توضیح درباره شایعه انصراف زائران یزدی و تبریزی از حج توضیح درباره شایعه انصراف زائران یزدی و تبریزی از حج توضیح درباره شایعه انصراف زائران یزدی و تبریزی از حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
توضیح درباره شایعه انصراف زائران یزدی و تبریزی از حج توضیح درباره شایعه انصراف زائران یزدی و تبریزی از حج توضیح درباره شایعه انصراف زائران یزدی و تبریزی از حج توضیح درباره شایعه انصراف زائران یزدی و تبریزی از حج توضیح درباره شایعه انصراف زائران یزدی و تبریزی از حج

توضیح درباره شایعه انصراف زائران یزدی و تبریزی از حج

«نخستین گروه از حجاجی که قرار بود امسال به حج بروند، منصرف شدند»... این پیام مدت زیادی است که در شبکه‌های مجازی پخش شده، سازمان حج و زیارت یک‌بار قبلا این خبر را تکذیب کرده و حالا اخبار دیگری با این عنوان که «دومین گروه حجاج تبریزی که قرار بود امسال به حج بروند مثل حاجیان یزدی منصرف شدند» در حال انتشار است.

به گزارش ايسنا، سازمان حج و زيارت هفته اول فروردين‌ماه اولويت‌هاي زائراني را كه امسال مي‌توانند به حج مشرف شوند اعلام كرد و متعاقب آن زمان ثبت‌نام در كاروان‌ها را هفته سوم فروردين‌ماه تعيين كرد. با اين حال كه هنوز وضعيت ثبت‌نام و كاروان‌ها مشخص نشده، شايعاتي مبني بر انصراف دسته‌هايي از زائران پخش شده است.
در شايعه اول عنوان شده: «انصراف ۳۰۰ نفر از زائران يزدي جاي تشكر دارد. حاجيان واقعي يزدي‌ها هستند كه پول ثبت نام را به بيمارستان مخصوصي بيماران سرطاني اهدا كرده‌اند. لطفا اطلاع‌رساني كنيد تا همه ايراني‌ها انصراف دهند و عزت ايراني نبايد به دست آل‌سعود خراب شود.»
همان زمان «علي اصغر شريفي زارچي»، مدير حج و زيارت استان يزد گفته بود: «با توجه به اينكه وضعيت اعزام زائران به حج تمتع هنوز مشخص نشده و قراردادها و كاروان‌هاي هيچ‌يك از شهرها بسته نشده، لذا خبر منتشر شده شايعه است. بويژه آن‌كه ظرفيت استان‌ها هنوز اعلام نشده و خبر انصراف ۳۰۰ زائر يزدي كذب است.»
در واقع خبر انصراف گروهي از زائران يزدي بيش از يك سال پيش، آن هم پس از واقعه فرودگاه جده رخ داد، وقتي پرونده دادخواهي ايران در محاكم قضايي عربستان باز بود و مطالبه اجراي اشد مجازات براي دو مامور خاطي سعودي بود آن‌چنان پيگيري نمي‌شد و بعد هم ماجراي محروميت زائران ايراني از حج سال گذشته تحت تاثير قطع روابط سياسي دو كشور، پيش آمد.
سعيد اوحدي ـ رييس پيشين سازمان حج و زيارت هم بارها اعلام كرده بود كه هيچ وديعه‌گذاري از حج تمتع انصراف نداده است. او در آخرين آماري كه مردادماه سال گذشته از انصراف‌دهندگان حج و عمره ارائه كرد، گفته بود: هيچ زائري از نوبت تشرف به حج واجب صرف‌نظر نكرده، چرا كه حج، امري واجب است و براي آن حكم شرعي وجود دارد. علاوه‌بر اين، جمعيت انصراف‌دهندگان عمره نيز تغيير نكرده است.
حالا شايعه‌ي ديگري به تبعيت از حركتي تكذيب شده زائران يزدي در حال انتشار است؛ «گروهي از حجاج تبريزي كه قرار بود امسال به حج بروند مثل حاجيان يزدي منصرف شوند. انصراف ۴۰۰ نفر ديگر از هموطنان تبريزي جاي تشكر و قدرداني دارد و هزينه اين گروه براي تهيه جهيزيه ۵۰ نوعروس صرف خواهد شد. » در پايان اين پيام هم دقيقا مثل شايعه اول از مردم خواسته شده تا با اطلاع‌رساني «همه ايراني‌ها مثل يزدي‌ها و تبريزي‌ها انصراف دهند تا عزت ايراني‌ها بدست آل سعود جانيتگار خدشه‌دار نشود. »
اين‌بار يك منبع آگاه و موثق در سازمان حج و زيارت با تكذيب اين خبر به ايسنا، گفت: «اخبار مربوط به انصراف گروه‌هاي چند نفره از حج، شايعه است و تكذيب مي‌شود. درحال حاضر يك ميليون و ۳۰۰ هزار نفر در انتظار حج هستند و مشتاق در انتظار حج به سر مي‌برند. »
هرچند راه انصراف از حج باز است و سازمان حج و زيارت چندين بار اطلاعيه‌هايي درباره‌ي نحوه‌ي انصراف دادن و پس گرفتن پول به همراه سود آن از بانك صادر كرده و منعي در اين‌باره وجود ندارد و به نظر مي‌رسد اين شايعه‌ها بيشتر براي تهييج كردن مردم درحال انتشار است.


| شناسه مطلب: 67257




حج تمتع



مطالب مرتبط

نظرات کاربران