کاشف الغطاء؛نخستین عالم شیعی که در ردّ وهابیت کتاب نوشت کاشف الغطاء؛نخستین عالم شیعی که در ردّ وهابیت کتاب نوشت کاشف الغطاء؛نخستین عالم شیعی که در ردّ وهابیت کتاب نوشت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کاشف الغطاء؛نخستین عالم شیعی که در ردّ وهابیت کتاب نوشت کاشف الغطاء؛نخستین عالم شیعی که در ردّ وهابیت کتاب نوشت کاشف الغطاء؛نخستین عالم شیعی که در ردّ وهابیت کتاب نوشت کاشف الغطاء؛نخستین عالم شیعی که در ردّ وهابیت کتاب نوشت کاشف الغطاء؛نخستین عالم شیعی که در ردّ وهابیت کتاب نوشت

کاشف الغطاء؛نخستین عالم شیعی که در ردّ وهابیت کتاب نوشت

شیخ جعفر بن خضر مالکی، معروف به شیخ اکبر و کاشف‌الغطاء ( متوفای۱۲۲۷قمری) یکی از بزرگ‌ترین علما و مراجع اوایل قرن سیزدهم هجری در جهان تشیع بود.

نسب آل كاشف الغطاء به مالك اشتر مي‌رسد. پدر او خضر، از عالمان و زاهدان روزگار خود شمرده مي‌شد، از جناجيه در اطراف شهر حله به قصد تحصيل به نجف رفت و در همان شهر ماند و در سال۱۱۸۱قمري۱۱۸۱ق درگذشت. شيخ جعفر هم در نجف زاده شد.
شيخ جعفر پس از استادش علامه بحرالعلوم، مرجعيت شيعيان را بر عهده گرفت.وي در حمله وهابيان به نجف، به دفاع از اين شهر پرداخت و نخستين عالم شيعي بود كه در ردّ وهابيت كتاب نوشت.
او در كربلا و نجف به تحصيل پرداخت و پس از آموختن علم تا پايان عمر در نجف ساكن بود. او در رجب۱۲۲۷ق در نجف درگذشت و در مقبره‌اي كه خود آماده كرده بود (يكي از حجره‌هاي مدرسه خود)، در محله عماره نجف دفن شد. گنبدي بر مقبره او ساخته‌اند. جمعي از اولاد و اعقاب او در همين مقبره دفن شده‌اند.
شيخ جعفر كاشف الغطاء، در صدر خاندان كاشف الغطاء قرار دارد كه از خاندان‌هاي علمي شيعي قرن۱۳و ۱۴ق است. عالمان بسياري از اين خاندان برخواسته‌اند؛ از جمله محمد حسين كاشف الغطا كه از مراجع تقليد شيعه قرن۱۴قمري است.
كاشف الغطاء دوبار به حج رفت. يك بار در۱۱۸۶ق و ديگر بار در ۱۱۹۹ق. در۱۲۲۲ق عازم سفر به ايران شد و از شهرهاي بزرگ ايران مانند تهران، اصفهان، قزوين، يزد، مشهد و رشت ديدار كرد و در همه‌جا از سوي مردم و علما به گرمي پذيرفته شد. جماعات و اجتماعات باشكوهي ترتيب داد و در همه‌جا با مردم سخن گفت.
از مهم‌ترين آثار كاشف الغطاء كتاب جامع كشف الغطاء مي‌باشد و آثاري در فقه، اصول و كلام هم دارد.
در نجف و در نزديكي مزار ايشان كتابخانه ايشان قرار دارد كه بدليل مرمت و بازسازي امكان بازديد وجود ندارد.


| شناسه مطلب: 66715




مراجع تقليد نجف



مطالب مرتبط

نظرات کاربران