نقش مقام ابراهیم در نماز طواف نقش مقام ابراهیم در نماز طواف نقش مقام ابراهیم در نماز طواف بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نقش مقام ابراهیم در نماز طواف نقش مقام ابراهیم در نماز طواف نقش مقام ابراهیم در نماز طواف نقش مقام ابراهیم در نماز طواف نقش مقام ابراهیم در نماز طواف

نقش مقام ابراهیم در نماز طواف

از احکام مستحدثة مرتبط با مقام نیز این است که در فرض جابجایی مقام از موضع فعلی، با توجه به اطلاق روایات، خود صخرة مقام، موضوعیت داشته و هرجا که انتقال یابد، نماز طواف باید پشت آن اقامه شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، يكي از مقالات نودو ششمين شماره ميقات حج به موضوع «نقش مقام ابراهيم در نماز طواف» اختصاص يافته است. اين مقاله به قلم حجج اسلام رضا عندليبي و مهدي درگاهي به رشته تحرير درآمده است.
در اين مقاله مي خوانيم: از واجبات حج و عمره، نماز طواف است، كه به باور مشهور قريب به اجماع فقهاي اماميه و با استناد به آيه شريفة قرآن، اين نماز مي­بايست در كنار مقام ابراهيم گزارده شود؛ البته در مورد موضوعيت داشتن مكان فعلي مقام و همچنين موقعيت دقيق مكان نماز (پشت مقام يا طرفين) ميان فقها اختلاف است، كه پس از بررسي روايات متعدد باب و به مقتضاي جمع عرفي بين آنها، مشخص مي­شود مكان فعلي مقام ابراهيم براي نماز طواف موضوعيت داشته و نماز طواف واجب، تنها پشت صخرة مقام صحيح است؛ از احكام مستحدثة مرتبط با مقام نيز اين است كه در فرض جابجايي مقام از موضع فعلي، با توجه به اطلاق روايات، خود صخرة مقام، موضوعيت داشته و هرجا كه انتقال يابد، نماز طواف بايد پشت آن اقامه شود. براي مشاهده متن كامل مقاله اينجا را كليك نماييد.


| شناسه مطلب: 66768




پژوهشكده حج احكام



نظرات کاربران