توضیحات سفیر عراق در ایران درباره گرد و غبار توضیحات سفیر عراق در ایران درباره گرد و غبار توضیحات سفیر عراق در ایران درباره گرد و غبار بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
توضیحات سفیر عراق در ایران درباره گرد و غبار توضیحات سفیر عراق در ایران درباره گرد و غبار توضیحات سفیر عراق در ایران درباره گرد و غبار توضیحات سفیر عراق در ایران درباره گرد و غبار توضیحات سفیر عراق در ایران درباره گرد و غبار

توضیحات سفیر عراق در ایران درباره گرد و غبار

سفیر عراق گفت: مقابله با پدیده گرد و غبار نیاز به همکاری منطقه‌ای بین کشورهای عراق، ایران، عربستان، کویت و سایر کشورهای درگیر این پدیده دارد.

[factimage()] http://i.alalam.ir/news/Image/original/2017/02/06/alalam_636219681348711125_25f_4x3.jpg [imagetitle()] [factimageend()] راجح صابر عبود الموسوي اظهارداشت: وقوع پديده گرد و غبار در كشور عراق علل زيادي دارد كه وجود اراضي بسيار وسيع و خشك در منطقه تالاب‌ها مهم‌ترين علت بروز اين پديده است.
وي افزود: در گذشته بخش زيادي از اين اراضي را رودخانه فرات پوشش مي‌داد كه سدسازي كشورهاي سوريه و تركيه بر سرچشمه اين رودخانه، مانع رسيدن آب به تالاب‌ها و هورها شد و اين امر، خشك شدن تالاب ها را به دنبال داشت.
سفير عراق ادامه داد: اين وضعيت موجب نابودي بسياري از درختان در منطقه هورها و تالاب‌هاي عراق شده است. اكنون دولت عراق رايزني‌هايي با دولت تركيه انجام داده تا آب به فرات برسد و اين اراضي پوشش داده شود.
الموسوي تصريح كرد: حدود سه ماه پيش در نشست يونسكو، توافق‌نامه‌هايي ميان كشورهاي عراق و ايران صورت گرفت و موجب شد كه هورها و تالاب‌هاي عراق در ميراث جهاني به ثبت برسند و اين موضوع يك حادثه مهم تاريخي بود.
وي عنوان كرد: به منظور مهار اراضي خشك، دولت عراق اقدام به اعطاي تسهيلات به كشاورزان جهت كاشت گياهان و درختان كرده است، همچنين عراق در حال پوشش بخشي از اراضي كانون‌هاي گرد و غبار از طريق عمليات مالچ‌پاشي است تا اين اراضي مهار شوند.
سفير عراق گفت: منشا پديده گرد و غبار در ايران و عراق تنها در عراق قرار ندارد بلكه اين پديده در كشور عربستان نيز منشا دارد؛ بنابراين مقابله با پديده گرد و غبار نياز به همكاري منطقه‌اي بين كشورهاي عراق، ايران، عربستان، كويت ساير كشورهاي درگير اين پديده دارد.
الموسوي در پاسخ به اين‌كه آيا اشغال بخش‌هايي از عراق توسط داعش براي اين كشور جهت مهار كانون‌هاي گرد و غبار محدوديت و مانع ايجاد كرده است، تاثير آن را بسيار كم عنوان كرد و افزود: البته حضور داعش تاثيرگذار بوده اما اين اثر خيلي كم است. از كل اراضي كه داعش در عراق اشغال كرده، تنها 10 درصد آن آزاد نشده است.


| شناسه مطلب: 66210




عراق ايران



نظرات کاربران