حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

حرمت و امنیت حجاج، اولویت اصلی است حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

حرمت و امنیت حجاج، اولویت اصلی است حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

حرمت و امنیت حجاج، اولویت اصلی است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

حرمت و امنیت حجاج، اولویت اصلی است حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

حرمت و امنیت حجاج، اولویت اصلی است حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

حرمت و امنیت حجاج، اولویت اصلی است حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

حرمت و امنیت حجاج، اولویت اصلی است حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

حرمت و امنیت حجاج، اولویت اصلی است
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

حرمت و امنیت حجاج، اولویت اصلی است

نماینده ولی فقیه و سرپرست زائران ایرانی حفظ حرمت و امنیت حجاج را از اولویت های اصلی حج برشمرد و تاکید کرد: حج براساس نظر مردم و مسؤولان برنامه‌ریزی شده و هم‌اکنون نیزکارشناسان ایرانی برای پیگیری جزییات درعربستان حضور دارند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، حجت الاسلام و المسلمين سيد علي قاضي عسكرنماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني ، سه شنبه شب دربرنامه گفتگوي ويژه خبري شبكه دو سيما با اشاره به تأكيدات مهم ديني و روايي درخصوص لزوم برگزاري حج گفت: جايگاه حج دراسلام بسيار مهم و حساس است و نمي توان به راحتي از آن صرف نظر كرد.
نماينده ولي فقيه درامور حج وزيارت در پاسخ به نگراني هاي مطرح شده در خصوص حفظ شان و كرامت و امنيت زائران ايراني به تفاهم نامه امضاء شده بين مسئولين حج دو كشور و توجه به تامين امنيت ، حرمت و راحتي زائران اشاره كرد و اظهار داشت: مسئولان سازمان حج مطالبات مسؤولان نظام و مردم را در مذاكرات مطرح كردند و روي آنها توافق شد. درمتن توافقنامه نيز اين موارد ذكر شده است و وزير حج عربستان به صراحت اعلام كرده تمام امكانات انساني و مادي را بكار مي‌گيرد تا ضمن خوشامدگويي به زائران ايراني، عزت، امنيت، سلامتي و حرمت آن ها را زمان حضور در عربستان رعايت و تامين كنند.
سرپرست حجاج ايراني با بيان اينكه احساس مي‌كنم نظر مردم درباره حج تامين شده است، افزود: در بند ديگراين توافقنامه اشاره شده است، تبليغات سوء گذشته اتفاق نخواهد افتاد و به مبادي مرتبط دراين‌باره تذكر داده مي‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر يادآور شد: نكته مثبت اين بود كه شرايط مذاكرات مثل دور قبل يك طرفه پيش نرفت و حج براساس نظر مردم و مسؤولان برنامه‌ريزي شده و هم‌اكنون نيزكارشناسان ايراني براي پيگيري جزييات درعربستان حضور دارند. بيشتر مسكن مورد نياز زائران ايراني در مدينه اجاره و نزديك به ۵۰ درصد مسكن مورد نياز درمكه هم تامين شده است و اميدوارم در چند روز آينده ساير امور انجام شود تا مردم در آرامش حج خود را انجام دهند.
وي اضافه كرد: احساس ما براين است وقتي دو طرف توافق و طبق تجربه گذشته به همه تعهدات خود عمل كرده‌اند، اين‌بار نيز قرارداد را اجرا خواهند كرد.
وي سپس از مردم درخواست كرد به اخبار شبكه‌هاي مجازي توجه نكنند وادامه داد: برخي اخباري كه از حج در شبكه‌هاي مجازي منتشر شده، دروغ است؛ مثلا فيلمي منتسب به امام جمعه و يا خطيب مسجدالحرام منتشر شده كه در آن خون شيعيان را حلال اعلام كرده، درحالي كه اين فيلم متعلق به قبل است و آن خطيب هم به هيچ وجه عربستاني نيست، بلكه به كشورديگري تعلق دارد كه نام آن را نمي‌گويم. خطيبان مسجدالحرام و مسجدالنبي اين حرف‌ها را نزده‌اند.
سرپرست حجاج ايراني افزود: فيلم ديگري ازفردي كه سفير ايران درعربستان معرفي شده انتشار يافته كه دروغ خائنانه‌اي را مطرح كرده است. پس از بررسي‌ها مشخص شد اين شخص نه تنها سفير نبوده، بلكه ازكشور هم متواري است. دربرخي شبكه‌هاي مجازي هم پخش شده بود كه تعدادي از زائران يزدي و تبريزي از حج منصرف شده‌اند و به حركت آنها تبريك گفته‌اند! درحاليكه آن خبر خائنانه بود، چطور ممكن است اين اتفاق افتاده باشد وقتي هنوز ثبت‌نام آغاز نشده است؟ اخيرا هم متاسفانه يكي از عزيزان ما گفته بودند كه بر روي ميزي كه آقاي محمدي (رئيس سازمان حج و زيارت) با وزير حج عربستان مذاكره كردند پرچم ايران نبوده و اين تحقير ملت ايران است، در صورتي كه اين موضوع صحت ندارد و پرچم ايران بر روي ميز قرار داشته و ما تصاوير آن را روي سايت ها قرار داديم.
وي اظهار كرد: آنهايي كه اخبارنادرست منتشرمي‌كنند، مي‌خواهند عظمت حج را بشكنند. اين كه عده‌اي مي‌گويند پول حج را بايد به فقرا داد، بايد بدانند حج واجب است و روايات متعددي درباره عدم تعطيلي و ترك آن وجود دارد.
نماينده ولي فقيه در امور حج وزيارت درپاسخ به سوالي گفت: روابط سياسي دو كشور قطع شده، اما حج ازسياست جداست و بايد از ظرفيت ديپلماسي حج استفاده كرد و اميدواريم اين ديپلماسي به حل ساير مسائل بين دو كشور نيز كمك كند.
آقاي حميد محمدي سرپرست سازمان حج و زيارت نيز كه در گفت‌وگوي ويژه شبكه ۲ سيما به همراه حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر حضور داشت با تاكيد براينكه روند مذاكرات حج خوب بود، اظهار داشت: ما خيلي شفاف مطالبات مردم و مسئولان را با وجود قطع روابط سياسي دو كشور مطرح و پيگيري كرديم. طرف سعودي متقاعد شد مطالبات مردمِ ما را تامين كند. همه اين موارد در توافقنامه دو كشور ذكر شده و مردم نبايد نگران اين مساله باشند.
وي همچنين با بيان اينكه امسال ۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر به حج مشرف مي‌شوند، افزود: درسال 94 شمار زائران ايراني ۶۴ هزار نفر بود وبا توجه به اجراي طرح توسعه حرم، در سال‌هاي قبل ۲۰ درصد از سهميه هر كشور كسر شده بود كه امسال به دنبال بهره‌برداري از آن اين سهم بازگردانده شد و طبق جمعيت كشورمان بايد ۷۹ هزار زائر ايراني مشرف مي شدند كه با رايزني صورت گرفته اين تعداد به ۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر رسيد.
وي گفت: ثبت‌نام اوليه حج از ۲۳ فروردين آغاز شده است و وديعه‌گذاران بايد سپرده اوليه خود را تا مبلغ ۱۰ ميليون تومان تكميل كنند. در فراخوان اوليه وديعه‌گذاران تا ۳۱ تيرماه سال ۸۵ بايد براي ثبت‌نام اوليه اقدام كنند كه در اعلام فراخوان نخست جانب احتياط رعايت شد، چون توافق‌ها ديرانجام شد و از وضعيت مسكن اطمينان نداشتيم، اما اكنون كه توافق‌ها پيش رفته، احتمال دارد اولويت‌هاي ديگري را فراخوان كنيم.
وي افزود: به تناسب ظرفيت خالي استان‌ها اولويت ها تا شهريور سال ۸۵ فراخوانده خواهند شد واولويت با افرادي خواهد بود كه زودتر براي ثبت‌نام و پرداخت وديعه و تكميل مبلغ علي‌الحساب اقدام كنند.
سرپرست سازمان حج و زيارت همچنين درباره ضرر و زيان احتمالي از لغو حج تمتع سال گذشته اظهار كرد: در سال ۹۴ بخشي از هتل‌هاي مورد نياز حج ۹۵ تامين و براساس مفاد قرارداد پيش پرداخت‌ها داده شده بود، وقتي در مذاكرات سال گذشته به نتيجه نرسيديم و مطالبات ما در حج محقق نشد و قرارداد دو طرف بلاتكليف ماند، طرف سعودي ادعاي ضرر و زيان كرد و مي‌خواست آن پيش پرداخت‌ها را بردارد، اما با تلاش هيات كارشناسان اعزامي بخش عمده‌اي از آن مبالغ تسويه و به عنوان پيش پرداخت حج ۹۶ محاسبه شد و ضرر و زياني متوجه ما نشده است.
رئيس سازمان حج و زيارت ادامه داد: در آينده كاروان ها را با درجه مشخصات و هتل اعلام مي كنيم تا مردم كاروان هاي خود را انتخاب كنند.
در ادامه اين گفتگو حجت السلام والمسلمين قاضي عسكر درباره هزينه سفر حج توضيحاتي داد و با بيان اينكه هر نوع تغييري به معناي افزايش قيمت اين سفر نيست، افزود: قيمت تمام شده حج كه شامل حمل و نقل، مسكن، بهداشت و خوراك و ساير هزينه هاي جانبي است از زائر گرفته مي شود البته نرخ ارز هم تاثيرات خود را خواهد داشت. هرچند اين قيمت هنوز مشخص نشده است و بايد تا نهايي شدن مسكن و پرواز و تغذيه زائران صبر كرد.
وي در عين حال تاكيد كرد: سازمان حج و بعثه قيمت تمام شده خدمات و سفر را مدنظر دارند ، چون هيچ وقت دنبال سود نبوده‌ايم و تلاشمان بر اين است كه قيمت تمام شده را از مردم دريافت كنيم و قيمت‌ها با افزايش چشمگير روبرو نشوند. حتي تعداد نيروهاي خدماتي سازمان حج و بعثه در حج امسال به اندازه حج گذشته و جمعيت ۶۴ هزار زائر خواهد بود و با وجود افزايش تعداد زائران به ميزان ۲۲ هزار نفر، هيچ نيرويي اضافه نمي شود تا مردم بيشتر مشرف شوند.
وي متذكر شد: استقبال در ثبت‌نام اوليه خوب بوده و افرادي كه فيش اولويت دار دارند اگر به موقع براي ثبت نام اقدام نكنند و ظرفيت كاروان‌ها تكميل شود، نمي‌توان جايگزين و يا اولويت‌ها را جابجا كرد.
در ادامه اين گفتگو، موضوع شهداي منا مطرح شد كه آقاي محمدي سرپرست سازمان حج و زيارت به تشكيل كميته‌اي در عربستان براي پيگيري پرونده منا اشاره كرد و گفت: هرچند كه ايران عضو اين كميته نيست و درخواست عضويت داده، اما مستندات خود را در اختيار اين كميته قرارخواهد داد تا با پيگيري آن، حقي ضايع نشود.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت نيز با اشاره به اينكه گفتگوهاي امسال سازنده بود اظهار داشت: درمنا آنها خودشان به نتيجه رسيده بودند و ما استدلال كرديم كه شما به اين نتيجه اي كه رسيديد درست نيست، اينها پذيرفتند كه كميته تحقيق كار خود را استمرار دهد و ما مستندات خود را ارائه دهيم تا محقق شود. فعلا به خواست ايران براي خانواده و بازماندگان اين شهدا سهميه حج اختصاص داده شده كه فرصتي است براي خانواده‌هاي قربانيان تا ضمن انجام فريضه خود، با انجام آزمايش DNA هويت شهيد خود را مشخص كنند.
حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر اضافه كرد: اين سهميه به هر خانواده شهداي منا اختصاص يافته و عربستان هم موافقت كرده كه ازهرخانواده شهيد دو نفر اعزام شوند، ولي چون قيمت و درجه كاروان‌ها هم مشخص نشده، هنوز نمي‌توان قطعي به آن افراد اعلام كرد.
وي توضيح داد: تكليف اكثر قريب به اتفاق زائراني ايراني كه در منا به شهادت رسيده بودند مشخص و پيكرشان به كشوربازگردانده شد. شماري ازپيكرها هم با رضايت بازماندگان درمكه دفن شدند، چند پيكرهم بودند كه به دنبال قطع روابط سياسي دو كشور، امكان شناسايي فراهم نشد و بعد از مذاكرات حج و با وجود قطعي روابط دو كشور حالا اين فرصت فراهم شده است و بايد از آن استفاده كرد.
وي همچنين درباره حكم قتيل‌الزحام درباره فاجعه منا، اظهار كرد: با توجه به اين قاعده بايد ديه پرداخت شود، ما اين موضوع را پيگيري مي‌كنيم و به هيچ‌وجه رها نخواهيم كرد و به قول خود وفا داريم. آن سهيه خانواده شهداي منا را هم ما طلب كرديم، وگرنه عربستان چنين سهميه اي را در نظر نگرفته بود.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت ادامه داد: آنها پذيرفتند كه غرامتي را كه بنا بود به خانواده هاي شهداي مسجد الحرام بدهند پرداخت كنند و الان گذرنامه ها تحويل داده شده كه اقدام كنند ، موسسه بن لادن نيز كه مقصر بوده بايد غرامت بدهد ، لذا وكيل گرفتيم تا اين ديه پرداخت شود.
آقاي محمدي هم افزود: براي خانواده هايي كه شهداي آنها در مقبره الشهداي منا است و هنوز قبر شهيدشان مشخص نيست ، سازمان حج بعد ازموسم حج تمتع آنها را درقالب كاروان عمره به عربستان اعزام خواهد كرد و با دادن دي ان اي مشخص خواهد شد.
سرپرست سازمان حج درادامه مباحث حج ۹۶، درباره دستبد الكترونيكي توضيح داد و گفت: اين طرح در اصل متعلق به ايران بوده است. درمذاكرات سال قبل عربستان اعلام كرد چنين قصدي دارد كه ما جلوتر از آنها با توجه به سن زائران ايراني و شرايطي كه در منا و مسجدالحرام پيش آمد، تصميم گرفتيم دستبند مجهزي را كه تمام اطلاعات زائر حتي نوع بيماري وي مشخص باشد، تهيه كنيم. اين طرح ايران است و ما با نصب GPS روي اين دستبد، مي‌خواهيم در راستاي ايجاد رفاه زائران‌مان قدم برداريم.
حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر ادامه داد: حرف‌هايي كه درباره ساخت اين دستبندهاي الكترونيكي توسط يك شركت اسرائيلي مطرح مي‌شود، درست نيست. عربستان هم با اينكه قصد داشت اين كار را انجام دهد، آن را متوقف كرد. درهر حال ما تصميم داريم امسال اين مچ‌بندها را اگر مجوز GPS بگيرد، آماده كنيم. ما حتي صحبت كرديم در داخل كشورمان از زائران انگشت‌نگاري شود، و بعد CD را در اختيار آنها قرار مي دهيم. معتقديم اگر اين تدابير در سال ۹۴ افتاده بود، آن حادثه تلخ به اين شكل رخ نمي‌داد.
وي با تاكيد براينكه آنچه انجام مي‌شود، براي تامين رفاه زائران است و نبايد سوء برداشت شود، درباره مطرح شدن بحث زمان بندي درحركت كاروان ها در سرزمين منا اظهار داشت: صحبت هايي با وزارت حج عربستان داشته ايم و ازنظرفقهي مسائلي داريم كه بايد رعايت شود لذا ما گفتيم كارشناسان ما بايد حضور يابند و طبيعي است كه اگراعلام كنند ما هم همان را آموزش مي دهيم. وي با اشاره به اينكه در بحث امداد و نجات نيزكارهاي خوبي را انجام داده ايم، اظهار داشت: هلال احمر و پزشكي حج و زيارت اقدامات جدي را انجام دادند كه به روحانيون، عوامل خدمات و زائران آموزش هاي لازم را ارائه خواهيم داد.
آقاي محمدي در پايان اين گفت‌وگو درباره امكان راه اندازي عمره نيزاظهار داشت: در مذاكرات، وزير حج عربستان رسما اعلام كرد دو مامور خاطي فرودگاه جده محاكمه شده‌اند و هم اكنون در حال گذراندن دوران محكوميت خود هستند. سعودي‌ها دراين بخش خواسته‌ي ما را تامين كردند و زمينه عمره فراهم شده است، ولي همه اين‌ها منوط به حج است. اين موضوع در مذاكرات ذكر شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكرهم گفت: حكم هزار ضربه شلاق، چهار سال حبس و انفصال دائم از خدمت به وزارت امور خارجه نيز منعكس شده است و درصورت تعامل مثبت طرف مقابل در حج امسال، رضايت زائران وپشت سرگذاشتن آرام اين مراسم ، زائران به عمره نيز مشرف خواهند شد.




نظرات کاربران