پیشکسوت کشورمان عنوان کرد:

مردم هنگام موشک‌باران می‌آمدند تا در پناه امام حسین(ع) باشند پیشکسوت کشورمان عنوان کرد:

مردم هنگام موشک‌باران می‌آمدند تا در پناه امام حسین(ع) باشند پیشکسوت کشورمان عنوان کرد:

مردم هنگام موشک‌باران می‌آمدند تا در پناه امام حسین(ع) باشند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پیشکسوت کشورمان عنوان کرد:

مردم هنگام موشک‌باران می‌آمدند تا در پناه امام حسین(ع) باشند پیشکسوت کشورمان عنوان کرد:

مردم هنگام موشک‌باران می‌آمدند تا در پناه امام حسین(ع) باشند پیشکسوت کشورمان عنوان کرد:

مردم هنگام موشک‌باران می‌آمدند تا در پناه امام حسین(ع) باشند پیشکسوت کشورمان عنوان کرد:

مردم هنگام موشک‌باران می‌آمدند تا در پناه امام حسین(ع) باشند پیشکسوت کشورمان عنوان کرد:

مردم هنگام موشک‌باران می‌آمدند تا در پناه امام حسین(ع) باشند
پیشکسوت کشورمان عنوان کرد:

مردم هنگام موشک‌باران می‌آمدند تا در پناه امام حسین(ع) باشند

مداح پیشکسوت و شاعر کشورمان ضمن انتقاد از آسیب‌هایی که اکنون جزئی از فرهنگ هیئتی کشورمان شده است، گفت: دروغ بستن به ائمه(ع) جرم است و قوه قضائیه باید با مداحان خاطی برخورد کند.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا)، محمود تاري مداح و شاعر كشورمان ميهمان نشست‌ «در محضر ستايشگران» در خبرگزاري ايكنا بود. تاري در سال ۱۳۳۹ در جنوب تهران به دنيا آمد و از سال ۵۲ وارد عرصه قرآن و حديث شد. پس از اين مرحله بود كه به جرگه مادحان و ذاكران اهل بيت(ع) پيوست. وي از سال ۶۱ به صورت جدي وارد حوزه شعر شد و در حوزه هنري در خدمت شاعران نام آشنايي از جمله مرحوم اوستا، سبزواري، حسن حسيني، قيصر امين پور، مشفق، محمد علي مرداني و ... بود و حدود ۲۵ سال در مجامع شعري تلمذ كرد. تاري ۹ مجموعه شعري به چاپ رسانده و در حوزه شعر آئيني نيز چند كار تأليفي انجام داده است.
اين مداح و شاعر كشورمان در اين نشست از اولين روزهايي كه وارد عرصه مداحي شد سخن گفت و عنوان كرد: ۸ يا ۹ ساله بودم كه مكبر مسجد محل شدم. در همان مسجد شخصي به نام حاج جعفر بود كه حدود ۱۰۰ نوجوان را گرد خود جمع كرده و كلاس‌هاي حديث برگزار مي‌كرد و به نوجوانان جايزه مي‌داد، من هم جزو اين كودكان بودم. سال ۵۳ بود كه در مسجد گروه سرودي تشكيل شد و پيشنهاد كردند كه من تك خوان باشم. بعدها حاج جعفر به من پيشنهاد كرد كه مداحي كنم و خودشان به من شعر مي‌دادند تا بخوانيم و البته كم كم مشوق‌ها زياد شد.
مردم هنگام موشك‌باران مي‌آمدند تا در پناه امام حسين(ع) باشند
تاري ادامه داد: در سال ۵۵ جلسه‌اي به نام مجمع الذاكرين مهدويه برگزار شد كه آقاي سازگار و انساني به عنوان شاعر در اين مجمع حضور داشتند و مرحوم حسين زاهد به عنوان مدير در بحث مقتل‌شناسي كار مي‌كردند و كم كم مداحي من در اين مجمع پا گرفت. در اين مجمع مداحان جوان زيادي حاضر شدند و در زمان جنگ به ويژه در زمان موشك باران تهران اين مجمع به مأمن و پناهگاهي براي مردم تبديل شد. به ياد دارم كه بحث بود كه آيا جلسات را به دليل موشك باران لغو كنيم يا خير كه مطرح شد به دليل استقبال مردم و پناه آوردن مردم به اين جلسات بايد برنامه با قدرت دنبال شود. مردم هنگام موشك‌باران مي‌آمدند تا در پناه امام حسين(ع) باشند.
اين مداح كشورمان با اشاره به اينكه در روزهاي اول، جلسات مجمع ‌الذاكرين با حضور ۱۰ مداح و در خانه شخصي مداحان برگزار مي‌شد، گفت: به حدي استقبال از اين جلسات بالا رفت كه برگزاري آن‌ها به مساجد منتقل شد. در يكي از اين جلسات بود كه اعلام كردند مقام معظم رهبري كه در آن زمان رئيس جمهور بودند قرار است به «مسجد بازار» تشريف بياورند. آن جلسه با شور و حال برگزار شد. سابقه تاريخي ديدار مداحان با مقام معظم رهبري
وي در ادامه گفت: پس از رفتن ايشان، دوستان در مجمع الذاكرين گفتند اين سيد بزرگوار كه رئيس جمهور كشورمان است محبت كرده و ريزه خواران امام حسين(ع) را مورد تفقد قرار داده‌اند، ما هم بايد برويم ديداري از ايشان داشته باشيم. سپس با دفتر ايشان تماس گرفتيم و درخواست ديدار كرديم، به ما اعلام شد كه حضرت آقا فرموده‌اند روز ولادت حضرت زهرا(س) مداحان بيايند و چند مداح نيز در اين مراسم بخواند. شروع و نقطه آغاز ديدار ساليانه مداحان با رهبر معظم انقلاب مجمع الذاكرين بود. اما كم كم ساير مداحان از ساير مجامع و شهرها نيز ملحق شدند كه امروزه به صورت ديدار مداحان با مقام معظم رهبري در روز ميلاد حضرت فاطمه(س) اين مراسم برگزار مي‌شود.
تاري كه يكي از منتقدترين مداحان در زمينه آسيب‌هاي وارده بر حوزه مداحي است در ادامه سخنان خود به بيان معضلات فعلي جامعه مداحان و آسيب‌هاي پيش رو پرداخت و گفت: در همه صنف‌ها و تشكل‌ها شاهد آسيب‌هايي هستيم، اما گاهي برخي آسيب‌ها به حدي مي‌رسد كه انسان يك ويرانگري فرهنگي را در آن آسيب‌ها مشاهده مي‌كند. حوزه مداحي و شعر آئيني اكنون در جامعه ما گسترده شده و حتي در روزهاي عادي نيز در هيئت‌ها و محلات جلسات و مراسم برپا و بخش عظيمي از جامعه ما نيز در اين مراسم‌ شركت مي‌كنند و بايد خوراك فرهنگي از اين مراسم برداشت كنند اما آسيب‌ها گريبان اين حوزه را گرفته است.
آسيب‌ها اكنون جزئي از فرهنگ هيئتي ما شده است
تاري كه در حال حاضر در حوزه پرورش مداحان صحيح خوان فعاليت دارد، ادامه داد: در ابتدا تصور برخي بر اين بود كه اين آسيب‌ها موجي است كه ايجاد شده و از بين مي‌رود و همين موجب شد كه بسياري از بزرگان به آن توجه نكنند، اما نه تنها اين آسيب از بين نرفت بلكه جا باز كرد و جزئي از فرهنگ هيئتي ما شد. البته برخي وجود اين آسيب را قبول ندارند اما نمي‌توان حقيقت را كتمان كرد، به ويژه اينكه دشمنان ما همين آسيب‌ها را وسيله‌اي براي تخريب شيعه قرار مي‌دهند.
وي به نگاه سطحي برخي افراد به مسائل اشاره و عنوان كرد: در دنياي امروز با اين همه هجمه فرهنگي يا برخي متوجه نيستند و يا نمي‌خواهند متوجه شوند. برخي هم آسيب‌ها را مي‌دانند اما به دنبال جمعيت‌ هستند. يكي از مداحان تعبير اشتباهي دارد و مي‌گويد «هر جا جمعيت است همانجا موفقيت است» در حالي كه از اول اسلام ديده‌ايم كه هر جا جمعيت جمع شده بر اساس مبناي درستي نبوده نمونه‌اش صحراي كربلا كه جمعيت چندين هزار نفري در مقابل ۷۲ نفر ايستاد. برخي هم توجيه‌گر هستند يعني خطا مي‌كنند و توجيه‌شان اين است كه جوانان را دور خودشان جمع كرده‌اند.
تاري از حضور برخي مسئولان در مجالس آسيب رسان و يا حتي برپايي چنين مراسمي توسط خود مسئولان انتقاد كرد و گفت: با همين توجيه كه جمعيت مي‌آيد، مسئولان برخي مداحان آسيب‌زا را به مراسم‌ خود دعوت مي‌كنند، مسئولان ما هم اسير جمعيت شده‌اند. بعد همين مسئولان مدعي مي‌شوند بايد كيفيت را سنجيد نه كميت را. وقتي جايي نام اهل بيت(ع) برده مي‌شود چه جمعيت يك نفر باشد و چه صد نفر آنجا يك مكان مقدس است چرا كه نام حضرت زهرا(س) و امام حسين(ع) برده شده است و نزول بركات آنجا است. اما برخي از اين مسئولان خودشان به اين حرف اعتقادي ندارند چرا كه وقتي جلسه‌اي برگزار مي‌كنند از همين مداحان آسيب‌زا كه جمعيت را به دنبال خود مي‌آورند دعوت مي‌كنند.
تاري آسيب بزرگتري كه اكنون دچار آن شده‌ايم را رفتن و حضور برخي مداحان در قهوه خانه و قليان خانه‌هاي سنتي دانست و گفت: اينها درد جامعه است. جواني كه به فلان مداح مشهور علاقه دارد به اين قهوه خانه‌ها كشيده مي‌شود.
تاري از ضعف مساجد در برپايي عزاداري‌ها نيز انتقاد كرد و گفت: جاي تأسف است كه براي عزاداري كسي سراغ مساجد نمي‌رود. مردم براي عزاداري به حسينيه‌ها مي‌رفتند كه اكنون از حسينيه به قهوه خانه‌ها و از آنجا به استخر و سونا كشيده شده‌اند.
بانيان مراسم‌ مقصر هستند، آن‌ها فقط به دنبال جمعيت هستند
تاري به استقبال و توجه مردم از برخي مداحان كه در مراسم‌ خود فقط چند داستان دروغ و راست را تعريف مي‌كنند نيز انتقاد و عنوان كرد: در اين مسئله بانيان مراسم‌ و هيئت‌ها نيز مقصر هستند. چرا كه به دنبال حضور جمعيت‌هاي زياد در مراسم‌ خود بوده و به دنبال كيفيت مراسم نيستند.
وي به سخنان مقام معظم رهبري خطاب به مداحان اشاره و عنوان كرد: ايشان چندين بار به صراحت مطرح كرده‌اند كه مداحان مدح حضرت زهرا(س) را بخوانند و به مردم بگويند ايشان چه شخصيتي داشته‌اند و در آخر هم اشاره كنند كه درب خانه را آتش زدند. نبايد از اول بياييم و بگوييم كه درب را آتش زدند........
وي در ادامه سخنان خود به سبك‌هاي جديدي كه در مداحي‌ها استفاده مي‌شود نيز اشاره كرد و گفت: برخي سبك‌‌ها ديگر مداحي نيست بلكه ترانه است. يعني واژه‌ها فقط واژه‌هاي مذهبي است و ريتم‌ها همان ريتم ترانه‌هاي قديمي است، منتها بدون آلات موسيقي و چون برخي از بزرگان در مقابل اين سبك‌ها سكوت كرده‌اند و يا پس از چند سال اعتراض، كسي به حرف آن‌ها توجه نكرده و عقب نشيني كرده‌اند، چنين افرادي سنگر به سنگر جلو آمده و در جامعه نيز اسم و رسمي به هم زده‌اند.
«آقا من بهت تك مي‌زنم/ جواب ندي پيامك مي‌زنم»!
اين شاعر كشورمان سؤال كرد: آيا اين مناسب است كه فردي در مداحي خود نسبت به ولي حق و حجت پروردگار بگويد: «آقا من بهت تك مي‌زنم/ جواب ندي پيامك مي‌زنم»! اين فقط يك نمونه از آن چيزي است كه در حال رخ دادن است.
تاري در ادامه به تشريح تأثيرات بين‌المللي مداحي‌ها در ترسيم چهره شيعه و سوء استفاده دشمنان تشيع از مداحي‌هاي صورت گرفته پرداخت و عنوان كرد: برخي مداحي‌ها تأثيرات خوبي در سطح داخلي و بين‌المللي داشته و دشمنان ديده‌اند كه مطلب به حدي قوي است كه با اينكه آن را قبول ندارند اما نمي‌توانند عليه آن موضع‌گيري كنند و يا مطلبي بگويند، اما دشمنان ما به سراغ برخي مداحي‌‌ها و برجسته كردن و مسخره كردن برخي مطالب بيان شده توسط مداحان رفته‌اند. نوع حرف زدن و حتي نوع پوشش ما مورد دقت و توجه است. عده‌اي كاسبان هيئتي هستند و فقط مي‌خواهند وجهه پيدا كنند، براي اين كار از كارها و حرف‌هاي غلط حمايت مي‌كنند و ديگر كسي حريف اين افراد نمي‌شود.
«لب كارون» خواني براي حضرت قاسم(ع)!
وي ادامه داد: برخي به سبك ترانه‌هاي قبل از انقلاب (لب كارون) براي حضرت قاسم(ع) مي‌خوانند و بحث عروسي ايشان را مطرح مي‌كنند و به سبك «اين حيات و اون حيات مي‌پاشن نقل و نبات» ترانه مي‌خوانند و به سبك عروسي‌هاي قديمي كه طبق در عروسي‌ها مي‌بردند هفت طبق درست كرده و اين طرف و آن طرف مي‌برند. اين يك اهانت است و وقتي به اين افراد اعتراض مي‌شود مي‌گويند جوانان را جذب كرده‌ايم. اين افراد اعتقاد شيعه را زير سؤال مي‌برند.
اين مداح پيشكسوت كشورمان دروغ‌گويي را يكي از بزرگ‌ترين آسيب‌هاي مداحي دانست و گفت: برخي اين دروغ‌ها را مي‌سازند. به يكي از آقايان گفتند اين مطلب را كجا نوشته است؟ جواب داد: مگر قرار است همه چيز را نوشته باشند، اين‌ها را در دل من نوشته است به اين مداح گفتند پس لطفا كتاب دلتان را منتشر كنيد تا ببينيم بعدش چه بوده است!
دروغ بستن به اهل بيت(ع) بايد توسط مراجع قضايي پيگيري شود
وي ادامه داد: دروغ بستن به اهل بيت(ع) و بيان چيزهايي كه در واقعه كربلا اتفاق نيفتاده بايد از جانب مسئولان فرهنگي پيگيري شود. براي اين كار بايد كارگروهي تشكيل و اين مسائل آسيب‌شناسي و با آن‌ها برخورد شود. بايد قوه قضائيه در اين زمينه فعال شود و افراد آسيب‌رسان فراخوانده شده و پاسخ عملكردشان را بدهند تا در كشور شيعه به شيعه دروغ بسته نشود و اين مطالب از كشور شيعه منتشر و بر عليه خود ما به كار گرفته نشود.
تاري عنوان كرد: برخي ما را امر به سكوت مي‌كنند، اما من به عنوان يك مسلمان از اعتقادات خودم دفاع مي‌كنم. در هيئت‌ها برخي مداحان نقش مرجع تقليد را دارند و حكم صادر كرده و حلال و حرام مطرح مي‌كنند. يكي از اين مداحان در هيئت مي‌گويد خدايا مراجع تقليد ما را به راه راست هدايت كن و جمعيت مي‌گويند الهي آمين! و كسي هم نيست از وي سؤالي كند مگر مراجع ما در راه درست نيستند؟ اين حرف‌ها جرم عمومي است و بايد پيگيري شود. برخي حلال و حرام بيان مي‌كنند در حالي كه از احكام اطلاعات درستي ندارند.
وي به استفاده از نورپردازي و هماهنگ كردن رقص نور با صداها و لحن‌هاي نامتعارف پخش شده در هيئت‌ها نيز اشاره و سؤال كرد: آيا امام زمان(ع) به چنين مجلسي مي‌رود؟ اينكه اهل بيت(ع) عنوان كرده‌اند عزاي ما را احيا كنيد آيا اين است؟ در كمال تأسف بايد گفت در چنين مجالسي مسئولان مهم مملكتي هم مي‌نشينند.
اگر مداحي خطا كرد بايد با وي برخورد شود؛ چرا ما اغماض مي‌كنيم؟
تاري تأكيد كرد: همانطوري كه يك روحاني اگر خطايي كند دادگاه ويژه روحانيت در مورد وي تصميم‌گيري و حتي روحاني خطاكار را خلع لباس مي‌كند اگر مداحي هم خطا كرد بايد با وي برخورد شود. چرا ما اغماض مي‌كنيم. هر كسي در منبر دروغ بگويد بايد پاسخ‌گو باشد. ما اعتقاد داريم اگر روزه‌دار به ائمه(ع) دروغ ببندد روزه‌اش باطل است، دروغ بستن به ائمه(ع) مسئله بسيار مهمي است، پس بايد در اين حوزه كار جدي انجام دهيم.
وي در بخش پاياني سخنان خود بر لزوم تربيت مداحان جوان تأكيد و با اشاره به اينكه مسئوليت داوري مسابقات مداحي مدارس را بر عهده دارد، گفت: من به مسئولان آموزش و پرورش تأكيد كردم كه اين دانش‌‌آموزان را رها نكنيد، اين دانش‌آموزان توانمندي خوبي دارند اما با توجه به شرايط خانوادگي و ... به راحتي ممكن است جذب خوانندگي شوند. بايد براي اين دانش‌آموزان كلاس‌هاي آموزشي و تربيتي برگزار كرد. ۸۰ درصد اين دانش‌آموزان كه در مسابقه مداحي مدارس شركت كرده بودند مداحي‌هاي آسيب‌زا را گوش داده بودند و كسي نبوده كه مداحي را پايه‌اي به اين نوجوانان آموزش دهد. اين نوجوانان مي‌آمدند و ميكروفن را دست مي‌گرفتند و پا مي‌كوبيدند و رفتارهايي در سبك خواننده‌هاي كوچه‌بازاري انجام مي‌دادند. ولي اگر مسئولان بخواهند مي‌توانند اين كودكان و نوجوانان را براي مداحي درست و اصيل تربيت كنند.
تاري خواستار دعوت و صحبت با تعدادي از مداحاني شد كه عملكرد آنها در اين نشست مورد انتقاد قرار گرفته و تصريح كرد: اين مداحان را نيز به اين نشست‌ها دعوت و از آن‌ها در خصوص عملكردشان سؤال كنيد.
لازم به ذكر است، در ادامه برگزاري سلسله نشست‌هاي مربوط به نقد مداحي از ساير مداحان نيز براي حضور در نشست‌ها دعوت به عمل خواهد آمد و اين نشست‌ها آماده پذيرايي از تمامي مداحاني است كه خواهان پاسخ‌گويي به مباحث مطرح شده هستند.


| شناسه مطلب: 66757




اهل بيت مداح



نظرات کاربران