علیزاده موسوی: استراتژی بلند مدت وهابیت مبارزه با اهل سنت است علیزاده موسوی: استراتژی بلند مدت وهابیت مبارزه با اهل سنت است علیزاده موسوی: استراتژی بلند مدت وهابیت مبارزه با اهل سنت است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
علیزاده موسوی: استراتژی بلند مدت وهابیت مبارزه با اهل سنت است علیزاده موسوی: استراتژی بلند مدت وهابیت مبارزه با اهل سنت است علیزاده موسوی: استراتژی بلند مدت وهابیت مبارزه با اهل سنت است علیزاده موسوی: استراتژی بلند مدت وهابیت مبارزه با اهل سنت است علیزاده موسوی: استراتژی بلند مدت وهابیت مبارزه با اهل سنت است

علیزاده موسوی: استراتژی بلند مدت وهابیت مبارزه با اهل سنت است

حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی علیزاده موسوی در نشست علمی«نقد و بررسی الگوی خلافت داعش» که در تالار شیخ انصاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام و المسلمين سيدمهدي عليزاده موسوي اظهارداشت: واقعيت اين است كه امروز وهابيت تلاش بسيار زيادي مي‌كند كه تمام عِده و عٌده‌اش را عليه شيعه متمركز كند. اگر تاريخ وهابيت بررسي شود، مي‌بينيم وهابيت از ابتدا كه به وجود آمده، فقط به شيعه حمله نكرده، بلكه تمام مذاهب اسلامي را مورد حمله قرار داده است.
رئيس پژوهشكده حج افزود: اكثر كساني كه در اين دو ـ سه قرن به دست وهابيان كشته شده‌اند، از اهل‌سنّت بوده‌اند، نه شيعه، اما در چند دهه اخير وهابيت حملاتش را به شيعه متمركز ساخته و مخالفت‌ با ساير مذاهب را كاهش داده است. علتش اين است كه امروزه وهابيت در وهله اول شيعه را ضد خودش مي‌داند به عبارت ديگر، دشمنانش را اولويت‌بندي كرده و تا وقتي كه شيعه هست، نوبت به اهل‌سنّت نمي‌رسد. به­ خصوص اينكه پيشرفت سريع شيعه در دنيا و در منطقه آنها را به وحشت انداخته است.
نويسنده كتاب « سلفي گري و وهابيت: تبار شناسي » ادامه داد: ادعاي آنها اين است كه ما با قبور مخالفيم، به تخريب حرمين عسكريين فتوا مي‌دهند. مگر امام بخاري در ازبكستان قبر ندارد؟ مگر صلاح الدين ايوبي قبر ندارد؟ مگر محي الدين عربي قبر ندارند؟ چرا اينها را تخريب نمي‌كنند؟ مگر ميان قبر شيعه و قبر سايرين فرقي وجود دارد؟
استاد حوزه و دانشگاه بيان داشت: وهابي ها دنبال هم‌گرايي در ميان اهل‌سنّت هستند. آنها مي‌خواهند اختلافاتشان را با اهل‌سنّت ناديده بگيرند و با آنها همراه شوند و به زعم خودشان بعد از اينكه توانستند شيعه را منكوب كنند، نوبت به ساير مذاهب اسلامي مي‌رسد. ما بايد براي اهل‌سنّت تبيين كنيم كه وهابيت با آنان همراه و همدل نيست.
وي ادامه داد: در حقيقت استراتژي كوتاه مدت وهابيت است كه با شيعه مبارزه كنند و در قدم بعد مبارزه با اهل‌سنّت را در پيش خواهند گرفت تا يك به يك اين مذاهب را منكوب كنند. قريب هشتاد درصد اهل‌سنّت دنيا صوفي هستند و يكي از مباني انديشه‌اي وهابيت مبارزه شديد با تصوف است. چگونه ممكن است كه اين ديدگاه را وهابيت ناديده گرفته باشد؟ علتش فقط همگرايي موقت با اهل تسنن، براي مخالفت با شيعه است كه به عنوان نكته اول بيان كردم.
حجت الاسلام عليزاده موسوي اظهارداشت: نكته دوم اينكه: وهابيت به رغم مشكلات بسيار با اهل‌سنّت و تلاش براي همگرايي با اهل‌سنّت، در درون خودش هم تعارضات و اختلافات شديدي وجود دارد؛ تا آنجا كه اين اختلافات و تعارضات، وهابيت را در معرض از هم پاشيدگي قرار داده است.
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: اسلام در نظريه خود بحث نگاه به حكومت و تشكيل حكومت اسلامي را دارد كه از اين پيش فرض رد شويم شاهد دونگاه منتسب به شيعه و اهل سنت هستيم، هيچ ادبياتي در مورد خلافت توليد نشده است يعني وقتي خلافت به وجود مي آيد چيزي تحت عنوان ادبيات خلافت نداريم، جويني در كتاب قياسي خود به اين نكته مي پردازد كه چيزي تحت عنوان حدود و ثغور خلافت نداريم، لذا خلافت به عنوان فردي در فقه اهل سنت مطرح مي شود بر خلاف شيعه كه ادبيات آن به وجود مي آيد و تا الان هم ادامه دارد.




نظرات کاربران