نظر حضرت زهرا(س) درباره چرایی وجوب «امر به معروف و نهی از منکر» نظر حضرت زهرا(س) درباره چرایی وجوب «امر به معروف و نهی از منکر» نظر حضرت زهرا(س) درباره چرایی وجوب «امر به معروف و نهی از منکر» بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نظر حضرت زهرا(س) درباره چرایی وجوب «امر به معروف و نهی از منکر» نظر حضرت زهرا(س) درباره چرایی وجوب «امر به معروف و نهی از منکر» نظر حضرت زهرا(س) درباره چرایی وجوب «امر به معروف و نهی از منکر» نظر حضرت زهرا(س) درباره چرایی وجوب «امر به معروف و نهی از منکر» نظر حضرت زهرا(س) درباره چرایی وجوب «امر به معروف و نهی از منکر»

نظر حضرت زهرا(س) درباره چرایی وجوب «امر به معروف و نهی از منکر»

حضرت زهرا(س) در حدیثی به علت واجب شدن «امر به معروف» از جانب خدا و اثرگذاری آن اشاره می‌کنند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، يكي از واجبات و فرايض بسيار مهم و بزرگ اسلامي كه در قرآن و عترت بسيار بر آن تأكيد شده است، فريضه «امر به معروف و نهي از منكر» است. افرادي كه اين فريضه‌ بزرگ الهي را ترك مي‌كنند يا در برابر آن بي‌تفاوتند گناهكار محسوب مي‌شوند و كيفري سخت و سنگين در انتظار آنهاست. امر به معروف و نهي از منكر به اتفاق فقهاي اسلام واجب است و حتي اصل وجوب آن جزو ضروريات دين اسلام به شمار مي‌آيد.
حال ممكن است اين سوال مطرح شود كه به راستي علت وجوب اين فريضه الهي چيست؟ بهترين راه براي دريافت اين پاسخ رجوع به بيانات اهل‌بيت(ع) است. حضرت زهرا(س) درباره فلسفه وجوب امر به معروف مي‏‌فرمايد: «خداوند امر به معروف را به خاطر مصالح و منفعت عمومي و زندگي سراسر صلح و آرامش واجب كرد». (الاحتجاج، ج1، ص 99)
در همين راستا، رواياتي وجود دارد كه بيانگر اثرات امر به معروف و نهي از منكر در فرد و جامعه است: امام باقر(ع) فرمودند: «إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ سَبِيلُ الْأَنْبِيَاءِ وَ مِنْهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِيضَةٌ عَظِيمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ وَ تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ وَ تَحِلُّ الْمَكَاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ الْأَرْضُ وَ يُنْتَصَفُ مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ يَسْتَقِيمُ الْأَمْرُ»، امر به معروف و نهى از منكر راه و روش انبيا و شيوه صالحان و فريضه بزرگى است كه ديگر فرايض به واسطه آن برپا مى‏‌شود، راه‌ها امن و درآمدها حلال مى‏‌شود و حقوق پايمال شده به صاحبانش برمى‏‌گردد، زمين آباد و (بدون ظلم) حق از دشمنان گرفته مى‏‌شود و كارها نيز سامان مى‏‌پذيرد. (العوالم، ج1، ص470)
اين موضوع آنقدر مورد تأكيد قرآن و عترت است كه خداوند در چندين آيه از قرآن بر انجام فريضه امر به معروف و نهي از منكر تأكيد مي‌كنند. در سوره لقمان آيه 104 چنين آمده است: «يا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ»، پسرم! نماز را بر پا دار و امر به معروف و نهي از منكر كن. همچنين در سوره آل‌عمران آيه 104 به اين موضوع اشاره شده است: «وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَي الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَر»، بايد از ميان شما، جمعي دعوت به نيكي و امر به معروف و نهي از منكر كنند.
مرجع : تسنيم


| شناسه مطلب: 66504




حديث حضرت زهرا



نظرات کاربران