برخی از ویژگی های انسان های جاهل از زبان رسول خدا برخی از ویژگی های انسان های جاهل از زبان رسول خدا برخی از ویژگی های انسان های جاهل از زبان رسول خدا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
برخی از ویژگی های انسان های جاهل از زبان رسول خدا برخی از ویژگی های انسان های جاهل از زبان رسول خدا برخی از ویژگی های انسان های جاهل از زبان رسول خدا برخی از ویژگی های انسان های جاهل از زبان رسول خدا برخی از ویژگی های انسان های جاهل از زبان رسول خدا

برخی از ویژگی های انسان های جاهل از زبان رسول خدا

نماینده ولی فقیه درامورحج وزیارت با برشمردن ده صفت انسان های جاهل تصریح کرد: دراسلام عقل و جهل دارای اهمیت ویژه است و در روایات فراوان به آنها پرداخته اند .

به گزارش خبرنگارپايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكرامروز درجلسه تواصي به حق درجمع كاركنان بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج وزيارت به اهتمام ويژه اسلام در باب عقل و جهل پرداخت وگفت : دراحاديث و متون ديني اين باب حائز اهميت و قابل تامل و درس آموز است .
نماينده ولي فقيه درامورحج و زيارت با اشاره به حديثي ازپيامبرگرامي اسلام (ص) درمورد صفات انسان هاي جاهل اظهارداشت: توجه به اين نكات انسان ها را از گرفتارشدن در گرداب رذائل نجات مي دهد.
وي با اشاره به اينكه جهل با بيسوادي متفاوت است، افزود: جهالت به مسايلي مربوط مي شود كه انسان بدليل يك سلسله بي تدبيري ها و بي توجهي ها زمينه خوشبختي و سعادت خود را از بين مي برد.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكردر ادامه با بيان اين حديث ازپيامبر اسلام " صفة الجاهل ان يظلم من خالطه، و يتعدّي علي من هو دونه، و يتطاول علي من هو فوقه، كلامه بغير تدّبر، ان تكلّم اثم، و ان سكت سها، و ان عرضت له فتنهٌ سارع اليها فاردته، و ان رأي فضيله ، اعرض و ابطا عنها لا يخاف ذنوبه القديمه، و لا يرتدع فيما بقي من عمره من الذّنوب، يتواني عن البرّ ويبطئي عنه، غير مكترث لما فاته من ذلك او ضيّعه، فتلك عشر خصالٍ من صفة الجاهل الذي حرم العقل" اظهارداشت: يكي از خصوصيات انسان جاهل اين است به كساني كه انس دارد ومانوس است ظلم مي كند.
وي با اشاره به اينكه اگرانسان نفرت در ديگران ايجاد كند جاهل است، گفت: ناداني محض است انساني كه مي تواند در جامعه با مردم خوش رفتاري و محبت ديگران را جلب كند ستم نمايد و نفرت ايجاد كند و كار خوب را با بد عوض نمايد.
نماينده ولي فقيه ويژگي ديگرانسان جاهل را تجاوز، تعدي و ستم به زيردست عنوان كرد و افزود : متاسفانه درجامعه كم نيستند افرادي كه انسان هاي ضعيف و ناتوان را تحت فشار قرارمي دهند و به آنها ظلم مي كنند ولي نسبت به بالاتر از خود طمع دارند و سعي مي كند خود را به آنها نزديك كنند.
وي افزود: اينگونه رفتاراز رذايل و اوصاف بسيار زشت اخلاقي است كه دربسياري از جوامع بشري وجود دارد يعني انسان جاهل درمقابل انسانهاي قدرتمند كرنش مي كند و تسليم است اما به انسانهاي ناتوان تا مي تواند ظلم مي نمايد.
وي ويژگي سوم انسان جاهل را حرف زدن بدون تدبربرشمرد و گفت: يكي از خصلت هاي زشت و رذايل اخلاقي كنترل نداشتن بر زبان است.
نماينده ولي فقيه افزود: خيلي از حرف ها را نبايد انسان بگويد "رُبَّ كَلامٍ جَـوابُهُ السُّـكُوتُ" جواب برخي از صحبت ها سكوت است و گاهي يك حرف مي تواند منشاء جنگ و خونريزي شود" ربَّ حربٍ جُنيت من لفظة ".
وي اضافه كرد: الان شما مشاهده مي كنيد حرفي را كه رئيس جمهور فعلي آمريكا مي زند چه بحراني در كشورش ايجاد مي كند، افراد جاهل بدون تامل و تدبر حرف مي زنند درحاليكه اسلام به ما مي گويد اگرمي خواهيد سخني بگوييد اول عاقبت آن را بسنجيد و بعد آن سخن را بگوييد.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر با اشاره به اينكه صفت رذيله ديگر انسان جاهل اين است كه با حرف زدن گناه مي كند، اظهار داشت: افرادي كه غيبت مي كنند، تهمت مي زنند، زشت حرف مي زنند، فحاشي مي كنند، آبروي ديگران را مي برند و بين دونفر اختلاف و دشمني ايجاد مي كنند، دچار گناه مي شوند. چنين افرادي با حرف زدن خود زمينه نفرت را در ديگران فراهم مي كنند و زماني هم كه سكوت مي كنند گرفتار غفلتند چرا كه اگر انسان نداند كجا بايد حرف بزند و كجا سكوت كند خود نشانه جهل است.
وي با اشاره به اينكه انسان جاهل وقتي فتنه و آشوبي ارائه شود فورا خود را دراختيار آن قرار مي دهد، ماجراي فتنه سال 88 را يادآور شد و گفت: در روزعاشورا اين همه فجايع را ببار آوردند و فكر هم نكردند كه اين مردم متدين عاشق امام حسين (ع) ساكت نخواهند نشست.
وي افزود: به انسان جاهل هر فتنه و آشوبي ارائه مي دهند و او به آخر كار فكر نمي كند و بلافاصله آن را دنبال مي كند.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكرهمچنين روي برگرداندن از خوبي ها و پاكي ها را از ديگر صفات انسان جاهل بيان كرد و گفت: آدم جاهل دنبال كار خوب نمي رود، مثلا افرادي درمحله ها هستند كه مي توانند انسان خوبي باشند و همه به آنها احترام كنند اما دنبال كارهاي زشت و ناپسند، عربده كشي ، ترساندن و تجاوز به مال و نواميس مردم مي روند و عاقبت آن اين است كه يا زندان مي افتند و يا از بين ميروند، اين نشانه جهل است كه راه خوب را رها و دنبال ره بد بروي .
وي با اشاره به اينكه انسان جاهل از گناهاني كه درگذشته انجام داده است نمي ترسد، افزود: چنين فردي به عقب باز نمي گردد تا كارهاي خود را بررسي و توبه كند وخود را نجات دهد تا پس از مرگ جهنمي نشود.
وي اضافه كرد: چنين افرادي نسبت به آنچه كه ازعمرشان هم باقيمانده اندوهگين نيستند ، فردي كه مي بيند دارد وارد آتش مي شود بايد راه نجاتي براي خود پيدا كند و اين نشانه بي عقلي و جهل است كه خود را وارد آتش شود.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكربا بيان اينكه انسان جاهل نسبت به كارهاي خوب و نيك نيزسستي مي كند و به كندي دنبال اين كارها مي رود، گفت: پيامبر مي فرمايند: انسان جاهل اصلا نگران و ناراحت نيست كه فرصت هاي طلايي و خوبي را كه در زندگي داشته ، از دست داده است لذا تصور نمي كند كه جواني و زندگي اش رفته است.
وي با اشاره به اينكه پيامبراز اين ده صفت بعنوان خصوصيات انسان جاهل ياد مي كند، افزود: انسان جاهل مسير عقل را رها كرده و به مسير جهل و ناداني رفته است و اين احاديث به ما اين نكته را بازگو مي كند تا فرصت داريم راه و مسير حق را بهتربشناسيم.
نماينده ولي فقيه با اشاره به اينكه اگرزندگي بزرگترين شخصيت هاي دنيار را بررسي كنيد تنها چند جمله اثرگذار مي يابيد، اضافه كرد: اگر تمام دنيا را بگرديد بهتر از كلمات راهگشاي پيامبر وائمه پيدا نمي كنيد ، در كتب احاديث از پيامبر، امير المومنين ، فاطمه اطهر و ائمه معصومين مطالب، نكات زيبا وكلمات راهگشايي براي زندگي ما بيان شده است كه متاسفانه از خيلي از آنها بي خبريم.
وي ازحاضران خواست همانگونه كه پيامبر اكرم فرموده اند مراقب باشند كه گرفتار جهل و ناداني نشوند و هميشه مسير عقل را كه يك نعمت بزرگ است دنبال نمايند .




نظرات کاربران