حجت الاسلام فقیهی:

سازمان حج و بعثه رهبری نگاه ویژه‌ای به دانشگاهیان دارند حجت الاسلام فقیهی:

سازمان حج و بعثه رهبری نگاه ویژه‌ای به دانشگاهیان دارند حجت الاسلام فقیهی:

سازمان حج و بعثه رهبری نگاه ویژه‌ای به دانشگاهیان دارند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت الاسلام فقیهی:

سازمان حج و بعثه رهبری نگاه ویژه‌ای به دانشگاهیان دارند حجت الاسلام فقیهی:

سازمان حج و بعثه رهبری نگاه ویژه‌ای به دانشگاهیان دارند حجت الاسلام فقیهی:

سازمان حج و بعثه رهبری نگاه ویژه‌ای به دانشگاهیان دارند حجت الاسلام فقیهی:

سازمان حج و بعثه رهبری نگاه ویژه‌ای به دانشگاهیان دارند حجت الاسلام فقیهی:

سازمان حج و بعثه رهبری نگاه ویژه‌ای به دانشگاهیان دارند
حجت الاسلام فقیهی:

سازمان حج و بعثه رهبری نگاه ویژه‌ای به دانشگاهیان دارند

حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری نگاه ویژه ای به دانشگاهیان دارند و سهمیه خاصی برای عمره به ما اختصاص داده اند، امیدواریم با بازگشایی حج و عمره، این حرکت دوباره آغاز شود و دانشگاهیان را به سرزمین وحی اعزام کنیم.جامانده های عمره سال ۹۴ هم در اولویت اعزام قرار می گیرند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از لبيك، حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمدرضا فقيهي، رئيس ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان با حضور در شبكه قرآن سيما و اخبار قرآني در خصوص عمره و عتبات دانشگاهيان به ارائه توضيحاتي پرداخت.
رسالت ستاد اعزام دانشگاهيان به عمره و عتبات
رئيس ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان با تسليت ايام شهادت ام ابيها(سلام الله عليها) در خصوص وظيفه اصلي ستاد و چگونگي تاسيس و افتتاح آن گفت:ستاد از سال ۷۸ با همت حجت الاسلام والمسلمين ابوترابي فرد در نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه ها راه اندازي شد و با اعزام ۲ كاروان از دانشجويان دانشگاه تهران به عمره، آغاز به كار كرد كه اين عدد به ۳۰ هزار دانشگاهي عمره گزار در سال ۹۳ رسيد. از سال ۱۳۸۷ هم همزمان با عمره ،عتبات هم راه اندازي شد.رسالت ستاد اعزام دانشگاهيان به عمره و عتبات است كه اميدواريم با راه اندازي مجدد عمره، اعزام هاي دانشگاهيان هم از سر گرفته شود.
سازمان حج و بعثه نگاه ويژه اي به دانشگاهيان دارند/حفظ سهميه جاماندگان عمره ۹۴
حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري نگاه ويژه اي به دانشگاهيان دارند و سهميه خاصي براي عمره به ما اختصاص داده اند، اميدواريم با بازگشايي حج و عمره، اين حركت دوباره آغاز شود و دانشگاهيان را به سرزمين وحي اعزام كنيم.جامانده هاي عمره سال ۹۴ هم در اولويت اعزام قرار مي گيرند و حقي از آنها ضايع نخواهد شد.
با اشتياق دانشگاهيان اعزام عتبات تا ۱۵ ارديبهشت ادامه خواهد يافت
در ابتدا قرار بود كه شانزدهمين دوره اعزام دانشگاهيان به عتبات تا ارديبهشت ماه انجام شود امابا توجه به اشتياق و تماس هاي مكرر دانشگاهيان اعزام اين دوره تا ۱۵ ارديبهشت ماه ادامه پيدا مي كند و دوره هفدهم اعزام را در تابستان ۹۶ برگزار خواهيم كرد.در حال حاضر ۱۳ كاروان در نجف اشرف،۱۳ كاروان در كربلاي معلي و تعدادي هم دركاظمين مستقر هستند .
چرا به زيارت سيدالشهدا(ع) اشتياق و اصرار داريم؟
ائمه(عليهم السلام) يك نور هستند؛ اما امام حسين (ع) ويژگي هايي دارد كه هيچ كدام از ائمه(ع) ندارند. مرحوم علامه شوشتري در كتاب "خصائص الحسينيه" ويژگي هاي خاص امام حسين(ع) و زيارت ايشان را برشمرده است.در روايات آمده است كه هيچ پيغمبري نيست مگر آنكه كربلا را زيارت كرده باشد. انبيا از خدا براي زيارت كربلا اذن مي گيرند. ملائكه فوج فوج به زيارت مي آيند ،خلاصه آنكه زيارت ايشان اجازه الهي مي خواهد. استجابت دعا تحت قبه امام حسين(ع) است. خوردن هر خاكي حرام است، اما خوردن تربت ابي عبدالله(ع) نه تنها حرام نيست بلكه شفاست.در روايت دارد اگر كسي استرس و فشار دارد تربت بخورد، امانا من كل الخوف است و حجاب هاي هفت گانه را بر مي دارد. هدف از زيارت امام حسين(ع) رسيدن به خود امام حسين(ع) است.
طبق فرموده امام باقر (ع)، زيارت سيدالشهدا(ع) سبب برطرف شدن اندوه، بخشيده شدن گناهان، افزايش عمر و روزي و ... مي شود. افزايش روزي هم فقط مادي نيست، نماز اول وقت، خواندن قرآن، تربيت اولاد صالح، اينها همه رزق است. سعي كنيم رزق باطني خودمان را هم گسترش دهيم.
ارائه تسهيلات سفر عتبات به دانشگاهيان
با همكاري بانك ملت وام با كارمزد ۴ درصد در اختيار دانشگاهيان قرار مي گيرد. براي سفرهاي هوايي يك و نيم ميليون و براي سفرهاي زميني ۱ ميليون با يك ضامن رسمي مورد تائيد بانك به زائرين اعطا مي شود.
بيشترين گروه اعزامي متاهلين هستند
در ۵ گروه پسران مجرد،دختران مجرد،متاهلين،اساتيد و كارمندان دانشگاه ها اعزام داريم .دختران مجرد و پسران مجرد در بازه هاي زماني مختلف اعزام مي شوند، يعني همزمان اعزام نخواهند شد.در كاروان دختران مجرد روحاني و همسر ايشان به عنوان معينه كاروان حضور دارند.
بيشترين گروه اعزامي ما متاهلين هستند كه جديدا ازدواج كردند و يا قصد دارند زندگي مشترك خود را در عتبات آغاز كنند.بيش از ۲۰۰ نامه در اين دوره به دست من رسيد كه مي خواستند به جاي گرفتن مراسم عروسي به كربلا مشرف شوند و بسياري از آنها ماه عسل را سفر به كربلا انتخاب مي كنند كه اين ارزشي براي نظام است چون جوانان دانشگاهي به سفرهاي زيارتي و اهل بيت(ع) عشق دارند، والا با همين هزينه مي توانند كشورهاي ديگر هم بروند اما زيارت عتبات را انتخاب مي كنند.
اولويت ما در اعزام زوج ها با كساني است كه تازه عقد كرده اند، در عمره، براي زوج ها مراسم ازدواج هم برگزار مي كرديم، اما سرزمين عراق را براي برگزاري اين مراسم مناسب نمي بينيم.
سبك زندگي فاطمي؛شعار سال عتبات دانشگاهيان
هر ساله شعاري براي عمره و عتبات داشتيم كه شعار سال بود. امسال با توجه به آنكه ابتداي سال ولادت حضرت فاطمه (سلام الله عليها) بود و پايان سال هم ولادت ايشان است، شعار ما "سبك زندگي فاطمي" است و برنامه ها و مسابقات هم حول محور اين شعار برگزار مي كنيم. ۸ ماه در سال اعزام داريم
۷۵ درصد از اعزام ما كساني هستند كه براي اولين بار عتبات دانشگاهيان مي روند؛ اما اگر در بعضي تاريخ ها ظرفيت هم داشته باشيم از كساني كه قبلا از طريق ستاد اعزام شده اند هم اعزام خواهيم كرد.
در سال ۸ ماه اعزام به عتبات داريم و بعد از پايان دوره شانزدهم، در ماه مبارك رمضان درخرداد ماه ثبت نام هفدهمين دوره عتبات دانشگاهيان را انجام خواهيم داد. تشريح برنامه هاي فرهنگي عتبات دانشگاهيان قبل،حين و بعد از سفر برنامه هاي فرهنگي خاصي براي قبل، حين و بعد از سفر تدارك ديده ايم. بسته فرهنگي شامل هشت بهشت،فرزانگان حرم كه معرفي علما و بزرگاني است كه در اطراف حرم ائمه (ع) در عراق دفن هستند، مفاتيح دانشجويي كه مخصوص سفر عتبات نوشته شده و چهار فصل عاشقي در خصوص اهميت سفر است اين بسته را در اختيار دانشجوها قرار مي دهيم .
همايش هاي استاني قبل از سفر به منظور آشنايي و آمادگي سفر داريم كه در چندين استان برگزار شد .ارسال ايميل براي دانشجويان در مناسبت هاي مختلف انجام مي گيرد .در شهادت امام جواد(ع) ويژه نامه اي ارسال كرديم كه بيش از ۳ هزار نفر از دانشجويان در مسابقه آن شركت كردند.
در حين سفر زيارت و برنامه هاي ويژه اي براي دانشگاهيان تدارك ديده ايم از جمله در نجف بازديد از بيت امام(ره)،كتابخانه و مزار علامه اميني، كتابخانه علامه قرشي و اولين سلام با مداح مستقر در نجف؛در كربلا هم مداح مستقر و برنامه اولين سلام را داريم و زيارت مزار حر كه فقط مخصوص كاروان هاي دانشگاهي است و در آن راوي محترم بعثه در خصوص توبه و بازگشت صحبت مي كند و همايش احلي من العسل كه دانشجويان صد در صد از آن ابراز رضايت مندي كردند و زيارت سامرا كه در حال حاضر تمامي كاروان ها اعزام مي شوند.
۴ برنامه هم براي پس از سفر داريم. هر هفته در قم ميزبان كاروان هاي عتبات و زائرين دانشجو هستيم كه با آيت الله جوادي ديدار مي كنند. قم شناسي،زيارت و برنامه هاي متنوعي براي آنها برنامه ريزي شده و تا آخر فروردين ماه هم پر شده است. مجله زمزم كه تا يك سال بعد از سفر ارسال مي شود.فرستادن ايميل و كانال هاي مختلف مجازي هم داريم. همايش هاي استاني پس از سفر هم با حضور زائرين دانشگاهي برگزار مي شود. دوره قبل در همايش پس از سفر مشهد بيش از ۵۰۰ نفر از زائرين عتبات شركت كردند كه اين حاكي از پاكي و اشتياق جوانان است.
انتخاب روحاني و مدير كاروان متناسب با روحيه پرسش گري جوانان
از اول كار مسئوليت جذب روحاني كاروان از سال ۷۸ با بنده بود. اعتقاد من اين است اگر روحاني خوب نبود همان روزها عمره دانشجويي به زمين مي خورد. يكي از كارهاي سخت ما همين انتخاب روحاني و مدير ويژه كاروان هاي دانشگاهي است. مدير بايد مدرك كارشناسي ارشد داشته باشد تا بتواند در كاروان هاي دانشگاهيان اعزام شود.روحاني و مدير بايد بتوانند پاسخگوي سوالات نسل جوان باشند.
براي دانشجويان مشمول با همكاري نظام وظيفه مجوز خروج صادر مي شود
با همكاري سازمان نظام وظيفه و با تفاهم نامه اي كه با اين سازمان داريم، دانشجويان مشمول كه از طريق ستاد به عتبات اعزام مي شوند را به صورت سيستمي به اين سازمان معرفي مي كنيم و با وثيقه اي كه مي گذاريم براي دانشجويان مشمول مجوز خروج از كشور صادر مي شود. اين در حالي است كه اگر دانشجويان غير از سيستم ما عتبات بروند، بايد وثيقه سه ميليوني بگذارند.
استقبال دانشگاهيان از اعزام به عتبات در ايام نوروز
تعداد زيادي از دانشگاهيان و اساتيد خواستار اعزام در ايام نوروز هستند، به طوري كه مثلا براي يك تاريخ و براي كاروان ۳۸ نفره ۲۴۰۰ نفر ثبت نامي داشتيم كه مجبور به قرعه كشي هستيم. تعدادي براي عتبات نوروزي انتخاب شدند كه در اين ايام با افزايش قيمت هم روبرو خواهيم بود.
با همكاري سازمان حج و زيارت و شركت زيارتي شمسا تلاش كرده ايم بهترين هتل ها را براي زائرين دانشگاهي در نظر بگيريم در حال حاضر ۲ هتل در نجف و ۲ هتل در كربلاي معلي در نظر گرفته ايم و هتل كربلاي ما يكي از بهترين هتل هاي موجود در كربلاست. بيش از اين نمي خواهيم اعزام كنيم تا دانشجويان در هتل هاي ديگر متفرق نشوند و بتوانيم خدمات شايسته اي را به دانشگاهيان گرامي ارائه دهيم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران