صد بار اگر توبه شکستی باز آی صد بار اگر توبه شکستی باز آی صد بار اگر توبه شکستی باز آی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
صد بار اگر توبه شکستی باز آی صد بار اگر توبه شکستی باز آی صد بار اگر توبه شکستی باز آی صد بار اگر توبه شکستی باز آی صد بار اگر توبه شکستی باز آی

صد بار اگر توبه شکستی باز آی

حضور در حرم جناب حر که به آزادمردی معروف است؛ انسان را بیش از هر چیزی یاد این مصرع شعر معروف می اندازد که « صد بار اگر توبه شکستی باز آی»

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج از كربلاي معلا، يكي از ويژگي‌هاي كاروان‌‎هاي دانشجويي عتبات عاليات كه ديگر كاروان‌هاي عادي اعزامي از ايران نسبت به آن بي‌بهره هستند، حضور در مرقد جناب حر بن يزيد رياحي است؛ اين مكان مقدس در فاصله 7 كيلومتري از شهر كربلا قرار دارد.
بنابر اين گزارش، در تاريخ آمده است؛ جناب حر كه از خاندان معروف عراق و از رؤساي قبايل كوفيان بود؛ به‌درخواست ابن زياد، براي مبارزه با حسين فراخوانده و به سركردگي هزار سوار انتخاب شد. حر با سپاهش در منزل «قصر بني مقاتل» يا «شراف»، راه را بر امام حسين بست و مانع از حركت او به سوي كوفه شد.
وي كاروان امام حسين را همراهي كرد تا به كربلا رسيدند و حضرت در آنجا فرود آمد. حر وقتي فهميد كار جنگ با حسين بن علي جدي است، صبح عاشورا به بهانه آب دادن اسب خويش، از اردوگاه عمر سعد جدا شد و به كاروان امام پيوست. توبه كنان كنار خيمه‌هاي ايشان آمد و اظهار پشيماني كرد، سپس اذن ميدان طلبيد.
حر در ميدان و در خطابه اي مؤثر، سپاه كوفه را به خاطر جنگيدن با امام حسين توبيخ كرد. چيزي نمانده بود كه سخنان او، گروهي از سربازان عمر سعد را تحت تاثير قرار داده و از جنگ با امام حسين منصرف سازد، كه سپاه عمر سعد، او را هدف تيرها قرار داد. بعد چناب حر نزد امام بازگشت و پس از لحظاتي دوباره به ميدان رفت و با رجزخواني، به مبارزه پرداخت و شهيد شد.
امام حسين عليه السلام خود بر بالين حر رفت و به او گفت: تو همانگونه كه مادرت نامت را «حر» گذاشته ‌است، حر و آزاده‌اي، آزاد در دنيا و سعادتمند در آخرت؛ «انت الحر كما سميتك امك، و انت الحر في الدنيا و انت الحر في الآخرة» و دست بر چهره‌اش كشيد. آن حضرت با دستمالي سر حر را بست. پس از عاشورا بني‌تميم پيكر جناب حر را در فاصله چند كيلومتري از كربلا و مرقد حضرت سيدالشهدا عليه السلام به خاك سپرد.


| شناسه مطلب: 66580




كربلا



نظرات کاربران