اعتماد مردم به اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات اعتماد مردم به اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات اعتماد مردم به اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اعتماد مردم به اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات اعتماد مردم به اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات اعتماد مردم به اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات اعتماد مردم به اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات اعتماد مردم به اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات

اعتماد مردم به اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات

مدیر امور استان‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: الحمدلله نمره خوبی را به شناسایی مردم از اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات می‌توانیم بدهیم در حالی که در گذشته مردم ما را به عنوان یک آژانس مسافرتی برای سفر زائران عتبات به عراق می‌شناختند اما چند سالی است که همین مردم ضمن اعتماد به ستاد بازسازی عتبات عالیات می‌دانند که همه فعالیت‌های ما جهت بازسازی حرم‌های اهل بیت است.

عباس قطب‌الديني در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاري فارس، درباره اقدامات دفاتر استاني و شهرستاني ستاد بازسازي عتبات عاليات گفت: خدا را شاكريم كه بعد از گذشت 14 سال از آغاز فعاليت ستاد بازسازي عتبات عاليات كارهاي زيربنايي خوبي در عتبات عاليات انجام شده است.تاكيد رهبر انقلاب بر ضرورت جذب نذورات حداقلي به عتبات/ ماجراي دل‌نوشته‌هاي دانش‌آموزان لرستان
وي افزود: به خوبي به ياد داريم كه وقتي وارد حرم‌هاي مطهر ائمه در عراق شديم گرد و غبار غريبي و مظلوميت از چهره اين حرم‌ها مي‌باريد و آرزو مي‌كرديم كه آيا روزي فرا مي‌رسد كه بتوانيم اين گرد و غبار را از اين حرم‌ها برداريم؟ امروز كه بعد از گذشت بيش از يك دهه عمر فعاليت ستاد بازسازي عتبات عاليات مي‌گذرد به جرأت مي‌توانيم قسم بخوريم بحث بازسازي حرم‌ها به اتمام رسيده و هم اكنون وارد فاز توسعه شده‌ايم. سياست‌گذاري مناسب در ستاد عتبات از ساليان گذشته
مدير امور استان‌هاي ستاد بازسازي عتبات عاليات تصريح كرد: از زماني كه فعاليت ستاد بازسازي عتبات عاليات در عراق آغاز شد، بناي فعاليت خود را بر اساس 3 مرحله گذاشتيم كه مرحله اول نظافت حرم‌ها، مرحله دوم بازسازي و مرحله سوم توسعه آن بود.
وي تصريح كرد: با عنايت اهل بيت كارهاي خوبي در عتبات عاليات تاكنون انجام شده است.
قطب‌الديني با اشاره به مشاركت‌هاي صورت گرفته مردم جهت بازسازي عتبات عاليات خاطرنشان كرد: الحمدلله برنامه‌ريزي خوبي از ساليان گذشته از سوي شوراي سياست‌گذاري ستاد بازسازي عتبات براي مشاركت‌هاي مردمي و جلب نظر آنها صورت گرفته است ضمن اينكه هيأت امناي دفاتر استاني شامل ائمه جمعه، فرماندهان سپاه،‌ استانداران و ديگر مسئولين استاني هم كمك شاياني انجام داده‌اند.
وي گفت: هم اكنون 31 دفتر استاني ستاد عتبات عاليات در تمامي استان‌هاي كشور وجود دارد و ساختار سازماني بسيار خوبي در اين استان‌ها شكل گرفته علاوه بر اين در شهرستان‌ها، بخش‌ها، دهياري‌ها هم دفاتر استاني فعاليت خوبي دارند و الحمدلله فرهنگ‌سازي خوبي براي شناسايي اقدامات ستاد بازسازي عتبات عاليات صورت گرفته است.
اعتماد مردم به اقدامات ستاد بازسازي عتبات عاليات
قطب‌الديني افزود: الحمدلله نمره خوبي را به شناسايي مردم از اقدامات ستاد بازسازي عتبات عاليات مي‌توانيم بدهيم در حالي كه در گذشته مردم ما را به عنوان يك آژانس مسافرتي براي سفر زائران عتبات به عراق مي‌شناختند اما چند سالي است كه همين مردم ضمن اعتماد به ستاد بازسازي عتبات عاليات مي‌دانند كه همه فعاليت‌هاي ما جهت بازسازي حرم‌هاي اهل بيت است.
مدير امور استان‌هاي ستاد بازسازي عتبات عاليات تصريح كرد: تلاش ما براي ايجاد فرهنگ‌سازي از سوي مسئولين ستاد بازسازي عتبات عاليات و برقراري ارتباط مناسب با مسئولان استاني و ملي بوده است ضمن اينكه هيأت امناي ستاد بازسازي عتبات عاليات در استان‌ها هم جلسات مستمري را براي برنامه‌ريزي و بررسي اقدامات داشته‌ و دارند.
قطب‌الديني اظهار داشت: اگر پيگيري مسئولين دفاتر استاني ستاد بازسازي عتبات عاليات و حمايت مسئولين استاني و نماينده ولي‌فقيه و فرماندهان سپاه و مسئولان دولتي نداشته باشد حتماً مشكلاتي را در انجام اقدامات خود خواهيم داشت اما الحمدلله تعامل خوبي بين مسئولين امر با مسئولين ستادي استاني و شهرستاني وجود دارد ضمن اينكه مشاركت‌هاي مردمي هم به دليل تبيين مناسب فعاليت‌ها بسيار خوب است.
وي خاطرنشان كرد: ما تلاش كرده‌ايم 2 كار را انجام دهيم كه اگر اين كارها صورت نمي‌گرفت مي‌توانست در مشاركت‌هاي مردم با ستاد بازسازي عتبات عاليات مشكلاتي را ايجاد كند ضمن اينكه كار اول خود را اعتمادسازي و كار دوم را شفاف‌سازي بنا نهاديم.
ارائه گزارش اقدامات ستاد عتبات به مردم از طريق تريبون‌هاي مختلف
وي تصريح كرد:‌ تا زماني كه اعتماد مردم به ما جلب نشود و ما نتوانيم اين كار را صورت دهيم مشاركت‌هاي مردم با ستاد بازسازي عتبات عاليات به خوبي صورت نخواهد گرفت.
مدير امور استان‌هاي ستاد بازسازي عتبات عاليات افزود: در بحث شفافيت اقدامات هم تمام فعاليت‌هاي ستاد بازسازي عتبات عاليات و توصيه‌هاي صورت گرفته به مديران ستادي، استاني و شهرستاني آن بوده كه بايد گزارش اقدامات ستاد بازسازي عتبات عاليات از طريق تريبون‌هاي مختلف به مردم ارائه شده و به آنها اعلام شود كه پس از مشاركت‌هاي صورت گرفته مردم با اين ستاد و ايجاد اطمينان شكل‌گرفته بين مردم كارهاي خوبي در عتبات عاليات انجام شده و به صراحت به مردم بگوييم ما امانت‌دار خوبي براي مشاركت‌هاي مردمي بوده‌ايم.
قطب‌الديني افزود: در عزل و نصب‌هاي صورت گرفته در دفاتر استاني، شهرستاني، بخشداري و دهياري ستاد بازسازي عتبات عاليات تلاش كرده‌ايم تا افرادي را كه كوچك‌ترين مشكلي را نداشته و پيشينه و اصالت انقلابي، دفاع مقدسي دارند را بگماريم كه مي‌توان گفت آنها شهداي زنده هستند چرا كه اولين برداشتي كه مردم در زمان حضور در دفاتر ستاد بازسازي عتبات عاليات پيدا مي‌كنند شناسايي و پيشينه و اصالت مديران است.
قطب‌الديني اظهار داشت: اگر خدايي ناكرده مديران ستاد بازسازي عتبات عاليات در استان‌ها و شهرستان‌ها به دل مردمي كه در اين دفاتر حضور پيدا مي‌كنند ننشينند دچار مشكل خواهيم شد هر چند كه مي‌دانيم مردم ايران عاشق اهل بيت هستند اما بايد برنامه‌ريزي صورت گرفته براي جلب اعتماد مردم باشد.
ابتكارات مختلف براي جذب نذورات به عتبات عاليات
وي گفت: استان‌هاي محرومي در كشور وجود دارد كه سرآمد و گل آنها در مشاركت‌هاي مردمي و نذورات با ستاد بازسازي عتبات عاليات همين افراد هستند كه حتي برخي از استان‌ها و شهرستان‌ها ابتكارات خوبي را براي جذب اين نذورات انجام داده‌‌اند.
مدير امور استان‌هاي ستاد بازسازي عتبات عاليات گفت: 40 درصد مردم استان خراسان جنوبي مستمري‌بگير كميته امداد حضرت امام خميني (ره) هستند و جزو ساكنين مناطق محروم و مستعضف به حساب مي‌آيند اما با اين حال افرادي در اين استان هستند كه نيمي از يارانه دريافتي خود را به ستاد بازسازي عتبات عاليات اهدا مي‌كنند. لذا مي‌توانيم به صراحت اعلام كنيم كه محرومين ايران گل سرسبد مشاركت‌هاي مردمي و اهداي نذورات به ستاد بازسازي عتبات عاليات بوده و هستند.
مدير امور استان‌هاي ستاد بازسازي عتبات عاليات افزود: در استان لرستان با استفاده از ابتكارات خاص، تلاش شده مشاركت‌هاي مردمي و نذورات به عتبات عاليات افزايش يابد كه يكي از ابتكارات، دل نوشته‌هاي دانش‌آموزان به اهل بيت است كه بين دانش‌آ‌موزان پخش شده و پس از آن دانش‌آموزان با عشق و علاقه خود به اهل بيت نذوراتي كه شايد 50 يا 100 تومان باشد را به ستاد بازسازي عتبات عاليات اهدا كرده‌اند.
قطب‌الديني تصريح كرد: الحمدلله همه استان‌ها در جلب نذورات و مشاركت‌هاي مردمي اقدامات خوبي را انجام داده‌اند اما اين موضوع به مسئولان استاني و شهرستاني هم باز مي‌گردد به طوريكه برخي مديران توانسته‌اند با برگزاري جلسات مختلف و برنامه‌ريزي صورت گرفته و توسعه مراودات با مسئولين استاني در جذب نذورات و مشاركت‌هاي مردمي موفقيت‌هاي بيشتري داشته‌اند.
دوري ستاد بازسازي عتبات از جناح‌‌بندي‌هاي سياسي
مدير امور استان‌هاي ستاد بازسازي عتبات عاليات خاطر نشان كرد:‌ ستاد بازسازي عتبات عاليات تمام سعي خود را كرده خود را دور از جناح‌‌هاي سياسي كند و معتقد است تمام اقدامات و فعاليت‌هايش فقط براي اهل بيت باشد و سعي كرديم مردم را به سمتي هدايت كند كه نذورات آنها براي توسعه و بازسازي عتبات عاليات باشد.
وي خاطرنشان كرد: برخي پروژه‌ها به تعدادي از استان‌ها واگذار شده براي مثال پروژه ساخت برخي درب‌هاي حرم‌هاي اهل بيت در عتبات عاليات به برخي استان‌ها، ترفيع گنبد و همچنين لاغرسازي ستون‌هاي گنبد حرم سيدالشهدا (ع) به استان كرمان واگذار شده است.
قطب‌الديني افزود: تلاش كرده‌ايم انجام برخي پروژه‌هايي نظير ساخت درب‌ها و ضريح‌ها را به برخي استان‌ها واگذار كرده‌ايم تا مردم را به مشاركت بيشتر توصيه كنيم. ضمن اينكه با انجام اين كار 2 هدف عمده داريم تا مردم با مشاهده عيني ساخت درب‌هاي حرم‌ها و استقبال از آن فرهنگ‌ خوبي شكل بگيرد ضمن اينكه در جهت جذب مشاركت‌هاي مردمي و نذورات مردمي هم رشد خوبي داشته‌ايم.
مدير امور استان‌هاي ستاد بازسازي عتبات عاليات افزود: با تجهيز برخي كارگاه‌هاي فني و بكارگيري تعداد زيادي از متخصصين بخشي از پروژه‌هاي ستاد بازسازي عتبات در استان‌ها انجام مي‌شود به طوريكه حتي برخي متخصصين گمنام در رشته‌هاي هنري خاص مانند قلم‌زني، ميناكاري و آبكاري طلا را شناسايي كرده و سعي كرده‌ايم تا از تجارب هنري آنها استفاده كنيم.
وجود وفاق و همدلي در دفاتر استاني ستاد عتبات عاليات
وي تصريح كرد: تلاش ستاد بازسازي عتبات عاليات براي انجام برخي پروژه‌ها در برخي استان‌ها، انتقال تجارب از شهرستاني به شهرستاني ديگر و استاني به استاني ديگر است ضمن اينكه همايش‌هاي منطقه‌اي هم در 5 منطقه شمالي، جنوبي، شرقي و مركزي به صورت ساليانه برگزار مي‌شود.
وي اظهار داشت:‌ در همايش‌هاي منطقه‌اي تلاش مي‌شود تا تجارت استان‌هاي مختلف با حضور مديران و مسئولين ستادي و استاني و تعامل صورت گرفته منتقل شده و از ابتكارات يكديگر الگوگيري كنيم.
قطب‌الديني افزود: وفاق و همدلي در دفاتر استاني ستاد عتبات عاليات به خوبي بين مسئولين استاني وجود دارد.
وي با اشاره به برگزاري برخي نشست‌هاي شهرستاني از سوي مسئولين ستاد بازسازي عتبات عاليات گفت: مسئول استاني ستاد بازسازي عتبات عاليات با برنامه‌ريزي صورت گرفته تلاش مي‌كند با برگزاري جلسات دوره‌اي با حضور مديران شهرستاني در يكي از شهرستان‌ها آخرين اقدامات، تلاش‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در آن استان را بررسي كنند.
امانت‌دار نذورات مردم هستيم
مدير امور استان‌هاي ستاد بازسازي عتبات عاليات در توضيح بيشتر اين موضوع تصريح كرد: ما با برگزاري اين جلسات چند هدف را دنبال مي‌كنيم و مي‌كوشيم ضمن تعامل بيشتر بين مديران شهرستاني ستاد بازسازي عتبات عاليات و استفاده از تجارب يكديگر اقدامات لازم با انسجام و همدلي بيشتر صورت گيرد.
قطب‌الديني با اشاره به برگزاري همايش ملي در پايان هر سال از سوي ستاد بازسازي عتبات عاليات خاطرنشان كرد:‌ در پايان هر سال رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات، معاونين، مديران ستادي و مديران استاني و شهرستاني با تجميع در يك محل كه تا كنون در مشهد،‌ نجف و كربلا بوده مي‌كوشيم تا ضمن بررسي برنامه‌هاي آن سال اقدامات و برنامه‌ريزي‌هاي جديد را تبيين كنيم.
وي در توضيح بيشتر تصريح كرد: در اين همايش ملي به استان‌ها بر اساس موقعيت جغرافيايي، وضعيت اقتصادي، جمعيت، معادن، شيلات و در مجموع توان هر استان تعهداتي را در خصوص جذب نذورات و مشاركت‌هاي مردمي اعلام مي‌شود كه مسئول دفاتر استاني ستاد بازسازي عتبات عاليات در ابلاغيه به دفاتر شهرستاني سهم هر شهرستان را مشخص كرده و مديران شهرستاني هم اين ميزان را به مردم اعلام مي‌كند و بر همين اساس تلاش مي‌شود تا مشاركت‌هاي مردمي در جهت توسعه و بازسازي در عتبات عاليات افزايش يابد.
مدير امور استان‌هاي ستاد بازسازي عتبات عاليات خاطرنشان كرد: در هيأت‌هاي مذهبي و نشست‌هاي مختلف مردمي و نماز جمعه تلاش مي‌شود تا اين موضوع شفاف‌سازي شود و مسئولين استاني و شهرستاني هم بايد براي شفاف‌سازي بيشتر گزارش اقدامات ستاد بازسازي عتبات عاليات را به مردم تشريح كنند چرا كه معتقديم حق ذاتي مردم سوال از اقدامات ستاد بازسازي عتبات عاليات و وظيفه مديران اين ستاد هم ارائه گزارش به مردم است چرا كه ما امانت‌دار نذورات مردم هستيم.
بركت نذورات محرومين زياد است
وي افزود: در ديداري كه اخيراً مقام معظم رهبري با مديران ستاد بازسازي عتبات عاليات داشتند ايشان به صراحت فرمودند هنر ستاد بازسازي عتبات بايد جمع‌آوري نذورات مردمي براي توسعه حرم‌هاي اهل بيت ولو 500 يا هزار تومان باشد.
قطب‌الديني گفت: با آنكه متبرعين بسيار خاصي اهداي نذورات به ستاد عتبات عاليات وجود دارد و برخي از آنها چند ميليارد تومان مشاركت داشته‌اند اما تلاش داريم تا در زمينه افزايش كميت نذورات و مشاركت‌هاي مردمي افزايش چشمگيري را داشته باشيم چرا كه معتقديم افرادي كه محروم و حتي كميته امدادي هستند به صورت اعتقادي و دلي كمك‌هاي خود را به ستاد بازسازي عتبات عاليات اهدا مي‌كنند و همين كمك‌ها براي ما ارزش و بركت بيشتري داشته است.
مدير امور استان‌هاي ستاد بازسازي عتبات عاليات گفت: فرهنگ سازي خوبي بين مردم براي اهداي نذورات به ستاد عتبات عاليات صورت گرفته است به طوري كه برخي از مردم تمام هستي خود را در اين مسير به كار گرفته‌اند. در راهپيمايي اربعين هم به صراحت مشاهده كرديم برخي كودكان تمام هستي خود را كه يك دستمال كاغذي است بين زائرين اربعين توزيع مي‌كنند كه همين عشق و ارادت و حضور در ميدان عرصه خدمت به اهل بيت و توسعه اين حرم‌ها توانسته منجر به اقدامات خوبي در عتبات شده است.
وي با بيان اينكه خدا را شاكريم كه خدا روح و جسم را به ما در زماني داده كه افتخار خدمت به اهل بيت را داشته‌ايم تصريح كرد: مفتخرم كه خود رزمنده دفاع مقدس هستم و در همين جنگ تحميلي بسياري از رزمندگان شعار كربلا كربلا ما مي‌آئيم را اعلام مي‌كردند ضمن اينكه اجداد ما هم آرزوي اين را داشتند تا مسير كربلا باز شده و به آنجا سفر كرده تا خاك اين حرم‌ها را طوطياي چشم خود كنند.
خدمت به اهل بيت در عتبات عاليات دلي است
قطب‌الديني خاطرنشان كرد: آرزوي همه مشتاقان و دلباختگان و دلسوزان آن بوده كه بتوانيم روزي حرم‌هاي اهل بيت را ساخته و توسعه دهيم و خدا را شاكريم كه در اين مقطع اين افتخار را به مديران ستاد بازسازي عتبات عاليات ارائه كرده است البته نمي‌دانيم كه اين زمان چه مقدار است اما بايد از موقعيت خدمت به اهل بيت حداكثر بهره‌مندي را كرد.
وي خاطرنشان كرد: زماني كه در حرم اميرالمؤمنين و مقابل بارگاه ايشان قرار مي‌گيريم به شيعه بودن خود افتخار كرده و وقتي در صحن و سراي امام حسين (ع) و بين‌الحرمين قرار مي‌گيرم و كارهاي زيباي صورت گرفته از سوي جمهوري اسلامي ايران در عتبات عاليات انجام شده را مي‌بينيم خدا را شكر مي‌كنيم و به خود مي‌باليم.
وي گفت:‌ همه خدمت به اهل بيت در عتبات عاليات دلي و براي عرض ارادت به خاندان عصمت و طهارت است.
مدير امور استان‌هاي ستاد بازسازي عتبات عاليات تمامي مديران و كارمندان ستاد بازسازي عتبات عاليات با اندك حقوق و بدون مزايا و بدون هيچ چشم‌داشتي تلاش مي‌كنند تا حداكثر خدمت را به آستان اهل بيت انجام دهند و اميدواريم كه اهل بيت در زماني كه آخرين خشتي را به عنوان سنگ لحد بر روي قبر ما مي‌گذارند دست ما را گرفته و شفاعتمان كنند.
لزوم دقت در حفظ جايگاه حساس ستاد عتبات عاليات
وي افزود: كار ستاد بازسازي عتبات عاليات در استان‌ها و شهرستان‌ها در اختيار مديراني است كه عقب‌مانده قافله شهادت هستند و بايد مردمي كه آنها را مي‌بينند به ياد شهدا و عمليات‌هاي دفاع مقدس بيفتند و به ما هم توصيه شده است كه در بين مردم جوري رفتار كنيم كه ارزش‌هاي دفاع مقدس را فراموش نكرده و ياد و نام شهدا را گرامي بداريم.
قطب‌الديني با بيان اينكه جايگاه ستاد بازسازي عتبات عاليات بسيار حساس است، اظهار داشت: سعي كرديم تا حد توان اين جايگاه را حفظ كرده و اميدواريم كه خداوند اين خدمت به اهل بيت را قبول كرده و اين كارها را ذخيره‌اي برايمان در آخرت به حساب آورد.


| شناسه مطلب: 67694




بازسازي عتبات



نظرات کاربران