دغدغه رئیس ستاد در زمان تشرف دانشگاهیان به عتبات دغدغه رئیس ستاد در زمان تشرف دانشگاهیان به عتبات دغدغه رئیس ستاد در زمان تشرف دانشگاهیان به عتبات بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دغدغه رئیس ستاد در زمان تشرف دانشگاهیان به عتبات دغدغه رئیس ستاد در زمان تشرف دانشگاهیان به عتبات دغدغه رئیس ستاد در زمان تشرف دانشگاهیان به عتبات دغدغه رئیس ستاد در زمان تشرف دانشگاهیان به عتبات دغدغه رئیس ستاد در زمان تشرف دانشگاهیان به عتبات

دغدغه رئیس ستاد در زمان تشرف دانشگاهیان به عتبات

صبح امروز حجت الاسلام والمسلمین سید محمد رضا فقیهی؛رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با حضور در جمع تعدادی از خبرنگاران به سوالات ایشان در خصوص عتبات دانشگاهیان،برنامه ها و ثبت نام دوره بعد پاسخ داد که در ادامه آمده است.

در خصوص سفرهاي ارزان قيمت كه قرار است براي دانشگاهيان راه اندازي شود، توضيح بفرمائيد.
چندسالي است به دنبال اين هستيم كاروان هاي ارزان قيمت را براي دانشگاهيان راه اندازي كنيم. مهمترين نكته تهيه محل اسكان آنهاست. در كربلاي معلي قول همكاري از آستان مقدس حسيني گرفته ايم و اسكان خوبي در نظر گرفته ايم. با پيگيري و مساعدت شهرداري مشهد نيز از سوله هايي كه اين شهرداري در نجف اشرف دارند براي زائرين دانشگاهي استفاده خواهيم كرد.در نظر داريم قبل از ماه مبارك رمضان چند كاروان را به اين ترتيب اعزام كنيم كه ۴ روز كربلا و سه روز در نجف مستقر خواهند بود. اميدواريم دانشجويان از اين طرح استقبال كنند. ابتدا با پسران مجرد شروع مي كنيم و اگر مورد استقبال و رضايت دانشجويان بود سپس گروه هاي متاهلي و دختران را به اين شيوه هم اعزام خواهيم كرد. آمار اعزام دانشگاهيان به عتبات عاليات در سال ۹۵ /نحوه عملكرد ستاد و اعزام در نوروز
در سال ۹۵ كه در آخرين روزهاي آن قرار داريم ۲ مرتبه ثبت نام و اعزام داشتيم. در دوره پانزدهم كه در نيمه اول سال ۹۵ انجام شد، ۹۵۰۰۰ ثبت نامي داشتيم و در دوره شانزدهم كه در حال اجراست ۸۳۰۰۰ ثبت نامي داشتيم كه در مجموع بيش از ۴۵۰۰۰ نفر از دانشگاهيان سراسر كشور به عتبات عاليات اعزام شدند.علت اينكه به نسبت تعداد ثبت نامي ها نفرات كمي را اعزام مي كنيم اين است كه كيفيت را فداي كميت نمي كنيم.بنا داريم كه كيفيت عتبات دانشگاهيان با كاروان هاي عادي تفاوت داشته باشد و مهم ترين فرق كاروان هاي دانشگاهي با كاروان هاي عادي در برنامه هاي فرهنگي آن است.ما قبل،حين و بعد از سفر برنامه هاي متنوع فرهنگي براي كاروان هاي دانشگاهي در نظر گرفته ايم و هر هفته در قم پذيراي دانشجوياني هستيم كه بعد از سفر عتبات با اشتياق در اردوي فرهنگي زيارتي پس از سفر شركت مي كنند و شوق دارند كه باز شرايطي فراهم شود كه در اين اردو مجددا شركت نمايند.
سال ۹۵ سال خوبي براي اعزام هاي دانشگاهيان بود و در اين سال ۸ ماه اعزام داشتيم كه در نوع خود بي سابقه است.با همكاري سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري هتل هاي خوبي براي زائرين دانشگاهي در نظر گرفته ايم و سعي داريم زائرين سفر راحتي داشته باشند. از جمله خدمات ديگر به دانشگاهيان ارائه تسهيلات وام و صدور مجوز خروج از كشور براي دانشجويان مشمول با تعهد ستاد و همكاري سازمان نظام وظيفه است . عتبات نوروزي با استقبال زياد دانشگاهيان مواجه است/درصد بيشتر سهميه نوروز به اساتيد اختصاص دارد
در ايام عيد نوروز هر روز ۳ كاروان به صورت هوايي و يك كاروان به صورت زميني اعزام خواهند شد .بيشتر اعزام نوروزي اختصاص به اساتيد دانشگاه ها دارد چون فرصت اعزام در ايام ديگر را كمتر دارند.استقبال از كاروان هاي نوروز به حدي بود كه براي يكي از تاريخ هايي كه ظرفيت ۳۸ نفر داشت بيشتر از ۲۴۰۰ نفر ثبت نامي داشتيم .براي كاروان هاي عيد مانند ديگر ايام برنامه هاي خوبي تدارك ديده ايم؛ زيارت حر و همايش احلي من العسل در كربلا و زيارت دوره و آشنايي با نجف را هم براي اساتيد همچون ديگر زائرين خواهيم داشت. وام هفت ميليون ريالي با توافق با صندوق رفاه به زائرين عتبات دانشگاهيان تعلق مي گيرد
سال گذشته تفاهم نامه اي با صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم امضا كرديم كه بر اساس آن هر دانشجوي وزارت علومي كه از طريق ستاد عازم عتبات شود ۷۰۰ هزار تومان وام دريافت خواهد نمود .براي دوره هفدهم هم در نظر داريم شرايط دريافت تسهيلات را راحت تر كنيم و مبلغ وام هم افزايش يابد.
با وجود سفر اربعين و كاروان هاي عادي،عتبات دانشگاهيان متقاضيان زيادي دارد
اعزام ما با وجود سفرهاي عادي و زيارت اربعين،متقاضيان خود را دارد و عتبات دانشگاهيان ثبت نام كنندگان زيادي در هر دوره براي اعزام دارد. در اين دوره بنا داشتيم اعزام تا فروردين ماه به اتمام برسد كه با استقبال زائرين دانشگاهي تا ۱۷ ارديبهشت ماه اين اعزام ها ادامه پيدا خواهد كرد.
اكثريت كاروان هاي دانشجويي زوج هاي جوان هستند كه علت اين زيارت، آغاز زندگي آنها در عتبات عاليات است تا با تعهد به امام حسين(ع) زندگي خوبي را در عتبات عاليات آغاز كنند.
شعار عتبات دانشگاهيان در سال ۹۵ "سبك زندگي فاطمي" بود
ابتداي سال ۹۵ مصادف با ولادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) بود و پايان سال هم به ولادت با سعادت ايشان ختم مي شود بنابراين شعار سال جاري را سبك زندگي فاطمي در نظر گرفته ايم كه متناسب با آن برنامه ها و مسابقات مختلفي برگزار خواهيم كرد.
حضرت زهرا(س) الگويي براي امام زمان(عج)است و براي ما هم بايد الگو باشند چون ايشان سبك زندگي ويژه اي در ساده زيستي دارند مي توانند الگويي مناسب براي زوج هاي دانشجو باشند كه اكثريت كاروان هاي اعزامي ما را تشكيل مي دهند.
پيش بيني كرده ايم ۵۰۰۰۰ دانشگاهي در سال ۹۶ به عتبات اعزام شوند
ما در سال در پيش رو ان شاءالله در دو دوره ثبت نام و اعزام خواهيم داشت و برنامه ريزي ما آن است كه در هفدهمين دوره ۲۰ هزار اعزام و در دوره هجدهم ۳۰ هزار دانشگاهي را به عتبات عاليات اعزام كنيم، يعني جمعا ۵۰۰۰۰ نفر كه بخشي از آن را عتبات ارزان قيمت تشكيل خواهد داد.
ثبت نام براي هفدهمين دوره به ياري خدا و عنايت امام حسين(ع) را بعد از ماه مبارك رمضان آغاز خواهيم نمود كه دقت بيشتري بر مسائل فرهنگي خواهيم داشت هدف ما اين است كه دانشجويان با اهداف قيام حسيني آشنا شوند چون زيارت مقدمه است و هدف ما رسيدن به خود امام حسين(ع) و معرفت بيشتر نسبت به ايشان است.
در عتبات دانشگاهيان زائرين تاريخ و نوع اعزام را در دو اولويت انتخاب مي كنند و بر اساس آن قرعه كشي مي شوند و در ۶ استان مرزي هم اعزام هوايي نداريم.
در زمان اعزام دانشگاهيان به عتبات هر روز برايشان صدقه مي دهم
تاكنون به لطف خدا و عنايات خاص حضرت سيدالشهدا(ع) زائرين دانشگاهي با مشكلي مواجه نشده اند.در زمان اعزام دانشجويان به عتبات قطعا ما هم پيگير تمامي اخبار هستيم و هر اتفاقي كه در عراق بيفتد ما هم آرامش نداريم. وقتي دانشجويان به عتبات اعزام مي شوند گويي فرزندان خودم به زيارت رفته اند بنابراين هر روز برايشان صدقه مي دهم و قبل از اعزام هم قرباني مي كنيم، البته تمام اقدامات و هماهنگي ها توسط مسئولين در خصوص مسائل امنيتي صورت مي گيرد. اميدوارم همه زائرين عتبات عاليات و دانشگاهيان عزيز با سلامتي كامل به ايران اسلامي بازگردند. در صورت بازگشايي عمره با توجهات سازمان و بعثه، دانشگاهيان هم سهميه تشرف خواهند داشت
ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان هم منتظر اعلام نتايج از سوي سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري براي اعزام زائرين به سرزمين وحي است. بديهي است در صورت راه اندازي مجدد عمره مفرده با نگاه ويژه اي كه مجموعه سازمان و بعثه به دانشگاهيان دارند، سهميه خاصي به اين قشر فرهيخته اختصاص خواهند داد.


| شناسه مطلب: 66881




دانشگاه عتبات



نظرات کاربران