آغاز رسمی برنامه های پایتخت فرهنگی جهان اسلام در مشهد آغاز رسمی برنامه های پایتخت فرهنگی جهان اسلام در مشهد آغاز رسمی برنامه های پایتخت فرهنگی جهان اسلام در مشهد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آغاز رسمی برنامه های پایتخت فرهنگی جهان اسلام در مشهد آغاز رسمی برنامه های پایتخت فرهنگی جهان اسلام در مشهد آغاز رسمی برنامه های پایتخت فرهنگی جهان اسلام در مشهد آغاز رسمی برنامه های پایتخت فرهنگی جهان اسلام در مشهد آغاز رسمی برنامه های پایتخت فرهنگی جهان اسلام در مشهد

آغاز رسمی برنامه های پایتخت فرهنگی جهان اسلام در مشهد

رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ امروز(سه شنبه) با حضور ۲۵۰ شخصیت فرهنگی و سیاسی از ۵۱ کشور جهان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان کشوری و استانی در تالار قدس حرم مطهر امام رضا(ع) به صورت رسمی آغاز شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايرنا، سنگ بناي معرفي سه كشور در هر سال از حوزه كشورهاي آفريقايي، عربي و اسلامي غيرعربي به عنوان پايتخت فرهنگ اسلامي از سوي سازمان علمي، فرهنگي و آموزشي(آيسسكو) وابسته به سازمان كنفرانس اسلامي در سال ۲۰۱۱ ميلادي گذاشته شد.
در همين چارچوب كلانشهر مذهبي مشهد در سال ۲۰۱۷ ميلادي به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام در آسيا انتخاب شد كه امروز آغاز اين مراسم با حضور صدها ميهمان داخلي وخارجي است. در مراسم رسمي افتتاحيه اين رويداد بزرگ علاوه بر مسئولان و شخصيت هاي برجسته كشوري بيش از ۲۵۰ ميهمان خارجي از كشورهاي اسلامي اعم از وزرا ، نمايندگان مجلس ، ملي ، سفرا ، كاردارها ، شخصيت هاي فرهنگي ، مذهبي حضور دارند.
در اين ميان ۱۰۸ ميهمان خارجي از انديشمندان فعال در حوزه فرهنگي و اجتماعي كشورهاي اسلامي هستند ضمن آنكه وزيراني از كشورهاي تانزانيا، افغانستان، پاكستان، اوگاندا، موريتاني و الجزايرو سوريه هم حضور دارند.
همزمان با اين مراسم كار كتابت قرآن كريم توسط خطاطان و خوشنويسان مطرح كشوري آغاز شده و برنامه هاي ي جنبي ديگري نيز براي ميهمانان داخلي و خارجي تدارك شده تا اهميت اين انتخاب و جايگاه مشهد الرضا (ع) و فرهنگ رضوي بيش از پيش براي اين ميهمانان روشن شود.
اين در حالي است كه برنامه هاي مراسم افتتاحيه از چهارم بهمن ماه به طور رسمي در مشهد آغاز شده و تا ششم ادامه دارد و در اين ايام ۱۵ برنامه اصلي و ۲۸ رونمايي در حوزه هاي مختلف فرهنگي و هنري تدارك شده است.
مراسم پاياني اجلاس بين المللي گفت و گوهاي فرهنگي ايران و جهان عرب در دانشگاه فردوسي مشهد ،محفل نوراني شبي با قرآن، اختتاميه پنجاه و پنجمين جشنواره منطقه اي فيلم و عكس سينماي جوان مشهد ۲۰۱۷ و نيز اكران فيلم سينمايي محمد(ص) از جمله برنامه هايي بود كه براي ورود به اين رويداد فرهنگي برنامه ريزي و برگزار شد.
قرار است آثار نفيسي همچون قرآن نفيس به خط مرحوم نيريزي، تابلوي معرق ضامن آهوي استاد فرشچيان كه سعيد ارزكان آن را طراحي كرده، تابلوي خوشنويسي شمس الشموس، هفته نگار مشهد ۲۰۱۷، نماهنگ و سرود ويژه پايتخت فرهنگي جهان اسلام، كتاب كشورهاي جهان اسلام و خوشنويسي كتيبه در اين ايام رونمايي شود و يك فيلم مستند ۱۵ دقيقه اي از تصاوير مشهد در يك قرن گذشته كه تاكنون ديده نشده نيز به نمايش در آيد.
نشست مشترك مديران مسئول رسانه ها، خبرگزاريها و مديران رسانه ملي از ديگر برنامه هاي مراسم آغازين رويداد مشهد ۲۰۱۷ بود كه ديروز برگزار شد و علاوه بر كتابت قرآن كريم، بازديد از اماكن متبركه، موزه و كتابخانه آستان قدس رضوي و افتتاح موزه بزرگ خراسان از برنامه هاي رويداد بزرگ فرهنگي مشهد ۲۰۱۷ در روز سه شنبه مي باشد.


| شناسه مطلب: 65979




اسلام مشهد پايتخت



مطالب مرتبط

نظرات کاربران