استقبال عراق از از 500 هزار آواره موصلی استقبال عراق از از 500 هزار آواره موصلی استقبال عراق از از 500 هزار آواره موصلی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
استقبال عراق از از 500 هزار آواره موصلی استقبال عراق از از 500 هزار آواره موصلی استقبال عراق از از 500 هزار آواره موصلی استقبال عراق از از 500 هزار آواره موصلی استقبال عراق از از 500 هزار آواره موصلی

استقبال عراق از از 500 هزار آواره موصلی

مقام های عراقی می گویند، خود را برای پذیرایی از 500 هزار آواره از بخش غربی موصل طی روزهای آینده آماده کرده اند و همزمان یک مقام وزارت مهاجرت و آوارگان عراق از سازمان های بین المللی به دلیل عدم عمل به وعده هایشان برای حمایت از آوارگان عراقی انتقاد کرد.

به گزارش ايرنا، طي دو روز گذشته با پيشروي نيروهاي عراقي به سمت مركز شهر و عبور آنان از محلاتي مانند حي الطيران، الجوسق و الدواسه، موج بزرگي از آوارگان براه افتاده است كه بسياري از مقام هاي عالي كشور را غافلگير كرد.
با اين حال منابعي در عراق چهارشنبه شب، از آمادگي اين كشور براي مديريت و اسكان حدود 500 هزار تن از اهالي موصل در اردوگاه هاي پيش بيني شده خبر دادند.
طي روز چهارشنبه دستكم يك هزار تن از منطقه بادوش در شمال غرب موصل و 500 تن نيز از الحويجه به سمت كركوك در جنوب موصل، از مناطق تحت كنترل داعش گريخته و به سمت نيروهاي عراقي متواري شدند.
دولت عراق از مدت ها پيش براي اسكان آوارگان عمليات نينوا، اردوگاه هاي مجهزي را دور از مناطق درگيري برپا كرده است كه مهمترين آنها در جنوب موصل به ويژه در حمام العليل و القياره واقع است.
با توجه به تراكم جمعيت در بخش غربي و همچنين استفاده داعش از مردم به عنوان سپر انساني و بهره گيري از خانه ها به عنوان سنگر، پيش بيني مي شد كه ميزان آوارگان در بخش غربي موصل بيش از بخش شرقي باشد كه طي ماه گذشته ميلادي آزاد شد.
آخرين آمار ارائه شده از سوي منابع رسمي در عراق حاكي است كه از آغاز عمليات نينوا در اكتبر 2016 تاكنون 300 هزار نفر از موصل و ساير نقاط استان نينوا و 40 هزار نفر نيز از الحويجه در جنوب كركوك آواره شده اند.
سخنگوي وزارت مهاجرت و آوارگان عراق چهارشنبه شب در همين زمينه اعلام كرد كه كشورش بر بحران آوارگان عمليات در بخش غربي موصل كنترل كامل دارد و گروه هاي تابعه اين وزارت خانه براي كمك به آوارگان به خطوط تماس در داخل شهر گسيل شده اند.
'ستار نوروز' در برنامه 'خط متصل' شبكه السومريه، در عين حال ، مجامع بين المللي را متهم كرد كه به وعده هاي خود در خصوص حمايت از آوارگان عمليات موصل عمل نكرده اند.
'نوفل العاكوب' استاندار نينوا نيز در همين برنامه به موج بزرگ آوارگي در بخش غربي اشاره كرد و ضعف ها و فقدان امكانات دولت محلي (نينوا) را مورد انتقاد قرار داد.
وي، اما از كمك هاي وزارت مهاجرت و آوارگان عراقي به دليل اقدامات انساندوستانه اش تقدير كرد و گفت : اگر نبود اين وزارت خانه ما قادر به تامين آب آشاميدني براي آوارگان هم نبوديم.
نيروهاي عراقي طي روزهاي سه شنبه و چهارشنبه موفق شدند وارد مجتمع ساختمان هاي دولتي در بخش غربي موصل شده و پرچم عراق را بر فراز ساختمان هاي اين مناطق نصب كنند.
نيروهاي عراقي در جريان عمليات موصل به دستور رهبران كشور، به ويژه نخست وزير حيدرالعبادي، احتياط كامل را براي مراقبت از جان غيرنظاميان بعمل مي آورند.
خبرنگاران ايرنا، طي هفته گذشته و در جريان عمليات آزادسازي محلات وادي الحجر و الجوسق از تلاش نيروهاي عراقي براي انتقال غيرنظاميان از خطوط آتش داعش فيلم و عكس تهيه كردند.


| شناسه مطلب: 66809




عراق موصل داعش



نظرات کاربران