«حج» به واسطه اعتقادات دینی مردم تعطیل پذیر نیست «حج» به واسطه اعتقادات دینی مردم تعطیل پذیر نیست «حج» به واسطه اعتقادات دینی مردم تعطیل پذیر نیست بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
«حج» به واسطه اعتقادات دینی مردم تعطیل پذیر نیست «حج» به واسطه اعتقادات دینی مردم تعطیل پذیر نیست «حج» به واسطه اعتقادات دینی مردم تعطیل پذیر نیست «حج» به واسطه اعتقادات دینی مردم تعطیل پذیر نیست «حج» به واسطه اعتقادات دینی مردم تعطیل پذیر نیست

«حج» به واسطه اعتقادات دینی مردم تعطیل پذیر نیست

روزنامه نسل فردا در مطلبی با عنوان «ای قوم به حج رفته» در تیتر نخست شماره روز چهارشنبه نوشت: مبدع چالش تحریم حج شاید نمی دانست موضوع «حج» جدا از اینکه یک موضوع حساس، سیاسی و چالش برانگیز است، به واسطه اعتقادات دینی مردم تعطیل پذیر نیست.

اي قوم به حج رفته
در اين مطلب مي خوانيم: نوروز امسال بود كه پيامي با اين مضمون كه «نخستين گروه از حجاجي كه قرار بود امسال به حج بروند، منصرف شدند» در فضاي مجازي منتشر شد و مورد استقبال زياد كاربران اين فضا قرارگرفت. در توضيح اين خبر آمده بود كه يزدي ها، پول حج را به بيمارستان شاه ولي اين شهر اهداء كرده اند. بلافاصله پيام هاي تبريك و تقدير از سوي مردم ساير استان ها، روانه فضاهاي مجازي شد؛ مردمي كه شهروندان يزدي را به خاطر اين اقدام تحسين مي كردند. حتي پيشنهاداتي براي راه اندازي كمپين جهت تشويق ساير حجاج به انصراف از حج ارائه شد. كار بالا گرفت و در نهايت برخي مسئولان جهت تكذيب اين خبر كه مي توانست در روند مذاكرات ايران و عربستان كه از اسفندماه گذشته آغاز شده بود نيز تاثيرگذار باشد، دست به كارشدند.
ادامه اين گزارش حاكيست: ابتدا رييس بيمارستان شاه ولي كه در متن خبر به نام آن اشاره شده بود، درصدد تكذيب خبر برآمد و گفت كه هيچ رقمي از سوي حجاج با نام كمك به اين بيمارستان، واريز نشده و اين خبر، شايعه اي بيش نيست. در گام بعدي، علي اصغر شريفي مديرحج و زيارت استان يزد در گفت و گو با خبرنگاران يزدي گفت: هيچ‌گونه انصرافي از سوي يزدي‌ها صورت نگرفته و انتشار اين خبر از اساس كذب است، شريفي نه تنها اين خبر را تكذيب كرد كه در ادامه تاكيد كرد امسال نيز حجاج يزدي با توجه به برنامه ‌ريزي‌هاي ملي سازمان حج و زيارت مي‌توانند براي ثبت‌نام اقدام كرده و به اين سفر معنوي اعزام شوند.
اين روزنامه در ادامه نوشت: خبر انصراف يزدي ها از سفر حج، براي دومين بار بود كه دهان به دهان مي پيچيد و براي دومين بار هم تكذيب شد؛ اولين بار در سال 94 و پس از آن بود كه رياض به اتفاق جديدي مزين شد و خبر رسيد دو نوجوان ايراني پس از شركت در حج عمره و در حال بازگشت به ايران در فرودگاه جده مورد تعرض واقع شده‌اند. پس از اين اتفاق، ماجراي تحريم عربستان و نرفتن به حج، به طور جدي ميان ايرانيان مطرح شد بويژه اينكه مردم از تعلل سعودي ها در محاكمه ماموران خاطي و البته آن چه كه «نرمش بيش از اندازه ايران در برابر عربستان» مي ناميدند، شاكي بودند. اين شكايت و گلايه ها، چندماه بعد، در فاجعه خونبار «منا» و سقوط جرثقيل در مكه، به اوج رسيد. آتش زدن سفارت عربستان در تهران، تكليف را يكسره كرد و عربستان سعودي با اعلام قطع روابط سياسي با ايران و جلوگيري از حضور حجاج ايراني در حج 95 ، پرونده حج تمتع را بست.
در ادامه اين گزارش افزوده شده است: پس از كارشكني صريح و جدي رياض در ماجراي حج ، برخي مراجع نيز اعلام كردند كه حفظ عزت و كرامت ايراني در چنين شرايطي تقدم دارد . از جمله مراجع، آيت ا... نوري همداني بود كه اعلام كرد : «وقتي امنيت و عزت حجاج در خطر است، حج ديگر واجب نيست.» و يا آيت ا... مكارم شيرازي كه با انتقاد از مردمي كه مي خواستند از طريق كشور ثالث ويزاي عربستان رديافت كنند، گفت :«طالب حجي عزت‌مندانه هستيم. وقتي در حال حاضر در منطقه به اذعان دشمنان، حرف اول را مي‌زنيم، دليلي ندارد سر ذلت در مقابل دشمنان به زير بياندازيم.»
اين روزنامه در ادامه اضافه كرد: پس از فتواي صريح برخي علما و مراجع درباره تحريم حج، مردم نيز به ميدان آمدند از جمله شهروند اصفهاني كه فيش حج عمره خود را فروخت و مبلغ آن را به بهزيستي اهدا كرد. انصراف از حج اين شهروند اصفهاني، بازتاب زيادي در رسانه ها داشت. امام جمعه مياندورود هم گفت: بايد با هم‌بستگي مردم حتي آنهايي كه ثبت‌نام كرده‎اند و پول داده‎اند اعلام كنند كه ما حاضر نيستيم به اين سفر برويم و من نيز همانند همه مردم و همه سياسيون در كنار علما و مراجع اين موضع را دارم و اقدام عملي انجام مي‎دهم.
در ادامه اين مطلب مي خوانيم: با اين حال سعيد اوحدي ـ رييس پيشين سازمان حج و زيارت- يكي از مسئولاني بود كه بارها اعلام كرده بود كه هيچ وديعه‌گذاري از حج تمتع انصراف نداده است. او در آخرين آماري كه مردادماه سال گذشته از انصراف‌دهندگان حج و عمره ارائه كرد، گفته بود: هيچ زائري از نوبت تشرف به حج واجب صرف‌نظر نكرده، چرا كه حج، امري واجب است و براي آن حكم شرعي وجود دارد. علاوه‌بر اين، جمعيت انصراف‌دهندگان عمره نيز تغيير نكرده است.
ادامه اين گزارش حاكيست: اوحدي البته در آخرين روزهاي خردادماه امسال آمار تازه تري ارائه داد و با اشاره به اينكه تمام 17 هزار نفري كه قسط اول حج 95 را پرداخته بودند، بعد از اعلام ما پول خود را از بانك پس گرفته‌اند، گفت: از 1.5 ميليون نفري كه براي حج تمتع ثبت نام كرده‌اند، هيچ كس انصراف نداده اما از 6.5 ميليون نفري كه براي عمره ثبت نام كرده‌اند تاكنون 7 هزار نفر انصراف داده‌اند.
در ادامه اين مطلب افزوده شده است: ناز و غمزه و شرط و شروط گذاشتن ها سعودي ها البته چندان به درازا نكشيد. سعودي ها كه پيش از اين گفته بودند زائران ايراني به خاطر حفظ برخي قوانين از جمله عدم برگزاري دعاي كميل ، خودداري از شعار دادن و همچنين با دستبند و پابندهاي ردياب الكتريكي امكان حضور در حج را خواهند داشت، تنها چندماه بعد و پس از آن كه اخبار زيادي درباره سقوط اقتصاد سعودي شنيده مي شد، براي ازسرگيري اعزام حجاج ايراني پيشقدم شدند. ماه هاي پاياني سال 95 بود كه در برخي رسانه ها عنوان شد وزير حج عربستان اعلام كرده كه از ايران براي حضور در حج آينده دعوت كرده است، اما مقامات ايران در ابتدا گفتند كه هيچ دعوتنامه رسمي از عربستان دريافت نكرده‌اند ولي مدتي بعد دريافت چنين دعوتنامه‌اي را مورد تاييد قرار دادند و اعلام كردند كه هيئتي براي مذاكره به عربستان سعودي اعزام خواهد شد. مذاكراتي كه گفته مي شود مثبت بوده و روند اعزام حجاج ايراني به عربستان در سال جديد از سرگرفته خواهدشد. با اين حال شايعات تمامي ندارد.
اين روزنامه در ادامه اضافه كرد: در روزهاي گذشته و پس از تكذيب هاي صورت گرفته مختلف از سوي مسئولان درباره انصراف حجاج يزدي، اين بار پيام ديگري با اين مضمون درفضاي مجازي منتشر شد: «گروهي از حجاج تبريزي كه قرار بود امسال به حج بروند مثل حاجيان يزدي منصرف شوند. انصراف 400 نفر ديگر از هموطنان تبريزي جاي تشكر و قدرداني دارد و هزينه اين گروه براي تهيه جهيزيه 50 نوعروس صرف خواهد شد. » در پايان اين پيام هم دقيقا مثل شايعه اول از مردم خواسته شده تا با اطلاع‌رساني همه ايراني‌ها مثل يزدي‌ها و تبريزي‌ها انصراف دهند تا عزت ايراني‌ها بدست آل سعود جنايتكار خدشه‌دار نشود. » و اين بار هم اين خبرمجازي، تكذيب شد و به تبع آن يك مقام آگاه در سازمان حج و زيارت كه با «ايسنا» گفت و گو كرده ، در اين باره گفت : «اخبار مربوط به انصراف گروه‌هاي چند نفره از حج، شايعه است و تكذيب مي‌شود. درحال حاضر يك ميليون و 300 هزار نفر در انتظار حج هستند و مشتاق در انتظار حج به سر مي‌برند.


| شناسه مطلب: 67298




روزنامه حج



نظرات کاربران