زائر کریمه در یک نگاه زائر کریمه در یک نگاه زائر کریمه در یک نگاه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
زائر کریمه در یک نگاه زائر کریمه در یک نگاه زائر کریمه در یک نگاه زائر کریمه در یک نگاه زائر کریمه در یک نگاه

زائر کریمه در یک نگاه

مدیر عامل موسسه فرهنگی - اقتصادی زائر کریمه گفت: مهم‌ترین هدف تأسیس مؤسسه فرهنگی - اقتصادی زائر کریمه؛ حفظ، حراست و احیای موقوفات آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها در مناطق مختلف و خدمت رسانی حداکثری به زائران بانوی کرامت است.

حسين فراهاني، مديرعامل موسسه فرهنگي - اقتصادي زائر كريمه در گفت و گو با پايگاه خبري آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله عليها گفت: مؤسسه‌ي زائر در سال 1371 به همت توليت وقت آيت‌الله مسعودي تحت عنوان چاپ و نشر كتاب فعاليت خود را آغاز كرد و فعاليت موسسه فقط صرف به مرحله انتشار آثار خود بود. تا اينكه سال 1389 و با انتخاب آيت‌الله سعيدي به سمت توليت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله عليها بر آن شدند تا اين موسسه را گسترش داده تا خدمات بيشتر و بهتري را به مردم شهر مقدس قم و زائرين حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله عليها ارائه دهند؛ از اين رو ديگر موسسه‌اي كه تحت عنوان موسسه‌ي اقتصادي «بنيان» فعاليت خود را زير نظر آستان مقدس انجام مي‌داد با موسسه‌ي زائر ادغام‌شده و موسسه‌ي جديدي به نام موسسه‌ي فرهنگي، اقتصادي زائر كريمه را تأسيس گرديد.
وي درباره شيوه اداره اين مؤسسه گفت: شيوه‌ي اداره‌ي اين موسسه به‌صورت هيئت‌مديره‌اي است كه متشكل از 7 عضو مي‌باشد كه با نظر توليت انتخاب مي‌شوند؛ و اين هيئت‌مديره، مديرعامل را انتخاب مي‌كنند و مديرعامل منتخب خدمت توليت محترم معرفي مي‌گردد و ايشان هم حكم مديرعاملي و هم هيئت‌مديره را ابلاغ مي‌كنند؛ در حال حاضر رئيس هيئت مديره، جناب آقاي جواد جهانگيرزاده مي باشد.
مدير عامل موسسه فرهنگي - اقتصادي زائر كريمه به طراحي برنامه‌ي جامع مؤسسه اشاره كرد و گفت: ما بيشتر برنامه‌هايي كه داريم اولاً هيئت‌مديره از سوي آستان مقدس حضرت معصومه سالانه بودجه‌اي دارد لذا بايد سرمايه‌گذاري‌هايي كه باعث سودآوري و حفظ و حراست موقوفات آستان مقدس شود؛ و بنابراين چون هرساله مقام معظم رهبري سالي را نام‌گذاري مي‌كنند ما ابتداي سال جلسه‌اي با هيئت‌مديره تشكيل مي‌دهيم كه در راستا و جهت نظرات مقام معظم رهبري قرار بگيرد.
وي در ادامه افزود: مهم‌ترين هدف تأسيس شركت فرهنگي، اقتصادي زائر؛ حفظ، حراست و احياي موقوفات آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله عليها كه در شهر جعفريه، بخش قنوات، شهر چهاردانگه، روستاي شريف‌آباد قمرود و بخش كهك موجود است را در راستاي سياست‌هاي نظام اقدام متناسب و مثمر ثمر باشد را به بهره‌برداري برساند.
فراهاني خاطرنشان كرد: نزديك به 130 به‌صورت مستقيم در خود مراكز و مجموعه‌هاي موسسه مشغول فعاليت هستند.130 نفر از كشاورزان به‌صورت مشاركتي و مزارعه كار مشغول به فعاليت هستند. بخشي از امور هم در بخش كشاورزي و عمران به‌صورت پيمانكاري انجام مي‌شود كه قريب به 700 نفر نيروي كار مشغول به فعاليت هستند كه اين آمار قابل‌توجه مسئولين استان قرارگرفته و در سال 1395 به موسسه زائر كريمه به‌عنوان كارآفرين نمونه استان و در بخش كشاورزي نيز واحد نمونه كشوري از سوي استاندار قم انتخاب شد.
وي درباره بخش هاي مختلف مؤسسه زائر كريمه گفت: موسسه داراي 4 بخش اصلي و مهم است كه نخستين بخش، چاپ و نشر كتاب است. در بخش چاپ و نشر كتاب كه باسابقه‌ترين بخش موسسه‌ي زائر كريمه مي‌باشد تاكنون 600 عنوان كتاب به چاپ و نشر رسانده است.
مدير عامل موسسه فرهنگي - اقتصادي زائر كريمه با اشاره به حضور فعال در نمايشگاه هاي داخلي و بين المللي گفت: انتشارات زائر در نمايشگاه‌هاي مختلفي كه در ايران و عراق برگزارشده است حضور موفقي داشته كه مي‌توان به 13 دوره در نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران 3 دوره در بخش كودكان و بزرگ‌سالان نمايشگاه كتاب تهران و 3 دوره در نمايشگاه كتاب كربلا اشاره نمود.
وي افزود: در بخش كشاورزي كه در سال‌هاي اخير مي‌توان به پركاربردترين بخش اين موسسه نام برد، فعاليت هايي چون كشت و برداشت گياه روغني كلزا، توسعه باغات پسته، كشت و برداشت پسته، توليد بذر گياه، پرورش گياه داروئي آلوئه ورا و پرورش و فرآوري گل محمدي و توليد عطر گل محمدي انجام شده است و در بخش دامداري نيز پرورش دام در خارج از شهر قم اقدامات ارزشمندي صورت گرفته است.
فراهاني درباره برنامه هاي عمراني مؤسسه زائر كريمه اشاره كر و گفت: مشاركت در ساخت مجتمع‌هاي تجاري، تفريحي خيابان فاطمي و پروژه‌ي تجاري خيابان 19 دي و پروژه‌ي بلوار محمدامين صلي‌الله عليه وآله بخشي از كارهايي است كه بخش عمراني موسسه‌ي زائر كريمه مشغول به فعاليت است.
وي افزود: از ديگر فعاليت هاي اين بخش، مشاركت در ساخت پروژه صدر در بلوار جمهوري، پروژه‌ي زائرسراي جمكران كه با مشاركت عتبه‌ي حسيني هم كه در آينده‌اي نزديك شروع به كار خواهد كرد را هم در دستور كارداريم. در فعاليت هاي عمراني، با ارگان‌هايي نظير اداره برق، شهرداري همكاري داشته‌ايم كه مشاركت‌هاي چشم‌گير و مثمر ثمري بوده است.
مدير عامل موسسه فرهنگي - اقتصادي زائر كريمه درباره فعاليت هاي شيلات گفت: در بخش شيلات هم مي‌توان به پرورش ماهي قزل‌آلا و ماهي خاوياري و هم ماهي‌هاي گرم آبي به مقدار چندين تن در سال براي استفاده مهمان‌سراي آستان و عرضه به بازار اشاره كرد. همچنين آب‌هايي كه در استخرها پرورش ماهي فرآوري شده‌اند را به زمين‌ها كشاورزي انتقال داده كه هزينه‌اي بابت كودهاي شيميايي استفاده نشود كه اين امر هم در بحث صرفه‌جويي هم در بحث سودآوري كمك شاياني به اقتصاد مقاومتي كرده است.
وي در پايان افزود: از توليت محترم آستان مقدس به خاطر پشتكار و پشتوانه‌اي كه نسبت به موسسه‌ي زائر كريمه داشته‌اند تا موسسه‌اي كه در راستاي خدمت‌رساني بهتر و بيشتر براي زائرين و مردم شريف استان مقدس قم دنبال مي‌كند، تشكر مي كنم و از مسئولين استاني بيش‌ازپيش درخواست همكاري و مساعدت را براي پيش برد اهداف موسسه را خواستار هستيم.


| شناسه مطلب: 66078




قم حضرت معصومه



مطالب مرتبط

نظرات کاربران