«افراط گرایی با نگاه فقهی» بررسی شد «افراط گرایی با نگاه فقهی» بررسی شد «افراط گرایی با نگاه فقهی» بررسی شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
«افراط گرایی با نگاه فقهی» بررسی شد «افراط گرایی با نگاه فقهی» بررسی شد «افراط گرایی با نگاه فقهی» بررسی شد «افراط گرایی با نگاه فقهی» بررسی شد «افراط گرایی با نگاه فقهی» بررسی شد

«افراط گرایی با نگاه فقهی» بررسی شد

در اولین جلسه علمی کنفرانس بین‌المللی علوم انسانی و دینی، موضوع «افراط گرایی با نگاه فقهی» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از دانشگاه مذاهب اسلامي، در حاشيه «كنفرانس بين‌المللي علوم انساني و ديني؛ مبارزه با افراط گرايي» امروز چهارشنبه (هشتم دي‌ماه) در سالن شهيد ماموستا شيخ‌الاسلام دانشگاه مذاهب اسلامي با حضور انديشمندان شركت‌كننده در اين كنفرانس، نشست علمي «افراط گرايي با نگاه فقهي» برگزار شد.
صباح محمد نجيب البرزنجي - استاد دانشگاه سليمانيه عراق - در اين نشست با موضوع «خشونت، افراط گرايي و تروريسم از نگاه قرآن» سخنراني كرد و گفت: اسلام دين علم است نه دين جهل. تنها راه مقابله با گروه‌هاي تكفيري رفع جهل است. با سخنراني و اظهار نظر و ديدگاه كه مشكل علمي به خود گيرد، نمي‌توان اميد تاثيرپذيري در جوامع اسلامي داشت.
او افزود: دوري از اختلاف و تعصب يكي از راهكارهاي مقابله با افراط گراي است، تمركز بر تربيت اسلامي و ديني ديگر راهكار است.
همچنين عابدين مومني - عضو هيات علمي دانشگاه تهران - به موضوع «اجتهاد در اجتهاد» پرداخت و اظهار كرد: ريشه افراط گرايي فقط از خارج و بيرون نيست، بلكه بايد به دورن خود نيز توجه داشته باشيم.
وي گفت: نمي‌توان تنها دشمن را عامل دانست. عامل ايجاد افراط گرايي را علماي اسلام بايد بي‌اثر كنند تا اين‌كه دشمنان نتوانند سوءاستفاده كنند و افراط گرايي از جهان اسلام رخت ببندد.
سرباز - استاد دانشكده ادبيات دانشگاه بغداد - سخنران ديگر اين نشست علمي بود كه به موضوع «نقش اعتدال در جلوگيري از افراط گرايي ديني» اشاره كرد.
او اظهار كرد: وضعيت كنوني جهان اسلام چشم‌ها را گريان و دل‌ها را خون كرده است. جامعه اسلامي امروزه با بحران‌هاي بسياري روبه‌رو است و ريشه همه اين بحران‌ها در تكفير، افراط و دوري از اسلام اصيل است و باعث اختلافات و جهل و فساد در جامعه اسلامي شده كه اعتدال و ميانه‌روي براساس آيات قرآني راهكار مقابله با اين مشكلات است.
زهرا نورالدين - استاد دانشگاه بغداد - نيز در اين نشست، پژوهشي قرآني درباره گروه‌هاي افراط گرا ارائه و بيان كرد: در فهم از قرآن كريم اختلاف بين مسلمانان بسيار است؛ اما آنچه غيرقابل قبول است، فهم در شناخت نادرست از قرآن است و در نهايت انحراف از آموزه‌هاي صحيح است. اقدامات جريان‌هاي تكفيري ناشي از همين انحراف است كه تهديدي جدي براي جهان اسلام است.
مريواني - استاد دانشگاه مذاهب اسلامي ايران - هم «مفهوم جزيه در جامعه اسلامي امروزي» را بررسي كرد.
او گفت: مفهوم جزيه در قرآن مطرح شده و بارها در تاريخ اسلام سابقه داشته است. اين مسئله‌اي است كه زمينه‌هاي بسياري براي پرسش‌هاي فقهي مطرح كرده و زمينه سوءاستفاده تكفيري‌ها از اين مسئله براي انجام خشونت‌ها و افراط گري‌هاي خود را به‌وجود آورده، اين در حالي است كه اسلام دين رحمت است و مسلمانان را از خشونت باز مي‌دارد.
اين نشست علمي توسط مولوي نذير احمد سلامي، از علماي برجسته سيستان و بلوچستان و استاد دانشگاه مذاهب اسلامي اداره شد.


| شناسه مطلب: 65520




وهابيت تكفير



نظرات کاربران