ادامه مذاکره ایران و عربستان برای برگزاری مراسم حج ادامه مذاکره ایران و عربستان برای برگزاری مراسم حج ادامه مذاکره ایران و عربستان برای برگزاری مراسم حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ادامه مذاکره ایران و عربستان برای برگزاری مراسم حج ادامه مذاکره ایران و عربستان برای برگزاری مراسم حج ادامه مذاکره ایران و عربستان برای برگزاری مراسم حج ادامه مذاکره ایران و عربستان برای برگزاری مراسم حج ادامه مذاکره ایران و عربستان برای برگزاری مراسم حج

ادامه مذاکره ایران و عربستان برای برگزاری مراسم حج

سرپرست سازمان حج و زیارت: در مذاکرات پیشرفت خوبی داشته ایم و اگر در بقیه مسائل هم به نتیجه برسیم قطعاً امسال زائران به حج مشرف می شوند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، حميد محمدي در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري صداوسيما گفت: شرايط ويژه، موضوعات مختلف و متعددي با توجه به قطع رابطه دو جانبه ايران و عربستان و محروميت ايران از حضور در حج پارسال در مذاكرات وجود داشت.
وي اظهار داشت: براي طرح مطالبات و انتظارات جمهوري اسلامي ايران و حجاج ايراني جلسات متعددي در عربستان در سطح وزير حج عربستان و كارشناسي برگزار شد.
محمدي با اشاره به اينكه در اين جلسات موضوع انتظارات جمهوري اسلامي ايران چون عزت و كرامت زائرين، خدمات پزشكي، خدمات كنسولي و مسائل متعدد شفاف و قاطع مطرح شد كه برخي از آنها قبلاً به اطلاع ملت شريف ايران رسيده است، افزود: در اين جلسات پيشرفت هاي نسبتاً خوبي حاصل شده است.
وي گفت: بخش هايي از مواردي را كه در اين جلسات مطرح شد وزارت حج و وزير حج عربستان پذيرفتند كه مطالبات و انتظارات جمهوري اسلامي ايران را تأمين كنند.
وي با تأكيد بر اينكه يكي از انتظارات به حق جمهوري اسلامي ايران و مردم كشورمان محاكمه دو پليس خاطي در فرودگاه جده بود گفت: درباره وضع اين دو پليس خاطي ابهام وجود داشت كه عربستان رسماً اعلام كرد كه اين دو خاطي محاكمه شده اند و هم اكنون در حال گذراندن دوران محكوميت خود هستند كه يكي از دستاوردهاي اين مذاكرات است.
سرپرست سازمان حج و زيارت همچنين افزود: براي ارائه خدمات پزشكي به حجاج ايراني محدوديت هايي به ويژه در مشاعر مقدسه وجود داشت و مشكلاتي را براي زائران ايجاد مي كرد كه هم اكنون اين محدوديت ها رفع شده است.
محمدي درباره ارائه خدمات كنسولي هم گفت: با توجه به نبود رابطه دو جانبه و فعال نبودن كنسولگري ايران در جده، كليت ارائه خدمات كنسولي و حضور كارشناسان كنسولي پذيرفته شد كه بر روي راهكارهاي اجرايي مذاكره مي كنيم.
وي با بيان اينكه حفظ عزت، كرامت و حرمت حجاج ايراني كه يكي از مسائل بسيار مهم به شمار مي آيد و در سال هاي گذشته شاهد برخوردهاي ناشايست به خصوص در فرودگاه ها و مبادي ورودي بوده ايم افزود: تأكيد كرديم كه اصل حفظ عزت، كرامت و حرمت حجاج ايراني به عنوان وظيفه و رسالتي كه بر عهده دارند رعايت شود و تدابيري در اين خصوص انديشيده شد.
محمدي در پايان گفت: مذاكرات همچنان در حال پيشرفت است و تاكنون نتايج خوبي داشته است و چنانچه در بقيه مسائل به نتيجه برسيم قطعاً زائران ايراني امسال به حج مشرف مي شوند.




نظرات کاربران