جزییات توافق حج ایران و عربستان تشریح شد جزییات توافق حج ایران و عربستان تشریح شد جزییات توافق حج ایران و عربستان تشریح شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
جزییات توافق حج ایران و عربستان تشریح شد جزییات توافق حج ایران و عربستان تشریح شد جزییات توافق حج ایران و عربستان تشریح شد جزییات توافق حج ایران و عربستان تشریح شد جزییات توافق حج ایران و عربستان تشریح شد

جزییات توافق حج ایران و عربستان تشریح شد

درنشست خبری سرپرست حجاج ایرانی و سرپرست سازمان حج و زیارت اعلام شد که ثبت نام حج تمتع سال آینده از دهه سوم فروردین ماه آغاز می شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، نشست خبري مشترك حجت‌الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكرنماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و آقاي حميد محمدي سرپرست سازمان حج و زيارت درباره آخرين وضعيت حج تمتع سال ۹۶ و جزئيات اعزام زائرين ايراني به سرزمين وحي عصر امروز( شنبه ۲۸ اسفند ماه) برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني در آغاز اين نشست فرارسيدن ميلاد باسعادت دخت پيامبرگرامي اسلام حضرت فاطمه اطهر( س) و همچنين روز زن را به عموم مسلمانان جهان و بويژه به بانوان شيردل وقهرمان كشورمان تبريك وتهنيت گفت وابراز اميدواري كرد سال جديد كه با ولادت با سعادت حضرت زهرا (س) همراه است سالي سراسر همراه با سلامتي و نشاط و موفقيت براي كشور و مردم عزيزمان باشد .
سرپرست حجاج ايراني با اشاره به اينكه از فريضه حج در روايات ما به عنوان يكي از اركان دين ياد شده است ، افزود : شيعيان و اهل سنت اهتمام فراواني به برگزاري فريضه حج دارند اما به دليل مشكلاتي كه بوجود آمد و حوادثي كه در مسجد الحرام و منا رخ داد متاسفانه زائران ايراني سال گذشته از انجام حج محروم شدند البته ما همه تلاش خود را در سال 94 انجام داديم تا حج تعطيل نشود و مواردي كه امروز اتفاق افتاده است اگر سال گذشته هم انجام مي گرفت قطعا حج خود را انجام مي داديم.
وي با اشاره به اينكه گفتگوهاي امسال با وزير حج عربستان صريح و با رويكرد منطقي و همراهي صورت گرفت، اضافه كرد: اين گفتگوها به توافق نهايي منجر شد و امسال حدود 86 هزار زائر ايراني به حج مشرف و از اين فريضه بزرگ الهي بهره مند خواهند شد.
وي تصريح كرد: دراين مذاكرات آنچه كه بيشتر مورد عنايت قرار گرفت اين بود كه خواسته هاي مردم و مسئولين عزيز ما و در راس همه مقام معظم رهبري حفظه الله تعالي با گفتگوي صميمي و منطقي محقق شود كه بحمدالله اكثرقريب باتقاق آنها محقق شد وما امروزخوشحاليم كه طرفين به توافق رسيده اند و اين توافق با منطق و استدلال همراه بوده و آنها هم همراهي لازم را با جمهوري اسلامي انجام دادند.
نماينده ولي فقيه درامورحج وزيارت در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد درخبرها داشتيم كه مذاكرات درچند جلسه برگزار شد، چه مواردي به لطف خدا محقق شد؟ اظهارداشت: در بحث عزت و كرامت و همچنين مراعات امنيت و جهات امنيتي زائران ايراني مشكلاتي را كه در سال هاي گذشته داشتيم براي طرف سعودي مطرح كرديم. درتوافقنامه اي هم كه امضا شده دقيقا اين مسئله آمده است: "الراحه و السلامه و العزه و الكرامه و الامن ..." آنها نيزبه اين مسئله اذعان دارند كه وظيفه شان است تا براي عموم حجاج و مخصوصا دراينجا تاكيد كرده اند كه براي حجاج جمهوري اسلامي ايران ، راحتي ، عزت ، كرامت و امنيت را در زماني كه درعربستان حضور دارند تامين كنند و اين وظيفه ذاتي شان است كه براي همه ملل اسلامي كه به حج مي آيند چنين مواردي را رعايت كنند .
خبرنگار تلويزيون الاتجاه عراق درباره برگزاري مراسم دعاي كميل سوال كرد و سرپرست حجاج ايراني گفت: كليت مطالبي كه مورد نظر بوده درتوافقنامه لحاظ شده است و براساس آن برگزاري اجتماعات ومراسم دعا درمحل سكونت و جاهايي كه متعلق به حجاج ايراني است بلامانع است و در دور بعدي مذاكرات به صورت ريزتر مسائل انشاءالله مطرح خواهد شد تا با توافقي كه صورت گرفته و با تفاهمي كه بين طرفين وجود دارد درآينده مشكلات ازسر راه برداشته شود .
آقاي محمدي سرپرست سازمان حج وزيارت درادامه اين نشست خبري درپاسخ به سوال خبرنگارشبكه تلويزيوني المنارلبنان درباره نحوه صدور رواديد زائران ايراني اظهار داشت: همانطور كه حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر درباره مذاكرات اشاره فرمودند جو كلي بسيار مثبت بود و طبيعتا در اين جو توانستيم به طور منطقي مطالبات جمهوري اسلامي ايران و حجاج ايراني را مطرح كنيم و آنها هم بررسي كردند و به توافق كلي رسيديم.
وي افزود: به دليل نبود روابط بين دو كشور يكي از مشكلات جدي بحث ويزا بود كه از سال گذشته دنبال مي كرديم و نهايتا به اين منجر شد و در متن توافقنامه هم آمد كه ويزا به صورت الكترونيكي صادر شود به اين شكل كه ما اطلاعات را همچون سالهاي گذشته در سيستم وزارت حج عربستان وارد مي كنيم و بعد از نهايي شدن، درايران يك پرينت روي برگه A4 معمولي گرفته و اين به منزله ويزا تلقي مي شود و چيزي به عنوان استيكر به گذرنامه زائر الصاق نمي شود و حجاج ما با همين برگه مي توانند به عربستان بروند.
خبرنگاري سوال كرد در مذاكرات بحث پرداخت ديه شهداي منا مطرح شد و آيا به توافق رسيديد ؟
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در پاسخ با اشاره به اينكه ما در حوادث حج گذشته دو مسئله شهداي مسجدالحرام و منا را داشتيم، اظهارداشت: درمورد شهداي مسجد الحرام بنابرقول پادشاه عربستان به صورت قطعي انشاءالله هديه پرداخت مي شود و ديه اي هم قرار بوده از شركت بن لادن به كساني كه درحادثه مسجد الحرام آسيب ديده اند پرداخت گردد كه اين كار را هم شروع كرده اند.
درمورد شهداي منا نيزبه دليل اين كه متاسفانه روابط دو كشور قطع شده است طبيعي بود كه راهي براي پيگيري وجود نداشت و اگر هم مي خواستيم از طريق محاكم بين المللي و امثال آن موضوع را پيگيري كنيم يك پروسه بسيار طولاني را به دنبال داشت . البته در وزات امور خارجه ، دادستاني كل كشور ، سازمان حج و زيارت ، بنياد شهيد و ساير ارگان هاي مرتبط كارهاي بسيار گسترده اي انجام گرفته است و در دو ماه گذشته هم وكيلي براي اين منظوراختيارشده كه طبق قرارداد به امضا رسيده قرار است اين موضوع را پيگيري كند. در مذاكرات هم اين موضوع مطرح شد كه كارهاي گسترده اي توسط ما صورت گرفته است. فيلم و اسناد اظهارات بيش از 800 نفر از كساني كه از نزديك شاهد حادثه منا بوده اند موجود است و قرار شد اين مستندات را در اختيار كميته حقيقت ياب درعربستان قرار دهيم و اين كميته به كار خود ادامه دهد.
وي افزود: البته يك بحث ، آن گفته ها ، مصاحبه ها ، اسناد و مدارك است و بحث ديگرهم قاعده فقهي قتيل الزحام است كه از نظر فقهي، فقهاي شيعه و سني معتقدند اگر در مكاني حادثه اي رخ داد كه در روايات در مورد طواف و نمازهاي جمعه و امثال اينها تصريح وجود دارد و مقصري به عنوان مقصر اصلي شناسايي نشد ديه اش با بيت المال است. در اين مورد از نظر فقهي كار شده و انشاءالله بعد از تعطيلات براي طرف سعودي ارسال خواهد شد و اميدواريم مسئله منا هم مثل قضيه مسجد الحرام به خوبي به اتمام برسد و ما بتوانيم وظايف خود را در قبال خانواده هاي شهداي عزيز منا هم انجام دهيم. اين بشارت را نيز به خانواده هاي اين عزيزان بدهيم كه با تلاش آقاي محمدي و هيئت اعزامي قرار شد كه امسال از هر خانواده شهيد مسجد الحرام و منا دو نفر به حج تمتع مشرف شوند و بتوانند به نيابت عزيزان شان حج انجام دهند و از بركات سرزمين وحي بهره مند شوند.
سرپرست سازمان حج وزيارت نيز درباره تدابير انديشيده شده براي تكرارنشدن اينگونه حوادث اضافه كرد: مسئله امنيت يكي از دغدغه هاي اصلي ما ، مسئولين نظام ، حجاج و مردم شريف ايران بود و در جلساتي كه داشتيم مصاديق آن را دقيقا ترسيم و تشريح كرديم و طرف سعودي برنامه ريزي هاي بسيارخوبي را اعلام كرد.
وي افزود: باتوجه به اينكه بيشتر حوادث درايام تشريق و در سرزمين منا اتفاق مي افتد سعودي ها برنامه ريزي دقيقي براي آمد و شد و گروه بندي براي كشورهاي مختلف انجام داده اند. اين برنامه ريزي را دولت عربستان بعد از حادثه منا در سال 94 انجام داده و بخشي از آن را در سال گذشته اجرايي كرده است و امسال هم به صورت گسترده تري اجرايي مي شود. دربندي كه نماينده محترم ولي فقيه قرائت فرمودند سعودي ها به صراحت مسئوليت امنيت حجاج را پذيرفته اند و با توجه به برنامه ريزهايي كه دارند انشاءالله ما شاهد سفر امني براي همه حجاج خواهيم بود.
سرپرست حجاج ايراني هم ادامه داد: بخشي را عربستان تعهد دارد كه تا حدودي انجام داده است مثلا خيابان 204 را كه حادثه منا در آن رخ داد تعريض كرده اند، در تركيب خيابان هاي منا هم تغييراتي را ايجاد كرده اند. البته سال گذشته به ما برنامه زمانبندي نداده بودند و كشورهاي ديگر هم درباره اينكه گفته شده باشد چه ساعت هايي براي رمي برويد اظهار بي اطلاعي مي كنند. امسال قرار شده است با كشورها اين تفاهم صورت بگيرد و زمان بندي كنند تا حجاج هر كشوري درزمان خاصي براي رمي بروند .
وي افزود: يك بخش ازكار را نيزدر داخل انجام مي دهيم. ما ستاد بحران درداخل كشور ايجاد كرده ايم، قوانين و آيين نامه هاي مربوط به ستاد بحران تدوين شده است و در داخل كشور آموزش امداد و نجات را براي عوامل كاروان ها و زائراني كه توانايي جسماني دارند، خواهيم داشت . هيئت پزشكي موظف شده است بحث مربوط به آموزش امداد و نجات را جدي بگيرد . آقاي دكتر كوليوند كه هم اكنون نيز مسئوليت امداد و نجات كشور را برعهده دارند موظف شده اند كه طرح خود را به جلسه آينده شوراي برنامه ريزي بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت ارائه دهند. اميدوار هستيم آن مقداري را كه دركشور لازم است درداخل انجام دهيم و با كارهايي كه آنها انجام مي دهند ديگر شاهد حوادثي از اين قبيل در سال هاي آينده نباشيم.
نماينده ولي فقيه درپاسخ به اين سوال كه دراين توافق به چه مواردي درخصوص امنيت اشاره شده است، گفت: مسائلي كه اشاره شد درمذاكرات مطرح شده است واين موارد را پذيرفته اند كه امنيت ، عزت و كرامت حجاج را مورد توجه قرار دهند و قطعا اين اتفاق خواهد افتاد. البته شما عزيزان مستحضرهستيد به هرحال در هر كشوري ممكن است يك اتفاق غير مترقبه اي رخ دهد مثل صحنه هايي كه گاهي در راهنمايي و رانندگي رخ مي دهد و تصادفي صورت مي گيرد ، بيماري هايي كه بوجود مي آيد و يا امثال اين موارد. مواردي را كه ناخواسته است درباره آن نمي شود تضميني گرفت اما آنچه را كه به صورت پيش بيني شده قابل پيشگيري است توافق شده است و انشاءالله عمل خواهند كرد .
سرپرست سازمان حج وزيارت هم افزود: وزارت حج عربستان كه بخشي از امور حج اين كشور را انجام مي دهد وقتي طرف مذاكره است يعني همه امور و شئون مرتبط در بخش هاي مختلف را نمايندگي مي كند. مصاديق مختلف از برخوردها مثل موضوع برخورد در فرودگاهها كه ما در ذيل موضوع عزت و كرامت آورده ايم به صراحت گفته شد و آنها راهكارهايي ارائه داده اند كه برخوردهايي در شان حجاج جمهوري اسلامي ايران انجام شود و ما شاهد عزت و كرامت زائران باشيم.
نماينده ولي فقيه همچنين در باره حكم قضايي دو مامورمتخلف فرودگاه جده اظهار داشت: با وجودي كه سعودي ها به ما گفته بودند ولي ما قبلا به طور قطعي سند و مدركي نداشتيم كه اين افراد محكوم شده اند. درنامه اي كه وزير حج عربستان نوشته كاملا تصريح كرده است كه اين دو نفر به چهار سال زندان و هزار ضربه شلاق براي هر كدام و اخراج از محل كار محكوم شده اند و نكته ديگر قابل توجه كه در مذاكرات به آن اشاره كردند اين است كه آنها براي اين دو نفرخواستار اشد مجازات شده بودند اما سه قاضي پرونده اين حكم را صادر كردند و اين افراد هم اكنون با اجراي حكم در زندان هستند. همچنين طرف سعودي از وقوع اين حادثه تلخ بسيار اظهار ناراحتي كردند و لذا مطلبي كه در كشور ما هميشه گفته مي شد اين دو نفر بايد مجازات شوند ديگربه صورت مكتوب اعلام شده و اميد است كه مسير عمره را براي بعد از حج هموار كند .
در ادامه اين مصاحبه از سرپرست سازمان حج وزيارت در مورد امكان استفاده از دستبند الكترونيكي براي حجاج سوال شد. وي گفت: موضوع دستبند درواقع پيشنهاد ما بود تا بتوانيم حجاج خود را رهگيري و شناسايي كنيم تا اگر خداي ناكرده يك تصادف ساده و يا ... رخ داد قابل شناسايي باشند. در مذاكرات سال گذشته با سعودي ها، اظهار كردند كه اين مورد را دنبال مي كنند لذا امسال هم پيگيري كرديم ولي تاكنون موفق نشدند و برنامه اي ندارند اما قطعا ما خودمان برنامه داريم تا هر زائر اطلاعات اوليه و هويتي خود را به صورت دستبند همراه داشته باشد .
نماينده ولي فقيه هم ادامه داد : گاهي متاسفانه درانعكاس اخبار به دلايل مختلف به گونه اي عمل مي شود كه واقعيت قضيه تحريف مي شود، درموضوع دستبند نيز به گونه اي بيان شد كه تصور دستبندهايي كه به زنداني ها زده مي شود در ذهن ها خطور كرد . شما امروز اطلاع داريد كه در كشورهاي غربي دستبندهاي الكترونيكي طراحي شده است كه دقيقا مي تواند حالات انسان را مشخص كند، مثلا اگر فرد فشارش بالا رفت نشان دهد. هدف از طرح دستبند نيز از اول براي همين بود. با توجه به اينكه زائران ما اكثرا در سنين بالايي هستند و حادثه منا نشان داد كارت هاي شناسايي داده شده به زائران ديگر جوابگو نيست چون اكثر اين كارت ها در آن حادثه از بين رفت ما دستبندهاي الكترونيكي طراحي كنيم كه بدانند اولا اگر حادثه اي اتفاق افتاد اين زائر كجا است و دوم اين كه سوابق بيماري اين فرد درآن باشد تا اگر خداي ناكرده عارضه اي برايش رخ داد و به بيمارستان منتقل شد به كسي كه ديابت دارد سرم قندي نزنند كه حالش بدتر شود. انشاءالله اميدواريم درصورت توافق، خودمان اين كار را انجام دهيم و اگر آنها بخواهند انجام دهند فقط در راستاي اين دو جهت است . آخرين نكته اين است كه اين دستبندها الزامي نيست و ممكن است برخي افراد تمايل نداشته باشند آن را دست شان كنند ولي ما به علت مسائل امنيتي و حفظ سلامت حجاج ناچاريم اين مسير را طي كنيم.
خبرنگارديگري درباره فراخوان براي اعزام ، اولويت ها و مسائلي مانند مسكن و هواپيمايي سوال كرد آقاي محمدي گفت : صرف نظر از اين كه مذاكرات به نتيجه مي رسيد يا خير، بيش از سه ماه است كه برنامه هاي اجرايي خود را براي حج انجام داده ايم چرا كه اين آمادگي ها را بايد مي داشتيم. كارهاي اجرايي و برنامه ريزي هاي ما زمان بر است ولي خوشبختانه انجام شده و نگراني براي امور اجرايي عادي نداريم. پيش بيني كرده ايم كه انشاءالله در دهه سوم فروردين ماه ثبت نام آغاز شود و اولويتها تا هفته آينده اعلام و مشخص مي شود چه اولويت هايي براي سال 1396 فراخوان خواهند شد. تيم هاي مسكن و تغذيه نيز بايد به سرعت كار اجرايي خود را در عربستان آغاز كنند و با توافقي كه با وزارت حج عربستان شده است در اسرع وقت به كارشناسان ما ويزا خواهند داد تا راهي عربستان شوند.
نماينده ولي فقيه درباره موضوع هواپيمايي ادامه داد: اين توافق صورت گرفته است كه مانند سال هاي گذشته نيمي از زائران ايراني با هواپيمايي داخلي اعزام شوند و نيمي ديگر را هواپيمايي سعودي منتقل كند اما راجع به جزئيات، انشاءالله كارشناساني كه هفته آينده به عربستان اعزام خواهند شد صحبت خواهند كرد تا به توافق برسند .
وي افزود: با تمهيداتي كه ازحدود دو سه ماه قبل انجام داديم هيچ مشكلي در حوزه اجرايي احساس نمي كنيم لذا از شما عزيزان خواهش مي كنم اين اطمينان به حجاج عزيزمان داده شود كه تمهيدات لازم را خواهيم انديشيد وبلافاصله بعد از اعلام اولويت ها هرچه زودتر ثبت نام كنند تا بتوانيم از فرصت استفاده كنيم. آموزش ها را نيزامسال توسعه خواهيم داد وغير ازآموزش الكترونيكي ، جلسات آموزش حضوري را بيشتر خواهيم كرد و تلاش مي كنيم كار بيشتري با حجاج صورت گيرد تا وقتي كه به عربستان مي روند ديگرمطلب مجهولي براي شان نمانده باشد. ما در گذشته هم ثابت كرديم كه بهترين و منظم ترين حج را حجاج ايراني دارند و انشاءالله بتوانيم با همين كيفيت حج مان را با عزت وسربلندي انجام دهيم .
درادامه تلويزيون الكوت كويت سوال كرد آيا اين توافق مهم مي تواند زمينه را براي بهبود روابط دو كشور فراهم كند؟
آقاي محمدي پاسخ داد : مسائل حج فارغ از مسائل و روابط دو جانبه ايران و عربستان انجام شد و ما روي موضوع خاص حج متمركز بوديم . در بخش اول كه مذاكرات حضوري بود دو نشست با وزير حج عربستان در دومقطع مختلف و چند جلسه كارشناسي برگزار شد و بعد از نشست هاي حضوري استمرار مذاكرات به نوعي از طريق مكاتبه و تبادل نقطه نظرات هر دو طرف صورت گرفت تا به نتيجه رسيد.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت نيز با اشاره به اينكه ما در گذشته همواره اين نكته را مطرح كرديم كه مسئله حج را از روابط سياسي دو كشورجدا مي دانيم، افزود: حج واجب مردم است و ممكن است زماني در زمينه روابط سياسي مشكلي بوجود بيايد ولي ما نمي توانيم حج را تعطيل كنيم. البته نكته اي كه شما اشاره كرديد درست است، ما هم بر اين باور هستيم و اميدواريم كه بتوانيم از ديپلماسي حج براي موفقيت ديپلماسي عمومي بهره بگيريم. ايران و عربستان دو كشور بزرگ منطقه هستند و اولويت هايي هم كه مقامات جمهوري اسلامي اعلام كرده اند گسترش روابط با همسايگان است و شما هم كه از كويت هستيد، مستحضريد پيام هايي براي ارتباط دو كشور و شوراي همكاري خليج فارس بوده و ما اميدواريم با روشي كه از گذشته تاكنون در پيش گرفته ايم حج ما بتواند به ديپلماسي عمومي كشور هم كمك كند .
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در پاسخ به سوالي با اشاره به اينكه در سال گذشته در برخي زمينه ها توافق حاصل شد ولي در زمينه امور كنسولي و برخي موارد ديگر نتيجه اي بدست نيامد،اظهارداشت: درچنين شرايطي بود كه زمان هم بسيار كوتاه شد و خودبخود نتوانستيم در حج شركت كنيم. امسال نيز از زماني كه دعوت نامه وزيرحج عربستان به دست ما رسيد وآن دعوت نامه خطاب به جناب آقاي صالحي اميري وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي بود بلافاصله پاسخ داده شد كه ما در مذاكرات شركت مي كنيم و در زمان مقررهيئت اعزام شد و دو دورمذاكره برگزارگرديد و چون فضاي مذاكرات فضاي منطقي و معتدلي بود و كاملا به دنبال اين بودند كه گفتگو كنند و به نتيجه برسند بعد از جلسات توافقات حاصل شد.
نماينده ولي فقيه افزود: گفتگوها ، براي اين نبود كه كسي پيروزشود يا عقب نشيني كند. ما بدنبال يك سلسله مسائلي بوديم كه خواسته عموم مردم و مسئولين ما بود، وقتي كه اين خواسته ها مطرح شد و در بعضي موارد تغييراتي هم ايجاد گرديد كه آنها اين خواسته هاي منطقي را پذيرفتند ديگر طبيعي بود كه نتيجه بدهد و الحمدالله نتيجه هم داد.
سرپرست سازمان حج وزيارت هم خدمات كنسولي را يكي از موضوعات بسيار مهم در مذاكرات عنوان كرد و اظهار داشت : با توجه به تعداد زائران ايراني طبيعي است كه به طور عادي مسايلي مانند سن بالاي زائران سبب شود كه عده اي فوت كنند و يا تصادف رانندگي رخ دهد و يا مريضي حاد پيش آيد لذا بايد بخش كنسولي ما فعال باشد تا بتواند امور را طبق كنوانسيون ژنو پيش ببرد، سال گذشته بر سر چگونگي ارائه اين خدمات نتوانستيم توافقي كسب كنيم ولي امسال الحمدالله با تدابير و مشاوره هايي كه انجام شد و پذيرفتند و در متن توافقنامه هم آمده است ده كارشناس كنسولي ما در عربستان مستقر خواهند شد و خدمات كنسولي را به حجاج ايراني ارائه خواهند داد و انشاءالله در اين زمينه مشكلي وجود نخواهد داشت .
نماينده ولي فقيه درامور حج و زيارت هم درباره زمان استقرار اين كارشناسان اضافه كرد: طرف سعودي از اول ماه شوال تا پايان ماه محرم پذيرفته است كه اين ده نفر در عربستان مستقر شوند و اين زمان براي ما كافي است كه بتوانند كارهايشان را انجام دهند.
وي همچنين ادامه داد: وقتي مقام معظم رهبري در امور حج و زيارت نماينده تعيين مي كنند معنايش اين است كه امور را به تصميم گيري نماينده خويش واگذار مي كنند و ما هم بدون كارشناسي تصميم نمي گيريم. بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت كارشناسان مجربي در اختيار دارند و مشورت ها و جلسات بسيار زيادي برگزاركردند كه الحمدالله به نتيجه هم رسيد و آنچه كه توافق شده است انشاءالله موجب شود حجي آبرومند، عزتمند و با كرامت سال آينده داشته باشيم .
آقاي محمدي در بخش ديگري از اين مصاحبه درپاسخ به سوالي درباره افزايش سهميه زائران ايراني براي حج آينده اظهار داشت: در سال 94 تعداد حجاج ايراني 64 هزار نفر بود كه طبيعتا اين تعداد با توجه به كاهش 20 درصدي تعداد حجاج همه كشورها به دليل طرح توسعه مسجد الحرام در نظر گرفته شده بود اما امسال آن 20 درصد را به همه كشورها برگرداندند. البته جمعيت ايران را 77 ميليون نفر محاسبه كرده بودند كه به معناي 77 هزار زائر است، درمذاكرات اعلام شد بر اساس آخرين سرشماري كه درايران انجام شده جمعيت كشور79 ميليون و 900 هزار نفر است وبه ما 79 هزار و 900 نفر سهميه بدهند، همچنين بخشي را براي جبران سال گذشته تقاضا كرديم كه آن را هم پذيرفتند و مجموعا با عوامل اجرايي و تعدادي كه براي خانواده هاي شهداي منا و مسجد الحرام در نظر گرفته اند تعداد ايراني ها در حج آينده بيش از 86 هزار نفر مي شود.
نماينده ولي فقيه نيز در مورد از سرگيري سفر عمره گفت: توافق امضاء شده را براي سفر عمره ملاك قرار خواهيم داد تا اگر انشاءالله اين موارد عملياتي شد و ما مشكل خاصي در حج نداشتيم به طورطبيعي زمينه براي عمره هم فراهم شود ، البته وزير فعلي حج عربستان به علت اين كه تخصصش در زمينه حج و عمره است و سال هاي طولاني در اين حوزه كار كرده است و ازكشورها شناخت دارد به همين دليل احساس مي كنيم آنچه را كه در توافقنامه آورده اند انشاءالله بخوبي اجرا خواهند كرد و اگر اين اتفاق بيافتد چون مانع ما براي راه اندازي عمره بحث فرودگاه جده بود با توجه به محكوميتي كه صريحا براي افراد خاطي اعلام شده است انتظار داريم كه انشاءالله زمينه براي سفر عمره هم فراهم شود .
ازسرپرست سازمان حج و زيارت در باره هزينه سفر حج تمتع سال 96 سوال شد كه پاسخ داد: بخش عمده هزينه ها مربوط به اسكان ،حمل و نقل و تغذيه درعربستان است و براي اين كه اين هزينه ها نهايي شود بايد منتظر ماند تا تيم هاي اجرايي و كارشناسان ما به عربستان بروند و مقدمات عقد قرارداد براي مسكن، حمل و نقل و تداركات را فراهم كنند تا هزينه هاي حج به طور مشخص استخراج شود. البته هزينه هايي كه مربوط به ايران مي باشد آماده است و مشكلي نداريم ولي بايد هزينه هاي مربوط به عربستان مشخص شود تا هزينه نهايي را اعلام كنيم لذا الان مقدور نيست كه هزينه ها را اعلام نماييم.
نماينده ولي فقيه درامور حج وزيارت نيز دراين باره افزود: قبلا در مصاحبه ها عرض كرده ام كه هم حضرت امام (رض) وهم مقام معظم رهبري تاكيدشان اين بوده كه ما در حج و عمره و سفرهاي زيارتي به دنبال سودگيري و سودخواهي نباشيم لذا در سال هاي قبل نيز به همين شكل عمل و سعي كرديم كه قيمت تمام شده را استخراج كنيم و با هزينه هاي اندكي كه درحوزه اجرا وجود دارد قيمت نهايي را ارائه دهيم . مستحضر هستيد كه دو سال قبل بعد از اين كه مردم ثبت نام كردند حدود دو ميليون تومان به زائران بازگردانده شد و هر كجا هم كه مبلغي صرفه جويي مي شد به مردم برگردانده مي شد . اكنون نيز ملاك همين است لذا همان گونه كه آقاي محمدي اشاره كردند به طور طبيعي به دنبال آن هستيم كه قيمت تمام شده از مردم گرفته شود تا بتوانند دراين مراسم شركت كنند. البته به يك نكته بايد توجه داشته باشيم، قيمت ارز امسال افزايش پيدا كرده و بسياري از هزينه هاي زائران هم به صورت ارزي است. يك تورم نسبي هم درخود عربستان وجود دارد. سال هاي قبل ما بيش از 60 نوع اقلام تداركاتي خود را از ايران به عربستان منتقل مي كرديم ولي الان كه زمان كوتاه است ممكن است موفق نشويم همه اين اقلام را از ايران به عربستان ببريم لذا اين موارد به طورطبيعي درنرخ گذاري تاثيرخواهد گذاشت ولي تلاش مان براين است كه قيمت تمام شده را خدمت عزيزان ارائه دهيم تا به مردم فشار وارد نشود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران