معرفی قبرستان بزرگ و تاریخی شهر نجف  وادی‌السلام معرفی قبرستان بزرگ و تاریخی شهر نجف  وادی‌السلام معرفی قبرستان بزرگ و تاریخی شهر نجف  وادی‌السلام بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
معرفی قبرستان بزرگ و تاریخی شهر نجف  وادی‌السلام معرفی قبرستان بزرگ و تاریخی شهر نجف  وادی‌السلام معرفی قبرستان بزرگ و تاریخی شهر نجف  وادی‌السلام معرفی قبرستان بزرگ و تاریخی شهر نجف  وادی‌السلام معرفی قبرستان بزرگ و تاریخی شهر نجف  وادی‌السلام

معرفی قبرستان بزرگ و تاریخی شهر نجف وادی‌السلام

قبرستان وادِی السَّلام قبرستانی بزرگ و تاریخی در شهر نجف عراق است که به سبب وجود احادیثی درباره فضیلت آن، برای شیعیان اهمیت مذهبی دارد. بنابر برخی روایات، این قبرستان محل رجعت بعضی از پیامبران و صالحان است و بنابر نقلی دیگر هر مؤمنی در هر جای دنیا که وفات کند، روح او به این مکان خواهد آمد.

قرار گرفتن وادي السلام در شهر نجف، كه مرقد امام اول شيعيان، امام علي (ع) در آن قرار دارد، بر اهميت آن افزوده است. زائران عتبات عاليات در نجف، اين قبرستان را نيز زيارت مي‌كنند. مقبره‌هاي منسوب به هود و صالح(عليهما السلام) از پيامبران پيشين و مقام‌هايي با نام برخي از امامان شيعه در اين قبرستان وجود دارد. برخي منابع درباره سبب نامگذاري قبرستان وادي السلام برآنند كه اين نام را پيامبر اسلام (ص) و بلكه جبرئيل بر آن نهاده به اين معنا كه مدفون در اين قبرستان از محاسبه و عذاب عالم برزخ معاف و در سلامت است. وادي السلام در شهر نجف كشور عراق واقع است و از جنوب به مرقد امام علي(ع) و خيابان موسوم به علي بن ابي طالب(ع) و از شرق به جاده نجف - كربلا و از شمال به منطقه حي المهندسين و از سمت غرب به درياچه «بحر النجف» مي‌رسد.
در روايات است كه ارواح مؤمنين در اين قبرستان گرد هم مي‌آيند و هر مؤمني كه از دنيا برود ملكي روحش را به اينجا مي‌آورد و هر كس كه در اين قبرستان دفن شود عذاب قبر از او برداشته مي‌شود.
پيامبر اسلام در همين مورد خطاب به علي بن ابي‌طالب(ع) گفته‌است:تو برادر من هستي، وعده ديدار من و شما در وادي‌السلام است.
بناهاي داخل قبرستان
جدا از قبوري كه در اين قبرستان بزرگ موجود است، اماكني نيز در آن ساخته‌اند كه همواره در كانون توجه زائران شيعه قرار داشته است. همچنين بر فراز برخي قبور بزرگان، بناهايي ساخته شده كه ارزش مذهبي، تاريخي و هنري دارند از جمله:
مقبره هود و صالح
بنابر برخي روايات مرقد دو پيامبر آسماني، هود و صالح نيز در اين قبرستان واقع است. در وادي السلام دو مقبره منسوب به اين دو پيامبر است. بر اين دو مقبره ابتدا به كوشش علامه بحر العلوم گنبد و بنايي از گچ و سنگ ساخته شد و در ۱۳۳۷ق. بناي آن به همت يكي از نيكوكاران ايراني تجديد و گنبد آن نيز كاشي كاري شد.
مقام‌هاي امام مهدي(ع)، امام صادق(ع) و امام سجّاد(ع)
در بخش شمالي وادي السلام جايي موسوم به مقام امام مهدي(ع) و امام صادق(ع) وجود دارد. در آنجا ساختماني نسبتاً كهن با دو تابلو و گنبدي به رنگ آبي قرار دارد كه مكان نماز آن دو امام را مشخص مي‌كند. در داخل ساختمان چاهي است معروف به «‌بئر امام مهدي(ع)‌» و اطراف آن را چند قبر فرا گرفته است. گويند امام مهدي(ع) را در اين مكان مشاهده كرده‌اند.
بناي اين ساختمان به كوشش علامه بحرالعلوم برپا شده است. اين بنا تا ۱۳۱۰ق باقي بود كه در آن سال فردي نام سيدمحمد خان آن را تجديد بنا كرد و اكنون به همان صورت باقي است. او هم چنين گنبدي با كاشي‌هاي آبي رنگ بر اين مقام احداث كرد.
در داخل بنا، سنگي وجود دارد كه زيارت حضرت حجّت بر آن حك شده است. تاريخ كتابت اين سنگ ۱۲۰۰ق است. از امام صادق(ع) نقل شده:
هركس حرم جدم را زيارت كرد، دو ركعت نماز بخواند و دوباره دو ركعت نماز ديگر و آنگاه دو ركعت ديگر بخواند. اولين آن بر در محل قبر امير المؤمنين(ع) و دومين در محل راس الحسين و سومين در محل منبر حضرت مهدي(ع)
در داخل اين مكان، مقام ديگري وجود دارد كه به امام صادق(ع) منسوب است. از وجه تسميه اين مقام اطلاعي در دست نيست. حدود يك كيلومتري غرب حرم، كنار درياچه «‌بحر النجف‌« به فاصله حدود ۲۵۰ متر و كنار بقعه صافي صفا مسجد و مقامي به ياد بيتوته و نماز امام سجاد(ع)، احداث شده است. اين مسجد، كه ابعاد آن ۱۸ * ۱۵ متر است، گنبد و ديوارهاي كاشي كاري دارد و داخل آن محرابي به عنوان محل نماز امام سجاد(ع) تعبيه شده است. گويند زماني كه ايشان براي زيارت امام علي(ع) به نجف آمد در اين مكان نماز گزارد و بيتوته كرد.
علاوه بر اين علماي بزرگي نيز همچون آيت الله قاضي هم در اين مكان دفن هستند.مي گويند ايشان در همين قبرستان زندگي مي كرده و داراي مقامات معنوي خاصي بودند.
منبع:ويكي شيعه.ويكي پديا


| شناسه مطلب: 66584




نجف وادي السلام



نظرات کاربران