علیزاده:

۶۰ درصد مداحی علم است که باید آموخت علیزاده:

۶۰ درصد مداحی علم است که باید آموخت علیزاده:

۶۰ درصد مداحی علم است که باید آموخت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
علیزاده:

۶۰ درصد مداحی علم است که باید آموخت علیزاده:

۶۰ درصد مداحی علم است که باید آموخت علیزاده:

۶۰ درصد مداحی علم است که باید آموخت علیزاده:

۶۰ درصد مداحی علم است که باید آموخت علیزاده:

۶۰ درصد مداحی علم است که باید آموخت
علیزاده:

۶۰ درصد مداحی علم است که باید آموخت

پیشکسوت مداحی کشورمان با تأکید بر اینکه مداحی هنر مبتنی بر علم است، به مداحان جوان هشدار داد که بدون استاد وارد این وادی نشوند.

داود عليزاده، مداح پيشكسوت كشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاري ايكنا با تأكيد بر اينكه مداحي يك هنر است و هر هنر هم يك علم، عنوان كرد: در جامع المقدمات اولين جمله‌اي كه نوشته شده اين است: «اول‌العلم معرفت الجبار». اولين علم معرفت ذات الهي است و براي كسي كه مي‌خواهد مداح شود، معرفت به ارباب، جامعه‌اي كه مي‌خواهد در آن فعاليت كند، پيشكسوتان جامعه مداحي، اساتيد و مستمعانش مراحل بعدي معرفت است كه بايد كسب كند.
وي ادامه داد: وقتي به مداحي به عنوان يك علم نگاه كنيم بايد بدانيم كه هر علمي زيرمجموعه‌هاي خاص خود و مراتب ويژه‌اي دارد كه كسب آنها مستلزم زمان است و اين زمان بايد زير نظر اساتيد گذرانده شود تا مسير درست را به مداح بياموزند.
اين مداح پيشكسوت كشورمان در ادامه به علومي كه هر مداحي بايد با آنها آشنا شود اشاره و اظهار كرد: شناخت سيره انبيا و اوليا، شناخت آواهاي موسيقي، شناخت قالب‌هاي شعري و روانشناسي جلسه از جمله علومي كه بايد يك مداح بداند. من معتقد هستم يك مداح بايد روانشناسي هم خوانده باشد و در خصوص بهداشت رواني جامعه اطلاعات داشته باشد به دليل اينكه وقتي وارد يك جلسه مي‌شود بهداشت رواني آن جلسه و فرهنگ جامعه را در نظر بگيرد و اشعار و آوايي كه انتخاب مي‌كند و نتي كه انتخاب مي‌كند را نسبت به آن فرهنگ انتخاب كند.
وي تصريح كرد: كسي كه اين آموزش‌ها را نديده باشد مداح خوبي نخواهد شد شايد صداي خوبي داشته باشد اما اين صدا نياز به آموزش دارد. فقط صدا براي يك مداح عامل موفقيت نيست. صدا ۲۰ درصد مداحي است و شناخت و تجربه ۲۰ درصد ديگر اما بقيه ۶۰ درصد آموزش‌هايي است كه بايد در دوران آموزش مداحي از اساتيد آموخت.
عليزاده در خصوص آموختن آواهاي موسيقي نيز گفت: افرادي هستند كه در وادي آوازخواني هستند و بايد كاملاً به موسيقي مسلط باشند اما براي يك مداح همين اندازه كه شناختي داشته باشد و بداند هر آوا در كدام دستگاه است كفايت مي‌كند.
وي با تأكيد بر لزوم شناخت مقاتل صحيح توسط مداحان گفت: اكنون اكثر شنوندگان در جامعه ما افراد به روزي هستند كه با اينترنت مأنوس هستند و سؤال‌هايي مي كنند از قبيل اينكه آيا در كربلا مادر حضرت علي اكبر(ع) حضور داشته‌اند يا خير؟ و ... . مداحان بايد متوجه باشند كه بسياري از مطالب در برخي كتاب‌ها نوشته شده و اينكه من بخواهم از اين مطالب به عنوان چيز جديدي استفاده كنم نبايد موجب ايجاد تشتت و اختلاف در جامعه شود.
مداح نبايد در مدح و منقبت و آواي خوب خلاصه شود
عليزاده در ادامه تشريح ويژگي‌هاي يك مداح خوب، گفت: مداح نبايد در مدح و منقبت و آواي خوب خلاصه شود بلكه بايد شعور، معرفت و پيامي نسبت به فضايي كه در آن جامعه زندگي مي‌كند نيز ارائه دهد. به عنوان مثال اگر مقام معظم رهبري در خصوص مطلبي صحبت مي‌كنند مداحان نيز در لابه لاي مراسم و محافل خود يك پيام هم از مقام معظم رهبري به شنوندگان خود ارائه دهند. بايستي از منويات و رهنمودهاي مقام معظم رهبري درس بگيريم و اين منويات را نشر دهيم.
مداحي يعني ايجاد يك حركت در جامعه
وي تأكيد كرد: مداحي يعني ايجاد يك حركت در جامعه كه نبايد فقط در مصائب و مناقب اهل بيت(ع) خلاصه شود چرا كه ائمه(ع) خود نيز به وسيله خطبه خواني و سخنراني در مسير روشنگري حركت مي‌كردند.
اين مداح پيشكسوت كشورمان در خصوص مهم‌ترين معضلات پيش روي جامعه مداحان نيز گفت: آسيب‌هايي كه ايجاد شده از نسل جديد و جوان است. در نسل پيشكسوتان آسيب نداريم چرا كه در قالب‌هاي بسيار بسيار مشخص و حساب شده پرورش يافته و آموزش ديده‌اند. قشر جوان مي‌خواهند نوآوري كند و مطرح شود و اصلاً شئونات اهل بيت(ع) و جامعه مداحي را ملاحظه نمي‌كند. بايد اين پيام به مداحان جوان رسانده شود كه با اقدامات خود ايجاد آسيب كرده‌اند و بايد تلاش كنند به مسير پيشكسوتان مداحي بازگردند.
وي در پايان به مداحان جوانان توصيه كرد كه حتماً علم، آموزش و مطالعه داشته باشند و گفت: كسي كه مي‌خواهد مداحي را شروع كند بايد به دنبال علم مداحي برود، مطالعه شعري و مقتلي داشته باشد، زير نظر استاد آموزش ببيند و سعي كنند خودرو و خودرأي نباشد.


| شناسه مطلب: 67356




اهل بيت مداح



نظرات کاربران