آیت‌الکرسی چگونه فشار قبر را کاهش می‌دهد آیت‌الکرسی چگونه فشار قبر را کاهش می‌دهد آیت‌الکرسی چگونه فشار قبر را کاهش می‌دهد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت‌الکرسی چگونه فشار قبر را کاهش می‌دهد آیت‌الکرسی چگونه فشار قبر را کاهش می‌دهد آیت‌الکرسی چگونه فشار قبر را کاهش می‌دهد آیت‌الکرسی چگونه فشار قبر را کاهش می‌دهد آیت‌الکرسی چگونه فشار قبر را کاهش می‌دهد

آیت‌الکرسی چگونه فشار قبر را کاهش می‌دهد

درمیان آیات نورانی و سوره‌های قرآن کریم، آیه ۲۵۵ سوره بقره معروف به آیه الکرسی، از جمله نشانه‌های الهی است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، روضه نيوز نوشت: درميان آيات نوراني و سوره‌هاي قرآن كريم، آيه ۲۵۵ سوره بقره معروف به آيه الكرسي، از جمله نشانه‌هاي الهي است كه امام كاظم (ع) در رواياتي مي فرمايند: «از بعضي پدران بزرگوارم شنيدم كه كسي داشت سوره حمد را مي خواند پس حضرت فرمود: هم شكر خدا را به جاي آورد و هم به پاداش رسيد. بعد حضرت شنيد كه سوره توحيد مي خواند فرمود: ايمان آورد و ايمني به دست آورد و سپس شنيد كه سوره قدر مي خواند فرمود: راست گفت و آمرزيده شد و بعد شنيد كه آيت الكرسي مي خواند فرمود: خداوند خالق , امان نامه برايش فرو فرستاد.» و با عنوان امان نامه الهي تلقي مي‌كنند.
همچنين از ديگر رواياتي كه امامان معصوم(ع) ما به خواص آيه الكرسي اشاره كردند؛ چنين است: امام رضا (ع) از اميرالمومنين(ع) روايت كرده‌اند كه پيامبر اعظم (ص) فرمودند: «هر كس يكصد مرتبه آيه الكرسي را بخواند مثل كسي است كه در طول حياتش خدا را عبادت و بندگي كرده است. و هر كس آيه الكرسي را بخواند و ثوابش را براي اهل قبور قرار دهد خداوند گناهانش را مي آمرزد.»
روايت است كه :هر كه آيه الكرسي را بنويسد و بر بالاي در دكان يا منزل بياويزد مال او زياد ميگردد و هرگز محتاج ديگران نخواهد شد. و در جاي ديگر امام رضا(ع) مي فرمايند: هر كه آيه الكرسي بخواند هيچ حيواني كه نيش زهرآگيني دارد، او را نميگزد.
رسول خدا(ص): هر كه در شب نوزدهم ماه رجب چهار ركعت نماز بخواند و در هر ركعتي بعد از حمد هر يك از آيه الكرسي و توحيد را پانزده مرتبه بخواند خداوند عالم ثواب جناب موسي(ع) را به او ميبخشيد.
روايت است كه :هر كسي بين نماز مغرب و عشاء شش ركعت نماز بخواند و در هر ركعت بعد از حمد هفت مرتبه آيه الكرسي را بخواند و بعد از سلام پنجاه مرتبه صلوات بفرستد عملش با عمل صديقين و صالحين بالا ميرود.
و پيامبر اكرم(ص) در جاي ديگر مي فرمايند: هر كه در شب يكشنبه چهار ركعت نماز بگزارد و در هر ركعت يك مرتبه حمد يازده مرتبه آيه الكرسي بخواند خداوند او را در دنيا و آخرت محافظت خواهد كرد گناهان او را ميبخشد و اگر بميرد بنده ي مخلص پروردگار عالم ميشود اجازه دارد كه روز قيامت شفاعت كند.
روايت است كه برخي از گناهان در تنهايي انجام ميشوند و براي جلوگيري از انجام گناه و حفظ تقوا ذكر استغفرالله ربي و اتوب اليه و همچنيين تلاوت آيه الكرسي بسيار تاكيد شده است.
براي حفظ بچه اي كه در شكم مادر است آيه الكرسي را با زعفران بنويسد و بر كمر زن باردار ببنديد، كه آن بچه هيچ گاه دچار صدمات نميشود.
امام باقر(ع): هر كس آيه الكرسي را يك مرتبه بخواند هزار مكروه و بدي از بدي هاي دنيا و هزار مكروه و بدي از بدي هاي آخرت از او دور ميشود و كم ترين مكروه دنيا فقر و آسانترين مكروه آخرتي، عذاب قبر است.
هركس عبورش به قبرستان افتاد و يازده مرتبه مرتبه سوره ي توحيد را بخواند، خداوند به عدد مردگان به او ثواب دهد و دستور است سوره ي حمد و آيه الكرسي و حمد و فلق و ناس هر يك را سه بار بخواند و سوره ي قدر را هفت را و سوره ي ملك را يك باز بخواند كه اين عمل ميت را از عذاب خلاص ميكند.
پيامبر اعظم(ص): پهر كس آيه الكرسي را بعد از هر نماز بخواند، خداوند خودش عهده دار گرفتن جان او ميشود و همانند كسي است كه همراه پيامبران و در ركاب آنها،در راه خدا جهاد كرده و به شهادت رسيده باشد.
پيامبر اعظم (ص) به اميرالمؤمنين علي (ع) فرمودند: بر تو باد به خواندن آيه الكرسي كه در هر حرف آن هزار رحمت و بركت است.
جابربن عبدالله انصاري از حضرت رسول اكرم(ص) روايت كرده اند كه فرمود: هر كه آيه الكرسي را بعد از هر نماز واجبي بخواند، درهاي هفت آسمان گشوده گردد و به هم متصل نشوند تا آن كه حق تعالي به لطف و مرحمت خود بر خواننده ي آن نظر فرمايد، و گناهان او را بيامرزد و هر گاه آيه الكرسي را بخواند و ثوابش را به قبرستان مسلمانان هديه نمايد، حق تعالي چهل نور در هر قبر هر كه از مشرق تا مغرب كه مرده باشد داخل سازد و قبور ايشان را گشاده و پرنور گرداند و براي خواننده ي آن ثواب شصت پيامبر را كرامت فرمايد و به عدد هر حرفي، فرشته اي را بيافريند كه براي او تا روز قيامت تسبيح ميكنند.
پيامبر (صلي الله عليه وآله) فرمودند: با فضيلت ترين آيه اي كه بر من نازل شد آيه الكرسي است و آيه الكرسي و سوره توحيد عظيم تر از همه چيزهايي است كه دون و پست تر از خداست.
پيامبر (صلي الله عليه وآله) فرمودند: دانش بر تو گوارا باد. سوگند به كسي كه جان محمد در دست اوست اين آيه داراي دو زبان و دو لب است كه در عرش الهي تسبيح و تقديس خدا مي گويد. رسول خدا (صلي الله عليه وآله) فرمود: در شب معراج دو لوح را ديدم ، كه در يك لوح سوره حمد و در لوح ديگر كل قرآن قرار داشت كه سه نور از آن ميدرخشيد . پس گفتم اي جبرئيل اين نور چيست؟ جبرئيل در جواب گفت: آن سه نور يكي سوره توحيد و يكي سوره ياسين و ديگري آيه الكرسي مي باشد.
امام صادق (عليه السلام) فرمود: همانا من از آيه الكرسي براي بالا رفتن درجاتم استفاده مي كنم.
امام صادق (عليه السلام) فرمودند: هرگاه سوره حمد و توحيد و قدر را با آيه الكرسي بخوانيد و بعد از آن برخيزيد و رو به قبله حاجات خود را از خدا بخواهيد كه حاجاتتان بر آورده خواهد شد زيرا اسم اعظم هستند.
امام علي (عليه السلام) فرمودند: اگر شما از آثار معنوي آيه الكرسي آگاه بوديد در هيچ حال خواندن آن را ترك نمي كرديد.
امام محمد باقر (عليه السلام) فرمودند: هر كس يك بار آيه الكرسي را بخواند خداوند هزار ناراحتي از ناراحتي هاي دنيا و هزار سختي آخرت رااز او دور ميكند كه كمترين ناراحتي دنيا فقر و كمترين سختي آخرت فشار قبر است.
امام علي (عليه السلام) فرمودند: هرگاه يكي از شما اراده حاجتي كند پس صبح روز پنج شنبه در طلب آن بيرون رود و در وقت بيرون رفتن آخر سوره آل عمران ( آيه ۱۹۰تا آخر) و آيه الكرسي و سوره قدر و حمد را بخواند ، زيرا كه در خواندن اين ها حوائج دنيا و آخرت برآورده مي شود.
رسول خدا (صلي الله عليه وآله) در خواب به دخترش فاطمه (سلام الله عليها) فرمودند: ترازوي اعمال خويش را با آيه الكرسي سنگين گردان زيرا هركس آن را قرائت نمايد آسمان و زمين با فرشتگانش به جنبش و حركت در آيند و خداوند را با صداي بلند به پاكي ياد كنند و او را بزرگ بدارند و تسبيح گويند ، پس از آن تمامي فرشتگان از خداوند ميخواهند كه گناه خواننده آيه الكرسي را ببخشد و از خطا و لغزشش در گذرد.
رسول خدا (صلي الله عليه وآله) فرمودند: هركس آيه الكرسي را يك بار بخواند اسم او از ديوان اشقيا و انسان هاي بد محو مي شود.
امام رضا (عليه السلام) به نقل از پيامبر فرمودند: هر كس ۱۰۰ مرتبه آيه الكرسي را بخواند چنان باشد كه همه عمر خود را عبادت كرده باشد. 18/18


| شناسه مطلب: 66204




معارف



نظرات کاربران