نگاهی به کتاب «شرحی بر مناجات حضرت امیر در مسجد کوفه» نگاهی به کتاب «شرحی بر مناجات حضرت امیر در مسجد کوفه» نگاهی به کتاب «شرحی بر مناجات حضرت امیر در مسجد کوفه» بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نگاهی به کتاب «شرحی بر مناجات حضرت امیر در مسجد کوفه» نگاهی به کتاب «شرحی بر مناجات حضرت امیر در مسجد کوفه» نگاهی به کتاب «شرحی بر مناجات حضرت امیر در مسجد کوفه» نگاهی به کتاب «شرحی بر مناجات حضرت امیر در مسجد کوفه» نگاهی به کتاب «شرحی بر مناجات حضرت امیر در مسجد کوفه»

نگاهی به کتاب «شرحی بر مناجات حضرت امیر در مسجد کوفه»

انتشارات دلیل ما کتاب «شرحی بر مناجات حضرت امیر علیه السلام در مسجد کوفه» به قلم فرشته بلوچی را منتشر کرده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، انتشارات دليل ما كتاب «شرحي بر مناجات حضرت امير عليه السلام در مسجد كوفه» به قلم فرشته بلوچي را منتشر كرده است.
بخش عمده‌اي از معارف دين اسلام از طريق دعاها، زيارت‌ها و مناجات‌هاي معصومين سلام الله عليهم در اختيار ما قرار گرفته است؛ و مناجات حضرت امير عليه السلام در مسجد كوفه نيز يكي از آنهاست.
اين كتاب در دو بخش با نام‌هاي «مناجات چيست؟» و «فرازهاي مناجات» تنظيم شده است. نگارنده در بخش اول به تبيين مناجات و دعا و هدف از آن پرداخته و همچنين در بخش دوم 32 عبارت از مناجات حضرت امير عليه السلام را در دو قسمت بررسي كرده و معناي لغوي و تفسيري و تأويل هر عبارت را توضيح داده است.
قسمت اول با عبارت «اللهم اسألك الأمان» شروع مي‌شود و با استفاده از آيات قران، سختي‌ها و هراس‌هاي روز قيامت شرح داده شده است.
قسمت دوم با عبارت «مولاي مولاي» آغاز مي‌شود كه امام عليه السلام با بيان اسما‌ء و صفات عالي خداوند به عجز و ناتواني خود اشاره مي‌كند.
نگارنده زير عنوان «تفاوت مناجات و دعا» در بخش اول اين كتاب آورده است:
«دعا يعني خواستن و طلب كردن، اما مناجات نوعي سخن گفتن و درد دل كردن صميمانه با رعايت ادب است و شايد در تعبير بهتر بتوان گفت كه مناجات نسب به دعا حالت غير رسمي‌تري دارد.
مناجات غالباً دو طرفه بيان مي‌شود؛ اما دعا يك طرفه است.
مناجات از كلمه «نجوي» به معناي گفتن اسرار و رازهاي دل است و ممكن است اين نجوا بين افراد معمولي، خويشاوندان و دوستان و يا حتي يك شخص با نقش خودش باشد. اما در «دعا» غالباً شخص متوجه موجودي برتر از خود است كه از او تقاضا مي‌كند تا حاجاتش برآورده شود.
مي‌توان دعا را اين‌گونه تعبير كرد كه اعلام نياز به درگاه يك بينيازاست. هرچند در مناجات ممكن است خواسته‌اي مطرح شود، ولي اصل بر گفتن راز دل است، اما در دعا معمولاً درخواست بنده مطرح است.»
همچنين، نويسنده در شرح فراز «مولاي يا مولاي انت العزيز و انا الذليل و هل يرحم الذليل الا العزيز» در بخش دوم اين كتاب، مي‌نويسد:
«در اين فراز، الله با صفت عزيز بيان شده است و عزيز از اسماء خداوند است؛ و به معناي نيرومندي است كه دستوراتش غالب و جاري است و هرگز مقهور و مغلوب نمي‌شود. در آياتي كه صفت عزيز براي خداوند ذكر شده، صفتي ديگر نيز گفته شده است؛ تركيب دو صفت ظاهراً براي فهماندن اين حقيقت است كه خدا عين عزت و توانايي، حكيم و مهربان و بخشنده و دانا است، و نبايد از عزت پروردگار در هراس بود.
معاني ديگر نيز براي عزيز گفته شده است، از جمله شريف و بزرگوار و كمياب و مورد احترام همگان. مهم‌ترين نكته درباره شخص عزيز و عزتمند اين است كه او هرگز كسي را كه وي پناه بياورد، ذليل نخواهد كرد.
در ابن فراز، انسان با صفت ذليل بيان شده كه در مقابل عزت است و به معناي زبوني و خواري و سبكي و خضوع و نرمي و كوچك شدن در اثر فشار و ناراحتي است.بايد توجه شود، عبارت ذلت در اين فراز از مناجات اشاره به ذليل بودن انسان در برابر عظمت و عزت پروردگار است، نه ذليل بودن از لحاظ دين و دنيا؛ بلكه مؤمن (يعني شيعه) در دنيا و آخرت با عزت و عزيز است.»
گفتني است، نويسنده در نگارش اين اثر از 85 منبع روايي و تاريخي بهره برده كه «آداب حضور»، «بررسي مباني قرآن و روايي دعاي سمات»، «بلد الامين»، «علي و المناقب»، «عيون ااخبار الرضا عليه السلام»، «درر الاخبار» و «تفسير اثنا عشري» از آپار استفاده شده در اين كتاب است.
انتشارات دليل ما كتاب شرحي بر مناجات حضرت امير عليه السلام در مسجد كوفه را با شمارگان 1000 نسخه، در 139 صفحه و به قيمت 6 هزار تومان در سال 94 منتشر كرده است.
علاقه‌مندان براي تهيه اين كتاب و ديگر آثار انتشارات دليل ما مي‌توانند به قم - بلوار معلم - مجتمع ناشران - طبقه همكف - واحد 9 مراجعه يا با تلفن‌هاي 02537744988 - 02537733413 تماس حاصل كنند.




نظرات کاربران