا خالصانه همكاري خوبي با بعثه داشتند و با ايجاد اين ارتباط نزديك، بحمدا...كارها و برنامه ها سريع پيگيري وبه نتيجه رسيد و هم‌اكنون انسجام خوبي بين سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري به وجود آمده است.
حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكرادامه داد: حوادث فرودگاه جده و مسجد الحرام و واقعه تلخ منا از حوادث بسيار مهم درتاريخ حج بود كه دراين حوادث آقاي اوحدي با تمام وجود به ميدان آمد و در شرايط سخت زحمات زيادي را متحمل شد و از آن لحظه تا امروز در اتاق ايشان و ما هميشه به روي خانواده هاي شهداي منا و مسجدالحرام باز بوده است.
وي با اشاره به اينكه مهندس اوحدي توانست با اطلاع‌رساني به موقع اين حوادث را مديريت كند، افزود: ايشان به تك تك استان ها رفت و با حضور در منازل خانواده شهداي منا از آنها دلجويي كرد.
نماينده ولي فقيه با بيان اينكه حكم صادره از سوي آقاي مهندس جهانگيري مشكل دو شغله بودن را براي آقاي اوحدي ايجاد كرد كه ناچار شدند يكي را بپذيرند و البته پذيرش اين موضوع هم نشانه قانون‌مدار بودن ايشان است، اضافه كرد: من راضي نبودم ايشان از سازمان حج برود و از اين جهت متاثرم كه يك همراه خوب را دراين سازمان از دست داديم و ان‌شاء الله در سنگر جديد بتوانند گام‌هاي جدي تري بردارند.
حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكرهمچنين با اشاره به اينكه سرپرست جديد سازمان حج و زيارت هم از دوستان قديمي است و او را خوب مي شناسد، ابراز اميدواري كرد كه آقاي حميد محمدي در اين سمت موفق باشد.
وي گفت: آقاي محمدي هم ويژگي‌هاي مهندس اوحدي را دارد، ايشان هم آزاده است وخدمات زيادي انجام داده و سال‌ها نيزدر سازمان حج و زيارت خدمت كرده است و اميدواريم همكاري صميمانه‌اي داشته باشيم.
درادامه اين مراسم كه عصرامروز (ششم دي‌ماه) درسالن اجتماعات سازمان حج وزيارت برگزار شد، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از حج بعنوان مجراي اتصال به جهان اسلام ياد كرد و گفت: براي بازگشايي مسير حج نهايت تلاش را بكار مي‌بنديم.
دكترسيد رضا صالحي اميري افزود: تلاش مي‌كنيم تا زائران با كمترين هزينه و دغدغه به زيارت خانه خدا مشرف شوند.
وي با گراميداشت ياد و خاطر شهداي انقلاب اسلامي، هشت سال دفاع مقدس و بويژه فاجعه منا، حج را تجلي‌گاه وحدت در داخل و جهان اسلام توصيف كرد و گفت: حج نه‌ تنها ازلحاظ كاركرد فقهي و شرعي برانسان‌ها واجب مي‌شود بلكه كانون بزرگ انسان‌سازي نيز محسوب مي گردد.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصريح كرد: اگر بنا باشد درجامعه از بداخلاقي‌ها، انگ‌زني‌ها، شايعه‌پراكني و دروغ‌پردازي‌ها پرهيزشود لازم است موضوعات مهم زيارت، حج، عتبات‌عاليات وهدايت مردم به سمت اهل‌بيت(ع) را تقويت كنيم.
عضو كابينه دولت يازدهم در ادامه با اشاره به تلاش‌هاي صورت گرفته براي بازگشايي مسير حج، گفت: بايد طرف مقابل - عربستان سعودي- شرايط موردنظر جمهوري اسلامي ايران را فراهم كند.
وي تصريح كرد: حج صرفاً يك عمل عبادي و سياسي صرف نيست بلكه نقطه اتصال به جهان اسلام است و دشمن درصدد است اين مجراي اتصال مسلمانان را مسدود كند.
وزير فرهنگ وارشاد اسلامي از حج به‌عنوان اصلي‌ترين كانون و محور انسان‌سازي ياد كرد و گفت: اين گفتمان فرهنگي در يك‌كلام امام خميني (ره) خلاصه مي‌شود "هدف ساخت انسان است و لاغير".
وي افزود: اگر حج استمرار پيدا كند انسان‌ها دچار لغزش نخواهند شد و از طرفي زيست‌فرهنگي ادامه خواهد يافت.
دكترسيد رضا صالحي اميري به موضوع اعزام زائران به عتبات عاليات نيز اشاره كرد و گفت : ساماندهي زيارت درموضوع عتبات يك ضرورت است ازاين‌رو وضعيت فعلي درشان نظام و مردم نيست و بايد تبديل به عزت شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين با اشاره به تغيير رييس سازمان حج و زيارت اظهار كرد: بنا به جابجايي نداشتم، اصرار به ماندن آقاي اوحدي داشتم؛ چرا كه ماندن ايشان را به خير و صلاح مي‌ديدم، اما خود ايشان اصرار به جا بجايي داشت. بعد از صحبت‌هاي آقاي دكتر جهانگيري تقاضا بر اين بود كه علاوه‌بر مسئوليت مشاور در امور عراق، در سازمان حج نيز فعاليت خود را ادامه دهند؛ ولي بعد از چند روز مراكز حقوقي بر دو شغله بودن ايشان تفسير وارد كردند و بايد تصميم مي‌گرفتيم. بعد از صحبت با حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر تصميم گرفتيم بدون عجله و براي حفظ ثبات مديريت، انتخابي داشته باشم كه آقاي حميد محمدي معاون پيشين سازمان حج و زيارت به عنوان سرپرست اين سازمان معرفي شدند.
وي گفت: ما با آقاي اوحدي خداحافظي نمي‌كنيم و به عنوان مشاور از ايشان كمك خواهيم گرفت و از تجربيات‌شان استفاده خواهيم كرد.
سخنران بعدي اين مراسم مهندس سعيد اوحدي بود كه با اشاره به اينكه سازمان حج وزيارت در طول سه سال گذشته با بحران هايي رو به رو بوده است، اظهار داشت: فاجعه منا سخت ترين فاجعه درتاريخ حج به شمار مي رود كه هزاران نفر از زائران به خاطر سوءمديريت و بي تدبيري مسئولين حج عربستان قرباني شدند و حتي تصور آن روزها نيز براي مجموعه حج و زيارت سخت است.
وي ادامه داد: به‌عنوان فردي كه در جريان جزئيات فاجعه منا بود، مي گويم كه اگر نگاه حكيمانه و تدبير مقام معظم رهبري نبود امروز شرايط كاملا متفاوتي داشتيم.
وي با بيان اينكه ديدار مسئولان حج و زيارت با مقام معظم رهبري باعث احياي دوباره ما شد، اضافه كرد: انسجامي كه درخانواده بزرگ حج و زيارت وجود دارد موجب شد بتوانيم غيرممكن ها را ممكن كنيم، همچنين ظرفيت عظيم، كارآمد و ولايت مدار سازمان حج و زيارت دركنارحضور مقام معظم رهبري سه عاملي هستند كه باعث مي شود اين سازمان از چالش ها عبور كرده و به قله هاي بالا برسد.
درادامه اين مراسم آقاي حميد محمدي سرپرست جديد سازمان حج و زيارت نيز درسخناني با اشاره به اينكه توسعه زيرساخت‌هاي زيارتي درعتبات عاليات دردوره مهندس اوحدي شكل گرفت، اظهار داشت : امروز كه حج و عمره تعليق شده و جمعيت زائران عتبات رو به افزايش است، مي‌فهميم كه حركت‌هاي انجام شده براي توسعه زيرساخت چقدر مهم بوده و قرار است مسير قبلي ادامه يابد.
وي با اشاره به فعاليت‌هاي كاروان هاي غيرمجاز درعتبات عاليات اظهاركرد: با وجود قوانين و مصوبات مختلف درمراجعي چون شوراي عالي امنيت ملي، كماكان شاهد فعاليت‌ آزادبرها در اين حوزه هستيم كه اميدواريم با حمايت وزير محترم فرهنگ وارشاد اسلامي اين مشكل حل شود.
آقاي محمدي افزود: البته حقوق زائربايد درنظرگرفته شود و ظرفيت‌ها ارتقا يابد تا علاوه ‌بر اقدامات قانوني، به نوعي با ارتقا خدمات و ظرفيت مانع جريان‌هاي غيرمجاز شويم.
دراين مراسم آقاي اكبر رضايي، مدير حج و زيارت قم نيز به نمايندگي از مديران استان‌ها متني را در تقديرازتلاش‌هاي مهندس اوحدي و تاكيد بر همكاري با سرپرست جديد سازمان حج وزيارت قرائت كرد.
درپايان اين مراسم نماينده ولي فقيه درامورحج وزيارت و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي لوح هاي جداگانه تقديربه مهندس اوحدي اهدا كردند و دكتر صالحي اميري حكم سرپرستي حميد محمدي در سازمان حج و زيارت را نيز به وي اعطا كرد.
دراين مراسم همچنين از سوي رييس بنياد شهيد نيزلوح‌ تقدير به رئيس پيشين سازمان حج و زيارت اهدا شد.




نظرات کاربران