شاهی که در پاریس مُرد و در عتبات دفن شد شاهی که در پاریس مُرد و در عتبات دفن شد شاهی که در پاریس مُرد و در عتبات دفن شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شاهی که در پاریس مُرد و در عتبات دفن شد شاهی که در پاریس مُرد و در عتبات دفن شد شاهی که در پاریس مُرد و در عتبات دفن شد شاهی که در پاریس مُرد و در عتبات دفن شد شاهی که در پاریس مُرد و در عتبات دفن شد

شاهی که در پاریس مُرد و در عتبات دفن شد

آخرین پادشاه سلسله قاجاریه در حالی که کمتر از ۳۳ سال داشت، در پاریس بدرود حیات گفت. او وصیت کرد جنازه اش را به عتبات منتقل کنند و در حالی که هیچ یک از مقامات ایرانی در تشییع جنازه او شرکت نداشتند، به خاک سپرده شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج «احمد شاه» آخرين پادشاه سلسله قاجاريه بود و سلطنت قاجارها بر ايران با او به پايان رسيد. او وارث سلطنت ۱۲۰ ساله قاجارها در ايران بود؛ سلطنتي كه از آغامحمدخان تا محمدعلي شاه را تجربه كرده و در واپسين سال‌هاي خود به جواني ۲۱ ساله به ارث رسيده بود.
پدرش محمدعلي شاه در ۲۵ تيرماه ۱۲۸۸ از سلطنت خلع و به سفارت روسيه پناهنده شد، در ۱۸ شهريور ۱۲۸۸ از ايران خارج شد و به روسيه رفت. بدين ترتيب، احمد ميرزاي ۱۲ ساله از سوي فاتحان تهران به سلطنت انتخاب شد و در ايران ماند. وي به خاطر صغر سن تحت نظر نايب السطنه قرار گرفت كه او را هم فاتحان تهران برگزيده بودند.
اتفاقات مهم در زمان سلطنت احمدشاه
احمدشاه هفت سال پس از سلطنت تاجگذاري كرد ولي تاجگذاري‌اش با وقوع جنگ جهاني اول و اشغال ايران و حوادث مهمي مصادف شد.
شهادت شيخ فضل‏‌الله نوري، اولتيماتوم روسيه تزاري به ايران و اشغال برخي نقاط كشور توسط قواي روس، انعقاد قرارداد ننگين ايران و انگليس معروف به قرارداد ۱۹۱۹ وثوق‏‌الدوله، وقوع نهضت جنگل، قيام شيخ محمد خياباني و نيز كودتاي سوم اسفند ۱۲۹۹ شمسي از آن جمله‌‏اند.
پس از كودتاي ۱۲۹۹، احمدشاه به گمان اينكه رضاخان سردار سپه، سلطنت او را حفظ مي‌كند، از او حمايت و او را تأييد كرد. رضاخان هم در ظاهر، مطيع اوامر احمدشاه بود ولي پس از كودتا، به طور مخفيانه و سپس علني، موجبات بركناري شاه قاجار از فرماندهي كل قوا و سلطنت او را فراهم آورد.
احمدشاه مدتي پس از آن كه از سفر دوم خود به اروپا كه ۱۰ ماه به طول انجاميده بود بازگشت، فرمان رياست وزرايي سردار سپه را صادر كرد و چند روز بعد دوباره عازم اروپا شد، سفري كه ديگر بازگشت نداشت!
غيبت طولاني احمدشاه، زمينه را براي هرگونه فعاليت رضاخان به دست او داد و رضاخان پس از شكست طرح جمهوري، براندازي و انقراض قاجاريه را در سر داشت كه در نهايت موفق به انجام آن شد.
پس از آن، تلاش احمد شاه براي باز پس‏گيري قدرت به جايي نرسيد و سرانجام در نهم اسفند ۱۳۰۸ شمسي در حالي كه كمتر از ۳۳ سال داشت بر اثر نارسايي كليوي در پاريس درگذشت.
احمدشاه طبق وصيتش (به مانند پدر) در عتبات عاليات به خاك سپرده شد، در حالي كه هيچ يك از مقامات ايراني در تشييع جنازه او شركت نداشتند.


| شناسه مطلب: 66783




عتبات تاريخ قاجار



نظرات کاربران