ضریح مطهر امام علی (ع) ۹ ربیع‌الثانی رونمایی می‌شود ضریح مطهر امام علی (ع) ۹ ربیع‌الثانی رونمایی می‌شود ضریح مطهر امام علی (ع) ۹ ربیع‌الثانی رونمایی می‌شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ضریح مطهر امام علی (ع) ۹ ربیع‌الثانی رونمایی می‌شود ضریح مطهر امام علی (ع) ۹ ربیع‌الثانی رونمایی می‌شود ضریح مطهر امام علی (ع) ۹ ربیع‌الثانی رونمایی می‌شود ضریح مطهر امام علی (ع) ۹ ربیع‌الثانی رونمایی می‌شود ضریح مطهر امام علی (ع) ۹ ربیع‌الثانی رونمایی می‌شود

ضریح مطهر امام علی (ع) ۹ ربیع‌الثانی رونمایی می‌شود

ضریح مطهر حضرت امیر المومنین علی (ع) در نجف اشرف پس از گذشت هشت دهه مورد ترمیم و بازسازى قرار گرفت و روز یکشنبه نهم ربیع الثانی رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاري فرهنگ رضوي، ضريح مطهر حضرت اميرالمومنين علي (ع) پس از 80 سال ترميم و بازسازي شد تا در ميانه حرم مطهر علوي خوش بدرخشد و براي چشم‌هاي زائران خودنمايي كند.
كار ترميم و بازسازي اين ضريح مطهر كه با طلا و نقره كاري زيبا تزيين شده به همت پيشواى طائفه بهره طاهر سيف الدين در كشور هند و در شهر بمبئي انجام گرفته و مدت زمان عمليات آن نيز پنج سال به طول انجاميده است.
براى ساخت اين ضريح مطهر از 10 هزار و 500 مثقال طلاى خالص و دو ميليون مثقال نقره استفاده شده و استادكاران و كارشناسان با تجربه‌اي براي اين عمليات عظيم فعاليت داشته‌اند.
نگارش تمامى سوره‌هاى قرآن بر روى سنگ مرمرهاى سفيد پيرامون ضريح و تزيين بسم الله الرحمن الرحيم سوره‌ها با سنگ‌هاى عقيق و ياقوت و زمرد نيز بخش‌هاي ديگر تغيير يافته محسوب مي‌شود.
ضريح كنونى را مي‌توان يكى از شاهكارهاى هنر اسلامى به شمار آورد چرا كه علاوه بر ارزش مادى، اين ضريح داراى زيباترين مينا كاري‌ها و نقش‌هاى قلمزنى شده بر روي طلا و نقره است. ارتفاع ضريح مطهر از كف زمين تا بالاى تاج طلاى آن حدود چهار متر و و طول آن 6.35 متر و عرض آن 5.10 است؛ ضريح مطهر را مى‌توان به دو بخش اصلى تقسيم كرد. بخش اول ضريح يا پنجره نقره‌اى و بخش دوم تاج طلاى بالاى ضريح نقره‌اي محسوب مي‌شود.
ضريح نقره‌اى 17 پنجره دارد و هر كدام از اين پنجره‌ها با توپ‌هاى نقره‌اى كه به يكديگر با فاصله و بوسيله بخش‌هاى لوله‌اى برجسته و شيار دارى متصل شدند.
در هر پنجره از پنجره‌هاى ضريح مطهر تعداد 176 توپ كامل نقره و 48 توپ نيمه نقره كه به پيرامون پنجره متصل شده قرار دارد و زائران مى‌توانند از پشت اين پنجره‌ها مرقد مطهر را نظاره كنند. بالاى هر يك از اين پنجره‌ها، يك قوس نقره‌اى با نقش‌هاى برجسته ديده مى‌شود و بر جانب هر قوس كلمه يا علي به زيبايي نقش بسته است.
ضريح مطهر از جهت شرقى و غربى داراى چهار پنجره است؛ اين ضريح از جهت شمالى پنج پنجره و از جهت جنوبى چهار پنجره دارد و به جاى پنجره پنجم درى كوچك براى ورود به داخل ضريح مطهر در نظر گرفته شده است؛ اين درب كه از دولنگه تشكيل شده به باب الجنه يا درب بهشت شهرت دارد.
در ما بين هر يك از پنجره‌هاى ضريح مطهر، ستون‌هايى نقره‌اى و با نقش‌هاى بسيار زيبا به چشم مى‌خورند؛ در گوشه‌هاى چهار گانه ضريح مطهر، چهار ستون كه با نقش‌هاى برجسته و خوشه‌هاى انگور نقره‌اى تزيين شده‌اند قرار گرفته است. بر روى هر يك از اين ستون‌هاى چهار گانه نيز كلمه ( و هو العلي العظيم) نقش بسته است.
بالاى ضريح نقره‌اى هم كتيبه‌اى بر محيط ضريح به چشم مى‌خورد؛ جنس اين كتيبه از مينا و نقره است و بر روى آن ابياتى از قصيده ى ابن ابى الحديد نقش بسته است.
تاج طلاى بالاى ضريح نقره‌اى ( بخش دوم ضريح مطهر) به نوبه خود به چند بخش تقسيم مى‌شود؛ نخست كتيبه طلايى كه بر روى آن آياتى از قرآن كريم با حروف برجسته نقش بسته است قرار دارد و بالاى اين كتيبه نيز كتيبه‌اى مقعر با نقشهاى برجسته تعبيه شده است؛ بالاى اين نقشها هم كتيبه طلايى ديگرى كه بر روى آن احاديث نبوى در مدح حضرت أميرالمؤمنين(ع) نقش بسته ديده مى‌شود. بالاى اين كتيبه نيز (104) عدد گل از جنس طلاى خالص قرار دارد.
بر روى هر يك از اين گلها كه بر اطراف چهارگانه ضريح نصب شده‌اند اسمى از أسماء الله الحسنى نقش بسته است و بر روى هر يك از گوشه هاى چهار گانه تاج طلا يك قنديل از طلاى خالص به چشم مى‌خورد.
بالاى قنديل هاى طلا نيز كتيبه‌اى بزرگ و محدب با نقشهاى بسيار زيبا و چشم گير ديده مى‌شود؛ بالاى اين كتيبه هم كتيبه‌اى مقعر به شكل برگ‌هاى درخت قرار دارد و بالاى آن هم كتيبه‌اي ديگر كه سوره الرحمن بر آن نقش بسته قرار گرفته است. همچنين بالاى كتيبه سوره الرحمن هم 96 قنديل طلا بر گوشه‌هاى چهار گانه ضريح مطهر چشم نوازي مي‌كند.
از آنجا كه بيش از 78 سال از ساخت ضريح امير المومنين (ع) سپرى شده و در طول اين ساليان طولاني مليونها دست زائران حرم علوي بر اين ضريح كشيده شده است، در يك سال قبل 24 ستون ميان پنجره‌هاى مطهر از نو ساخته شده و با تكنيك‌هاى نوين، كه هر ستون از 30 كيلو نقره و پنج كيلو برنز و 2 كيلو طلاى 24 عيار به‌كار رفته و مجموعاً هرستون با وزن 38 كيلو گرم ترميم وتعويض شده است و در ميان و فاصله‌هاى پنجره‌هاى ضريح مطهرنيز از نو قرار گرفته است.
خوردگى‌ها و سوراخ شدن بسيارى از توپ‌هاى نقره‌اى ضريح مطهر نيز به طور كامل در اين ضريح جديد بازسازي و ترميم شده است ؛ توپ‌هاى اين پنجره‌ها از ضخامت بالايي در حدود بيش از سه ميليمتر ساخته شد كه در نوع خود بى‌نظير به‌شمار مى‌آيد.
به گفته كارشناسان، مقاومت اين پنجره‌ها و توپها بيش از دويست سال است؛ آنان در اين عمليات ترميم هم مقدار زيادي طلاي خالص و در حدود 2100 كيلو نقره خالص بكار رفته است؛ در هر توپ نقره در حدود 110 گرم نقره وجود دارد و در هر پنجره از پنجره‌هاى ضريح مطهر 176 توپ نقره‌اى كامل و 52 توپ نيمه تشكيل شده است.
عمليات نصب پنجره‌هاى ضريح مطهر از دوم ربيع الاول سال جارى آغاز شد كه ابتدا بخش جنوبى و بالاسر مبارك را آغاز كردند و پس از پايان اين بخش نيز پنجره‌هاى قسمت شمالى و شرقى يعنى پشت روى مبارك و پايين پاى حضرت را انجام دادند كه اين عمليات گسترده و زيبا و هنرمندانه كه در نوع خود بى نظير است به حول وقوه الهى، پنجشنبه ششم ربيع الثانى در پايان شب به اتمام رسيد.
افتتاح اين ضريح زيبا طى مراسمى ويژه و با حضور علما و نمايندگان بيوت مراجع و شخصيت‌ها و سرشناسان در بعد ازظهر روز يكشنبه نهم ربيع االثاني سال 1438 هجرى با عنايت حضرت علي (ع) انجام مي‌گيرد و ضريح مطهر به روى زائران و عاشقان حضرتش باز گشايي خواهد شد.


| شناسه مطلب: 65663




نجف امام علي



مطالب مرتبط

نظرات کاربران