مهمترین فعالیت مفسر شهید منا در نوروز مهمترین فعالیت مفسر شهید منا در نوروز مهمترین فعالیت مفسر شهید منا در نوروز بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مهمترین فعالیت مفسر شهید منا در نوروز مهمترین فعالیت مفسر شهید منا در نوروز مهمترین فعالیت مفسر شهید منا در نوروز مهمترین فعالیت مفسر شهید منا در نوروز مهمترین فعالیت مفسر شهید منا در نوروز

مهمترین فعالیت مفسر شهید منا در نوروز

از دیدگاه آیت‌الله مویدی قمی، نوروز دارای جنبه‌های مثبتی مانند صله رحم و هدیه دادن و دید و بازدیدهای نوروزی است؛ اگرچه برخی خرافات نیز به آن اضافه شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدحسين مويدي قمي با اشاره به سيره و روش آيت‌الله مويدي، مفسر شهيد منا در نوروز گفت: ايشان مقيد به آداب نوروز و رسم و رسوماتي بودند كه مطابقت با دين و شرع به عنوان عرف مردم داشت.
وي افزود: ازديد آيت‌الله مويدي قمي، نوروز داراي جنبه‌هاي مثبتي مانند صله رحم و هديه دادن و ديد و بازديدهاي نوروزي است؛ اگرچه برخي خرافات نيز به آن اضافه شده است.
فرزند آيت‌الله مويدي بيان كرد: ايشان در روز اول نوروز به عنوان بزرگ خاندان مويدي از اقوام پذيرايي مي‌كردند و اقوام به منزل ما مي‌آمدند.
وي ادامه داد: ايشان در دو عيد مقيد به دادن هديه بود؛ يكي عيد نوروز و ديگري عيد غدير و همه فاميل و اقوام هم مي‌دانستند كه ايشان در اين دو روز هديه مي‌دهد، لذا به منزل ما رفت و آمد داشتند.
مويدي بيان كرد: تاكيد زيادي بر ديد و بازديد اقوام داشتند و صله رحم را به عنوان يك صفت ديني پسنديده همواره توصيه مي‌كردند واز اينكه ديد و بازديد به چند روز نوروز خلاصه شود و در طول سال رفت و آمد و حال و احوال پرسي وجود نداشته باشد، گله‌مند مي‌شد.
وي تصريح كرد: مباحثي مانند چهارشنبه سوري به شدت مورد نهي ايشان بود ومي‌فرمود نبايد خرافات را وارد يك عيد ملي كرد كه جنبه تاييدي از سوي اسلام هم دارد.
مويدي گفت: يكي از آداب آن مرحوم اين بود كه نسبت به تعطيلات بيش از حد در حوزه منتقد بود به همين دليل در روز هشتم عيد فعاليت درسي را آغاز مي‌كرد و ايشان و آيت الله اشتهاردي دو نفري بودند كه معتقد به كاهش تعطيلات حوزه به خصوص نوروزي بودند.
فرزند مفسر شهيد منا با بيان اينكه آيت‌الله مويدي به اطعام در روز اول عيد مقيد بود به كمك ايشان به فقرا و طلاب نيازمند اشاره كرد و گفت: ايشان يك خيريه‌اي راه‌اندازي كرده و به خصوص در آستانه نوروز به فقرا كمك مي‌كردند.
وي اظهار كرد: در ۵ روز اول نوروز بيشتر وقت آيت‌الله مويدي به صله رحم و ديد و بازديد اختصاص داشت و اين ديد و بازديدها به فرصتي براي ايجاد گعده‌هاي علمي و طلبگي با طلاب و شاگردان ايشان مي‌شد كه به منزل ما رفت و آمد داشتند.
مويدي ادامه داد: زندگينامه آيت‌الله مويدي با عنوان «مفسر آيه‌هاي عشق» همچنين كارهاي غير مكتوب قرآني، شرح صحيفه و ... كه قبلا در قالب سي دي تهيه شده بود آماده انتشار است.
يادآور مي شود آيت‌الله محمدرضا مويدي قمي، مفسر شهيد منا كه بخش‌هايي از قرآن را تفسير كرده است در فاجعه منا، به درجه شهادت نائل و به عنوان مفسر شهيد منا شناخته شد.


| شناسه مطلب: 67158




قرآن منا



نظرات کاربران