جشن های تولد پیامبر و درگیری میان سلفی ها و صوفی های مصر جشن های تولد پیامبر و درگیری میان سلفی ها و صوفی های مصر جشن های تولد پیامبر و درگیری میان سلفی ها و صوفی های مصر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
جشن های تولد پیامبر و درگیری میان سلفی ها و صوفی های مصر جشن های تولد پیامبر و درگیری میان سلفی ها و صوفی های مصر جشن های تولد پیامبر و درگیری میان سلفی ها و صوفی های مصر جشن های تولد پیامبر و درگیری میان سلفی ها و صوفی های مصر جشن های تولد پیامبر و درگیری میان سلفی ها و صوفی های مصر

جشن های تولد پیامبر و درگیری میان سلفی ها و صوفی های مصر

درحالی که درمصرسلفی ها جشن های تولد پیامبر را تحریم می‌کنند و می‌گویند : جشن های جاهلیت و بزرگداشت آن باطل است، صوفی ها معتقدند که سلفی ها ضد و نقیض می‌گویند و رسول ا... خودش روز تولدش را جشن می‌گرفت .

به نوشته روزنامه اليوم السابع چاپ مصر در حالي كه شيوخ سلفيت ، فتواي تحريم بزرگداشت تولد پيامبر (ص) را صادر كردند و اينگونه جشن ها را اعياد جاهليت و بر پائي آنها را بدعت دانستند طريقت هاي صوفيه اين جشن ها را در واقع تقرب جستن به خداوند و روحانيون الازهر راي غالب را قائل به جواز آن مي دانند.
گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از اين روزنامه مصري حاكيست: شيخ سامح عبدالحميد شكري مبلغ ديني سلفي گفت: صحابه از ما بهتر بودند و پيامبر (ص) را بيشتر از ما دوست داشتند وليكن هيچگاه سالروز تولد او را جشن نگرفتند و خود رسول‌ا... (ص) نيز روز تولدش را جشن نگرفت.
وي برپائي جشن ميلاد پيامبر(ص) را بدعتي منكرتوصيف كرد و افزود: اگر بر پائي چنين جشن هائي صلاح بود ، صحابه آنها را بر پا مي‌داشتند و پيامبر (ص) به آن دستور مي‌داد . اين مطلب بر عدم مشروعيت اين جشن ها دلالت دارد زيرا اينگونه امور از مسائل مستحدثه است و اولين كسي كه چنين جشن هائي را برپا داشت فاطميها (عبيديها) در قرن ششم هجري بودند، رفتارهاي آنان مشكوك بود و در صحيح مسلم آمده است « من احدث في امرنا هذا ما ليس منه فهو رد».
وي اضافه كرد: اگر به كتب سيره پيامبر (ص) بنگريم خواهيم ديد كه سيره نويسان درباره تاريخ تولد پيامبر (ص) ، اختلاف نظر دارند بعضي ها مي‌گويند روز دوشنبه دو شب مانده به آخر ربيع الاول و برخي ديگر آن را روز هشتم يا روز دهم و همچنين روز 12 ربيع الاول مي‌دانند اما زبير بن البكار مي‌گويد كه پيامبر (ص) در ماه رمضان بدنيا آمد.
همزمان با اين اظهارات شيخ محمود لطفي عامر مبلغ سلفي با انتقاد ازطريقت هاي صوفيه بخاطر بزرگداشت سالروز تولد پيامبر (ص) جشن هاي آنان را باطل دانست و دربيانيه اي اعلام كرد كه اقدامات صوفي ها در اين جشن ها مغاير دين است . مردم هر ساله ، هر ماهه و حتي هر هفته بطور مكرر از جشن هايي سخن مي‌گويند كه خداوند به آنها امر نكرده است .
وي اعياد را از شعائر اسلام خواند و با اشاره به اينكه هيچ يك از آنها بدون وجود متن شرعي صحيح نيست، مدعي شد: هيچ عيدي در اسلام به جز اعياد فطر و قربان وجود ندارد و هرعيد ديگري بدعت و جهالت است كه برگرفته از اهل كتاب و ملل كافر مي باشد و هرگونه ادعائي به جز اين مطلب جهل و بدعت در دين است و هر كه ادعا كند كه اعياد ديگري غير از اين دو عيد وجود دارد ، در واقع آيه اليوم اكملت لكم دينكم را تكذيب كرده است .
اين مبلغ سلفي افزود :بزرگداشت اين گونه جشن ها نه فقط انحراف از عقايد و رفتارهاي اسلامي است بلكه جشن خوردن و بطالت و ايجاد مزاحمت براي مردم است و موجب كمبود ارزاق مي‌شود زيرا افرادي كه جشن تولد مي‌گيرند بيش از يك ميليون كيلو‌گرم شيريني مصرف مي‌كنند .
درمقابل موضع گيري سلفي ها ، عبدالخالق شبراوي شيخ طريقه شبراويه تأكيد دارد كه طريقت هاي صوفيه چندين جشن بمناسبت ميلاد پيامبر (ص) بر پا مي‌دارند كه برگزاري جلسات ذكر و مطالعه سيره شريف نبوي ازبرنامه هاي اين جشن ها است وعلاوه برآن ، نوافل احيا مي‌شود و كنگره و ميز گردهايي درباره قضاياي معاصر و راهكارهاي مقابله با چالش هاي دوران معاصر برگزار مي‌گردد .
وي درمورد تحريم جشن ميلاد پيامبر از سوي سلفي ها گفت: آنها، همه چيز را تحريم مي‌كنند ولي نمي‌دانند كه پيامبر گرامي اسلام (ص) با روزه گرفتن در روز دوشنبه ، سالروز تولد خود را جشن گرفته و بر پائي جشن ميلاد توسط مسلمانان در واقع ابراز دوستي و محبت نسبت به رسول ا... است .
شيخ طريقه شبراويه افزود: اين جشن ها در واقع تقرب جستن به خداوند است و هر كه آن را تحريم ‌كند بايد دليل بياورد .
شيخ احمد البهي از روحانيان و مبلغان الازهرنيز در واكنش به موضع گيري سلفي ها تصريح كرد : سلفي ها از ساليان پيش بر آداب و رسوم مصري ها و دين فطري آنها تسلط يافته اند و عليرغم اين كه موضوع بر پائي جشن هاي ميلاد نبوي از مسائل مورد اختلاف است وليكن راي غالب قائل به جواز آن است.
وي ادامه داد: با اين حال سلفي ها بر گفته خود كه بر گرفته از اقوال فقهاي خليج (فارس) مي باشد ، اصرار مي ورزند و با دارالفتواي مصر و علماي ازهر در اين خصوص مخالفت مي‌كنند، چرا كه آنها به اصل « درعدم انكار درمسائل مورد اختلاف » ايمان دارند وليكن بين خودشان دچار تناقض گوئي شده اند و رأي قوي علماي مسلمين را در اين خصوص منكر مي‌شوند .




مطالب مرتبط

نظرات کاربران