انا لله و انا الیه راجعون

آیت‌الله محمدعلی شرعی دعوت حق را لبیک گفت انا لله و انا الیه راجعون

آیت‌الله محمدعلی شرعی دعوت حق را لبیک گفت انا لله و انا الیه راجعون

آیت‌الله محمدعلی شرعی دعوت حق را لبیک گفت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
انا لله و انا الیه راجعون

آیت‌الله محمدعلی شرعی دعوت حق را لبیک گفت انا لله و انا الیه راجعون

آیت‌الله محمدعلی شرعی دعوت حق را لبیک گفت انا لله و انا الیه راجعون

آیت‌الله محمدعلی شرعی دعوت حق را لبیک گفت انا لله و انا الیه راجعون

آیت‌الله محمدعلی شرعی دعوت حق را لبیک گفت انا لله و انا الیه راجعون

آیت‌الله محمدعلی شرعی دعوت حق را لبیک گفت
انا لله و انا الیه راجعون

آیت‌الله محمدعلی شرعی دعوت حق را لبیک گفت

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم روز یکشنبه در بیمارستان رضوی مشهد در سن ۸۱ سالگی دار فانی را وداع کرد.

آية‌الله‌ حاج‌ شيخ‌ محمد علي‌ شرعي‌ در اسفند ماه‌ 1314 خورشيدي‌ در داراب‌ فارس‌ ديده‌ به‌ جهان‌ گشود. پدرش‌ مرحوم‌ آية‌الله‌ حاج‌ شيخ‌ غلامحسين‌ شرعي‌ شيرازي‌ كه‌ از علماي‌ بزرگ‌ و مبارز آن‌ نواحي‌ محسوب‌ مي‌شد. وي در پنج‌ سالگي‌ شروع‌ به‌ آموختن‌ قرآن‌ نمود .
ايشان شرح‌ لمعه‌ را نزد آية‌الله‌ ستوده‌ و آية‌الله‌ شب‌ زنده‌دار و بخشي‌ از آن‌ را نزد پدر خود فرا گرفت‌ وي‌ چندي‌ نيز آداب‌ و فنون‌ مناظره‌ را به‌ شيوه‌ متكلمان‌ در معيت‌ آية‌الله‌ طاهري‌ خرم‌ آبادي‌ و حجة‌الاسلام‌ شهيد حق‌ دان‌ و حجة‌الاسلام‌ مرعشي‌ از محضر آية‌الله‌ شب‌ زنده‌دار آموخت‌ و پس‌ از فراگيري‌ شرح‌ تجريد از آية‌الله‌ شيخ‌ ابوالحسن‌ شيرازي‌، از درس‌ آية‌الله‌ تقديري‌ براي‌ آموختن‌ شرح‌ منظومه‌ استفاده‌ نمود. سپس‌ قسمتي‌ از رسائل‌ و مكاسب‌ را از محضر آية‌الله‌ مشكيني‌ و بخشي‌ از كفايه‌ را نزد آية‌الله‌ منتظري‌ و بيشتر آن‌ را از آية‌الله‌ سلطاني‌ و آية‌الله‌ حرم‌ پناهي‌ آموخت‌. با اتمام‌ اين‌ دوره‌ در درس‌ خارج‌ حضرت‌ امام‌ خميني‌ (قدس‌ سره‌) حضور يافت‌ و مسائل‌ مستحدثه‌ را از محضر ايشان‌ فرا گرفت‌ و همزمان‌ در درس‌ آيات‌ عظام‌ گلپايگاني‌ و شريعتمداري‌ و حاج‌ شيخ‌ كاظم‌ فاروبي‌ شركت‌ مي‌نمود. فعاليت‌هاي‌ علمي‌ و فرهنگي‌ وي‌ تدريس‌ علوم‌ حوزوي‌ را از اولين‌ سالهاي‌ طلبگي‌ خود آغاز نمود و در اين‌ راه‌ از تدريس‌ هيچ‌ درسي‌ استنكاف‌ نورزيد. سيوطي‌، مغني‌، حاشيه‌ ملاعبدالله‌، لمعه‌، معالم‌ الاصول‌ و اصول‌ مظفر و... را به‌ شيوة‌ علماي‌ سلف‌ صالح‌ تدريس‌ نمود و براي‌ تربيت‌ شاگردان‌ و طلبه‌هاي‌ فاضل‌، مبارز، با اخلاق‌ ازانجام‌ هيچ‌ تلاشي‌ رويگردان‌ نبود. آية‌الله‌ شرعي‌ با توجه‌ به‌ لزوم‌ ايجاد تشكيلات‌ منسجم‌ در حوزه‌هاي‌ علميه‌ براي‌ ارتقاي‌ وضعيت‌ علمي‌ و آموزشي‌ طلاب‌ و فراهم‌ نمودن‌ زمينه‌هاي‌ لازم‌ در مبارزه‌ با رژيم‌ طاغوت‌، مديريت‌ مدرسه‌ رضويه‌ را بر عهده‌ گرفت‌ و سالهاي‌ متمادي‌ در آنجا به‌ كار و تلاش‌ پرداخت‌. شهادت‌ فرزندش‌ حجة‌الاسلام‌ شهيد محمدتقي‌ شرعي‌ در جبهه‌هاي‌ جنگ‌ تحميلي‌ و... مجموعه‌اي‌ از عملكردهاي‌ باورمند وي‌ را نشان‌ مي‌دهد. بارزترين‌ ويژگي‌ آية‌الله‌ شرعي‌ را بايد در اميدواري‌ و اميدبخشي‌ نسبت‌ به‌ تحقق‌ وعده‌هاي‌ الهي‌ دانست‌ و ظلم‌ ستيزي‌ وي‌ را نيز همدوش‌ آن‌ ديد. فعاليت‌هاي‌ سياسي‌ در ايام‌ پانزدهم‌ خرداد اين‌ زندان‌ محل‌ بازداشت‌ اهل‌ منبر و وعاظ‌ معروفي‌ همچون‌ حضرات‌ آيات‌ شهيد مطهري‌، شهيد هاشمي‌ نژاد، مرحوم‌ فلسفي‌ وآية‌الله‌ مكارم‌ شيرازي‌ و... بود. آشنايي‌ آية‌الله‌ شرعي‌ در اين‌ زندان‌ با شهيد مطهري‌ ثمرات‌ بسياري‌ براي‌ نهضت‌ و مردم‌ را در پي‌ داشت‌. وي‌ در اين‌ ايام‌ با برخي‌ از دوستان‌ خود روزنامة‌ «انتقام‌» و «بعثت‌» را چاپ‌ و منتشر مي‌نمود آية‌الله‌ شرعي‌ در ايام‌ هجرت‌ حضرت‌ امام‌ (قدس‌ سره‌) به‌ نجف‌ اشرف‌ به‌ سوريه‌ رفت‌ تا از آنجا به‌ عراق‌ برود و به‌ ديدار امام‌ (قدس‌ سره‌) نائل‌ شود. هدف‌ وي‌ از اين‌ سفر پرسش‌ از امام‌ (قدس‌ سره‌) در باره‌ شركت‌ در انتخابات‌ و چگونگي‌ برخورد با اين‌ موضوع‌ در ايران‌ بود.با شروع‌ انقلاب‌ اسلامي‌ ايران‌ و هجرت‌ امام‌ (قدس‌ سره‌) از نجف‌ به‌ پاريس‌ ارتباط‌ تلفني‌ وي‌ با امام‌ (قدس‌ سره‌) برقرار گرديد و ايشان‌ مطالب‌ و نقطه‌ نظرات‌ بنيانگذار جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ را به‌ وسيله‌ يك‌ شبكه‌ گسترده‌ و سرّي‌ به‌ كليه‌ علما و فضلاي‌ مبارز در سراسر كشور منتقل‌ مي‌نمودند. وي‌ در هماهنگ‌ سازي‌ علماي‌ بزرگ‌ شهرستانها با نهضت‌ اسلامي‌ تلاش‌ مضاعفي‌ را بكار بردند كه‌ از آن‌ جمله‌ مي‌توان‌ به‌ ملاقاتهاي‌ ايشان‌ با آية‌الله‌ ارباب‌ در اصفهان‌ اشاره‌ نمود.
برخي از فعاليتهاي ايشان عبارتند از : عضويت در جامعه مدرسين حوزه علميه قم - دو دوره‌ به‌ عنوان‌ نماينده‌ مردم‌ قم‌ به‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ - اعضاي‌ هيأت‌ موسس‌ به‌ ايجاد جامعة‌الزهرا(س‌) - تأسيس‌ دانشگاه‌ علوم‌ پزشكي‌ فاطميه‌- اقدام‌ به ايجاد بنياد ارشاد و رفاه‌ امام‌ صادق‌ (ع‌) ناميد و به‌ تهيه‌ اساسنامه‌ و تعيين‌ هيأت‌ امناء براي‌ آن‌ - اعضاي‌ هيأت‌ امناي‌مدرسه‌ عالي‌ قضايي‌ قم‌ - ايجاد مصلاي‌ بزرگ‌ قم‌ اقدام‌ و از اعضاي‌ هيأت‌ امناي‌ ستاد اقامه‌ نماز جمعه‌ قم‌ - جزو اعضاي‌ هيأت‌ امناي‌ جمعيت‌ سرپرستي‌ ايتام‌ قم‌ - تعيين‌ هيأت‌ امنايي‌ براي‌ حسينيه‌ شهدا قم - تأسيس‌مؤسسه‌ پژوهش‌ و مطالعات‌ عاشورا در مشهد مقدس‌ - روحش شاد و يادش گرامي باد.


| شناسه مطلب: 65590




تسليت



نظرات کاربران