پژوهشی درباره «حج و جهانی شدن» پژوهشی درباره «حج و جهانی شدن» پژوهشی درباره «حج و جهانی شدن» بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پژوهشی درباره «حج و جهانی شدن» پژوهشی درباره «حج و جهانی شدن» پژوهشی درباره «حج و جهانی شدن» پژوهشی درباره «حج و جهانی شدن» پژوهشی درباره «حج و جهانی شدن»

پژوهشی درباره «حج و جهانی شدن»

حج کنگره­ای فراملی، فرا نژادی و فرا مذهبی است که مناسکی با ابعاد جهانی دارد و در نهایت، توحید می­تواند عامل نزدیکی میان تمامی ادیان بزرگ الهی باشد که تبلور آن در مراسمم حج هویداست.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، يكي از مقالات نودو ششمين شماره ميقات حج به موضوع «حج و جهاني شدن» اختصاص يافته است. اين مقاله به قلم حجت الاسلام سيد مهدي عليزاده موسوي به رشته تحرير درآمده است.
در اين مقاله مي خوانيم: عصر حاضر را به سبب رشد و گسترش سريع وسايل ارتباط جمعي از يك سو و امكان ارتباط مجازي و فراتر از مرزهاي جغرافيايي، عصر جهاني شدن ناميده‏اند؛ البته هنوز تعريف مشخصي از جهاني شدن كه مورد توافق انديشمندان اين حوزه باشد، وجود ندارد.
از سوي ديگر جهاني شدن با واژة ديگري با نام «جهاني سازي» همراه است كه بيانگر تلاش جوامع و دولت ها براي نفوذ و تأثيرگذاري بر ساير مجامع در حوزه هاي مختلف فرهنگي، سياسي، اقتصادي و اجتماعي است. در اين ميان دين مبين اسلام با دعوت جهاني خود، مدعي گسترش اين آيين حيات بخش به سراسر جهان است و در اين راستا نيازمند ابزار و امكاناتي است. به نظر مي­رسد حج با توجه به ظرفيت­هايي كه دارد، مي­تواند در جهاني شدن اسلام تأثير به سزايي داشته باشد.
در اين مقاله به عنوان مقدمه، تلاش شده است برخي از ابعاد جهاني حج كه مي­تواند در بهره برداري ازظرفيت­هاي اين فريضة بي بديل در حوزة جهاني شدن، مؤثر باشد، بررسي شود. در قرآن كريم، خانة خدا، خانه­اي براي تمام انسان­ها معرفي شده است كه در آن امنيت، هدايت و قوام دين و دنيـاي انسان­ها وجود دارد.
و از سوي سوم، مخاطب حج، عموم انسان­ها هستند. حج كنگره­اي فراملي، فرا نژادي و فرا مذهبي است كه مناسكي با ابعاد جهاني دارد و در نهايت، توحيد مي­تواند عامل نزديكي ميان تمامي اديان بزرگ الهي باشد كه تبلور آن در مراسمم حج هويداست.
براي مشاهده متن كامل مقاله اينجا را كليك نماييد.


| شناسه مطلب: 66772




پژوهشكده حج



نظرات کاربران