خدمتگزاری متفاوت به زائران نوروزی امام رضا(ع) :
16 سامانه اطلاع رسانی اطلاع رسانی برای زائران رضوی
همزمان با آغاز به کار راهنمایان افتخاری دانشآموز شهر بهشت از سامانههای اطلاعرسانی زائر رونمایی شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در اين مراسم كه شامگاه گذشته در تالار شهر مشهد مقدس برگزار شد، عضو كميسيون فرهنگي، اجتماعي و زيارت شوراي اسلامي شهر مشهد، خدمتگزاري به زائران ميليوني امام رضا(ع) را بسيار ارزشمند توصيف كرد و گفت: در ايام نوروز و در حاليكه بسياري ترجيح مي دهند تا در تعطيلات نوروزي در كنار خانواده باشند؛ اين ارزش خدمتگزاري مضاعف مي شود.
حجتالاسلام حسنعلي اخلاقي خطاب به راهنمايان افتخاري دانش آموزي اظهار كرد: اين عملكرد شما رويكردي ايثارگرانه و جهادي دارد و لبخند زدن به ميليون ها زائر امام رضا(ع)، لبخند و رضايت آن امام همام را در پي دارد. قدر اين فرصت طلايي خدمت گزاري را دانسته، و اين خادمي امام هشتم(ع) بطور درخشاني قطعا در نامه اعمالتان ماندگار خواهد شد و عاقبت به خيرتان خواهد نمود
اين عضو شوراي اسلامي شهر مشهد همچنين افزود: خداوند متعال در حديث قدسي از مردم به عنوان "الخلق عيالي" ياد كرده است و تمامي مخلوقات خانواده خداوند هستند لذا هر گونه خدمتگزاري به خلق خدا در واقع خدمتگزاري به خداست. معتقد هستم كه ارزش اين نوع خدمتگزاري حتي از خادمان حرم مطهر رضوي نيز با ارزش تر است. در سيره امام خميني(ره) نيز مي بينيم كه در سفر زيارتي پيش از انقلاب به مشهد مقدس كه به همراه دوستان طلبه شان مشرف شدند وقتي دوستان جهت زيارت آماده شدند حضرت امام(ره) گفتند در خانه مي مانند!. در پاسخ به كنجكاوي دوستان شان پاسخ دادند كه تا شما به زيارت برويد براي تان چاي آماده مي كنم، ظرف مي شويم و امكانات رفاهي تان را مهيا مي سازم چرا كه ارزش خدمتگزاري به زائر امام رضا(ع) بسيار پسنديده و ارزشمند است.
مشاور و رييس حوزه شهردار مشهد نيز در سخنان كوتاهي با تشريح بخشي از عملكرد شوراي چهارم اسلامي شهر مشهد اظهار كرد: در شوراي چهارم طي سه و نيم سال بر روي زير ساخت هاي شهري متمركز شديم و اقدامات شايسته اي صورت گرفت كه بهره برداري از خط دو قطار شهري يكي از بارزترين ها بود
مجيد پيراسته با بيان اين مطلب كه بسياري از شخصيت ها و مديران در پي خدمترساني به زائران امام رضا(ع) به مقاماتي رسيده اند تصريح كرد: مهيا سازي جوانان و نوجوانان در امر خدمترساني به زائران و مجاوران امام علي بن موسي الرضا(ع) و فرهنگ سازي آن بسيار اهميت دارد. در طي دهه پاياني ماه صفر گذشته بيش از 70 هزار داوطلب آموزش ديده تخصصي به اين امر پرداختند و اكنون نيز 100 داوطلب تخصصي مي توانند در حوزه ارتباطات بين المللي به ساير دستگاه هاي اجرايي و نهادها و سازمان ها مساعدت نمايند
مدير امور فرهنگي و گردشگري و زيارت شهرداري مشهد نيز در اين مراسم گفت: در زيرساخت هاي اسكان، استقبال، گردشگري، اطلاع رساني و فرهنگي برنامه ريزي هاي كلاني از سوي شهرداري مشهد انجام شده، كه يكي از مهمترين اين زيرساخت ها توجه به امر اطلاعرساني به زائر است و خدمت رساني متفاوت به زائر در نوروز 96 را در دستور كار قرار داده ايم.
علي قناويزچي در ادامه افزود: طي سال هاي گشته سه ابزار اطلاع رساني داشتيم اما اكنون 16 نرم افزار پيش ببيني و توليد شده است كه اغلب آن در فضاي مجازي و در حوزه اطلاع رساني است. چرا كه اطلاع رساني صحيح و كاربردي مي تواند بسياري از مشكلات زائران را حل نمايد و نيز منجر به انتقال فرهنگ و هويت شهري و غناي اقتصادي شهر شود. اين 16 ابزار از امروز و همزمان با موج اوليه سفرهاي نوروزي و ورود زائران به مشهد الرضا(ع) عملياتي مي شود و از مبدا، طول مسير و نيز در شهر مشهد به زائر اطلاع رساني مي دهد.
وي با بيان آماري از نيروي و منابع انساني اين طرح خاطرنشان كرد: از جمع 400 نفري ثبت نام داوطلبان اوليه حدود 100 دانش آموز ممتاز مشتاق و علاقمند گزينش شدند و طي دو ماه آموزش هاي تخصصي و فشرده را گذراندند كه همان راهنمايان شهر خورشيد هستند.
قناويزچي؛ 60 محصول فضاي مجازي و 114 محصول مكتوب در تيتراژ 93 هزار نسخه را از ديگر فعاليت هاي شهرداري مشهد در حوزه خدمت رساني و اطلاع رساني مطلوب به زائران حريم قدس رضوي ذكر كرد.
گفتني است در اين مراسم ضمن رونمايي از سامانه اطلاع رساني زائر و آثار مكتوب هدايت و اطلاع رساني از تعدادي از دست اندركاران و راهنمايان افتخاري دانش آموزي تقدير به عمل آمد.