دیدگاه اهل سنت در مورد حضرت زینب(س) دیدگاه اهل سنت در مورد حضرت زینب(س) دیدگاه اهل سنت در مورد حضرت زینب(س) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دیدگاه اهل سنت در مورد حضرت زینب(س) دیدگاه اهل سنت در مورد حضرت زینب(س) دیدگاه اهل سنت در مورد حضرت زینب(س) دیدگاه اهل سنت در مورد حضرت زینب(س) دیدگاه اهل سنت در مورد حضرت زینب(س)

دیدگاه اهل سنت در مورد حضرت زینب(س)

دانشمندان و علمای اهل سنت زینب کبری(س) را به عنوان نواده پیامبر اسلام، عزیز و گرامی می‌دارند و با تمام وجود در برابر شخصیت آن حضرت کرنش می‌نمایند و اعتقاد درونی خویش و خضوع و خشوع خود را بر زبان و قلم اظهار می کنند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، علماء، دانشمندان و ائمه اهل سنت به خاندان عصمت و طهارت نبي مكرم اسلام(ص) عشق و ارادت دارند و زينب كبري(س) را نيز به عنوان نواده رسول گرامي اسلام عزيز و گرامي مي‌دارند و با تمام وجود در برابر شخصيت آن حضرت كرنش مي‌نمايند و اعتقاد دروني خويش و خضوع و خشوع خود را بر زبان و قلم اظهار مي كنند.
از تاريخ درخشان و سراسر شور آفرين زندگي اين بانوي سترگ و قهرمان، بيش از 1350 سال مي‌گذرد و طبق پژوهشي كه انجام گرفته بيش از يكصد و هفتاد كتاب مستقل"1" و صدها مقاله نوشته شده است. اساس اين امر دو مطلب ذيل مي تواند باشد:
اول: زينب كبري(س) تربيت يافته بيت رسالت و نبوت و آيينه تمام نماي عفت فاطمي و اصالت محمدي و شجاعت علوي است. او دختر اميرمؤمنان علي(ع) و رسول خدا(ص) است. رسول گرامي اسلام او را تكريم نموده و بر او ارج نهاده، سخن و كلام او را مي شنيده و بر آن تحليل داشته است.
در روايات آمده: آخرين روزهاي عمر پيامبراسلام(ص) كه زينب كبري(س) حدود 5 سال داشت خدمت آن حضرت آمد. عرض كرد: «جد بزرگوار ديشب در عالم خواب ديدم كه تند باد سياهي همه جا را فرا گرفت به طوري كه همه جا تاريك شد و آن باد تند مرا نيز جابجا نمود. خود را به درخت تنومندي رساندم و پناهنده شدم. فاصله اي نشد كه آن درخت نيز از جا كنده شد و بر زمين افتاد. من به يكي از شاخه هاي قوي آن درخت متمسك شدم كه او هم قطع گرديد. دوباره شاخه قوي ديگري را گرفتم كه آن تند باد او را هم شكست. از خواب بيدار شدم ».
رسول خدا سخنان زينب را شنيد و اشكهاي مباركش جاري شد. بعد فرمود: آنچه را در خواب ديده‌اي واقعيتي است كه آن را توضيح مي‌دهم. سپس فرمود: «آن درخت بزرگي را كه بدان تكيه كرده بودي، جد توست و بعد هم شاخه قوي بزرگ مادرت، فاطمه زهرا، است و شاخه بزرگ ديگر پدرت، علي بن ابي طالب است و دو شاخه بعد از آن حسن و حسين مي‌باشد. با فقدان من و اينان دنيا را ظلمت و ستم فرا خواهد گرفت (و بعد از شهادت فرزندم حسين) عزا و ماتم و حزن همه را فرا خواهد گرفت.»
تحليل پيامبر خدا(ص) بر رؤياي زينب كبري(س) نواده خويش و متاثر گشتن به هنگام استماع سخنان دختري پنج ساله چيزي جز عزت نهادن و گرامي داشتن آن كريمه نخواهد بود.
دوم: شخصيت ذاتي حضرت زينب كبري(س) از بدو تولد تا لحظه رحلت عامل ديگري بوده كه زندگي سراسر افتخار اين بانو را از ديگر بانوان جدا ساخته است و در همه فراز و نشيبها فطرت خداشناسي و اوصاف رحماني در وجودش تبلور يافته است و از اين رو در صبر و مقاومت، پاكدامني و عفاف، پشتكار و ايمان، زهد و پارسايي و ... زبانزد خاص و عام گرديده است.
اينك از باب ذكر نمونه سخنان بعضي از شخصيتهاي اهل قلم جامعه اهل سنت را مي آوريم:
الف) جلال الدين سيوطي در رساله «زينبيه » خويش مي نويسد: «زينب در زمان جدش رسول خدا پا به عرصه جهان گشود و در دامن وي پرورش يافت. او هوشمندي توانا و دورانديش و داراي قلبي پرقوت و پرصلابت بود». سپس مي افزايد: «حسن بن علي هشت سال قبل از رحلت پيامبر خدا و حسين بن علي هفت سال قبل از آن و زينب كبري نيز پنج سال قبل از رحلت آن بزرگوار به دنيا آمده اند، پس زينب پنج سال از عمر خويش را در كنار پيامبر خدا گذرانده و تربيت يافته است ».
زينب، دختـر علـي بن ابـي طالـب، از جـملـه زنان بـا فضيلت و بزرگواري است كه دورانديشي و فكر با عظمتي داشت. او همراه برادرش حـسين بن علي در واقعه كربلا حضور داشت به امر يزيد بن معاويه آن خانم را به همراه ديگر اسراء به شام و شهرهاي مختلف بردند كه در شام زينب كبري در برابر يزيد خطبه‌اي غراء خواند.
ب) شيخ عزالدين معروف به ابن اثير جزري مي نويسد: «زينب دختر علي بن ابي طالب، مادرش فاطمه دختر رسول خدا بود. او در زمان پيامبر خدا به دنيا آمد و مقداري از زندگي آن حضرت را درك نمود. زينب تنها خانم متفكر و دانشمندي بود كه از قوت فكر بالايي برخوردار بود. پدرش وي را به ازدواج عبدالله بن جعفر درآورد. خداوند به وي فرزنداني عنايت كرد كه نام آنان علي، عون اكبر، عباس، محمد و ام كلثوم بوده است. او در واقعه كربلا همراه برادرش حسين بن علي بود. بعد از شهادتش به همراه قافله روانه شام گشت و در برابر يزيد بن معاويه خطبه‌اي شيوا و پرمعني ايراد كرد كه در كتابهاي تاريخي ذكر شده. ايراد آن خطبه درايت و عقل و انديشه و قدرت بالاي قلبي وي را مي‌رساند.»2
ج) استاد محمد فريد وجدي: «زينب، دختر علي بن ابي طالب، از جمله زنان با فضيلت و بزرگواري است كه دورانديشي و فكر با عظمتي داشت. او همراه برادرش حسين بن علي در واقعه كربلا حضور داشت به امر يزيد بن معاويه آن خانم را به همراه ديگر اسراء به شام و شهرهاي مختلف بردند كه در شام زينب كبري در برابر يزيد خطبه‌اي غراء خواند.»3
د) محمد غالب شافعي مصري: او كه از نويسندگان مقتدر مصري است در مجله «الاسلام » سال اول شماره 27 علاقه و عشق خود را به زينب چنين مي نگارد: «يكي از بزرگترين زنان اهل بيت از نظر حسب و نسب و از بهترين بانوان طاهره كه داراي روحي بزرگ و مقام تقوي و آيينه سر تا پا نماي رسالت و ولايت بوده، حضرت سيده زينب دختر علي بن ابي طالب مي‌باشد كه به نحو كامل او را تربيت كرده بودند و از پستان علم و دانش خاندان نبوت سيراب گشته بود. به حدي كه در فصاحت و بلاغت يكي از آيات بزرگ الهي گرديد و در حلم و كرم و بينايي و بصيرت و تدبير كارها در ميان خاندان بني هاشم و بلكه عرب مشهور شد و ميان جمال و جلال و سيرت و صورت و اخلاق و فضيلت را جمع كرده بود. شبها در حال عبادت و روزها را روزه داشت و به تقوا و پرهيزگاري معروف بود.»4
پي نوشت ها: 1- فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفي، ج 2، ص 636-637 2- زينب الكبري، علامه جعفر نقدي، ص 19 - 18. 3- اسدالغابة في معرفة الصحابة، ابن اثير، ج 7، شماره 6961 4- دائرة معارف القرن العشرين، ج 4، ص 796 - 795


| شناسه مطلب: 67451




حضرت زينب



نظرات کاربران