سفر 30 میلیون زائر به مشهد در سال 95  پیش بینی حضور۷ میلیون زائر برای نوروز 96 سفر 30 میلیون زائر به مشهد در سال 95  پیش بینی حضور۷ میلیون زائر برای نوروز 96 سفر 30 میلیون زائر به مشهد در سال 95  پیش بینی حضور۷ میلیون زائر برای نوروز 96 بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سفر 30 میلیون زائر به مشهد در سال 95  پیش بینی حضور۷ میلیون زائر برای نوروز 96 سفر 30 میلیون زائر به مشهد در سال 95  پیش بینی حضور۷ میلیون زائر برای نوروز 96 سفر 30 میلیون زائر به مشهد در سال 95  پیش بینی حضور۷ میلیون زائر برای نوروز 96 سفر 30 میلیون زائر به مشهد در سال 95  پیش بینی حضور۷ میلیون زائر برای نوروز 96 سفر 30 میلیون زائر به مشهد در سال 95  پیش بینی حضور۷ میلیون زائر برای نوروز 96

سفر 30 میلیون زائر به مشهد در سال 95 پیش بینی حضور۷ میلیون زائر برای نوروز 96

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوی با تمامی امکانات آماده پذیرایی از زائران نوروزی است و پیش بینی می کنیم امسال حدود 7 میلیون نفر عازم مشهد شوند.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج از مشهد مقدس، سيدمرتضي بختياري امروز در نشست خبري ‌با اصحاب رسانه با اشاره به آمادگي اين آستان براي پذيرايي از زائران نوروزي اظهار داشت: نزديك به 30 ميليون زائر در طول سال 95 به مشهد سفر كردند و امسال نزديك به 255 ميليون تشرف به حرم رضوي به ثبت رسيده و هر زائر به‌طور متوسط 3 روز در مشهد اسكان و 10 تشرف به حرم مطهر رضوي داشته است.
وي تاكيد توليت جديد آستان قدس رضوي مبني براينكه نيت واقفان به‌لحاظ شرعي، قانوني و ولايي بايد در همان مسير هزينه شود، افزود: توليت اين آستان مقدس در كنار عملياتي‌كردن موقوفات تاكيد ويژه بر برنامه‌هاي فرهنگي و نشر انديشه‌هاي امام رضا(ع) داشته ‌و بيش از 100 جلسه كارشناسي و تخصصي در مشهد و تهران برگزار شده است.
وي تصريح كرد: يكي از رسالت‌هاي آستان قدس رضوي بر رويكرد زائر‌محوري است و معاونت تبليغات و ارتباطات اسلامي مامور اجراي برنامه‌هاي داخل و رئيس سازمان فرهنگي مامور اجراي برنامه‌هاي بيرون از حرم مطهر رضوي است.
قائم‌مقام توليت آستان قدس رضوي با اشاره به اينكه طرح از مبدا تا مبدا از اقدامات ديگري بود كه صورت پذيرفت، ادامه داد: در اين طرح زائر از مبدا تا مبدا حتي از دورترين نقاط تحت تكريم و حمايت قرار مي‌گيرد و 40 هزار خادم ميزباني از مهمانان امام رضا(ع) را برعهده دارند و توسعه خادم‌ياري از 40 هزار به 400 هزار و از 400 هزار به 4 ميليون نفر در سياست‌هاي تكريمي آستان قدس رضوي تبيين شده است.
وي تاكيد كرد: نمايندگي آستان قدس رضوي در تمامي استان‌هاي كشور و حتي 19 استاني كه موقوفه‌اي از اين آستان مقدس ندارند داير شده است تا توسعه خدمت عاشقان به خدمتگزاري به زائران امام رضا(ع) در زادگاه خودشان را داشته باشيم. گام اول اين طرح در كشور اجرا شده و در گام بعد در ديگر كشورها گسترش مي‌يابد و با اين كار باب خدمت در زادگاه آن فرد فراهم شده و خدمت به زائران به‌ويژه محرومان تنها در اين فضاي نوراني نيست.
قائم مقام توليت آستان قدس رضوي ادامه داد: هر فرد در هر تخصص به نام امام رضا(ع) به نيازمندان و محرومان منطقه خود خدمت مي‌كند و اين اقدام رويكرد جديد آستان قدس است كه سبب توسعه خادم‌ياري شده و اين خدمت جزو خدمت او در پرونده خدمتي‌اش همانند كساني كه در حرم مطهر رضوي خدمت مي‌كنند، ثبت مي‌شود.
در ميلاد حضرت زهرا (س) يك هزار خادم خانم، حكم خود را دريافت مي كنند
بختياري با اشاره به فعاليت بخش ويژه بانوان گفت: بخش بانوان خادم راه‌اندازي شده و ابلاغ آن در سالروز ميلاد فرخنده حضرت فاطمه زهرا(س) اجرايي مي‌شود و از اين پس خادمي امور بانوان توسط خادمان خانم انجام و در نخستين گام 1000 خانم خادم حكم تشرف خدمتي خود را از دست توليت آستان قدس رضوي خواهند گرفت.
وي افزود: موضوع ديگر در بحث زائر اولي‌ها است؛ حدود 300 هزار زائر اولي در سال 95 كه اكثراً قشر سالمند بودند به حرم مطهر رضوي مشرف شدند و به دستور توليت سه روز توسط آستان قدس رضوي ميزباني كامل شدند و يك وعده غذاي متبرك حضرت رضا(ع) به آن‌ها داده شد.
وي اضافه كرد: در سال 96 افزايش اين آمار را خواهيم داشت و با تاكيد توليت آستان در آينده‌اي نزديك ديگر نبايد زائر اولي داشته باشيم و اجراي اين رويكرد در دستور كار معاونت امداد زائران و محرومان آستان قدس رضوي قرار گرفته است.
قائم‌مقام توليت آستان قدس رضوي با اشاره به اينكه سياست‌هاي 7 گانه مقام معظم رهبري در 6 سرفصل و 30 بند سياست كلي و راهبردي تقسيم شده است، ترويج فرهنگ وقف در آستان قدس رضوي را يادآور شد و گفت: توسعه فرهنگ وقف از ديگر اقدامات شاخص بوده است و از بيش از 30 مورد تقاضا شده كه 26 مورد آن به ثبت رسيده است.
بختياري تصريح كرد: در حوزه زائرشهر، فضايي با ظرفيت 20 هزار نفر راه‌اندازي مي‌شود؛ فاز اول آن رشدي 65 درصدي داشته و در سه ماهه نخست سال 96 افتتاح خواهد شد و فاز دوم 60 درصد پيشرفت اسكلتي داشته و در گام بعد اجراي فاز سوم آن عملياتي مي‌شود و تمام هزينه‌ها با كمك خيران بوده كه بيش از 40 ميليارد ريال بوده است.
وي تاكيد كرد: زائرسراي رضوي در دو فاز در منطقه طلاب مشهد در حال اجراست كه در فروردين سال 96 اسكلت آن نصب مي‌شود؛ همچنين آشپزخانه مركزي حضرت رضا(ع) در حال ساخت است كه فاز نخست آن در 3 ماهه نخست 96 به بهره‌برداري مي‌رسد.
مشهد به قطب درمان سرطان كشور تبديل مي شود
قائم مقام توليت آستان قدس رضوي ادامه داد: مشهد در آينده به‌قطب درمان سرطان تبديل خواهد شد و بيمارستان رضوي به مجهز‌ترين بيمارستان تخصصي منطقه براي درمان زائران تبديل خواهد شد.
بختياري گفت: براي بخشي از كساني كه خانه‌سازي كردند و نتوانستند حق تقديمي را بپردازند و ملك‌شان را سنددار كنند يك كارگروه تخصصي تشكيل شد كه محصول آن سه دستورالعمل در سرخس، حومه و مناطق محروم آن بوده و تاكنون بيش از 200 نفر خوداظهاري كردند و بخشي از محرومان شامل حذف، تخفيف و پرداخت 10 ساله حق تقديمي خواهند شد.
وي افزود: طلب‌هاي آستان قدس رضوي از دولت 3 هزار و 700 ميليارد تومان است كه 3 هزار و 400 ميليارد تومان توافق شده و هزار ميليارد تومان آن وصول شده است كه اين موضوع در ماده برنامه ششم توسعه و اصل 44 آمده است تا اين بدهي‌ها پرداخت شود و بايد حق موقوفه‌ها در چهارچوب رعايت موقوفه‌ها اجرا شود.
قائم مقام توليت آستان قدس رضوي در رابطه با برنامه‌هاي نوروز 96، خاطرنشان كرد: فعاليت‌هاي نوروزي استان‌ها با رياست استانداران از 25 اسفند ماه 95 تا 15 فروردين ماه 96 فعال هستند و مشابه اين ستاد و با تاكيد توليت آستان قدس رضوي در اين آستان قدس رضوي فعال شده و برنامه‌هاي متعددي در طول اين ايام به‌ويژه در زمان سال تحويل و سخنراني مقام معظم رهبري خواهيم داشت.
وي بيان كرد: روزانه 100 هزار صبحانه در حرم مطهر رضوي، 40 هزار صبحانه در مبادي ورودي مشهد، 100 هزار ناهار در حرم مطهر رضوي و توزيع بسته‌هاي متبرك و غيره را خواهيم داشت.
وي افزود: در نوروز 95، تعداد 4 ميليون تشرف به حرم مطهر رضوي به ثبت رسيد و براي نوروز 96 هم پيش‌بيني 7 ميليون تشرف به اين مكان مقدس شده است.
وي تاكيد كرد: بيش از 2 هزار اشتغال تا دو ماه آينده در مجموعه‌هاي آستان قدس رضوي ايجاد مي‌شود و در بحث راه‌آهن مشهد به زاهدان، مشهد به گرگان و راه جاده‌اي مشهد به قوچان هم جلساتي را با مسئولان وزارت راه و شهرسازي برگزار كرديم و اخبار تكميلي پس از انعقاد قراردادها اعلام مي‌شود.
بختياري گفت: در قسمت زائران غيرايراني پيش‌بيني مي‌كنيم كه آمار 2.5 ميليون نفري به 4 ميليون نفر در سال آينده برسد و اجلاس اعتاب مقدسه جهان اسلام از برنامه‌هاي شاخص آستان قدس رضوي در حوزه بين‌المللي بود.
قائم مقام توليت آستان قدس رضوي بيان كرد: بيش از نيمي از هتل‌هاي كشور در مشهد است و در بحث توسعه زائران خارجي با رويكرد ترويج "گردشگري زيارت" فعال خواهيم بود.


| شناسه مطلب: 66887




نوروز مشهد زائر



مطالب مرتبط

نظرات کاربران