عضو مجلس خبرگان رهبری در جمع معتکفان:

همسانی جایگاه معتکفان با طواف‌کنندگان و نمازگزاران بیت‌الله‌الحرام عضو مجلس خبرگان رهبری در جمع معتکفان:

همسانی جایگاه معتکفان با طواف‌کنندگان و نمازگزاران بیت‌الله‌الحرام عضو مجلس خبرگان رهبری در جمع معتکفان:

همسانی جایگاه معتکفان با طواف‌کنندگان و نمازگزاران بیت‌الله‌الحرام بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
عضو مجلس خبرگان رهبری در جمع معتکفان:

همسانی جایگاه معتکفان با طواف‌کنندگان و نمازگزاران بیت‌الله‌الحرام عضو مجلس خبرگان رهبری در جمع معتکفان:

همسانی جایگاه معتکفان با طواف‌کنندگان و نمازگزاران بیت‌الله‌الحرام عضو مجلس خبرگان رهبری در جمع معتکفان:

همسانی جایگاه معتکفان با طواف‌کنندگان و نمازگزاران بیت‌الله‌الحرام عضو مجلس خبرگان رهبری در جمع معتکفان:

همسانی جایگاه معتکفان با طواف‌کنندگان و نمازگزاران بیت‌الله‌الحرام عضو مجلس خبرگان رهبری در جمع معتکفان:

همسانی جایگاه معتکفان با طواف‌کنندگان و نمازگزاران بیت‌الله‌الحرام
عضو مجلس خبرگان رهبری در جمع معتکفان:

همسانی جایگاه معتکفان با طواف‌کنندگان و نمازگزاران بیت‌الله‌الحرام

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اعتکاف در قرآن کریم جایگاه مهمی دارد، گفت: جایگاه معتکف در قرآن کریم با طواف کننده بیت الله الحرام و نماز گزار کعبه همسان است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام والمسلمين محمد حاج ابوالقاسم، در آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله عليها با اشاره به اينكه ماه رجب ماه ولادت امام علي(ع) است، گفت: امام علي(ع) در اين ماه سه روز را در خانه خدا معتكف مي شد و مراسم اعتكاف به نوعي همراهي امام علي(ع) در اين سنت پسنديده اسلامي است.
وي افزود: اعتكاف در قرآن كريم جايگاه مهمي دارد و آيه ۱۲۵ سوره بقره در اين زمينه مي فرمايد« وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَهً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ» يعني و ( به ياد آريد ) زماني كه ما اين خانه ( كعبه معظمه ) را مرجع مردم و جايگاه امن و امان قرار داديم و ( گفتيم ) از مقام ابراهيم محلّي براي نماز بگيريد ( از پشت سر يا جانب راست يا چپ آن )، و به ابراهيم و اسماعيل سفارش كرديم كه خانه مرا براي طواف كنندگان و مجاوران ( يا اعتكاف كنندگان ) و ركوع و سجده كنندگان پاكيزه نمايند».
عضو مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: خداوند در اين آيه مي فرمايد كه من از حضرت ابراهيم(ع) و حضرت اسماعيل(ع) پيمان گرفتم كه خانه من را براي سه دسته پاك كنند.
حجت الاسلام والمسلمين حاج ابوالقاسم ادامه داد: خداوند در اين آيه از حضرت ابراهيم(ع) و حضرت اسماعيل (ع) عهد مي گيرد كه خانه اش را براي سه دسته يعني طواف كنندگان، عاكفين و نماز گزاران پاكيزه كنند.
وي افزود: منظور از عاكفين همان معتكفان است و اين آيه به ما نشان مي دهد كه فرهنگ اعتكاف سابقه اي طولاني دارد و به دوران حضرت ابراهيم(ع) و حضرت اسماعيل(ع) برمي گردد.
عضو مجلس خبرگان رهبري اظهار كرد: همچنين اين آيه جايگاه اعتكاف را به ما نشان مي دهد و بيان مي كند كه اعتكاف به قدري ارزشمند است كه پيامبري مانند حضرت ابراهيم(ع) و حضرت اسماعيل(ع) موظف هستند كه خانه خدا را براي معتكفان و طواف كنندگان پاكيزه كنند.
حجت الاسلام والمسلمين حاج ابوالقاسم افزود: اين آيه بيانگر جايگاه معتكفان نيز هست و در اين آيه معتكف در كنار نمازگزار و طواف كننده خانه خدا قرار گرفته است.
وي با اشاره به معني واژه «عاكف» گفت: عاكف به كسي گفته مي شود كه ملازم و مقيم مكاني است بنابراين شرط اول اعتكاف اين است كه فرد در مسجد بماند و امام رضا(ع) در اين زمينه حديثي دارند و مي فرمايند كه« معتكف حق ندارد در آن مدتي كه در اعتكاف بوده از مسجد خارج شود مگر كار مهمي كه ناچار باشد براي انجام آن خارج شود».
عضو مجلس خبرگان رهبري يادآور شد: حقيقت اعتكاف جدا شدن از دنيا و مردم و در عين حال قرار گرفتن در ميان جماعت مسلمانان است و در همين زمينه حديثي نوراني مي فرمايد كه اعتكاف به جز در مسجد النبي، مسجد الحرام و مسجدي كه جامع باشد جايز نيست و بيان همين نكته نشان مي دهد كه ميان تفكر رهبانيت و اعتكاف تفاوت وجود داشته و اعتكاف رد رهبانيت است.


| شناسه مطلب: 67429




اعتكاف



نظرات کاربران