سفر به کعبه دلها سفر به کعبه دلها سفر به کعبه دلها بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سفر به کعبه دلها سفر به کعبه دلها سفر به کعبه دلها سفر به کعبه دلها سفر به کعبه دلها

سفر به کعبه دلها

ما قبل از سفر به هر نقطه ای در جهان می بایست بار و توشه خود را مهیا کنیم و مقدمات آن را از جمله بلیت و ویزا و گذرنامه آماده کنیم اما نقطه ای در جهان وجود دارد که علاوه بر موارد یاد شده می بایست مسافر قبل از هر چیز قلب و دل خود را مهیا کند تا بتواند از سفر بار و توشه معنوی و اخروی لازم را برچیند و آن سفر به کربلا قبله و کعبه دلهای عاشق و بارگاه ملکوتی سرور و سالار شهیدان حسین بن علی (ع) نماد تمام عیار مردانگی و آزادگی است.

سفر به كعبه دلها بي هيچ شك و ترديدي هر شيعه دوست دار اهل بيت عصمت و طهارت با شنيدن نام سفر به كربلا دل و جان شيفته اش قبل از جسم خاكي اش به بارگاه ملكوتي يار پر مي كشد و به كوي دوست شرف حضور مي يابد. اين حقير نيز خوشبختانه از اين قاعده مستثني نبوده و نيستم و دل و جانم به محضر دلدار همه دلهاي شيفته شرفياب شد و در انتظار پيكر خاكي ام باقي ماند تا آنكه بالاخره در روز جمعه دهم دي ماه 95 توفيق سفر به كوي دلدار يافتم كه مي توانم از آن به عنوان زيباترين و ماندگارترين روز در تاريخ زندگي خويش نام ببرم. سفر خود را از بغداد به كوفه و نجف و كربلا در ساعت شش بامداد به وقت محلي با سيد ابراهيم راننده و راهنما و همسفر عراقي ام آغاز كردم و پس از طي مسافت 100 كيلومتر به شهر حله رسيديم .
در اينجا ذكر اين نكته لازم و ضروري است كه به منطقه واقع ميان بغداد و حله در گذشته مثلث مرگ گفته مي شد زيرا پس از اشغال كويت توسط صدام و حمله آمريكا به عراق در سال 2003 اوضاع اين كشور به شدت ناامن شد و به دنبال آن گروه هاي مسلح تكفيري در سال 2004 بر منطقه واقع حدفاصل جنوب بغداد و شمال شهر حله و منطقه جرف الصخر در شمال استان بابل تسلط يافتند و با ايجاد ايست هاي بازرسي ساختگي سرنشينان خودروها را وادار به ارائه كارت شناسايي مي كردند و پس از مشاهده نام هاي متعلق به شيعيان مانند سجاد ، باقر ، صادق و جواد آنان را فورا اعدام مي كردند و يا با خود به نقطه نامعلومي مي بردند و به دنبال آن سرنوشت افراد ربوده شده در هاله اي از ابهام فرو مي رفت. منطقه مثلث مرگ در ماه هاي پاياني سال 2004 شاهد اوج اين اقدامات تروريستي بود تا آنكه ارتش عراق با كمك نيروهاي مردمي توانست ، گروه هاي تروريستي را در اين منطقه ريشه كن كند. ما پس از رسيدن به شهر حله مركز استان بابل راه كوفه را در پيش گرفتيم كه تقريبا 60 كيلومتر با هم فاصله دارند. من در طول مسير حله تا كوفه، در ابتداي بسياري از جاده هاي فرعي تابلوهاي فلش دار را مشاهده مي كردم كه نام يك امامزاده و يا صحابه و يار يكي از امامان معصوم (ع) بر آنها درج شده بود كه براي زيارت همه آنها مي بايست دستكم يك هفته زمان در نظر گرفت.
** سفر به كوفه پس از رسيدن به كوفه راه مسجد كوفه را در پيش گرفتيم. علاوه بر مسجد كوفه منزل امير مومنان (ع) و مساجد سهله و صعصعه بن صوحان و زيد بن صوحان و حنانه و مقام حضرت يونس پيامبر و آرامگاه شهيد ميثم تمار يار با وفاي امام علي (ع) مهم ترين اماكن زيارتي اين شهر را تشكيل مي دهند. مسجد كوفه در بردارنده محراب و محل شهادت مولاي متقيان (ع) و محل اقامه نمازهاي مستحبي آن حضرت و انبياء و اولياي الهي و آرامگاه هاي مسلم بن عقيل پسر عمو و سفير امام حسين (ع) و شهيد هاني بن عروه يار با وفاي مسلم بن عقيل و شهيد مختار بن عبيده ثقفي منتقم خون حسين (ع) است . مسجد سهله را نيز مي توان جمكران عراق ناميد و محل توجه دلها به سوي امام زمان (عج) است. اين مسجد در بردارنده مقام هاي امام سجاد ، امام صادق و امام زمان و پيامبران الهي ابراهيم ، هود ، صالح ، ادريس و خضر(عليهم السلام) است. اين مسجد در گذشته هاي دور منزل و اقامتگاه پيامبران ابراهيم ، ادريس ، داوود و خضر بوده است و پس از ظهور، محل اقامت امام زمان (ع) خواهد شد. براي هر يك از اين مساجد و مقام ها و اماكن زيارتي نماز و دعاهاي بخصوصي سفارش شده است و همه آنها به ويژه دو مسجد كوفه و سهله دربردارنده فضائل بسياري هستند. پس از مسجد كوفه به زيارت منزل اميرمومنان (ع) شتافتيم . اين منزل در بردارنده اتاق هاي امام حسن و امام حسين (عليهما السلام) و ابالفضل و ام البنين (سلام الله عليهما) و همچنين يك چاه و محل غسل پيكر مقدس مولا پس از شهادت است. اين منزل شامل اتاق هاي بسيار كوچك و ديوارهاي بسيار قطور است . شميم دل انگيز مولاي متقيان در اين خانه به مشام جان مي رسد و انسان در آن حس غريبي مي يابد كه غيرقابل توصيف است. در كنار منزل حضرت علي (ع) دارالاماره معروف كوفه قرار دارد كه عبيدالله بن زياد در آن حكومت مي كرد اما امروزه به جز ديوارهايش هيچ اثري از آن برجا نمانده است و واقعا محل عبرت انگيزي است و نشان مي دهد كه پايه هاي ظلم و ستم بسيار سست بنياد است.
** سفر به نجف اشرف ما پس از كوفه رهسپار شهر مقدس نجف شديم كه فاصله آنها از يكديگر ده كيلومتر بيش نيست . در واقع در ميان شيعيان ايران و عراق رسم است كه به رسم ادب و احترام قبل از شرفياب شدن به بارگاه ملكوتي سرور جوانان بهشت به زيارت پدر بزرگوارش اميرمومنان (ع) مي شتابند. البته در ميان شيعيان عراق همچنين مرسوم است كه قبل از سفر به مشهد مقدس و زيارت علي بن موسي الرضا (ع) به زيارت پدر بزرگوار ايشان باب الحوائج موسي بن جعفر(ع) مي روند. براي رسيدن به بارگاه ملكوتي اميرمومنان (ع) از وادي السلام گذشتيم . وادي السلام نام بزرگ ترين قبرستان جهان است . گفته مي شود مساحت آن 1485هكتار و محل دفن بيش از 5 ميليون نفر است. اين گورستان براي شيعيان از قداست خاصي برخوردار است زيرا بر اساس روايتي از امام علي (ع) و امام صادق (ع) روح تمامي مومنين و شيعيان پس از مرگ به وادي السلام در جوار امير و سرور و سالار خود انتقال مي يابد. قبرستان وادي السلام كه در شمال شهر نجف و حرم مطهر امير المومنين(ع ) قرار گرفته مرقد پيامبران حضرت 'هود'(ع) ،حضرت 'صالح ' (ع) مقام امام صادق (ع) و امام زمان (عج) و آرامگاه شخصيت هاي بزرگ شيعه را در خود جاي داده است. پيكر شيعيان عراق معمولا پس از مرگ جهت خاكسپاري به اين قبرستان انتقال داده مي شود. در ابتداي راه رسيدن به قبرستان در سمت راست بخش جديدي به قبور شهداي عراق اختصاص يافته است كه در نبرد با گروه هاي تروريستي تكفيري داعشي به شهادت رسيده اند. در واقع مي توان گفت اين آرامستان از نظر گنجايش ، وسعت ، شكل و شمايل در نوع خود بي نظير است. در اينجا در ابتدا قبر به عمق يك و نيم متر حفر مي شود سپس در ديواره قبر حفره هايي مانند قفسه كتابخانه كنده شده و بدين ترتيب مردگان در امتداد هم به طور طولي به خاك سپرده مي شوند و بر بالاي قبر ديوارهاي مربع شكل كوچك ساخته شده و نام متوفا بر روي آن درج مي شود و برخي خانواده ها يك اتاق در آن خريداري كرده و بدين ترتيب صاحب يك قبرستان خانوادگي كوچك مي شوند. پس از عبور از وادي السلام و بازارچه محلي و كوچه هاي تنگ و باريك به بارگاه ملكوتي امام اولين شيعيان جهان راه يافتيم. در اينجا والامقام ترين انسان پس از پيامبر گرامي اسلام (ص) در جوار آرامگاه حضرت آدم (ع) و حضرت نوح (ع) به خاك سپرده شده است كه شنيدن نامش در دل هر انسان با ايماني در جهان شور و هيجان ايجاد مي كند. فضاي زيارتي و مسقف حرم امام علي (ع) در نجف 2400 متر مي باشد . اين فضا بسيار كم بوده و حتي از بسياري از حرم هاي امامزاده هاي ما نيز كوچكتر است و به همين دليل جوابگوي خيل عظيم زائران اين حرم نيست و به همين دليل در سال 1391تصميم گرفته شده در راستاي طرح توسعه حرم علوي در ضلع غربي حرم مطهر اميرمومنان (ع)، صحن فاطمه زهرا (س) با مساحت 22 هزار متر مربع در پنج طبقه با تمامي امكانات رفاهي از قبيل كتابخانه ، موزه ، پاركينگ خودرو ، استراحتگاه و ديگر خدمات عمومي توسط ستاد بازسازي عتبات عاليات ايران ساخته شود. به جرات مي توان گفت كه ساخت اين صحن نه تنها افتخار ايرانيان، بلكه تمامي شيعيان است. اين صحن را مي توان دومين صحن بزرگ جهان اسلام بعد از مسجد الحرام دانست. فاز نخست اين طرح يعني صحن زيارتي فاطمه زهرا (س) در فروردين امسال افتتاح شد.
** سفر به كربلاي معلي پس از زيارت مضجع نوراني مولاي متقيان رهسپار كربلا شديم . فاصله كربلا تا نجف هشتاد كيلومتر است . با اينكه تا كنون توفيق حضور در مراسم زيارت اربعين را نداشتم اما با مشاهده حسينيه ها و هيات ها و اماكن ساخته شده براي استراحت و پذيرايي از زائران حسيني كه از ابتداي جاده نجف تا ورودي كربلا در سمت راست جاده در كنار هم قرار داشتند، به عظمت آن مراسم با شكوه پي بردم كه از آن مي توان به عنوان معجزه نام برد. در ابتدا به زيارت آن اسوه شجاعت و شهامت و مردانگي و ايثار قمر بني هاشم (س) شتافتيم . در نزديكي حرم آن حضرت نيز مقام كف العباس را زيارت كرديم . كف العباس نام دو مكاني است كه گفته مي شود دستان حضرت در اين دو مكان قطع شد. پس از آن در بين الحرمين قرار گرفتيم . بين الحرمين به فاصله 378 متري بين حرم امام حسين بن علي (ع) و عباس بن علي (س) گفته مي شود كه همواره شلوغ است . بين الحرمين براي شيعيان جهان بي هيچ شك و ترديدي يكي از با صفاترين نقاط جهان به شمار مي آيد. كاروان هاي زيارتي در اين نقطه به صورت گروه گروه در حال حركت ، مداحي ، سينه زني و يا شنيدن روضه و يا سخنراني روحاني كاروان هستند. شماري از زائران با سپردن كارت شناسايي خود، به تعداد همراهان، پتو دريافت كرده و در محل بخصوصي از بين الحرمين شب را سپري مي كنند. سپس به حرم مقدس امام حسين (ع) راه يافتيم . در ابتداي ورود به حرم ضريح حبيب بن مظاهر يار با وفاي امام در ده متري آرامگاه امام قرار دارد. گفته مي شود امام سجاد (ع) شهداي كربلا را در يك نقطه دفن كرد و پيكر پاك علي اكبر را در پايين پاي پدر و علي اصغر را بر روي سينه پدر نهادند. شايان ذكر است كه حر بن يزيد رياحي تنها شهيدي است كه سر از تنش جدا نشد و قبيله اش اجازه نداند تا پيكر پاكش لگدكوب سم ستوران شود و جسم او را از ميدان جنگ خارج كرده و در روستايي در 7 كيلومتري شمال غرب كربلا به خاك سپرد. من و همسفرم سيد ابراهيم در پايان زيارت و شركت در نماز جماعت مغرب و عشا در حرم سيد و سالار شهيدان (ع) راه بغداد را در پيش گرفتيم و متاسفانه به دليل ضيق وقت موفق به زيارت تل زينبيه و خيمه گاه و مسجد سهله و مسجد حنانه و مرقد طفلان مسلم و ساير اماكن زيارتي نشديم و آنها را موكول به وقت ديگري كرده و راه بغداد را در پيش گرفتيم .


| شناسه مطلب: 65622




كربلا



نظرات کاربران