طرح توسعه حرم مطهر علوی به مرحله کاشی‌کاری رسید طرح توسعه حرم مطهر علوی به مرحله کاشی‌کاری رسید طرح توسعه حرم مطهر علوی به مرحله کاشی‌کاری رسید بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
طرح توسعه حرم مطهر علوی به مرحله کاشی‌کاری رسید طرح توسعه حرم مطهر علوی به مرحله کاشی‌کاری رسید طرح توسعه حرم مطهر علوی به مرحله کاشی‌کاری رسید طرح توسعه حرم مطهر علوی به مرحله کاشی‌کاری رسید طرح توسعه حرم مطهر علوی به مرحله کاشی‌کاری رسید

طرح توسعه حرم مطهر علوی به مرحله کاشی‌کاری رسید

جانشین معاونت فنی ستاد بازسازی عتبات عالیات در پروژه صحن فاطمه زهرا(س) گفت: عملیات اجرایی طرح توسعه حرم مطهر علوی با کمک‌های مردم و خیرین و همت استادکاران ایرانی به مرحله نما و کاشی‌کاری رسیده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از فارس، حامد اميري جانشين معاونت فني ستاد بازسازي عتبات عاليات در پروژه صحن فاطمه زهرا(س) گفت: با توجه به نما و شكل معماري داخل حرم مطهر علوي كه مربوط به عصر صفوي است، تصميم بر اين شد كه در طراحي و ساخت صحن و شبستان حضرت زهرا(س) نيز، اين الگوي ايراني و اسلامي رعايت شود.
وي افزود: براساس اين الگو، استفاده از كاشي‌هاي هفت رنگ، معرق و معقلي در نقاط مختلف بنا در دستور كار معماران و استادكاران ايراني قرار گرفته است.
وي با بيان اينكه نماكاري طرح با اتمام «سفت‌كاري‌ها» آغاز شده است گفت: هم اكنون از بالاترين نقطه صحن حضرت زهرا (س) كه نزديك‌ترين فضا به گنبد و حرم قديم يعني فضاي 1+ و طبقه اول بخش زيارتي مي‌باشد، مراحل نماكاري آغاز شده و به دست استادكاران برجسته اين رشته در حال اجراست.
وي با بيان اينكه نماكاري توسط گروه‌هايي كه تجربه اينگونه كارها در اماكن زيارتي ايران و اعتاب مقدسه را داشته‌اند اجرا مي‌شود افزود: در حال حاضر 2 پيمانكار ايراني مشغول هستند كه يكي طبقه اول و حياط داخلي و ديگري اجراي نماي فضاهاي سرپوشيده و راهروهاي رواق شمالي كه به سمت بيرون و خيابان امام زين العابدين است را برعهده دارند.
جانشين معاونت فني ستاد بازسازي عتبات در پروژه صحن فاطمه زهرا (س) گفت: طول نماكاري طبقه اول حدود 200متر است كه هم اكنون نيمي از آن به مرحله كاشي‌كاري رسيده و نيم ديگر در مرحله اجراي آجرنما و كاربندي‌ها و رسمي‌هاي رواق‌هاست.
وي اظهار كرد: در طبقه اول، حدود 10هزار و 200مترمربع فضاي مسقف و 4هزار متر مربع فضاي روباز وجود دارد كه عمليات اجراي سنگ كف فضاي مسقف تقريبا به اتمام رسيده و سنگ‌كاري ديوارها در حال اجراست. همچنين عمليات آئينه‌كاري حدود 2 هزار متر مربع از فضاي مسقف به اتمام رسيده است.
اميري گفت: پيش‌بيني مي‌شود تا يك ماه آينده عمليات نماكاري طبقه اول از بخش زيارتي طرح توسعه حرم مطهر علوي تكميل شود و اجراي كاشي‌هاي معرق و خطاطي آن نيز تا پايان امسال صورت گيرد.
وي خاطرنشان كرد: جهت اجراي كاشي‌هاي معرق كه آخرين مرحله از عمليات نماكاري مي‌باشد در مرحله انتخاب خطاط و تعيين آيات و احاديثي هستيم كه بايد روي كاشي‌ها نقش بسته شود. براساس اين گزارش، كاشي معقلي، نوعي كاشي كاري است كه با ساخت و تهيه كاشي با ابعاد بسيار كوچك و پهلوي هم قرار گرفتن اين كاشي‌ها، كار معقلي صورت مي‌گيرد.
تلفيق كاشي با آجر در نماسازي از انبساط و انقباض كاشي‌ها جلو گيري مي‌كند.با اين عمل پريدن و خرد شدن لعاب كاشي به حداقل مي‌رسد. انواع خطوط مستقيم در محورهاي عمودي و افقي و گاه خطوط مورب با زاويه 45 درجه و شطرنجي از نقوشي هستند كه در كاشي كاري معقلي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و جلوه‌اي بي‌نظير و روحاني به نما مي‌بخشد.
براساس اين گزارش، خيرين، ناذران و هموطنان عزيز كه تمايل دارند در فيض توسعه حرم امام علي(ع) كه مزين بنام صحن و شبستان حضرت زهرا(س) مي‌باشد مشاركت نمايند مي‌توانند از روش‌هاي ذيل اقدام كنند:
پرداخت از طريق شماره حساب 110 بانك‌هاي صادرات، سپه، دي، ملي، تجارت، انصار، سرمايه و ملت. از طريق درگاه پرداخت اينترنتي (سايت ستاد بازسازي عتبات عاليات)
از طريق تلفن همراه؛ مشتركين همراه اول با ارسال يك پيامك خالي به شماره 888 و ايرانسل به شماره 359 مي توانند اطلاعات مربوط به نحوه واريز كمك‌هاي نقدي براي توسعه حرم مطهر علوي را دريافت كنند.
همچنين جهت اهداي كمكها به صحن حضرت زهرا (س) مي‌توانند با شماره‌گيري كد #888*733* اقدام كنند.


| شناسه مطلب: 65930




نجف



مطالب مرتبط

نظرات کاربران