نصب ضریح امامین عسکریین(ع) آغاز شد نصب ضریح امامین عسکریین(ع) آغاز شد نصب ضریح امامین عسکریین(ع) آغاز شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نصب ضریح امامین عسکریین(ع) آغاز شد نصب ضریح امامین عسکریین(ع) آغاز شد نصب ضریح امامین عسکریین(ع) آغاز شد نصب ضریح امامین عسکریین(ع) آغاز شد نصب ضریح امامین عسکریین(ع) آغاز شد

نصب ضریح امامین عسکریین(ع) آغاز شد

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات درباره آخرین وضعیت ضریح امامین عسگریین اظهار داشت: از یک ساعت پیش ضریح مطهر امامین عسگریین و مجموعه ملجأ آن بسته شده است؛ ضمن اینکه زیارت قبور حرم مطهر هم برای زائران امکان‌پذیر شده و از امروز عملیات اجرایی سنگ‌کاری در این ضریح آغاز شده و از همین امروز نصب ضریح امامین عسگریین شروع شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج: حسن پلارك در نشست خبري خود با اصحاب رسانه گفت: اطلاع‌رساني به موقع مي‌تواند ضمن اعتمادسازي در افزايش مشاركت‌هاي مردمي براي خدمت‌رساني بهتر به ائمه اطهار بسيار نقش مهمي داشته باشد.
وي افزود: از جمعيت 80 ميليوني ايران حداكثر فقط 1.5 ميليون نفر مي‌توانند به زيارت عتبات بروند كه در بازگشت اين افراد مي‌توانند سفيران فرهنگي خوبي جهت اطلاع‌رساني اقدامات ستاد بازسازي عتبات باشند.
پلارك اظهار داشت: براي اولين بار صحن و سراي بزرگ و عظيمي در نجف اشرف به نام بانوي بزرگ جهان اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) ثبت و به اعتاب مقدسه افزوده شده است؛ لذا به مردم توصيه مي‌كنم در امر خير مشاركت جهت اجراي پروژه اين سهم فعال شده و در امر توسعه و بهسازي حرم مطهر علوي سهيم باشند.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات درباره آخرين وضعيت ضريح امامين عسگريين اظهار داشت: از يك ساعت پيش ضريح مطهر امامين عسگريين و مجموعه ملجأ آن بسته شده است؛ ضمن اينكه زيارت قبور حرم مطهر هم براي زائران امكان‌پذير شده و از امروز عمليات اجرايي سنگ‌كاري در اين ضريح آغاز شده و از همين امروز نصب ضريح امامين عسگريين شروع شده است.
وي افزود: تلاش داشته‌ايم تا براي عيد نوروز عمليات نصب ضريح را انجام دهيم اما براي نياز به دقت زياد در اجراي اين طرح عجله‌اي براي نصب آن به كار نبرديم اما در مجموع مي‌توانم بگويم كه نيمه شعبان سال آينده پايان نصب ضريح امامين عسگريين است و مراسم رونمايي در همان روز برگزار خواهد شد.
پلارك خاطرنشان كرد: رواق‌هاي منتهي به ضريح مطهر هم اكنون بسته شده و زائران تنها مي‌توانند از طريق رواق‌هاي اوليه وارد حرم شوند.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات با بيان اينكه زمان پايان پروژه صحن حضرت زهرا (س) چه زماني است گفت: پايان اين پروژه سال 96 است اما به مناسبت تولد حضرت زهرا (س) در انتهاي سال جاري بخش زيارتي اين پروژه افتتاح خواهد شد و كارهاي باقي مانده مربوط به بخش غير زيارتي هم سال 96 نهايي خواهد شد.
وي با اشاره به اجراي طرح تقويت و لاغرسازي ستون‌هاي ضريح مطهر حضرت سيدالشهدا (ع) گفت: عمليات اجرايي تقويت و لاغرسازي 4 ستون حرم مطهر سيدالشهدا انجام شده كه تاكنون دو ستون آن به صورت كامل پايان پذيرفته و هم اكنون لاغرسازي و تقويت ستون سوم آغاز شده است.
پلارك اظهار داشت: تكميل صحن حضرت زهرا (س) 300 هزار متر مربع زيربنا به حرم مطهر علوي مي‌افزايد ضمن اينكه اجراي عمليات صحن عقيله بني‌هاشم هم اكنون در حال انجام است كه با اين كار 200 هزار متر مربع هم به صحن حضرت سيدالشهدا افزوده خواهد شد كه با سپري شدن يكسال از عمر اين پروژه فعاليت آن بدون وقفه ادامه دارد.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات خاطرنشان كرد: عمليات طرح ترفيع گنبد و لاغرسازي ستون‌هاي حرم سيدالشهدا هم اكنون درحال اجرا است و اميدوارم كه پايان سال 96 اين عمليات به پايان برسد.
وي گفت: توسعه حرمين امامين جوادين جهت اتصال رواق‌هاي شرقي و غربي انجام مي‌شود همزمان با عيد فطر سال آينده افتتاح خواهد شد كه با اين كار وسعت حرم چهار برابر افزايش مي‌يابد.
پلارك تصريح كرد: توسعه صحن حضرت امام زمان (عج) هم در دستور كار ستاد بازسازي عتبات عاليات است.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات افزود: طرح توسعه حرمين امامين عسگريين نهايي و تحويل طرف عراقي شده است و منتظر نظر آنان براي آغاز پروژه هستيم.
وي اظهار داشت: براي حجم انبوه پروژه‌هاي ستاد عتبات عاليات بايد اقدامات همه جانبه‌اي صورت گيرد كه اشتغال 3 هزار مهندس و كارگر ايراني در عراق و كمك به كشورمان در اين زمينه خيلي مهم است كه اين اقدامات چند سالي است در عتبات انجام شده و با اين كار افراد مختلف ضمن خودسازي فرصت اشتغال را هم بدست مي‌آورند خصوصا اين موضوع فرصت خوبي در سال اقتصاد مقاومتي است.
پلارك با اشاره به اقدامات و كارهاي هنري در عتبات افزود: احياي هنرهاي صنايع دستي كه در ايران در حال انقراض بود در پروژه‌هاي عتبات به كار گرفته شده است كه مي‌توان به آيينه‌كاري، مقرنس‌كاري، كاشي‌كاري، قلم‌زني، ميناكاري و گره چيني اشاره كرد كه هنرمندان اين عرصه هنري رو به فرسودگي و كهنسالي گراييده بودند با اين اقدامات احيا شدند ولي اساتيد اين هنرها، شاگردان خوبي را آموزش دادند كه بخشي از همين سه هزار نفر در عتبات هستيم.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات اظهار داشت: براي تامين مصالح پروژه عتبات جهت احياي كارخانجات داخلي كشورمان و مصرف توليدات ايراني اقدامات خوبي صورت گرفته كه مي‌توان به استفاده از سيمان، فولاد، كابل برق و ديگر مصالح ساختماني اشاره كرد كه به صورت كامل از كارخانجات ايراني خريداري مي‌شود. ضمن اينكه تلاش كرده‌ايم از محصولات ايراني براي اشتغال‌زايي و حمايت از توليد ايراني در پروژه‌هاي عتبات استفاده كنيم.
وي خاطرنشان كرد: هدف ما در زمينه بازسازي عتبات عاليات به عشق و علاقه مردم به اهل بيت و توجه مردم به عاقبت‌بخيري و توسل به ائمه اطهار صورت گرفت است.
پلارك با بيان اينكه اعتاب مقدسه همه دارايي‌هاي شيعيان و قبور اهل بيت و ائمه به جان و دل ما وابسته است گفت: وضعيت خوبي قبل از حضورمان در عتبات عاليات درخصوص قبور ائمه وجود نداشت اما بايد به طرف عراقي در اين زمينه كمك مي‌كرديم.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات با اشاره به ازدحام ايراني‌ها در اعتاب مقدسه افزود: ما نيازمند افزايش خدمات رفاهي به زائران ايراني عتبات در عراق بوديم كه با اين كار علقه و علاقه زيادي هم بين دو طرف ايجاد شده و توانسته تاثيرات امنيتي خوبي در دو كشور برجاي گذارد.
وي خاطرنشان كرد: اميدواريم با حمايت و كمك‌هاي مردمي با توجه به تاكيدات مقام معظم رهبري بسترهاي خوبي در زمينه جذب كمك‌هاي مردمي داشته و بتوانيم طرح‌ها و پروژه‌هاي انها در اعتاب مقدسه بخوبي به پايان برسانيم.
پلارك با اشاره به اقدامات ستاد عتبات عاليات در اربعين سال گذشته گفت: حماسه‌اي از اين اربعين مانور بزرگ اسلامي بين شيعيان با محوريت كربلا چند سالي است كه آغاز شده كه در مجموع اين حماسه قدرت‌نمايي شيعيان و انتقال پيام مظلوميت امام حسين (ع) است.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات افزود: مردم عراق به تنهايي توان پاسخگويي و پذيرايي از اين حجم زائر و اكثرا ايراني و البته از ديگر مناطق جهان هم در بين زائران هست را ندارند به همين دليل ما به كمك آنها آمده‌ايم.
وي تصريح كرد: ما براي اسكان و پذيرايي از زائران عتبات در ايام اربعين اقداماتي را انجام داده‌ايم كه جمع‌آوري امكانات و نذورات در سطح كشور و اسكان و تغذيه و پذيرايي از زائرين در عراق به صورت منظم انجام شده است.
پلارك تصريح كرد: 325 هزار نفر فضا براي اسكان زائرين در سال 94 توسط ستاد عتبات عاليات در مسير نجف به كربلا و شهرهاي كربلا و نجف انجام شده كه در سال 95 اين آمار به 926 هزار نفر رسيده كه شهرهاي مرزي و سامرا هم به شهرهاي قبلي افزوده شده است ضمن اين كه با افزايش ظرفيت‌هاي خود برنامه‌مان براي سال 96 اسكان يك ميليون نفر است.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات افزود: در بحث پذيرايي 490 هزار نفر در سال 1394 در هر وعده خدماتي را در طول 24 ساعت به مدت 10 روز انجام شد كه در سال 95 اين آمار به 15 روز افزايش يافته و توزيع هر وعده غذايي هم به يك ميليون و 500 هزار نفر رسيد اما برنامه‌مان در سال 96 افزايش وعده‌هايي غذايي به 20 روز براساس توزيع يك ميليون و 500 هزار غذا در هر وعده است.
وي تصريح كرد:‌براي پيشگيري از سوء استفاده‌هاي مالي و حتي بروز سوء استفاده‌هاي انتخاباتي كه توسط برخي افراد صورت مي‌‌گيرد اقداماتي را در دستور كار داريم و مي‌كوشيم با ساماندهي و جذب امكانات به ستاد بازسازي عتبات عاليات اين موضوع را مديريت و ساماندهي كنيم چرا كه هيچ مرجع ديگري مسئوليتي در اين زمينه ندارد.
پلارك خاطرنشان كرد: ما به دنبال آن هستيم تا نيم دوم فروردين كليه موكب‌هاي حاضر در اربعين گذشته و احيانا موكب‌هاي افزوده شده و جديد در سال آينده پروانه موكب‌داري و كارت فعاليت دريافت كنند و فقط اين موكب‌ها مجاز هستند در زمينه جذب امكانات اقداماتي را انجام دهند البته براي آنها ظرفيتي را جهت اين جذب و انتقال در نظر گرفته‌ايم.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات تصريح كرد: پروانه موكب‌داري با كار مشترك ستاد بازسازي عتبات عاليات توليت محترم حرم سيدالشهدا (ع) صادر خواهد شد كه اين كار براي تحت‌الحمايه قرار گرفتن موكب‌ها در موضوعات گمركي، خدماتي و امنيتي است.
وي افزود: افرادي در آستانه انتخابات با عنوان ستاد موكبداران مردمي فعاليت مي‌كنند كه از نظر ما اقدامات آنها غيرقانوني است ضمن اينكه تنها موكب‌هايي كه كارت و پروانه موكب‌داري دارند مي‌توانند اقداماتي را انجام دهند.
پلارك درباره افزايش اقدامات امنيتي در قبال زائرين اربعين گفت: كميته امنيتي تحت نظر ستاد نظارتي اربعين متولي اين موضوع است ضمن اينكه اين كميته با همكاري نهادهاي امنيتي عراقي اقدامات تاميني مناسبي را درباره حمايت از كاروان‌هاي اربعين انجام مي‌دهند.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات درباره آسيب‌شناسي اربعين 95 خاطرنشان كرد: هر ساله كميته‌هاي 13 گانه ستاد مركزي اربعين جلسات تخصصي را در زمينه رفع مشكلات اربعين سال گذشته برگزار كرده است.
وي گفت: در بحث مديريت موازي‌كاري‌هايي بين دستگاه‌ها در قضيه اربعين در سال‌هاي گذشته وجود داشته است اما با اقدامات اخيري كه صورت گرفته اين موازي‌كاري‌ها تقريبا به صفر رسيده و اگر موازي‌ كاري هم وجود دارد مربوط به خودسرها است.
پلارك تصريح كرد: دولت و ستاد مركزي اربعين با اقتدار مناسب براي كم كردن موازي‌كاري‌ها وارد شده و با هر اقدامي غير از چارچوب‌هاي تعيين شده برخورد لازم را خواهد كرد هرچند كه علاقمندان در اين زمينه فعاليت‌هايي را دارند اما ما مانع اقدامات آنها نيستيم اما بايد بدانند كه به هيچ وجه موازي‌كاري پذيرفتني نيست.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات درباره جذب كمك‌هاي خارجي براي توسعه عتبات عاليات گفت: به دليل تحريم‌هاي عليه كشورمان درباره جذب كمك‌هاي خارجي اين اقدامات از طريق رابطين صورت مي‌گيرد اما اخيرا جهت جذب اين اقدامات معاونت بين‌الملل ستاد عتبات عاليات فعاليت خود را آغاز كرده و تلاش مي‌كنند جهت سازماندهي و جذب كمك‌هاي شيعيان دنيا اقداماتي را انجام دهند البته تعدادي هم دفتر در كشورهاي خارجي احداث كرده‌ايم.
وي گفت: ما مي‌كوشيم فضا و بستر مناسب را براي جذب كمك‌هاي علاقمندان ديگر كشورها و عتبات عاليات فراهم كنيم كه در اين زمينه حتي مذاكراتي كه هم با مسلمانان كانادا، ايتاليا و پاكستان صورت گرفته و تفاهم‌نامه‌هايي هم در اين زمينه انجام شده است و قرار است در اربعين سال 96 تفاهم‌نامه ايجاد فضاي سبز در كربلا توسط ايتاليايي‌ها اجرايي شود.
پلارك تصريح كرد: برخي افراد از هر حربه و فضايي براي پيشبرد اقدامات و اهداف سياسي خود به ويژه در ايام انتخابات بهره مي‌‌گيرند و برخي افراد از علاقمندي‌هاي مذهبي مردم سوء استفاده مي‌كنند اما ما مي‌كوشيم تا اين موضوع را شناسايي كرده تا برخورد لازم با آن انجام شود.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات تصريح كرد: بخشي از بي‌نظمي‌هاي صورت گرفته در مرز مهران توسط برخي افراد كه با پخش شايعه عبور از مرزها بدون ويزا صورت گرفته بود باعث ايجاد ازدحام 200 هزار نفري به مدت دو شبانه‌روز شده بود كه البته با آنان برخورد شد.
وي درباره اقدامات ستاد بازسازي عتبات در سوريه اظهار داشت: اقدامات ما در حرم مطهر حضرت زينب در راستاي وظايف مشخص شده براي اين ستاد است كه البته شهيد شاكري و شهيد خزايي بخشي از مسئوليت بازسازي حرم مطهر حضرت زينب را انجام مي‌دادند اما هم اكنون ستاد خوزستان متولي اين امر است.
پلارك افزود: بعد از دور شدن تكفيري‌ها از اطراف حرم حضرت زينب اقدامات بازسازي جهت اين حرم انجام شد به طوري كه كاشي‌كاري، بازسازي بخش‌هايي از حرم، تعويض درها و بازسازي مصلي نماز جمعه در كنار حرم بخشي از همين اقدامات است.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات افزود: طرح توسعه حرم مطهر حضرت زينب (س) انجام شده و ما در حال مذاكره با طرف سوري براي آغاز عمليات اجرايي اين پروژه هستيم ضمن اينكه تملك زمين هم صورت گرفته مي‌كوشيم در جهت اداره بهتر حرم اقداماتي را انجام دهيم.
وي تصريح كرد: طرح توسعه حرم مطهر حضرت زينب (س) به دليل قرار گرفتن آن در بافت تاريخي و نظر يونسكو نسبت به آن معطل مذاكره با آنها است.
پلارك اظهار داشت: ساخت مهمانسرا (مضيف) در حرم مطهر حضرت زينب (س) آغاز شده كه اميدواريم در نيمه اول سال آينده عمليات اجرايي آن پايان پذيرد و قرار است كه آستان قدس رضوي براي پذيرايي از اين زائران در هر وعده غذايي بيش از هزار غذا را توزيع كند.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات اظهار داشت: محور كمك‌هاي انجام شده به ستاد عتبات عاليات مردمي است و ما مي‌كوشيم بسترهاي لازم را براي جذب اين كمك‌ها فراهم كنيم.
وي افزود: هيچ رديف بودجه‌اي براي رفع كمك‌هاي دولتي به ستاد بازسازي عتبات عاليات وجود ندارد اما وقتي شركت‌ها و كارخانجاتي كه عمدتا خصوصي هستند خدماتي را كه اكثرا متبرعي است انجام مي‌دهند ضمن اين كه با مصوبه معاون اول رئيس جمهور دستگاه‌هاي دولتي موظف شدند تا در زمينه همكاري با ستاد بازسازي عتبات عاليات كه عمدتا غيرمالي است اقداماتي را انجام دهند.
پلارك تصريح كرد: پروژه‌هاي كوچك و بزرگ بازسازي عتبات عاليات در حال حاضر به 155 عدد مي‌رسد ضمن اينكه صد هزار متر مربع بافت فرش در كرمان براي صحن حضرت فاطمه زهرا (س) بافته مي‌شود و 555 بافنده در كرمان و 400 بافنده در خراسان جنوبي و 150 بافنده در كاشان مشغول بافت فرش دستباف جهت پهن كردند در عتبات عاليات هستند.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات با بيان اينكه تمامي فرش‌هاي دستباف عتبات عاليات اماني هستند گفت: به طوري كه فرش به مدت يكسال در حرم‌ها پهن شده و بعد از آن به علت متبرك شدن در بازار فروخته شده و با هزينه‌ آن فرش جديدي خريداري و چرخش توليدي صنعت فرش انجام مي‌شود.
وي تصريح كرد: طبق شرايط فعلي براي بهره‌برداري از بزرگترين پروژه‌هاي ستاد بازسازي عتبات عاليات تا 6 سال آينده زماني باقي است كه هزينه‌هاي اين پروژه بر اساس بودجه‌هاي ساليانه هم اكنون توسط ستاد بازسازي عاليات در حال مديريت است.
پلارك در پايان گفت: مردم ايران وقتي از اجراي عمليات‌هاي اجرايي بزرگ در اعتاب مقدسه مطمئن شده‌اند كمك‌هاي خود را به ستاد بازسازي عتبات عاليات افزايش دادند و اگر فرد ايراني براي توسعه و بهسازي اعتاب مقدسه ماهي هزار تومان بپردازد سرعت اجراي پروژه‌ها افزايش يافته و قطعا هزينه سه هزار ميليارد توماني اجراي پروژه‌ها تا 6 سال آينده تامين خواهد شد.
منبع: فارس


| شناسه مطلب: 66913




بازسازي عتبات



مطالب مرتبط

نظرات کاربران