حجت‌الاسلام بهجت‌پور مطرح کرد؛

بهترین گزارش تاریخی نسبت به تاریخ جمع آوری قرآن حجت‌الاسلام بهجت‌پور مطرح کرد؛

بهترین گزارش تاریخی نسبت به تاریخ جمع آوری قرآن حجت‌الاسلام بهجت‌پور مطرح کرد؛

بهترین گزارش تاریخی نسبت به تاریخ جمع آوری قرآن بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت‌الاسلام بهجت‌پور مطرح کرد؛

بهترین گزارش تاریخی نسبت به تاریخ جمع آوری قرآن حجت‌الاسلام بهجت‌پور مطرح کرد؛

بهترین گزارش تاریخی نسبت به تاریخ جمع آوری قرآن حجت‌الاسلام بهجت‌پور مطرح کرد؛

بهترین گزارش تاریخی نسبت به تاریخ جمع آوری قرآن حجت‌الاسلام بهجت‌پور مطرح کرد؛

بهترین گزارش تاریخی نسبت به تاریخ جمع آوری قرآن حجت‌الاسلام بهجت‌پور مطرح کرد؛

بهترین گزارش تاریخی نسبت به تاریخ جمع آوری قرآن
حجت‌الاسلام بهجت‌پور مطرح کرد؛

بهترین گزارش تاریخی نسبت به تاریخ جمع آوری قرآن

رییس گروه علوم قرآنی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: بهترین گزارش تاریخی نسبت به جمع قرآن، مربوط به مکتب اهل‌بیت(ع) است. قرآن به فراوانی از همان ابتدا با نظارت پیامبر(ص) توسط کاتبان معتبر مکتوب و جمع شده است.

تسنيم: حجت‌الاسلام عبدالكريم بهجت‌پور، رئيس گروه علوم قرآني پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با بيان اينكه در موضوع «جمع قرآن» سه مكتب سخن گفته‌اند، افزود: اين سه مكتب شامل مكاتب شيعي، اهل سنت و شرق‌شناسان است كه در بين اين سه مكتب، شرق‌شناسان علاقه فراواني به اين موضوع نشان دادند.
وي با اشاره به اينكه در دانشنامه علوم قرآن اين سه ديدگاه مورد بررسي قرار گرفته است، گفت: در اين مدخل ابتدا ديدگاه شيعيان و اهل سنت را ذيل عنوان جمع قرآن در نگاه مسلمانان قرار داديم و بين ديدگاه اين دو مكتب به صورت مرتب مقايسه انجام داديم و بعد مدخل ديگري به نام «جمع قرآن در نگاه شرق‌شناسان» بيان كرديم و به سؤالات آن پاسخ داديم.
بهجت‌پور با اشاره به اينكه در هر بخش 5 محور مورد توجه قرار گرفت، افزود: اين محورها به ترتيب، جمع قرآن در زمان پيامبر(ص)، جمع قرآن در زمان خلفاي اهل سنت، جمع قرآن در زمان عثمان، بررسي اينكه آيا گردآوري آيات در سوره‌ها و گردآوري سوره‌ها به دستور پيامبر(ص) بود يا اجتهاد ديگران در آن دخيل بود يا خير؟ بنابراين در اين مدخل موضوع جمع قرآن از نگاه تاريخي در سه دوره پيامبر(ص)، خليفه اول و دوم و دوره خليفه سوم اهل سنت مورد بررسي قرار گرفت.
وي با بيان اينكه ديدگاه شرق‌شناسان مشهور را مورد بررسي قرار داديم، گفت: ديدگاه شرق‌شناسان معروفي مانند نولدكه، بل، وايل، بلاشر و ... در موضوع جمع قرآن را مطرح كرديم و يك به يك به مسائل و شبهات آنها پاسخ گفتيم.
رئيس گروه علوم قرآني پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با بيان اينكه در اين سه مكتب سه نگاه وجود دارد، افزود: مكتب اهل سنت قائل است كه جمع قرآن در زمان ابوبكر و با نظارت خليفه دومشان انجام شد و اين متن در زمان عثمان تكثير شد و به طور رسمي مردم را به يك قرائت واحد دعوت كردند. اما به نظر پيروان مكتب اهل‌بيت(ع) قالئند جمع و تكميل قرآن در زمان رسول اكرم(ص) انجام شده است.
بهجت‌پور با اشاره به اينكه پيروان مكتب اهل‌بيت(ع) درباره جمع قرآن دو نظر دارند، اظهار كرد: به نظر پيروان مكتب اهل‌بيت(ع) دو نظر وجود دارد: اول اينكه به رغم نگارش متن قرآن در زمان پيامبر گرامي اسلام(ص)، مصحف رسمي به بعد از دوران حضرت موكول شد. يعني قرآن با نظارت حضرت مكتوب مي‌شد منتها به دلايل مختلفي كار مجلد كردن آن به حضرت اميرالمؤمنين(ع) واگذار شد. بنابراين تا لحظات آخر عمر پيامبر(ص)، قرآن نوشته مي‌شد. اما برخي علما اصرار بر تدوين و تنظيم و تكميل قرآن در زمان رسول گرامي اسلام(ص) دارند. در نهايت بايد گفت اغلب علماي شيعه معتقدند تدوين نهايي به بعد از حيات پيامبر(ص) منتقل شد. بنابراين مي‌گويند تأليف و نگارش قرآن در زمان حضرت، اما در بين دو جلد قرار دادن آن به دوران پس از حيات رسول گرامي اسلام(ص) باز مي‌گردد.
وي در بيان ديدگاه شرق‌شناسان در موضوع تاريخ جمع قرآن گفت: آنها قائلند نگارش و تدوين و جمع قرآن تا زمان عثمان فاصله افتاده است. بر اساس اين ديدگاه كه عمدتاً بر اساس منابع اهل سنت است، مي‌گويند كار پيامبر(ص) گردآوري نبوده و اجازه نگارش بخش‌هايي از آن را نداده است. درباره بخش‌هاي بعد هم مي‌گويند آنچه در مصحف ابوبكر است، شخصي بوده است و نگارش رسمي و جدي تا سال حدود سي‌ام پس از هجرت باقي ماند كه در آن زمان عثمان و پيروان آنها قرآني را ارائه كردند كه به همين شكل كنوني است.
بهجت‌پور در بيان جمع‌بندي موضوع تاريخ جمع قرآن در مقاله خود گفت: در مجموع، مكتب اهل‌بيت(ع) درباره جمع قرآن را مورد توجه و توضيح قرار داديم و روشن كرديم بهترين گزارش تاريخي نسبت به جمع قرآن، مربوط به همين مكتب است. قرآن به فراواني از همان ابتدا با نظارت پيامبر(ص) توسط كاتبان معتبر مكتوب شده است. خود پيامبر(ص) نيز نسخه‌اي رسمي از قرآن را نزد خود نگه مي‌داشتند و اين نسخه مكتوب هنگام وفاتشان به حضرت علي(ع) واگذار شد.
وي با اشاره به مصحف اميرالمؤمنين(ع) گفت: بعد از ارتحال پيامبر(ص) در تاريخ مي‌خوانيم كه اميرالمؤمنين(ع) مصحفي را به صحابه ارائه كردند كه مورد قبول واقع نشد، اما به اين معنا نبود كه ديگران قرآن را جمع نكرده بودند بلكه قرآن با متن‌هاي دقيق و متقن نگاشته شده در زمان پيامبر(ص) رواج پيدا كرد و مورد استناد مردم بود. نكته مهم اينكه اهل‌بيت(ع) بعد از آن به همين مصحف موجود استناد مي‌كردند و از سوي ديگر روايتي از امام علي(ع) بيانگر تأييد همين مصحف موجود است. حضرت در روايت فرمودند: «ان القرآن لا يحاج اليوم؛ امروز هيچ كس نسبت به قرآن جدال و محاجه نكند.»


| شناسه مطلب: 66962




معارف قرآن



مطالب مرتبط

نظرات کاربران