رهبر معظم انقلاب در کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه:

مقاومت مستمر می‌تواند آزادی کامل فلسطین را محقق سازد رهبر معظم انقلاب در کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه:

مقاومت مستمر می‌تواند آزادی کامل فلسطین را محقق سازد رهبر معظم انقلاب در کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه:

مقاومت مستمر می‌تواند آزادی کامل فلسطین را محقق سازد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رهبر معظم انقلاب در کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه:

مقاومت مستمر می‌تواند آزادی کامل فلسطین را محقق سازد رهبر معظم انقلاب در کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه:

مقاومت مستمر می‌تواند آزادی کامل فلسطین را محقق سازد رهبر معظم انقلاب در کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه:

مقاومت مستمر می‌تواند آزادی کامل فلسطین را محقق سازد رهبر معظم انقلاب در کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه:

مقاومت مستمر می‌تواند آزادی کامل فلسطین را محقق سازد رهبر معظم انقلاب در کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه:

مقاومت مستمر می‌تواند آزادی کامل فلسطین را محقق سازد
رهبر معظم انقلاب در کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه:

مقاومت مستمر می‌تواند آزادی کامل فلسطین را محقق سازد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تشریح دستاوردهای درخشان و افتخارآمیز الگوی مقاومت قهرمانانه و انتفاضه مقدس در زمین‌گیر کردن رژیم صهیونیستی، و با اشاره به اثبات نادرستی طرح‌های قبلی «سازش» و تلاش‌های اخیر دوست‌نمایانی که به‌دنبال انحراف مقاومت و انتفاضه و هزینه کردن آن در معاملات سری با دشمنان هستند، تأکید کردند: مقاومت هوشمندتر از آن است که در این دام فرو افتد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، محورهاي مهم بيانات امروز حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در ششمين كنفرانس بين‌المللي حمايت از انتفاضه به شرح ذيل است:
ـ قصه پُرغصّه فلسطين و اندوه جان‌كاه مظلوميّت اين ملّت صبور، بردبار و مقاوم، حقيقتاً هر انسان آزادي‌خواه و حق‌طلب و عدالت‌جو را مي‎‌آزارد و درد و رنجي انبوه بر دل مي‌نشاند.
ـ تاريخ فلسطين و اشغال ظالمانه‌ آن و آواره كردن ميليون‌ها انسان و مقاومت دليرانه‌ي اين ملّت قهرمان، پُر فرازونشيب است.
ـ كاوشي هوشمندانه در تاريخ نشان مي‌دهد كه در هيچ برهه‌اي از تاريخ، هيچ‌يك از ملّتهاي جهان با چنين رنج و اندوه و اقدامي ظالمانه مواجه نبوده‌اند.
ـ امّا اين نيز يكي از صفحات ناپاك تاريخ است كه همچون ديگر صفحات آلوده، با اذن خداي متعال و ياري او بسته خواهد شد؛ چه آنكه‌‌: إِنَّ‌ الْبَاطِلَ‌كانَ‌ زَهُوقًا. وَ قال: اَنَّ الاَرضَ يَرِثُها عِبَادِيَ الصَّلِحُون.
ـ بحرانهاي موجود در چندين كشور اسلامي منطقه موجب شده است تا حمايت از مسئله‌ فلسطين و آرمان مقدّس آزادي قدس كم‌رنگ شود. توجّه به نتيجه‌ي اين بحرانها، به ما تفهيم ميكند كه قدرتهاي سودبرنده از آن كدامند.
ـ آناني كه رژيم صهيونيستي را در اين منطقه به وجود آوردند تا از طريق تحميل يك درگيري طولاني‌مدّت، مانع از ثبات و استقرار و پيشرفت منطقه شوند، اينك نيز در پسِ فتنه‌هاي موجود قرار دارند.
ـ هرگز نبايد از اهمّيّت حمايت سياسي از مردم فلسطين غافل بود كه در جهان امروز از اولويّت ويژه‌اي برخوردار است.
ـ ملّتهاي مسلمان و آزادي‌خواه با هر سليقه و روش، ميتوانند در يك هدف گرد هم آيند و آن فلسطين و ضرورت تلاش براي آزادي آن است.
ـ با پديدار شدن نشانه‌هاي افول رژيم صهيونيستي و ضعفي كه بر متّحدان اصلي آن بويژه ايالات متّحده‌ي‌ آمريكا حاكم شده است، مشاهده ميشود كه اندك اندك، فضاي جهاني نيز به سمت مقابله با اقدامات خصمانه و غير قانوني و غير انساني رژيم صهيونيستي ميل ميكند، البتّه هنوز جامعه‌ي جهاني و كشورهاي منطقه نتوانسته‌اند به مسئوليّت خود در برابر اين مسئله‌ي انساني عمل كنند.
ـ اين روزها مشاهده ميكنيم كه از سوي مراكز معلوم‌الحال، «مقاومت»، مورد هجوم و يا «انتفاضه»، مورد سؤال قرار ميگيرد. ـ ادّعاي آنان اين است كه مقاومت در پي چند دهه از عمر خود، هنوز نتوانسته است آزادي فلسطين را محقّق سازد؛ پس اين روش نيازمند بازنگري است!
ـ در پاسخ بايد گفت: درست است كه مقاومت هنوز نتوانسته به هدف غائي خود يعني آزادي كلِّ فلسطين دست يابد، ليكن مقاومت توانسته است مسئله‌ي فلسطين را زنده نگه دارد. بايد ديد اگر مقاومت نبود، اينك در چه شرايطي به سر ميبرديم؟ مهم‌ترين دستاورد مقاومت، ايجاد مانع اساسي در برابر پروژه‌هاي صهيونيستي است.
ـ موفّقيّت مقاومت، در تحميل يك جنگ فرسايشي به دشمن است، يعني توانسته برنامه‌ي اصلي رژيم صهيونيستي را كه سيطره بر كلِّ منطقه بود، به شكست بكشاند.
ـ مقاومتهاي پي‌درپي غزّه، كه اينك به قلعه‌ي شكست‌ناپذير مقاومت مبدّل شده است، در طي چند جنگ پياپي نشان داد كه اين رژيم، ضعيف‌تر از آن است كه در مقابل اراده‌ي يك ملّت، توان ايستادگي داشته باشد.
ـ قهرمان اصلي جنگهاي غزّه، ملّت سلحشور و مقاومي است كه باوجود تحمّل چندين سال محاصره‌ي اقتصادي، امّا با اتّكاء به قدرت ايمان، همچنان از اين قلعه دفاع ميكند.
ـ جاي آن دارد كه از همه‌ي گروه‌هاي مقاومت فلسطين، سرايا القدس از جنبش جهاد اسلامي، كتائب عزّالدّين قسّام از حماس، كتائب شهداء الاقصي از فتح و كتائب ابوعلي مصطفي از جبهه‌ي خلق براي آزادي فلسطين كه نقش ارزشمندي در اين جنگها داشتند، تقدير به عمل آيد.
ـ مقاومت فلسطين نيز بايد با عبرت‌گيري از گذشته‌ي خود به اين نكته‌ي مهم توجّه داشته باشد كه «مقاومت» و «فلسطين»، ارزشمندتر و والاتر از آن است كه در اختلافات ميان كشورهاي اسلامي و عربي و يا اختلافات داخلي كشورها و يا اختلافات قومي و مذهبي درگير شود.
ـ فلسطينيان، بخصوص گروه‌هاي مقاومت بايد قدر جايگاه ارزشمند خود را بدانند و به اين اختلافات ورود نكنند.
ـ موضع ما نسبت به مقاومت يك موضع اصولي‌ است و ربطي به گروه خاصّي ندارد. هر گروهي كه در اين مسير استوار باشد، با او همراه هستيم و هر گروهي كه از اين مسير خارج شود، از ما دور شده است.
ـ عمق رابطه‌ ما با گروه‌هاي مقاومت اسلامي فقط به ميزان پايبندي آنان به اصل مقاومت مرتبط است.
متن كامل بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي
بنابراين گزارش در ادامه متن كامل بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در ششمين كنفرانس بين‌المللي حمايت از انتفاضه فلسطين در پي مي آيد:
بِسمِ اللهِ الرّحمٰنِ الرَّحيم
الحمدلله ربّ العالمين و صلوات الله و تحيّاته علي سيّدالانام محمّدٍ المصطفي و آله الطّيّبين و صحبه المنتجبين
قال الله الحكيم في الكتاب المبين: «وَ لا تَهِنوا وَ لا تَحزَنوا وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ اِن كُنتُم مُؤمِنين»(۱) و قال عزّ مَن قائِل: «فَلا تَهِنوا وَ تَدعوٓا اِلَى السَّلمِ وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ وَ اللَهُ مَعَكُم وَ لَن يَتِرَكم اَعمالَكُم»(۲).
در آغاز لازم ميدانم، به همه‌ي شما ميهمانان عزيز، رؤساي محترم مجالس، رهبران گروه‌هاي مختلف فلسطيني، انديشمندان، فرزانگان و شخصيّت‌هاي برجسته‌ي جهان اسلام و ديگر شخصيّت‌هاي آزادي‌خواه، خوشامد بگويم و حضورتان در اين نشست ارزشمند را گرامي بدارم.
قصّه‌ي پُرغصّه‌ي فلسطين و اندوه جان‌كاه مظلوميّت اين ملّت صبور، بردبار و مقاوم، حقيقتاً هر انسان آزادي‌خواه و حق‌طلب و عدالت‌جو را مي‌‌آزارد و درد و رنجي انبوه بر دل مي‌نشاند. تاريخ فلسطين و اشغال ظالمانه‌‌ي آن و آواره كردن ميليون‌ها انسان و مقاومت دليرانه‌ي اين ملّت قهرمان، پُر فرازونشيب است. كاوشي هوشمندانه در تاريخ نشان ميدهد كه در هيچ برهه‌اي از تاريخ، هيچ‌يك از ملّتهاي جهان با چنين رنج و اندوه و اقدامي ظالمانه مواجه نبود‌ه‌اند كه در يك توطئه‌ي فرامنطقه‌اي، كشوري به طور كامل اشغال شود و ملّتي از خانه و كاشانه‌ي خود رانده شوند و به جاي آنان، گروهي ديگر از جاي جاي جهان بدان‌جا گسيل شوند؛ موجوديّتي حقيقي ناديده گرفته شود و موجوديّتي جعلي بر جاي آن بنشيند، امّا اين نيز يكي از صفحات ناپاك تاريخ است كه همچون ديگر صفحات آلوده، با اذن خداي متعال و ياري او بسته خواهد شد؛چه آنكه‌‌: إِنَّ‌ الْبَاطِلَ كانَ‌ زَهُوقًا.(۳) وَ قال: اَنَّ الاَرضَ يَرِثُها عِبَادِيَ الصَّٰلِحُون.(۴)
كنفرانس شما در يكي از سخت‌ترين شرايط جهاني و منطقه‌اي برگزار ميشود. منطقه‌ي ما كه همواره پشتيبان ملّت فلسطين در مبارزات آن عليه يك توطئه‌ي جهاني بوده است، اين روزها دستخوش ناآرامي و بحرانهاي متعدّد است. بحرانهاي موجود در چندين كشور اسلامي منطقه موجب شده است تا حمايت از مسئله‌ي فلسطين و آرمان مقدّس آزادي قدس كم‌رنگ شود. توجّه به نتيجه‌ي اين بحرانها، به ما تفهيم ميكند كه قدرتهاي سودبرنده از آن كدامند. آناني كه رژيم صهيونيستي را در اين منطقه به وجود آوردند تا از طريق تحميل يك درگيري طولاني‌مدّت، مانع از ثبات و استقرار و پيشرفت منطقه شوند، اينك نيز در پسِ فتنه‌هاي موجود قرار دارند. فتنه‌هايي كه موجب شده است تا توانمندي‌هاي ملّتهاي منطقه در درگيري‌هاي عبث و بيهوده به خنثي كردن يكديگر مصروف شود و با فشل شدن همه، آنگاه فرصت براي قدرت‌گيري هرچه بيشتر رژيم غاصب صهيونيستي فراهم آيد. همچنان در اين ميان، شاهد تلاش خيرخواهان و عقلا و حكماي امّت اسلامي هستيم كه دلسوزانه در پي حلِّ اين اختلافات هستند؛ امّا متأسّفانه، توطئه‌هاي پيچيده‌ي دشمن، توانسته است با بهره‌گيري از غفلت برخي دولتها، جنگهاي داخلي را بر ملّتها تحميل كند و آنها را به جان يكديگر بيندازد و تلاش اين خيرخواهان امّت اسلامي را كم اثر كند. آنچه در اين ميان حائز اهمّيّت است، تضعيف جايگاه مسئله‌ي فلسطين و تلاش براي خروج آن از اولويّت است. باوجود اختلافاتي كه كشورهاي اسلامي با يكديگر دارند كه برخي از آنها طبيعي و برخي ديگر توطئه‌ي دشمن و برخي ديگر ناشي از غفلت است، ليكن همچنان عنوان فلسطين ميتواند و بايد، محور وحدت همه‌ي آنان باشد. يكي از دستاوردهاي اين نشست ارزشمند، مطرح كردن اولويّت نخست جهان اسلام و آزادي‌خواهان جهان، يعني موضوع فلسطين و ايجاد فضاي همدلي براي تحقّق هدف والاي حمايت از مردم فلسطين و مبارزات حق‌طلبانه و عدالت‌جويانه‌ي آنان است. هرگز نبايد از اهمّيّت حمايت سياسي از مردم فلسطين غافل بود كه در جهان امروز از اولويّت ويژه‌اي برخوردار است. ملّتهاي مسلمان و آزادي‌خواه با هر سليقه و روش، امّا ميتوانند در يك هدف گرد هم ‌آيند و آن فلسطين و ضرورت تلاش براي آزادي آن است. با پديدار شدن نشانه‌هاي افول رژيم صهيونيستي و ضعفي كه بر متّحدان اصلي آن بويژه ايالات متّحده‌ي‌ آمريكا حاكم شده است، مشاهده ميشود كه اندك اندك، فضاي جهاني نيز به سمت مقابله با اقدامات خصمانه و غير قانوني و غير انساني رژيم صهيونيستي ميل ميكند، البتّه هنوز جامعه‌ي جهاني و كشورهاي منطقه نتوانسته‌اند به مسئوليّت خود در برابر اين مسئله‌ي انساني عمل كنند.
سركوب وحشيانه‌ي ملّت فلسطين، دستگيري‌هاي گسترده، قتل و غارت، غصب سرزمين‌هاي اين ملّت و بناي شهرك در آنها، تلاش براي تغيير چهره و هويّت شهر مقدّس قدس و مسجدالاقصي و ديگر اماكن مقدّس اسلامي و مسيحي در آن، سلب حقوق اوّليّه‌ي شهروندان و بسياري از مظالم ديگر همچنان ادامه دارد و از پشتيباني همه‌جانبه‌ي ايالات متّحده‌ي آمريكا و برخي ديگر از دولتهاي غربي برخوردار است و متأسّفانه با عكس‌العمل شايسته‌ي جهاني مواجه نيست. ملّت فلسطين مفتخر است كه خداي متعال بر آنان منّت گذارده و رسالت عظيم دفاع از اين سرزمين مقدّس و مسجدالاقصي را بر دوش آنان نهاده است. اين ملّت، راهي جز اين ندارد كه با اتّكال به پروردگار متعال و اتّكاء به توانمندي‌هاي ذاتي خود، در صدد برآيد تا شعله‌ي مبارزه را همچنان فروزان نگاه دارد و الحق كه تاكنون چنين كرده‌ است. انتفاضه‌اي كه اينك در سرزمين‌هاي اشغالي براي سوّمين بار آغاز شده، مظلوم‌تر از دو انتفاضه‌ي گذشته، امّا درخشان و پُراميد در حركت است و به‌ اذن الله خواهيد ديد كه اين انتفاضه، مرحله‌ي بسيار مهمّي از تاريخ مبارزات را رقم خواهد زد و شكستي ديگر بر رژيم غاصب تحميل خواهد كرد. اين غدّه‌ي سرطاني، از هنگام آغاز، مرحله‌اي رشد كرده و به بلاي كنوني تبديل شده و درمان آن نيز بايد مرحله‌اي باشد، كه چند انتفاضه و مقاومت پيگير و مستمر توانسته است اهداف مرحله‌اي بسيار مهمّي را محقّق سازد و همچنان توفنده به پيش ميتازد تا ديگر اهداف خود را، تا زمان آزادي كامل فلسطين محقّق سازد.
ملّت بزرگ فلسطين كه بتنهايي، بار سنگين مقابله با صهيونيسم جهاني و حاميان قلدر آن را به دوش ميكشد، صبور و بردبار، امّا مستحكم و استوار به‌ تمامي مدّعيان فرصت داده است تا ادّعاي خود را به محك تجربه بسپارند. آن روز كه با ادّعاي نادرست واقع‌بيني و ضرورت پذيرش حداقل حقوق براي جلوگيري از ضايع شدن آن، طرحهاي سازش به طور جدّي مطرح شد، ملّت فلسطين و حتّي همه‌ي جريانهايي كه نادرستي اين ديدگاه برايشان از پيش اثبات شده بود، به آن فرصت دادند. البتّه جمهوري اسلامي ايران، از همان ابتدا بر نادرستي اين نوع روشهاي سازش‌كارانه تأكيد كرد و آثار زيان‌بار و خسارتهاي سنگين آن را گوشزد نمود. فرصتي كه به روند سازش داده شد، آثار مخرّبي در مسير مقاومت و مبارزه‌ي ملّت فلسطين به همراه داشت، امّا تنها فايده‌ي آن، اثبات نادرستي تصوّر واقع بيني در عمل بود. اساساً روش و طريقه‌ي شكل‌گيري رژيم صهيونيستي به ‌گونه‌اي است كه نميتواند از توسعه‌طلبي و سركوبگري و تضييع حقوق حقّه‌ي فلسطينيان دست بردارد؛ زيرا موجوديّت و هويّت آن در گروِ نابودي تدريجي هويّت و موجوديّت فلسطين است. چه، آنكه موجوديّت نامشروع رژيم صهيونيستي، در صورتي قابليّت استمرار خواهد داشت كه بر ويرانه‌هاي هويّت و موجوديّت فلسطين بنا شود. به همين دليل است كه حفاظت از هويّت فلسطيني و پاسداري از همه‌ي نشانه‌هاي اين هويّتِ بر حق و طبيعي،‌ امري واجب، ضروري و يك جهاد مقدّس است. تا وقتي كه نام فلسطين، ياد فلسطين و شعله‌ي فروزان مقاومت همه‌جانبه‌ي اين ملّت برافراشته بماند، امكان ندارد كه پايه‌هاي رژيم اشغالگر، مستحكم گردد.
مشكل روند سازش فقط در اين نيست كه با كوتاه آمدن از حقّ يك ملّت، به رژيم غاصب مشروعيّت ميدهد،كه خود خطائي بزرگ و نابخشودني است، بلكه مشكل در آن است كه اساساً هيچ تناسبي با شرايط كنوني مسئله‌ي فلسطين ندارد و خصلتهاي توسعه‌طلبانه و سركوبگرانه و آزمندانه‌ي صهيونيست‌ها را در نظر نميگيرد؛ امّا اين ملّت، با اغتنام فرصت توانسته است نادرستي ادّعاي مدّعيان سازش را به اثبات رساند و در نتيجه، نوعي اجماع ملّي در مورد روشهاي درست مبارزه براي احقاق حقوق حقّه‌ي ملّت فلسطين شكل گرفته است.
اينك مردم فلسطين در كارنامه‌ي سه دهه‌ي گذشته‌ي خود، دو الگوي متفاوت را تجربه كرده‌اند و ميزان تناسب آن با شرايط خويش را دريافته‌اند. در مقابل روند سازش، الگوي مقاومت قهرمانانه و مستمرِ انتفاضه‌ي مقدّس قرار دارد كه دستاوردهاي عظيمي براي اين ملّت داشته است. بي‌دليل نيست كه اين روزها مشاهده ميكنيم كه از سوي مراكز معلوم‌الحال، «مقاومت»، مورد هجوم و يا «انتفاضه»، مورد سؤال قرار ميگيرد. از دشمن انتظاري جز اين نيست؛ زيرا به‌درستيِ اين راه و ثمربخش بودن آن وقوف كامل دارد؛ امّا گاه مشاهده ميكنيم كه برخي از جريانها و حتّي كشورهايي كه در ظاهر ادّعاي همراهي با مسئله‌ي فلسطين را دارند، ولي در حقيقت درصددند تا مسير درست اين ملّت را منحرف كنند، به مقاومت حمله ميكنند. ادّعاي آنان اين است كه مقاومت در پي چند دهه از عمر خود، هنوز نتوانسته است آزادي فلسطين را محقّق سازد؛ پس اين روش نيازمند بازنگري است! در پاسخ بايد گفت: درست است كه مقاومت هنوز نتوانسته به هدف غائي خود يعني آزادي كلِّ فلسطين دست يابد، ليكن مقاومت توانسته است مسئله‌ي فلسطين را زنده نگه دارد. بايد ديد اگر مقاومت نبود، اينك در چه شرايطي به سر ميبرديم؟ مهم‌ترين دستاورد مقاومت، ايجاد مانع اساسي در برابر پروژه‌هاي صهيونيستي است. موفّقيّت مقاومت، در تحميل يك جنگ فرسايشي به دشمن است، يعني توانسته برنامه‌ي اصلي رژيم صهيونيستي را كه سيطره بر كلِّ منطقه بود، به شكست بكشاند. در اين روند، بايد بحق، از اصل مقاومت و سلحشوراني كه در دوره‌هاي مختلف و از همان ابتداي اجراي پرده‌ي تأسيس رژيم صهيونيستي به مقاومت پرداختند و با تقديم جان خود، پرچم مقاومت را برافراشته نگاه داشته و نسل به نسل آن را منتقل كردند، تجليل شود. نقش مقاومت در دوره‌هاي بعد از اشغال بر كسي پوشيده نيست و يقيناً نميتوان حتّي نقش مقاومت را در پيروزيِ ولو مختصرِ جنگ سال ۱۳۵۲ مصادف با ۱۹۷۳ ميلادي ناديده انگاشت؛ و از سال ۱۳۶۱ مصادف با ۱۹۸۲ ميلادي كه عملاً بار مقاومت بر دوش مردم داخل فلسطين قرار گرفت، مقاومت اسلامي لبنان -حزبالله- از راه رسيد تا ياريگر فلسطينيان در مسير مبارزاتي‌شان باشد. اگر مقاومت، رژيم صهيونيستي را زمين‌گير نكرده بود، اينك شاهد دست‌اندازي آن به ديگر سرزمين‌هاي منطقه بوديم؛ از مصر گرفته تا اردن و عراق و خليج فارس و غيره؛ آري اين دستاورد بسيار مهم است، امّا اين تنها دستاورد مقاومت نيست و آزادي جنوب لبنان و آزادي غزّه، تحقّق دو هدف مرحله‌اي مهم در روند آزادي فلسطين به شمار ميرود كه توانسته است روند گسترش جغرافيايي رژيم صهيونيستي را معكوس گرداند. از اوايل دهه‌ي ۶۰ هجري شمسي مصادف با دهه‌ي ۸۰ ميلادي به بعد، ديگر نه‌تنها رژيم صهيونيستي قادر نبوده است به سرزمين‌هاي جديدي دست‌اندازي كند، بلكه عقب‌گرد آن با خروج ذلّت‌بار از جنوب لبنان آغاز شد و با خروج ذلّت‌بار ديگر از غزّه استمرار يافت. هيچ‌كس نميتواند منكر نقش اساسي و تعيين‌كننده‌ي مقاومت در انتفاضه‌ي نخست باشد. در انتفاضه‌ي دوّم نيز نقش مقاومت، اساسي و برجسته بود. انتفاضه‌اي كه در نهايت، رژيم صهيونيستي را وادار كرد تا از غزّه خارج شود. جنگ ۳۳ روزه‌ي لبنان و جنگهاي ۲۲ روزه، ۸ روزه و ۵۱ روزه در غزّه، همگي صفحات درخشاني از كارنامه‌ي مقاومت است كه موجب ‌افتخار تمام ملّتهاي منطقه، جهان اسلام و همه‌ي انسانهاي آزادي‌خواه‌ جهان است.
در جنگ ۳۳ روزه، عملاً همه‌ي راه‌هاي امدادرساني به ملّت لبنان و مقاومان سلحشور حزب‌الله بسته شده بود، امّا به ياري خداوند و اتّكاء به نيروي عظيم مردم مقاوم لبنان، رژيم صهيونيستي و حامي اصلي آن يعني ايالات متّحده‌ي آمريكا، شكست مفتضحانه‌اي را متحمّل شدند كه ديگر به‌آساني جرئت حمله به آن ديار را نخواهند كرد. مقاومتهاي پي در پي غزّه، كه اينك به قلعه‌ي شكست‌ناپذير مقاومت مبدّل شده است، در طي چند جنگ پياپي نشان داد كه اين رژيم، ضعيف‌تر از آن است كه در مقابل اراده‌ي يك ملّت، توان ايستادگي داشته باشد. قهرمان اصلي جنگهاي غزّه، ملّت سلحشور و مقاومي است كه باوجود تحمّل چندين سال محاصره‌ي اقتصادي، امّا با اتّكاء به قدرت ايمان، همچنان از اين قلعه دفاع ميكند. جاي آن دارد كه از همه‌ي گروه‌هاي مقاومت فلسطين، سرايا القدس از جنبش جهاد اسلامي، كتائب عزّالدّين قسّام از حماس، كتائب شهداء الاقصي از فتح و كتائب ابوعلي مصطفي از جبهه‌ي خلق براي آزادي فلسطين كه نقش ارزشمندي در اين جنگها داشتند، تقدير به عمل آيد.
ميهمانان گرامي! خطرات ناشي از حضور رژيم صهيونيستي هرگز نبايد مورد غفلت قرار گيرد و لذا مقاومت بايد از همه‌ي ابزارهاي لازم براي استمرار كار خود برخوردار باشد و در اين مسير، همه‌ي ملّتها و دولتهاي منطقه و همه‌ي آزادي‌خواهان جهان وظيفه دارند نيازهاي اساسي اين ملّت مقاوم را تأمين كنند كه بستر اصلي مقاومت،‌ ايستادگي و پايداري ملّت فلسطين است كه خودْ فرزندان غيور و مقاوم را پرورش داده است. تأمين نيازهاي مردم فلسطين و مقاومت فلسطين، وظيفه‌اي مهم و حياتي است كه همه بايد به آن عمل كنيم. در اين روند، نبايد به نيازهاي اساسي مقاومت در كرانه‌ي‌ِ باختري بي‌توجّه بود كه اينك بار اصلي انتفاضه‌ي مظلوم را بر دوش ميكشد. مقاومت فلسطين نيز بايد با عبرت‌گيري از گذشته‌ي خود به اين نكته‌ي مهم توجّه داشته باشد كه «مقاومت» و «فلسطين»، ارزشمندتر و والاتر از آن است كه در اختلافات ميان كشورهاي اسلامي و عربي و يا اختلافات داخلي كشورها و يا اختلافات قومي و مذهبي درگير شود. فلسطينيان، بخصوص گروه‌هاي مقاومت بايد قدر جايگاه ارزشمند خود را بدانند و به اين اختلافات ورود نكنند. كشورهاي اسلامي و عربي و همه‌ي جريانهاي اسلامي و ملّي، موظّفند در خدمت آرمان فلسطين قرار گيرند. حمايت از مقاومت، وظيفه‌ي همه‌ي ما است و هيچ‌كس حق ندارد در برابر كمك، از آنان انتظار ويژه‌اي داشته باشد. آري، تنها شرط كمك اين است كه اين كمكها در جهت تقويت بُنيه‌ي مردم فلسطين و ساختار مقاومت هزينه شود. پايبندي به انديشه‌ي ايستادگي در برابر دشمن و مقاومت در همه‌ي ابعاد آن، ضامن استمرار اين كمكها است. موضع ما نسبت به مقاومت يك موضع اصولي‌ است و ربطي به گروه خاصّي ندارد. هر گروهي كه در اين مسير استوار باشد، با او همراه هستيم و هر گروهي كه از اين مسير خارج شود، از ما دور شده است. عمق رابطه‌ي ما با گروه‌هاي مقاومت اسلامي فقط به ميزان پايبندي آنان به اصل مقاومت مرتبط است.
نكته‌ي ديگري كه بايد به آن اشاره شود، اختلاف ميان گروه‌هاي مختلف فلسطيني است. تفاوت ديدگاه به دليل تنوّع سليقه در ميان مجموعه‌ها امري طبيعي و قابل درك است و تا آنجا كه در همين محدوده باقي بماند، چه بسا موجب هم‌افزايي و غِناي هرچه بيشتر مبارزات مردم فلسطين شود، ليكن مشكل از زماني آغاز ميشود كه اين اختلافات، به نزاع و خداي ناكرده درگيري بينجامد؛ كه در اين صورت جريانهاي مختلف، با خنثي كردن قدرت و توان يكديگر، عملاً در مسيري گام برميدارند كه خواست دشمن مشترك همه‌ي آنها است. مديريّتِ اختلاف و تفاوت نگرش و سليقه، هنري است كه همه‌ي جريانهاي اصلي بايد آن را به كار گيرند و به‌ گونه‌‌اي برنامه‌هاي مختلف مبارزاتي خود را برنامه‌ريزي كنند كه فقط به دشمن فشار آورد و موجب تقويت مبارزه شود. اتّحاد ملّي بر اساس برنامه‌ي جهادي، ضرورتي ملّي براي فلسطين است كه انتظار ميرود همه‌ي جريانهاي مختلف در جهت عمل به خواست همه‌ي مردم فلسطين براي تحقّق آن بكوشند.
مقاومت، اين روزها با توطئه‌ي ديگري نيز دست به گريبان است و آن تلاش دوست‌نماياني است كه ميكوشند مقاومت و انتفاضه‌ي مردم فلسطين را از مسير خود منحرف ساخته و آن را هزينه‌ي معاملات سرّي خود با دشمنان ملّت فلسطين بنمايند. مقاومت هوشمندتر از آن است كه در اين دام فروافتد؛ بويژه آنكه ملّت فلسطين رهبر حقيقي مبارزات و مقاومت است و تجارب گذشته نشان ميدهد كه اين ملّت با درك دقيق از شرايط، مانع از اين‌گونه انحرافات ميشود و اگر خداي ناكرده، جرياني از جريانهاي مقاومت در اين دام فروافتد، اين ملّت همچون گذشته ميتواند نياز خود را بازتوليد كند. اگر گروهي پرچم مقاومت را بر زمين بگذارد، يقيناً گروهي ديگر از دل ملّت فلسطين بر‌مي‌آيد و آن پرچم را در دست خواهد گرفت.
مطمئناً شما حضّار محترم، در اين نشست، فقط به فلسطين خواهيد پرداخت كه متأسّفانه در چند سال اخير، كوتاهي‌هايي در توجّه لازم و ضروري نسبت به آن صورت پذيرفته است. يقيناً بحرانهاي موجود در جاي جاي منطقه و امّت اسلامي شايسته‌ي توجّه است، ليكن آنچه موجب اين گردهمايي است، مسئله‌ي فلسطين است. اين اجلاس ميتواند خود الگويي باشد تا با تأسّي به آن، رفته‌رفته همه‌ي مسلمانان و ملّتهاي منطقه بتوانند با تكيه به اشتراكات خود، اختلافات را مهار كرده و با حلِّ تك‌تك آنها، موجبات تقويت هرچه بيشتر امّت محمّدي (صلوات‌الله‌عليه) را فراهم آورند.
در پايان لازم ميدانم بار ديگر از حضور ارزشمند همه‌ي شما ميهمانان عالي‌قدر تشكّر كنم. همچنين از رئيس محترم مجلس شوراي اسلامي و همكارانشان در مجلس دهم به دليل زحمتي كه براي تشكيل اين كنفرانس انجام دادند، تشكّر ميكنم. توفيق همه‌ي شما را در خدمت به مسئله‌ي فلسطين به عنوان اصلي‌ترين مسئله‌ي جهان اسلام و محور وحدت همه‌ي مسلمانان و آزادگان جهان از درگاه ايزد منّان مسئلت دارم.
درود و رحمت خداوند نثار روح پُرفتوح همه‌ي شهداي اسلام باد، بويژه شهداي والامقام مقاومت در برابر رژيم صهيونيستي و نيز همه‌ي رزمندگان صادق جبهه‌ي مقاومت و نيز روح مطهّر بنيان‌گذار جمهوري اسلامي كه بيشترين اهتمام را به قضيّه‌ي فلسطين مبذول داشت. موفّق و پيروز باشيد.
والسّلام عليكم و رحمةالله و بركاته
۱) سوره‌ي آل‌عمران، آيه‌ي ۱۳۹
۲) سوره‌ي محمّد، آيه‌ي ۳۵
۳) سوره‌ي اسراء، بخشي از آيه‌ي ۸۱
۴) سوره‌ي انبياء، بخشي از آيه‌ي ۱۰۵





مطالب مرتبط

نظرات کاربران