توصیه‎هایی که مداح را ماندنی می‎کند توصیه‎هایی که مداح را ماندنی می‎کند توصیه‎هایی که مداح را ماندنی می‎کند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
توصیه‎هایی که مداح را ماندنی می‎کند توصیه‎هایی که مداح را ماندنی می‎کند توصیه‎هایی که مداح را ماندنی می‎کند توصیه‎هایی که مداح را ماندنی می‎کند توصیه‎هایی که مداح را ماندنی می‎کند

توصیه‎هایی که مداح را ماندنی می‎کند

یکی از پیرغلامان اهل بیت(ع) توصیه‎هایی را برای ماندنی شدن و اثرگذار بودن مداحان بیان کرد و گفت: الگویم را از سخن امام حسین(ع)، گرفتم و هدف ایشان را از قیام کربلا در مجالسم دنبال می‎کنم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، وقتي صحبت از پيرغلامي و نوكري حضرت سيدالشهدا(ع) مي‎شود اين صفت را در كساني مي‎بينيم كه خداوند درجات دنيايي را از آنها گرفته و درجات الهي را جايگزينشان كرده، تا به مولاي خود نزديك شوند و طريق سعادت را با فهم‎تر طي كنند؛ اين زمان مي‎شود كه پيرغلامان امام حسين(ع) دعا مي‌كنند و مستجاب مي‌شود. امتيازات آن‌ها پنهان است چون ظواهر را از دست داده‌اند.
خبرگزاري ايكنا همراه با ويژه‎برنامه «در محضر ستايشگران» به سراغ پيرغلام، مداح و ستايشگري با اخلاق و با اخلاص رفته است كه هم اهل علم است و هم عمل؛ كسي كه مداحي را از كودكي و با مجالس تعزيه آغاز كرد و امروز افتخارات بسياري را در پرونده نوكري اهل بيت(ع) كسب كرده است.
حاج يدالله بهتاش فردي است كه علاوه بر كسوت مداحي به سخنراني،‌ تأليف كتب مختلف و تدريس مداحان جوان مي‌پردازد و افتخارش به اين است كه در محضر رهبر معظم انقلاب روضه‌خواني كرده است؛ او معتقد است مداحي فقط خواندن نيست و اولين قدم در مداحي خلوص است. وي از پير غلاماني است كه بيش از ۵۰ سال در مجالس‌هاي عزاداري ابا عبداالله الحسين(ع) مداحي مي‎كند و مسئوليت‏‌هايي را هم در اين عرصه داشته كه از جمله آن مي‎توان به رئيس شوراي عالي قشر سازمان بسيج مداحان و عضو هيئت مديره خانه مداحان اشاره كرد؛ در ادامه اين گفت‎وگوي صميمي را دنبال خواهيد كرد:
*چگونه در عرصه مداحي، تاليف كتب و ستايشگري حضور پيدا كرديد؟
من يدالله بهتاش، متولد يكي از روستاهاي سبزوار در سال ۱۳۲۹ هستم؛ از ۷ سالگي خواندن را با تعزيه‎خواني شروع كردم و جهت‏‌گيري من به اين مسير به علت مذهبي بودن خانواده و پدرم بود؛ ايشان مي خواندند و من هم از ايشان ياد مي‏‌گرفتم و مي‏‌خواندم؛ از دبستان، راهنمايي و دبيرستان در مدرسه مي‏‌خواندم و زماني كه ازدواج كردم پدر همسرم (حجت الاسلام والمسلمين سيد مهدي ميرشريفي) كه روحاني و از سادات بودند مطالب بسيار زيادي را به من آموختند و اين را يكي از افتخارات خود مي‎دانم كه با اين خانواده وصلت كردم؛ مقدمات عربي را تا باب رابع مغني محضر ايشان خواندم و بعد از اين اتفاق حديث خواندن و قرائت قرآن براي من بسيار سهل‌تر شد.
از همان ابتداي جواني علاقه داشتم مجالسي كه برگزار مي‎كردم اثرگذار باشد، لذا سعي مي‎كنم در اشعاري كه انتخاب مي‎شود، پنديات، احاديث و آموزه‎هاي قرآني ‏نهفته باشد؛ به مطالعه بسيار علاقه‎مند هستم و روز بدون مطالعه ندارم؛ بعد از انقلاب هم در موسسه اميركبير امام جماعت بودم و همين زمان فرصتي ايجاد كرد كه دست به قلم شوم و اولين كتاب خودم را در زمينه نماز شب بنويسم؛ اين كتاب در اولين دوره چاپ خود با ۳۰ هزار نسخه به جبهه‌ها فرستاده شد و امروز هم كه در سال ۹۵ بيش از ۲۰ بار تجديد چاپ شده است. بعد از آن در خصوص احاديثي كه مي‎خواندم كتاب نوشتم؛ ۳۵ عنوان كتاب چاپ شده دارم؛ زندگي‎نامه ۱۴ معصوم(ع)، را تك تك نوشته‎ام. هميشه گفته‌ام كه نوشته‎هاي من كلاس اولي است؛ اما با عنايت خداوند هركدام چندين بار چاپ شده است؛ سابقه رفتن به خارج كشور را هم دارم كه در ژنو سوئيس، ايتاليا، لندن، آلباني، امارات، بحرين و چند كشور ديگر روضه خوانده‎ام؛ دوره اولي كه پير غلامان را در جماران انتخاب كردند جز آنها بودم و افتخار مي‎كنم كه ۶ سال در محضر آقا منبر رفته‎ام و يك سال هم به صورت خصوصي در منزل ايشان روضه خوانده‎ام.
سخن دلگرم كننده رهبري...
كار اولم مداحي است و در مداحي سخنراني هم مي‎كنم؛ خاطرم هست در دفعه اولي كه در بيت آقا دعوت شدم، كسي كه مسئول دعوت بودند محترمانه به من گفتند كه شما مداح هستيد و قرار است كه مداحي كنيد؛ اما من با خودم گفتم كه سنتم را نمي‎شكنم و سخنراني را هم انجام مي‎دهم، بعد از شروع مجلس در شب عاشورا، من اين بيت شعر را خواندم كه: «درس آزادي به دنيا داد رفتار حسين(ع)، بذر همت در جهان افشاند افكار حسين ...» و آن را خواندم تا به روضه متصلش كنم و بعد اين حديث از امام حسين(ع)، را خواندم كه حضرت شب عاشورا را مهلت گرفت و فرمود: « عباس جان امشب براي اين چهار چيز از دشمن مهلت بگير: نماز، قرآن، دعا و استغفار»، تا اينجا را با صوت خواندم و بعد از آن ۵ دقيقه سخنراني و بعد هم روضه را تمام كردم؛ به محضر آقا كه رسيدم ايشان سه مرتبه فرمودند: خوب بود، خوب بود، خيلي خوب بود و همين سخن آقا من را بسيار دلگرم كرد.
*سبك خاص مداحي و روضه خواني شما از كجا آمده است؟
الگويم را در يكي از سخنان امام حسين(ع)، گرفتم؛ آقا زماني كه مي‎خواستند به سمت مكه حركت كنند وصيت‎نامه‎اي را پيش محمد حنفيه گذاشتند و در اين وصيت‎نامه هدف آقا از آمدن به كربلا نوشته شده است، چون اين هدف را گفته‎اند، لذا من روضه خوان هم بايد اين هدف را دنبال كنم؛ آقا فرمودند: من تنها به انگيزه اصلاح در امّت جدّم بپا خاستم، مى‎خواهم امر به معروف و نهى از منكر كنم و به روش جدم و پدرم على بن ابى طالب(عليه السلام) رفتار نمايم! لذا من هم بايد هدف امام حسين(ع)، را البته مستند و مستدل در مجالسم پياده كنم. بنا دارم كه در مجلسم موعظه باشد و مستند سخن بگويم؛ به اين دليل كه خدا را ناظر مي‎دانم، سعي مي‏كنم همه جا امر به معروف و نهي از منكر كنم. مداحان جوان بايد توجه داشته باشند كه همه چيز فاني است و تنها خدا باقي مي‏‌ماند و هر چيزي هم كه با خدا گره زده شود باقي خواهد ماند؛ اگر مال و يا هنري باشد كه به خدا گره زده شود در اين صورت باقي خواهد ماند اما اگر راه ديگري باشد ماندني نخواهد بود؛ اگر صدا، هيئت و مجلسم را در راه خدا خرج كنم ماندني خواهد بود؛ ما مداحان بايد صدا، مجلس، آبرو و مالمان را با خدا گره بزنيم تا باقي بمانيم.
*مداحان جوان ما براي الگو و موفق شدن در جامعه مداحي چه مواردي را بايد رعايت كنند؟
رهبر معظم انقلاب بسيار كارشناسانه جواب اين مسئله را داده‎اند؛ ايشان در يكي از ديدارها گفتند كه مردم فقط به خواندن شما نگاه نمي‎كنند، بلكه به رفتار و اعمال شما هم نگاه مي‎كنند؛ امام صادق(ع) هم مي‎فرمايند: شما زينت ما باشيد و ما را زشت جلوه نكنيد؛ لذا زماني كه ما مداحان مي‎خوانيم، اين خواندن علاقه ايجاد مي‎كند و خود الگويي براي جامعه مي‎شود؛ لذا بايد رفتار ما به گونه‎اي باشد كه اين الگو آبروي اهل بيت(ع) باشد. بايد روي منبر و غير آن يك رنگ و الگويي براي اهل بيت(ع) باشيم؛ تمام رفتار ما زير نظر است و چون ما آبروي خود را از اهل بيت(ع) گرفته‎ايم بايد رفتار و كردارمان طوري باشد كه الگو و آبرويي براي اين بزرگواران باشيم.

*از اساتيد خود بگوييد.
چون پدرم مي‎خواند از ايشان الگوبرداري كردم و بعد، پدر همسرم هم روحاني هستند كه روضه‎خواني مي‎كردند و از ايشان هم از لحاظ اخلاقي الگوبرداري‎هاي بسياري كردم؛ اما استاد بخصوصي در اين زمينه نداشته‎ام؛ تيپ و خواندنم را از آقاي مرحوم علامه الگوي‎گيري كردم و مجلس ايشان را دوست داشتم و در اواخر عمرشان با ايشان هم مجلس شدم؛ اما از كسي به صورت خاص شاگردي نكردم.
*يك مداح سخن و كلامش چگونه نافذ و ماندني مي‌شود و مقوله «مطالعه مستند» را بين مداحان چگونه ارزيابي مي‎كنيد؟
اولين مورد خلوص است؛ انسان اگر مي‎خواهد ماندني و اثرگذار باشد بايد براي خدا كار كند و ما بايد در مجالسمان به جاي خودنمايي، اهل بيت(ع) و خدا را پر رنگ كنيم؛ مسئله دوم صداقت در خواندن و مسئله سوم راست گفتن است؛ مطالعه داشته باشيم و حتما يك دوره زندگي‎نامه ۱۴ معصوم(ع)، را مرور كنيم تا روضه خوان ۱۴ معصوم باشيم. سفارش مي‎كنم جوانان مداح اخلاقيات، زندگي، احاديث و نكات ويژه ۱۴ معصوم را فيش‎برداري كنند و فرا بگيرند. مداح بايد بداند كه در جواني شهرت، آفت است؛ لذا بايد بدانيم اگر امام حسين(ع) در جامعه آبرويي به شما داده است مغرور نشويد و محبت خود را در خانه به خانواده خود هم نثار كنيد؛ ما بايد كاري كنيم كه در خانواده هم الگو باشيم و آنها ما را قبول داشته باشند.
*معضلات فعلي جامعه مداحان چيست و علل پيشرفت اين آسيب‌ها چه مواردي است؟
هرچيزي كه اثرگذر است آفت را به جانش مي‌اندازند؛ اگر ما مداحان در جامعه اثرگذار نبوديم شايد تا اين حد مورد هجمه قرار نمي‎گرفتيم و آفت به جان ما نمي‎انداختند؛ در مقاله‎اي كه آيت الله خاتمي تهيه و چاپ كرده‎اند به صورت مستند دلايل پايداري انقلاب اسلامي ايران را با وجود اين مقدار هجمه مطرح كرده‎اند، كه در آن وجود روحانيت و مجالس اهل بيت(ع) را دليل اين پايداري اعلام كرده‌‏اند؛ در اين بين دشمن هم به دنبال آسيب زدن و بي‎محتوا كردن هيئت‌هاي مذهبي است و تلاش كردند مراجع را از چشم مردم بياندازند و مجالس اهل بيت(ع) را هم بي محتوا كنند. امروز مي‎بينيم فرد وقتي هيئت آمد، چند ساعتي سينه‎زني و شور گرفت اما در آخر كه از هيئت بر مي‎گردد، هچ چيزي را كسب نكرده و معرفتي حاصل نمي‎شود؛ لذا مجالس از محتوا افتاده، اگر واقعا اين محتوا در مجالس بود بعد از هيئت يا بعد از ايام محرم وضعيت جامعه بايد تغيير كند، اما باز مي‎بينيم تا زماني كه در هيئت هستند به سر و سينه مي‌زنند و اشك مي‎ريزند و همين كه از هيئت بيرون مي‎آيند گويا كه هيچ وقت هيئت نبوده‌‏اند و هيچ تغييري نكرده‎اند.
آفتي از جنس غلوهاي بيش از حد
مداحان جوان بايد توجه داشته باشند كه در يك ساعت‎هاي خاص و حساس براي مجالس‌شان يك سخنران خوب و موعظه‎گر داشته باشند و مجلس‌شان را بايد محتوايي كنند. يكي ديگر از آفت‎هاي مجالس و مداحي، غلوهاي بيش از حد مداحان در اشعارشان است، كه نعوذبالله معصومين را فرزند خدا مي‎دانند و هيچ‎وقت فكر نمي‎كنند كه وهابي‎ها اين فيلم‎ها و صوت‎ها را در بين خودشان منتشر مي‎كنند و عليه تشيع استفاده مي‎كنند. دروغ‎هايي كه دهان به دهان در بين مداحان مي‎چرخد از آفت‎هاي ديگر مداحي است؛ لذا توصيه مي‌كنم اگر مداحي مطلب خوب و جذابي را در يك هيئت و يا از يك مداح ديگر شنيد آن را يادداشت كند و بعد از پيدا كردن منبع، آن را در هيئت بيان كند و مستند حرف بزند تا اگر در هيئت و يا در روز قيامت او را در مورد سخني كه گفته است سوال و جواب كردند جوابگو باشد. توصيه مي‎كنم همه كتاب لوء لوء و مرجان مرحوم محدث قمي را بخوانند؛ در ابتداي اين كتاب آمده است كه گريه كردن و سينه زدن براي اهل بيت(ع)، ثواب زيادي دارد، اما هر گرياندني كه ثواب ندارد و اين موضوع ۲ شرط مهم دارد؛ يكي خلوص داشته باشيم و ديگري صداقت بايد در بيان و رفتار ما باشد. مداحي كه مي‎خواهد ماندني شود بايد اين دو مورد را مراعات كند. يكي ديگر از آفت‎هاي مداحي سبك‎هاي برگرفته از ترانه‎هاي فارسي خارج از كشور است. با نوآوري به هيچ وجه مخالف نيستم و بوده‎اند مداحاني كه با نوآوري مخاطب بسياري را جذب كردند،‏ اما بعضا در بين برخي مداحان مي بينيم تا خواندن را شروع مي‎كنند همه با هم مي‎گويند كه آهنگ فلان خواننده را مي‎خواند!
احكام مداحي را همه بايد ياد بگيريم
مداحي احكام دارد و احكام مداحي را همه بايد ياد بگيريم، نوع سينه زني، نوع دست زدن در مجالس شادي، در مساجد و حسينه‎ها، برهنه شدن در هنگام سينه زني همه اين موارد احكام دارد و احكام آن را هم براي ما گفته‎اند؛ سنت‎هاي بدي از قديم مانده كه خيلي بايد تلاش كنيم تا اين سنت‎ها از بين برود؛ سفارش مي‎كنم مداحان احكام مداحي را فرا بگيريد. سابقا اگر مردم پاي منبري‎ها مي‎نشستند مشغوليات نداشتند، ولي اين اواخر گرفتاري‎هاي زندگي زياد شده و كسي كه مسجد مي‌‏آيد و يا پاي منبر مي‎نشيند، نبايد وقتش ضايع شود پس مطالب را بايد مختصر و مفيد بيان كنند.
*مداحان در داخل و خارج از كشور چه تاثيراتي بر وجهه تشيع گذاشته‌اند؟
ما مداحان هم داخل و هم خارج اثرگذاري خوبي داريم، اما توقع بيش از اينهاست كه بايد برآورده شود. امروز از همه لحاظ مردم توجه دارند و بايد ما از لحاظ محتوايي خود را تقويت كنيم؛ خاطرم هست زماني كه در ايتاليا روضه‎خواني مي‌كردم بعد از جلسه به ما گفتند، خودرويي آمده و مي‎خواهند شما را به ونيز ببرند تا آنجا را هم ببينيد، بعد از ونيز چون از هتل اصلي دور بوديم ما را به شهر كوچكي به نام پادووا بردند كه در آنجا يك خوابگاه دانشجويي بود؛ بعد از رسيدن به خوابگاه ديدم كه در و ديوار را همچون حسينه‎ها پرچم زده‎اند؛ سوال كردم كه اينجا حسينه است؟ گفتند كه نخير اينجا اتاق ماست، و به من گفتند زماني كه متوجه شديم نوكر امام حسين(ع)، در ايام محرم به ونيز آمده و قرار است شب را در كنار ما سپري كنند فضا را تغيير داديم تا مجلسي هم براي ما داشته باشيد و فيضي ببريم. روضه دلچسبي بود كه براي آن چند دانشجوي پزشكي ايراني و عراقي در اين شهر دور افتاده از ونيز خواندم و تنها بچه مذهبي‎هاي آنجا بودند. كساني كه با اهل بيت(ع) باشند و رابطه بگيرند هر جاي دنيا هم كه بروند باز محفوظ هستند؛ حساب كنيد در يك شهر دور دست ايتاليا درحال تحصيل در مقطع دكتري بودند اما چون محب اهل بيت(ع) هستند راهشان را فراموش نكرده‏‎اند.
ما مداحان اثرگذاري خود را نسبت به گذشته داريم و چه خوب است مداحان با زبان‎هاي عربي و انگليسي آشنا باشند و روضه مداحي و منبر بروند. دايره كار مداحان مدام در حال وسيع‌تر شدن و مستمع عالم‎تر شده‎ است، لذا خود ما هم بايد عالم‎تر باشيم و دستمان پرتر شود تا اثرگذاري بيشتري داشته باشيم.

*راهكار پيوند زدن قرآن با مجالس اهل بيت(ع) چيست ؟
عقيده داريم كه بايد در مجالس اهل بيت(ع) قرآن خوانده شود؛ امروزه متاسفانه قرآن در مجالس اهل بيت(ع) پررنگ نيست؛ ممكن است ابتداي مجلس قرآني تشريفاتي قرائت شود ولي اينكه رحل قرآن بگذاريم و پاي صوت آن بنشينم بسيار كم شده است. پيامبر اسلام(ع)، فرمودند من دو چيز را نزد شما به امانت مي‎گذارم يكي قرآن و ديگري اهل بيتم و اين دو هيچ‎وقت از هم جدا نمي‎شوند و فرمودند اگر به هر دو آنها متوسل شويد به گمراهي كشيده نخواهيد شد؛ لذا راهكار اين است كه ما بايد قرآن را پررنگ‎تر كنيم. ما بايد از جوانان شروع كنيم و هيئت‎ها بخشي از جلسه خود را به تلاوت قرآن اختصاص دهند، اما براي اينكه جذاب هم باشد يك قاري خوب و خوش‎صدا و جوايزي را در نظر بگيرند تا جوانان جذب شوند. پيامبر(ص) در جاي ديگري مي‏‌فرمايند: بچه‎هايتان را به محبت پيغمبر(ص)، آل ايشان و تلاوت قرآن ادب كنيد. اين خود بزرگترين مسئله تربيتي ما براي هيئت‌‎ها، خانواده‏‌ها و پدر و مادرهاست. قرآن مايه بركت در هيئت، خانه و جامعه ماست. يكي از بهترين راهكار دوري شياطين و مشكلات جامعه اين است كه مردم قرآن را در خانه خود، محل كار، هيئت‎ها تلاوت كنند تا به‌ جاي شياطين، فرشته‎ها با خود بركت بياورند.
وي در پايان با بيان خاطره‎اي‎ كوتاه از كرامت حضرت سيد الشهدا(ع)، به يك جوان ايراني گفت: در مجمع جهاني اهل بيت(ع) لندن در روز عاشورا پزشكي را ديدم كه به من مي‎گفت، حاج آقا زماني كه لندن آمدم دانشجو بودم و در ايران اهل هيئت و روضه نبودم، اما در لندن با پافشاري يكي از دوستان در روز عاشورا به مركز جهاني اهل بيت(ع) آمدم و در همان دفعه اول جذب و شيفته امام حسين(ع) شدم؛ بعد از اين هيئت از لندن به كربلا رفتم و از آن روز به بعد مجالس امام حسين(ع) را ترك نكردم و حسيني شدم. اين جوان در ادامه به من گفت «بعد از اينكه مسير زندگي‏‌ام تغيير كرد در همين مركز جهاني اهل بيت(ع) به دوستانم گفتم كه همسري خوب و مومن و با حجاب را براي من پيدا كنند، بعد از چند وقت فردي را به من معرفي كردند كه بسيار باب پسندم بود و پدر و مادرم هم آن را پسنديدند و ازدواج كردم و امام حسين(ع)، مسير زندگي‎ام را تغيير داد»؛ البته جزئيات اين تغيير كه چگونه شد در اين مسير قرار گرفت را از ايشان نپرسيدم اما قطعا يا بخاطر منبر جلسه بوده و يا مداحي كه با شعر خود اين اثر را بر ايشان گذاشت.
منبع: خبرگزاري قرآني ايكنا


| شناسه مطلب: 66611




اهل بيت مداح



نظرات کاربران