وداع نمادین اما پرشوربا هاشمی در بغداد وداع نمادین اما پرشوربا هاشمی در بغداد وداع نمادین اما پرشوربا هاشمی در بغداد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
وداع نمادین اما پرشوربا هاشمی در بغداد وداع نمادین اما پرشوربا هاشمی در بغداد وداع نمادین اما پرشوربا هاشمی در بغداد وداع نمادین اما پرشوربا هاشمی در بغداد وداع نمادین اما پرشوربا هاشمی در بغداد

وداع نمادین اما پرشوربا هاشمی در بغداد

همزمان با میلیون ها ایرانی در تهران که پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی را تا خانه ابدی اش بدرقه کردند، صدها تن از مقام های ارشد و شخصیت های دینی ، سیاسی ، فرهنگی، دانشگاهی، عشایری عراق وفرماندهان نظامی وهمچنین دیپلمات ها و وابستگان نظامی کشورهای مختلف در بغداد با او که شخصیت نام آشنای بین المللی است، در سفارت ایران در این شهربه صورت نمادین وداع کردند.

صبح سه شنبه نيم ساعت زودتر ازموعد خيلي ها از درب بزرگ سفارت ايران در بغداد عبور كرده و خود را به مراسم ترحيمي كه به مناسبت درگذشت آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني تدارك ديده شده بود، رساندند.
خيلي ها از راه دور، از 'بلد' جنگ زده تا 'الانبار' ويران شده و بالاخره نجف و كربلا و بسياري نيز از مناطق عملياتي با لباس هاي رزم آمدند تا به رهبري، دولت و ملت ايران تسليت بگويند، آن هم نه فقط بخاطر آنكه او بزرگ مرد سياست ايران بود، بلكه به عنوان يك همرزم و همراه قديمي در مبارزه با ديكتاتوري كه آن هم نه فقط در برابر رژيم شاه كه همرزمي در دوران مبارزات عليه صدام به شمار مي رفت.
خيلي از فرماندهان ارتش و الحشدالشعبي بودند؛ فالح الفياض مشاور نخست وزير و رئيس تشكيلات الحشدالشعبي و معاون وي ابو مهدي المهندس، احمد الاسدي سخنگوي الحشد و فرماندهاني مانند علي الياسري فرمانده گروه سرايا الخراساني .
از همه طيف ها، اعم از مذهبي و قومي آمده بودند؛ از سني ها شيخ خالدالملا رئيس هيات علماي اهل سنت، مهدي الصميدعي رئيس دارالافتاء ،عمار البياتي سخنگوي دارالافتاء و بسياري از روحانيون اهل سنت عراق بودند و از شيعه ها حج الاسلام ، سيد صالح الحيدري ، سيد حميد حسيني ، شيخ نعماني و تعدادي از اساتيد حوزه نجف حضور داشتند.
شخصيت هاي سياسي موثر در عراق مانند باقر جبر الزبيدي وزير سابق حمل و نقل، محمد سالم القبان وزير كشور سابق، موفق الربيعي مشاور سابق امنيت ملي ، علي الاديب رئيس فراكسيون ائتلاف دولت قانون بزرگترين فراكسيون پارلماني و مشاوران و اعضاي دفتر حيدر العبادي نيز يكي يكي خود را به مراسم رساندند.
خبرنگاران رسانه ها نيز آمدند؛ دوربين به دوش ، تا اين مراسم را كه به لحاظ سطح و عدد شركت كننده كمتر در عراق قابل تكرار است، ثبت كنند و وقتي دور سوژه هاي خود حلقه مي زدند، ولوله اي مي شد و مصاحبه شونده درميان دوربين ها پنهان !
بيشتر سوالات از ميهمانان اين مراسم ، درباره شخصيت هاشمي رفسنجاني بود؛ از تاثيرگذاري اش بر منطقه و بويژه در قبال عراق، بطوري كه نوري المالكي در اين ارتباط گفت: آيت الله رفسنجاني در تحليل اوضاع عراق بسيار تيزبين و نكته سنج بود و كاملا به مسائل عراق و تحولات اين كشور اشراف داشت وچالش ها و موانع فراروي كشور ما را حتي بهتر از برخي از سياستمداران ما مي شناخت.
او درباره ديدگاه هاي دورانديشانه آيت الله هاشمي رفسنجاني اين را هم گفت كه 'ايشان درمورد خروج نيروهاي اشغالگر آمريكايي از عراق بسيار خوشبين بود وبر لزوم حفظ يكپارچگي وتماميت ارضي عراق تاكيد مي كرد و ديدگاه هاي وي درمورد كشورمان كاربردي و واقع بينانه بود'.
المالكي گفت: 'برخلاف بسياري از افراد كه داراي ديدگاه هاي مبتني بر اميد و آرزوهاي واهي هستند، در ميدان سياست مي بايست نگرش كاربردي داشت و اميد و آرزوها راه به جايي نمي برد، آيت الله رفسنجاني چالش ها و موانع و راه هاي مقابله با آنها و برچيده شدن شان را به خوبي مي شناخت و در عمل با مشكلات با شهامت مواجه مي شد و به مقابله با چالش ها برمي خاست.'
كمتر كسي از آنهايي كه امروز به سفارت ايران در بغداد آمدند، مي يافتي كه از هاشمي خاطره اي نداشته باشد. از نوري المالكي كه حالا معاون رئيس جمهور عراق و رهبر بزرگترين فراكسيون پارلماني در عراق است تا ابومهدي المهندس نايب رئيس الحشدالشعبي و سايرين، هركدام خاطره اي از او دارند.
همام حمودي نايب رئيس پارلمان عراق ، مرد روحاني و مورد احترام در عراق، در بيان خاطره اي از هاشمي رفسنجاني، به يك جلسه خصوصي اشاره كرد و گفت: يك روز در يك جلسه خصوصي به ما گفت كه برغم اختلافاتي كه در پاره اي امور با رهبري دارد، اما همواره مطيع ايشان بوده و وفادار به رهبر معظم انقلاب است.
حمودي در حالي كه از درگذشت آيت الله ابراز تاسف مي كرد، گفت او آن روز به ما درس بزرگي داد و ما از او آموختيم كه كشور نياز به وحدت در تصميم گيري دارد و پايبندي به رهبري و اطاعت از رهبري در مراحل سخت و خطرناك ضروري است.
در اين روز با خيلي از ميهمانان درباره هاشمي صحبت كرديم و آنها گفتند و با حسرت آه كشيدند، چه اينكه اكثرا بر ميانه روي و اعتدال هاشمي رفسنجاني كه اين روزها، در ناياب منطقه است و ملت هاي مظلوم در سوريه و عراق و يمن را گرفتار كرده است، تاكيد داشتند.
دقايق پاياني مراسم و نزيك اذان ظهر ديگر درسالن هاي سفارت جا براي ايستادن هم نبود و ميهمانان يكي يكي سراغ ميزي مي رفتند كه بر روي آن يك سبد گل و يك دفتر بود و كنارش تصويري از اكبر هاشمي رفسنجاني بهرماني.
هركس در صفحه اي از آن چيزي نوشت ؛ عربي، انگليسي و برخي به زبان هاي غير و محتواي آن اشاره داشت به صفت هايي چون 'شجاعت، اعتدال، ايستادگي ، سياست ورزي و انقلابي' و زير آن يك امضاء و آنقدر شلوغ بود كه سفير فرانسه هم در آن ازدحام ، فرصتي يافت و به دفتر يادبود قلمي زد و رفت.
با توجه به اينكه هنوز خيلي ها فرصت نكردند، فردا چهارشنبه نيز به همين مناسبت مراسمي درمحل سفارت ايران در بغداد برگزار مي شود.
حضور پر تعداد در بالاترين سطوح سياسي ، مذهبي و فرهنگي در اولين روز ازمراسم بزرگداشت هاشمي رفسنجاني درحالي است كه روز گذشته ، هياتي عالي از عراق راهي تهران شد كه درآن سيد عمار حكيم رهبر ائتلاف ملي، بزرگترين جريان سياسي، ابراهيم الجعفري وزير خارجه ، عبدالحسين العبطان وزير ورزش و جوانان، فرياد راوندوزي وزير فرهنگ و مشاوران العبادي حضور دارند. مقامات كربلاي معلي براي تسليت در كنسولگري ايران حاضر شدند مقامهاي محلي در كربلا روز سه شنبه همزمان با تشييع و تدفين پيكر آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني ، به كنسولگري ايران در كربلا رفتند و بصورت حضوري درگذشت اين عالم روحاني و سياسي را تسليت گفتند.
عقيل الطريحي استاندار كربلا صبح امروز در محل كنسولگري ايران در اين شهر حضور يافت و ضمن تسليت درگذشت آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني به رهبري ، دولت و مردم ايران، تاثر خود را از اين واقعه تاسف بار در دفتر يادبودي كه به همين مناسبت تدارك ديده شده ، ابراز و آن را امضاء كرد.
مير مسعود حسينيان ، در اين خصوص گفت كه علاوه بر آقاي الطريحي استاندار كربلا، رئيس شوراي استان ، نمايندگان عتبات عاليات ، اساتيد و مديران دانشگاه ها و نيز گروه هاي جهادي بصورت جداگانه به كنسولگري ايران در كربلا مراجعه كرده و درگذشت آيت الله هاشمي رفسنجاني را خطاب به رهبر معظم انقلاب و دولت و ملت بزرگ ايران تسليت گفتند.
پيش از اين شوراي نمايندگان استان كربلا در پارلمان عراق نيز شب گذشته در پيامي ضمن ابرازتسليت ، با مردم ايران ابراز همدردي كرده بودند.
منبع: ايرنا




نظرات کاربران