تمرین بندگی در نسیم بهاری تمرین بندگی در نسیم بهاری تمرین بندگی در نسیم بهاری بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تمرین بندگی در نسیم بهاری تمرین بندگی در نسیم بهاری تمرین بندگی در نسیم بهاری تمرین بندگی در نسیم بهاری تمرین بندگی در نسیم بهاری

تمرین بندگی در نسیم بهاری

فردا اولین روز از ماه رجب است، ماهی که دعاهای وارد شده در آن دریایی از معرفت و توجه به پروردگار را نصیب مشتاقان کوی فضیلت و جویندگان نسیم رحمت الهی می کند.

شايد نسيم بهاري و تعطيلات نوروزي امسال كه در اين روزها دل هاي ايرانيان را به خود مشغول و بسياري را روانه طبيعت زيباي شمال يا جنوب كشور كرده، باعث فراموشي بعضي از مناسبت هاي مختلف شود ولي برخي افراد از مدت ها پيش در انتظار چنين روزهايي بودند، روزهايي كه بندگي را تمرين كنند و در مسير رحمت و بخشش الهي قرار گيرند.
دوباره زمزمه «يا من ارجوه لكل خير» را بعد از نمازهايمان نجوا مي كنيم و پرده هاي غفلت را با نسيم رحمت الهي در اعتكاف خالصانه مي زداييم.
بسياري از كساني كه در انتظار ورود اين ماه لحظه شماري مي كردند، از فردا فرصتي دوباره را براي بندگي و عبادت تجربه مي كنند تا بهره اي از اين سفره عارفانه برگيرند و به شكرانه درك روزها و شب هاي با بركت آن سجده شكر به جا آورند.
در روايات اينچنين آمده است كه هرگاه رسول خدا(ص) در آغاز ماه رجب به ماه نظر مي كردند، اين گونه دعا مي كردند «خدايا ماه رجب و شعبان را بر ما مبارك گردان و ما را به ماه مبارك رمضان رسانده و بر گرفتن روزه و عبادت و بر حفظ زبان و پوشيدن چشم از نامحرمان ياري فرما و بهره ما را از آن ماه تنها گرسنگي و تشنگي قرار نده.»
اين روايت امام صادق (ع) نيز چه سخن آرام بخشي است كه فرمود در روز واپسين سروشي به گوش مي رسد كه «اين الرجبيون؟» و گروهي برمي‏خيزند كه چهره‏ هايشان براي مردم محشر مي‏درخشد.
وقتي آخرين فرستاده الهي از ماه رجب به عنوان ماه خدا ياد مي كند، ديگر چه نيازي به وصف اين ماه و برشمردن اوصاف آن است و زماني كه روزه گرفتن در يك روز از اين ماه موجب خشنودي خدا و دوري از غضب الهي مي شود، به گوشه اي از عظمت اين ماه پي مي بريم.
«ملك داعي» كه روايت آن در كتاب مفاتيح الجنان آمده، موضوعي ديگر است كه شنيدن آن موجب حسرت كساني مي شود كه شب هاي ماه رجب به راحتي سر بر بالين مي گذارند و به خواب شيرين مي روند و از فضايل اين ماه غافل مي شوند.
كافي است براي آگاهي از فضيلت هاي اين ماه، مفاتيح را باز كنيم و از اين دعاي امام صادق (ع) شروع كنيم كه خواندن آن را در هر روز از ماه رجب سفارش كردند: «خاب الوافدون علي غيرك...» آنان كه به غير تو اميد بستند، نااميد شدند و كساني كه به غير از تو رو كردند، زيانكار شدند و آنان كه جز به درگاه تو فرود آمدند، تباه گشته و كساني كه جز از فضل تو پوييدند، گرفتار قحطي شدند.
يكي از نكات جالب در دعاي امام صادق (ع) شيوه اي است كه خداوند براي بندگان خود قرار داده است: شيوه تو نيكي به بدكاران است و راه و رسم تو، زندگي دادن به سركشان است. خدايا پس مرا به راه يافتگان، رهبري كن و كوشش كوشايان را روزي ام كن و مرا از بي خبران دور شده از دربارت قرار مده و در روز قيامت گناهانم را بيامرز.
اعمال ماه رجب شامل اعمال مشترك، براي تمام ماه و اعمال ويژه است كه مربوط به بعضي از روزهاي آن مي باشد و در ميان اعمال ويژه، اعمال شب و روز اول اهميت خاصي دارد كه زيارت امام حسين (ع) در شب اول و همچنين در روز اول باعث آمرزش گناهان مي شود.
يكي از ويژگي هاي ماه رجب در نوروز امسال اين است كه پايان اولين روز از اين ماه با آغاز ليله الرغائب همزمان مي شود، شبي كه بر اساس روايات فرشتگان بر زمين نازل شده و رحمت الهي بر اهل زمين جاري مي شود.
اين شب را مي توان از بوستان هاي ماه رجب دانست و رغائب جمع رغيبه است، يعني بخششي بزرگ و شب رغائب، يعني شب بخشش هاي بزرگ و رسول خدا(ص) سفارش كردند كه «از اين شب غافل نشويد»
علاوه بر فضيلت شب و روز اول اين ماه و ليله الرغائب مي توان به ديگر مناسبت هاي ماه رجب مانند مراسم معنوي و روحاني اعتكاف از سيزدهم رجب، اعمال مربوط به نيمه ماه، مبعث رسول رحمت(ص) و همچنين ميلاد امام باقر (ع) و جواد الائمه (ع) اشاره كرد كه خود فرصتي مفصل را مي طلبد و حاجتمندان و سالكان درگاهش مي توانند به كتاب هاي اخلاقي همچون المراقبات مرحوم آيت الله ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي مراجعه كنند و از فضيلت هاي آن آگاه شوند.


| شناسه مطلب: 67142




ماه رجب



نظرات کاربران