سرپرست سازمان حج و زیارت اعلام کرد: ‌

احتمال افزایش زائران حج تمتع به 80 هزار نفر  پیگیری حذف ویزا برای سفر به عراق سرپرست سازمان حج و زیارت اعلام کرد: ‌

احتمال افزایش زائران حج تمتع به 80 هزار نفر  پیگیری حذف ویزا برای سفر به عراق سرپرست سازمان حج و زیارت اعلام کرد: ‌

احتمال افزایش زائران حج تمتع به 80 هزار نفر  پیگیری حذف ویزا برای سفر به عراق بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سرپرست سازمان حج و زیارت اعلام کرد: ‌

احتمال افزایش زائران حج تمتع به 80 هزار نفر  پیگیری حذف ویزا برای سفر به عراق سرپرست سازمان حج و زیارت اعلام کرد: ‌

احتمال افزایش زائران حج تمتع به 80 هزار نفر  پیگیری حذف ویزا برای سفر به عراق سرپرست سازمان حج و زیارت اعلام کرد: ‌

احتمال افزایش زائران حج تمتع به 80 هزار نفر  پیگیری حذف ویزا برای سفر به عراق سرپرست سازمان حج و زیارت اعلام کرد: ‌

احتمال افزایش زائران حج تمتع به 80 هزار نفر  پیگیری حذف ویزا برای سفر به عراق سرپرست سازمان حج و زیارت اعلام کرد: ‌

احتمال افزایش زائران حج تمتع به 80 هزار نفر  پیگیری حذف ویزا برای سفر به عراق
سرپرست سازمان حج و زیارت اعلام کرد: ‌

احتمال افزایش زائران حج تمتع به 80 هزار نفر پیگیری حذف ویزا برای سفر به عراق

سرپرست سازمان حج و زیارت از اعزام تیم مذاکره کننده ایران به عربستان و همچنین احتمال افزایش زائران حج تمتع آینده به 80 هزار نفر خبرداد و گفت: خواسته ایران از عربستان برای اعزام زائران به حج 96، امنیت و احترام زائران است که موضوع جدیدی نیست.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، حميد محمدي روز چهارشنبه درآستانه عزيمت تيم مذاكره كننده ايران به عربستان در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار حوزه حج ايرنا اظهار داشت: تيم مذاكره كننده و تخصصي ايران با حضور مسئولان سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري شب گذشته به عربستان اعزام شد. وي تاكيد كرد: اين سفر به دعوت رسمي وزير حج عربستان انجام شد.
محمدي گفت: در صورت انجام توافق اوليه با مسئولان حج عربستان براي اعزام زائران ايراني به حج 96 تيم ديگري متشكل از مسئولان هواپيمايي، رئيس مركز پزشكي حج هلال احمر،‌ مسئول حوزه آي تي سازمان حج و زيارت، مسئولان اجرايي حوزه مسكن و تغذيه براي مذاكرات اجرايي به عربستان اعزام مي‌شوند.
محمدي با تاكيد بر اينكه مواضع جمهوري اسلامي ايران، مواردي منطقي است و در مذاكرات امسال نيز همان موارد بحث و گفت و گو خواهد شد، گفت: تمام موارد و خواسته‌هاي جمهوري اسلامي ايران طي نامه‌اي در 26 دي امسال براي وزير حج عربستان ارسال شده است .
** افزايش سهميه اعزام به حج
سرپرست سازمان حج و زيارت با بيان اينكه طرح توسعه مسجد الحرام پايان يافته و اين امر منجر به افزايش سهميه اعزام زائران كشورها خواهد شد، گفت: در آغاز عمليات اين طرح در حدود چهار سال پيش در اين مكان مقدس و به دليل كاهش فضا براي زائران 20 درصد از سهميه اعزام زائران كشورهاي مسلمان به حج كاهش يافت كه مجددا امسال به جاي اوليه خود باز خواهد گشت.
وي با تاكيد برمصوبه كنفرانس همكاري كشورهاي اسلامي در طائف مبني بر اينكه اعزام ها به حج بر اساس يك هزارم جمعيت هر كشور به انجام خواهد رسيد، گفت:‌ در صورت موافقت عربستان با خواسته‌هاي بحق كشورمان و بر اساس جمعيت فعلي ايران حدود 80 هزار نفر از زائران هموطن به حج 96 اعزام خواهند شد.
در آخرين حج تمتع بيش از 60 هزار نفر از زائران ايراني به سرزمين وحي مشرف شدند.
** خواسته ايران، احترام به زائران
سرپرست سازمان حج و زيارت با بيان اينكه احترام به زائران ايراني از زمان ورود به عربستان و خروج از اين كشور از خواسته هاي به حق كشورمان است، گفت:‌ وزارت حج عربستان بارها در گذشته (تا پيش از قطع روابط) عنوان كرده بود كه زائران ايراني و عوامل اجرايي آن به دليل برنامه ريزي صحيح، ‌نظم و انضباط و احترام به قوانين جزو بهترين زائران جهان اسلام هستند.
محمدي، پيگيري وضعيت شهداي فاجعه منا و پرداخت ديه بر اساس احكام شرعي اسلام به خانواده هاي بازمانده اين شهدا را از ديگر موارد مذاكره با مقام هاي سعودي عنوان كرد و افزود: مطالبه حقوق خانواده شهداي منا بحق بوده و ما با جد به دنبال احقاق آن هستيم.
** انتظار 20 ساله براي حج/ ثبت نام جديد نداريم
وي در مورد متقاضيان پشت نوبت براي اعزام به حج، گفت: يك ميليون و ششصد هزار نفر براي اعزام به عربستان از سال 84 تا 86 ثبت نام كرده اند و منتظر اعزام هستند.
محمدي افزود: در حالت خوشبينانه و به طور ميانگين با سهميه 80 هزار نفري، 20 سال طول مي‌كشد تا اين جمعيت به حج اعزام شوند بنابراين هيچ برنامه اي براي ثبت نام جديد حج نداريم زيرا نخست بايد پاسخگوي تعهدات قبلي باشيم. سياست سازمان، ايجاد تعهد جديد نيست زيرا به دنبال ايجاد توقع و انتظار درمردم نيستيم.
محمدي درباره تيم حقوقي توضيح داد: تيمي متشكل از نمايندگان حقوقي قوه قضاييه،‌ وزارت امور خارجه، سازمان حج وبنياد شهيد موارد حقوقي را پيگيري مي كنند.
سرپرست سازمان حج و زيارت ادامه داد:‌ در خصوص حادثه مسجد الحرام كه پرونده آن در دادگاه مطرح است تيم مذكور امور مربوطه را از طريق وكيل قانوني در حال پيگيري است.
**شهداي منا
محمدي در پاسخ به اين پرسش كه‌ يكي از مسائل در مذاكرات با عربستان بحث حقوق شهدا است و عربستان قبل از برگزاري حج امسال عنوان كرده بود كه پس از برگزاري حج در خصوص فاجعه منا بررسي، رسيدگي و اعلام نظر خواهد كرد آيا اين اقدام انجام گرفت، توضيح داد:‌ تاكنون عربستان در خصوص فاجعه منا هيچ موضوعي را مطرح نكرده است و در مذاكرات قبلي كه داشتيم موكدا اين مهم را از عربستان پيگيري كرديم.
وي ادامه داد: تنها پاسخ روشني كه عربستان در اين رابطه به ما داد اين بود كه كميته‌اي را تشكيل داده‌اند تا موضوع را بررسي و اعلام نظر كنند اما تاكنون خبري نشده است.
محمدي گفت: يكي از سوالات اساسي ما در خصوص همين مسئله فاجعه منا است.
شهداي سقوط جرثقيل در مسجد الحرام
وي درباره شهداي حادثه سقوط جرثقيل در مسجد الحرام گفت: اين موضوع داراي دو جنبه است، يكي تعهد عربستان به عنوان «هديه ملك» كه به خانواده شهدا و مصدومان آن حادثه خسارت پرداخت كنند و يكي شركت بن لادن است كه دادگاه براي بررسي مقصران و مسببان آن حادثه تشكيل شد و مسائل مربوط به آن شركت پيمانكاري است كه پرونده اي طولاني شده اما پرونده بسته نشده است.
محمدي اضافه كرد: تيم حقوقي به دنبال مطالبه ديه از شركت پيمانكار است. پيگيري هديه ملك نيز از مواردي است كه در مذاكرات دنبال خواهيم كرد.
وي گفت: مسئولان عربستان بارها اعلام كردند كه براي دو پليس خاطي فرودگاه جده حكم صادر كرده و محكوم شده‌اند اما انتظار داشتيم اين موضوع به ما ابلاغ شود، پيگيري موضوع نتيجه محاكمه دو پليس خاطي جده نيز از ديگر مواردي است كه در گفت وگو با عربستان دنبال خواهيم كرد.
سرپرست سازمان حج و زيارت ادامه داد: مذاكرات به طور معمول در جده برگزار خواهد شد اما اگر به طول انجامد در مكه انجام خواهد گرفت.
وي گفت: مدت زمان برگزاري جلسات به طور معمول براي تمام كشورها يك روز است اما به احتمال زياد با توجه به موارد دو كشور اين مذاكرات از يك روز فراتر رود.
** زائران عتبات عاليات
محمدي درباره زائران عتبات عاليات نيز گفت: تعداد زائران ايراني به جز اربعين حدود 800 هزار نفر هستند كه در قالب شاخص هاي اين سازمان به عتبات اعزام مي شوند.
وي افزود: برنامه ريزي كرده ايم اين تعداد در سال جديد افزايش پيدا كند، حدود دو هزار و 410 دفتر زيارتي درسراسر كشور داريم كه همه آنها مراحل قانوني را طي كرده و داراي ضوابط، ساختارها و شاخص هاي مورد نظر سازمان حج و زيارت و داراي مجوز براي فعاليت در اين عرصه هستند.
وي ادامه داد:‌ متاسفانه برخي مجموعه هاي غيرمجاز بدون داشتن مجوز در عرصه اعزام زائر فعاليت مي‌كنند در حالي كه بايد از اين دو هزار و 410 دفتر زيارتي حمايت كنيم.
سرپرست سازمان حج و زيارت همچنين از طرحهاي اعزامي استاني خبر داد و گفت: اين روند چند ويژگي دارد. در اجراي طرح اعزام هاي استاني برنامه ريزي ها بر اساس سليقه مردم استان انجام خواهد گرفت و به اين منظور است كه مثلا شايد برخي بخواهند در كربلا يا ديگر مكان‌ها بيشتر بمانند يا نوع غذاي خاصي سفارش دهند. البته هزينه ها نيز متفاوت خواهد بود كه در نهايت باعث ايجاد جاذبه براي مردم خواهد شد.
محمدي گفت: طرح اعزام‌هاي استاني به طور آزمايشي از حدود پنج ماه پيش شروع شده اما به صورت عملياتي از حدود يك ماه پيش آغاز شده است.
**پيگيري حذف ويزا براي سفر به عتبات در عراق
وي در مورد حذف ويزا براي سفر به عتبات در عراق گفت: جمهوري اسلامي ايران به شدت به دنبال حذف ويزا است به دليل اينكه تعداد زيادي از مردم ايران مشرف مي‌شوند و موضوع رواديد فرايند اعزام به عتبات را كند و طولاني مي سازد.
محمدي ادامه داد:‌ براي حذف ويزا در واقع دولت عراق بايد متقاعد شود كه اين موضوع انجام گيرد كه در نهايت مردم دو كشور از اين اقدام سود خواهند كرد.
وي گفت: درحالي كه سالانه بيش از 800 هزار زائر ايراني از طريق سازمان حج براي زيارت عتبات وارد عراق مي‌شود و در مقابل بيش از 5/1 ميليون نفر وارد ايران مي شود، حذف ويزا به سود زائران و دو كشور ايران و عراق است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران