یازدهمین سالروز تخریب ضریح امامین عسگریین(ع) یازدهمین سالروز تخریب ضریح امامین عسگریین(ع) یازدهمین سالروز تخریب ضریح امامین عسگریین(ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
یازدهمین سالروز تخریب ضریح امامین عسگریین(ع) یازدهمین سالروز تخریب ضریح امامین عسگریین(ع) یازدهمین سالروز تخریب ضریح امامین عسگریین(ع) یازدهمین سالروز تخریب ضریح امامین عسگریین(ع) یازدهمین سالروز تخریب ضریح امامین عسگریین(ع)

یازدهمین سالروز تخریب ضریح امامین عسگریین(ع)

صبح روز بیست و سوم محرم ۱۴۲۷ هجری بود که دشمنان قسم‌خورده اهل‌بیت(ع) با ۲۰۰ کیلوگرم مواد منفجره، حرم امامان عسکریین (علیهماالسلام) را تخریب کردند. اکنون پس از گذشت ۱۱ سال، ساخت ضریح این حرم مطهر به پایان رسیده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، صبح روز بيست و سوم محرم ۱۴۲۷ هجري (۳ اسفند ۱۳۸۴) يكي از تلخ‌ترين روزهاي ملت ايران و عراق و شيعيان در سرتاسر دنيا بود. چرا كه بر اثر انفجار شديدي در مقدس‌ترين مكان شهر سامرا، حرم امام علي النقي(ع) و امام حسن عسكري(ع) به طور كامل تخريب شد.
در پي اين فاجعه دردناك، در عراق و ايران عزاي عمومي اعلام شد. علماي حوزه علميه و مراجع تقليد دروس خود را تعطيل كردند و بازارها در اكثر شهرهاي بزرگ بسته شد.
پس از هتك حرمت مرقد مطهر امامين عسكريين (سلام الله عليهما) در سال ۸۴،‌ رهبر معظم انقلاب نيز با صدور بيانيه‌اي اعلام كردند:« دست تبهكار فتنه‌انگيزان بار ديگر خنجر زهرآلود خود را به پيكره امت اسلامي فرود آورد و مرتكب جنايتي فجيع شد. حادثه انفجار درحرم سامراء و هتك حرمت مرقد مطهر امامين عسكريين (سلام الله عليهما) نه فقط دل شيعيان جهان را خونين و عموم مسلمان را كه به خاندان مكرم پيامبر اعظم (صلي‌الله عليه وآله) عشق و ارادت مي‌ورزند، غمگين و جريحه دار كرد، بلكه دنياي اسلام را در برابر توطئه هولناكي قرار داد كه هدفش ايجاد جنگ داخلي در عراق و مشغول كردن ملت‌هاي مسلمان به حوادث خونين مذهبي و فرقه‌اي است.»
ايشان، اين مصيبت بزرگ و ساير مصائب مسلمين را به حضرت بقية‌الله ارواحناه فداه تسليت عرض كردند و از خداوند برطرف شدن شر مستكبران ظالم و كافر را از سر ملت‌هاي مسلمان خواستار شدند.
بر اساس اين گزارش، حرمين عسكريين(ع) يكي از بزرگ‌ترين گنبدهاي جهان اسلام به شمار مي‌رفت و در دوره قاجار با طلا پوشانده شده بود.
بازسازي اين حرم مطهر، پس از آواربرداري آغاز و كار ساخت گنبد آن در سال ۸۹ كليد خورد. اين گنبد منور يك هزار و ۲۰۰ متر مربع مساحت دارد و يكي از بزرگترين گنبد‌ها در عتبات عاليات عراق محسوب مي‌شود.گنبد حرمين عسكريين با بيش از ۲۳ هزار خشت طلا، طلاكاري شد.
آيت‌الله سيد علي سيستاني بزرگترين مرجع تقليد شيعيان عراق، ساخت ضريح متبرك امامان هادي و عسكري (عليهما السلام) را با هزينه شخصي بر عهده گرفت و آن را به نماينده خود در ايران محول كرد.
پيرو اين موضوع، كارگاه ساخت ضريح امامين عسكريين در سال ۸۹ در قم و زير نظر حجت‌الاسلام والمسلمين سيدجواد شهرستاني (نماينده آيت‌الله سيستاني در ايران) داير شد.
در حال حاضر ضريح موقتي بر قبور مطهر امامين عسكريين(عليهما السلام) قرار دارد و ضريح جديد نيز در شهر مقدس قم ساخته شده و آماده انتقال به شهر مقدس سامراست كه به محض فراهم شدن شرايط، اين امر انجام خواهد شد.
به گفته «تقويم شيعه» حرم شريف امامان هادي و عسكري عليهما السلام در سامرا، قريب ۱۳ بار در طول تاريخ به دست ناصبي‌ها تخريب شده و توسط محبان اهل بيت(ع) تجديد بنا شده است.




نظرات کاربران