چگونه هر روز را برای اهل‌بیت نوروز کنیم؟ چگونه هر روز را برای اهل‌بیت نوروز کنیم؟ چگونه هر روز را برای اهل‌بیت نوروز کنیم؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چگونه هر روز را برای اهل‌بیت نوروز کنیم؟ چگونه هر روز را برای اهل‌بیت نوروز کنیم؟ چگونه هر روز را برای اهل‌بیت نوروز کنیم؟ چگونه هر روز را برای اهل‌بیت نوروز کنیم؟ چگونه هر روز را برای اهل‌بیت نوروز کنیم؟

چگونه هر روز را برای اهل‌بیت نوروز کنیم؟

امیرالمومنین(ع) در حدیثی تأکید می‌کنند که هر روزمان را برای اهل‌بیت(ع) نوروز کنیم. حال با نگاه از منظرهای مختلف به این حدیث می‌توانیم به چگونگی و تحقق این امر پی ببریم.

به گزارش تسنيم، وقتي روايات مربوط به ايام نوروز را بررسي مي‌كنيم، به حديثي از اميرالمومنين(ع) بر مي‌خوريم كه مي‌فرمايند: «اصْنَعُوا لَنَا كُلَ‏ يَوْمٍ‏ نَيْرُوزاً»؛ هر روز را براى ما نوروز كنيد. ماجرا از اين قرار است كه فردي در روزي از ايام نوروز هديه‌اي به اميرالمومنين(ع) مي‌دهد و امام(ع) نيز مي‌فرمايند: «هر روز را براى ما نوروز كنيد».
1ـ يكي از مسائلي كه در ابتدا ممكن است به ذهن متواتر شود، اين است كه به سنت هديه دادن و صله رحم و برخورد با رحمت و محبت بيشتر اهتمام بورزيم، چراكه اين رفتارها، محبت و همدلي افراد را نسبت به يكديگر تقويت مي‌كند و به رضاي خدا نيز نزديك‌تر است.
2ـ منظر ديگري كه بر اساس آن مي‌توان به اين حديث نگاه كرد، اين است كه در طول شبانه‌روز اعمال و رفتارهاي خود را مراقبت كنيم، طوري كه نه تنها گناهي از ما صورت نگيرد، بلكه فكر آن نيز به ذهنمان خطور نكند، در اين صورت است كه روزهايمان طبق فرمايش مولايمان علي(ع) عيد خواهد بود. اميرالمومنين(ع) در حديثي مي‌فرمايند: «كُلُّ يَومٍ لا يُعصَي اللهُ فيهِ فَهُوَ يَومُ عيدٍ»، هر روزي كه در آن گناه نشود همان روز، عيد است. (نهج‌البلاغه، ج4، ص100)
3ـ اگر بخواهيم از منظري بالاتر به اين حديث بنگريم، بايد اين موضوع را بار ديگر به خودمان متذكر شويم و آن نكته اين است كه در روايات معصومين(ع) به ظهور قائم(ع) در روز نوروز، زياد تأكيد شده است. امام صادق(ع) مي‌فرمايند: «نوروز، روزى است كه قائم ما اهل‌بيت و صاحب امر ولايت در آن روز قيام و خداوند او را بر دجال پيروز مى‏‌كند. چقدر زيباست كه به عيد نوروز از منظر برپايي ظهور بنگريم، پس اگر اهل‌بيت(ع) به نوروز چنين نگاهي دارند، ما نيز به عنوان شيعه آن حضرات بياييم از پنجره وجود آن بزرگواران به مقولات مختلف از جمله جريان ظهور بنگريم.
پس كسي كه در همه حال، دغدغه ظهور امام زمان(عج) را دارد و در فكر زمينه‌سازي براي ظهور ايشان است، تمام روزها براي آن فرد عيد خواهد بود. شايد يك وجه از كلام اميرالمؤمنين(ع) كه مي‌‏فرمايد: «هر روز را براي ما نوروز بسازيد»، اين باشد. با توجه به شباهت‏‌هايي كه در بهار طبيعت و بهار مهدويت وجود دارد، با رويكرد مهدويت و برپايي ظهور امام زمان(عج) در تمامي ايام مي‏‌توانيم هر روز را براي اهل‌‏بيت(ع) نوروز بسازيم.


| شناسه مطلب: 67148




اهل بيت نوروز



مطالب مرتبط

نظرات کاربران