آخرین برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات حج امسال تشریح شد آخرین برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات حج امسال تشریح شد آخرین برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات حج امسال تشریح شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آخرین برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات حج امسال تشریح شد آخرین برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات حج امسال تشریح شد آخرین برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات حج امسال تشریح شد آخرین برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات حج امسال تشریح شد آخرین برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات حج امسال تشریح شد

آخرین برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات حج امسال تشریح شد

رئیس سازمان حج و زیارت آخرین برنامه ریزی ها و اقدامات صورت گرفته برای اعزام به حج ۹۶ را تشریح کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حميد محمدي در بخش دوم برنامه زنده روي خط خبر امروز شبكه خبر سيما در خصوص فرآيند ثبت نام كاروان هاي حج بعد از نهايي شدن هتل هاي حجاج گفت: بصورت عمومي و همچنين از طريق رسانه هاي استاني زمان ثبت نام در كاروان هاي حج اعلام خواهد شد و واجدين شرايط اعزام به حج در شهرهاي محل سكونت خود مي توانند براي ثبت نام در كاروان ها اقدام نمايند.
وي در خصوص اطلاع رساني فردي به زائران نيز بيان كرد: پس از ثبت نام زائران در كاروان هاي حج، اطلاع رساني به زائران از طريق ارسال پيامك هم انجام خواهد شد.
رئيس سازمان حج و زيارت در خصوص نقل و انتقال اسناد وديعه هاي گذاري حج توضيح داد: دارندگان اسناد وديعه گذاري اولويت دار حج مي توانند نسبت به واگذاري فيش حج خود به ديگران اقدام كنند كه براي اين كار لازم است انتقال دهنده و انتقال گيرنده فيش حج به يكي از دفاتر زيارتي مجاز سازمان حج و زيارت مراجعه نمايند و هزينه اين فيش بر مبناي توافق در دوطرف هست و سازمان حج در اين مقوله وارد نمي شود. اين فرآيند ايجاد شده تا از حضور دلالان در اين حوزه معنوي و ايجاد بازار سياه براي فيش هاي حج جلوگيري شود.
آقاي محمدي در ادامه در خصوص آخرين برنامه ريزي هاي و اقدامات حج سال جاري گفت: عمليات حج فرآيند وسيعي است كه براي اجراي آن كميته ها و كارگروه هاي متعددي فعاليت مي كنند و هر سال بعد از عمليات حج آسيب شناسي صورت مي گيرد و در حوزه هاي مختلف عملياتي همچون حمل و نقل، اسكان، امداد و ... كارگروه هاي ويژه اي تشكيل مي گردد كه اين كارگروه ها از سه ماه گذشته تشكيل شده و در حال برنامه ريزي امور هستند.
وي در خصوص برگزاري جلسات توجيهي و آموزشي حجاج گفت: بعد از ثبت نام زائران در كاروان هاي حج، اين جلسات برگزار شده و سرفصل هاي آموزشي اين جلسات بازنگري جدي شده و كاملا عملياتي و كاربردي شده است بگونه اي كه با توجه به اينكه حجاج تنها يك بار به حج مشرف مي شوند پيش از اعزام نسبت به مكاني كه به آنجا اعزام مي شوند و همچنين فضاي پرازدحام حج و ايام تشريق آگاهي و آمادگي داشته باشند.
رئيس سازمان حج و زيارت در اين خصوص اضافه كرد: علاوه بر جلسات آموزشي كاروان ها، همايش هاي متمركز آموزشي و توجيهي نيز براي همه زائران هر استان برگزار خواهد شد.
وي در ادامه بيان كرد: براي مديران كاروان هاي حج آموزش هاي ويژه اي در نظر گرفته شده همچنين در انتخاب مديران كاروان هاي حج شرايط انتخاب ويژه اي داشتيم و در ضوابط بازنگري كرديم. نشست هاي استاني با مديران و كارگزاران حج برگزار مي شود تا با يك آمادگي كامل به استقبال خدمات رساني به حجاج برويم.
آقاي محمدي در خصوص مشكلاتي كه ممكن است زائران در حج با آن مواجه باشند، توضيح داد: موسم حج امسال در فصل اوج گرما خواهد بود و ما در جلسات آموزشي به زائران يادآور خواهيم شد كه در شرايطي از اين دست چگونه رفتار كنند كه آسيب نبينند. مركز پزشكي حج خدمات پزشكي خود را ارتقا داده است و براي ارائه خدمات به زائران مهيا مي باشد اما لازم است زائران نيز در اين زمينه ها به توجيهات و آموزشهاي كه در جلسات مربوطه ارائه مي شود كاملا توجه كنند.
رئيس سازمان حج و زيارت همچنين گفت: در مذاكرات حج به دغدغه ها و نگراني هاي نظام و مردم پرداخته شد و با توجه به حوادث حج دو سال گذشته راهكار و مصاديق اجرايي براي جلوگيري از تكرار آن حوادث تعريف شد كه بصورت مكتوب نيز در تفاهم نامه آمده تا ديگر شاهد اينگونه حوادث در حج نبوده و شاهد حضور عزتمندانه زائران در حج باشيم.
وي در خصوص تفاوت هاي حج امسال با سال هاي قبل گفت: با توجه به تعليق در عمليات حج در سال گذشته، امسال برخي فرآيندهاي اجرايي حج بصورت فشرده صورت مي گيرد و عليرغم آنكه برخي از زيرساخت هاي خدماتي كه در سال هاي گذشته در اختيار داشتيم از دست رفته است اما بدنه اجرايي و مجموعه كارگزاران تلاش مضاعفي مي كنند تا اين سازوكار و زير ساختها فرهم شود و قطعا خدماتي شايسته به زائران ارائه شود.
رئيس سازمان حج در خصوص زمان اعزام حجاج به سرزمين وحي بيان كرد: اعزام حجاج از اول مرداد آغاز خواهد شد كه نيمي از زائران در قالب كاروان هاي مدينه قبل و نيمي با كاروان هاي مدينه بعد به حج مشرف مي شوند و اين اعزام ها حدودا تا 26 مرداد ادامه خواهد شد. همچنين اولين گروه از حجاج 14 ذي الحجه به كشور بازخواهند گشت.
وي در خصوص مدت سفر حجاج گفت: مدت زمان سفر حجاج و اقامت آنان در مدينه منوره و مكه مكرمه بين 30 تا 33 روز خواهد بود.
آقاي محمدي در خصوص تعداد فرودگاه هاي تعيين شده براي انجام پروازهاي حج نيز بيان كرد: پروازهاي حج از 19 فرودگاه كشور انجام مي گيرد.
رئيس سازمان حج و زيارت در خصوص استفاده حجاج از كارت و مچ بند شناسايي تصريح كرد: موضوع استفاده از مچ بند شناسايي براي حجاج موضوع بسيار ساده و بسيطي است اما متاسفانه اين روزها در فضاي مجازي عده اي كه ممكن است با اصل فريضه حج مشكل داشته باشند در اين خصوص فضاسازي مي كنند و جو منفي در كشور ايجاد مي نمايند.
وي در اين باره اضافه كرد: هر ساله كارت شناسايي براي حجاج تهيه مي شود كه اطلاعات فردي و ضروري زائران روي آن درج شده است. همراه داشتن كارت شناسايي در شرايط پر ازدحام حج ضروريست اما بسيار اتفاق مي افتد كه برخي از حجاج بويژه سالخوردگان يا فراموش مي كنند يا به همراه داشتن آن اهميت نمي دهند كه خود اين امر مشكل ساز است. در حج احتمال گرمازدگي، بيماري و يا تصادف و يا گم شدن زائران در آن ازدحام جمعيت وجود دارد و از طرفي ميانگين سني نيمي از زائران ما بالاي 50 سال است و احتمال گم شدن زائر و همراه نداشتن كارت زائر وجود دارد. از اين رو كارشناسان ما به اين نتيجه رسيدند كه علاوه بر كارت شناسايي زائر، همچون ديگر كشورها از مچ بند هم استفاده كنيم. بدليل اينكه اين مچ بند هميشه همراه زائران خواهد بود و دغدغه گم شدن و همراه نداشتن كارت زائر اينگونه مرتفع خواهد شد و اين جاي تعجب است كه عده اي اين موضوع ساده را در جامعه تبديل به يك بحران كرده اند.
وي در ادامه گفت: بعثه مقام معظم رهبري كتبي را در حوزه فرهنگي و معارف بري زائران تهيه و تدوين مي نمايد و ما در حوزه اجرايي ملزم هستيم كه فضايي را فراهم كنيم تا زائران از فضاي معنوي حج بيشترين استفاده را داشته باشند.
رئيس سازمان حج و زيارت به حجاج توصيه كرد كه حتما در جلسات آموزشي كاروان ها حضور داشته باشند و به نكاتي كه در آن جلسات مطرح مي شود توجه جدي داشته باشند و هر سوال و ابهامي كه در خصوص حج وجود دارد را در آن جلسات مطرح نمايند و مديران و كارگزاران حج اينگونه موارد را به ما اعلام نمايند. اگر زائران با اين آمادگي و آگاهي در حج حضور پيدا كنند ، مشكلي براي آنان بوجود نخواهد آمد.
حميد محمدي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: علي رغم كمبود وقت، تيم مسكن حج تمام تلاش خود را بكار گرفته كه حتي هتل هايي با كيفيت تر از حج گذشته را براي زائران اجاره نمايد اما از سه سال قبل با توجه به اجراي طرح توسعه مسجد شريف نبوي(ص) در مدينه منوره ، تمام هتل هاي محدوده حرم تخريب شده و ما و ديگر كشورها در مدينه براي اسكان در تنگنا هستيم با اين حال تلاش كرديم علي رغم همه محدوديت ها بهترين هتل هاي موجود را براي زائران اجاره كنيم و از شاخص هاي خود كوتاه نيامديم.
وي افزود: در حوزه تداركات و تغذيه حج ، تنوع در برنامه غذايي ضمن توجه به سلامت جسماني حجاج در نظر گرفته شده است. در حوزه پزشكي حج نيز اقدامات خوبي صورت گرفته است.
رئيس سازمان حج و زيارت در پايان در خصوص از سرگيري سفرهاي عمره توضيح داد: با توجه به حادثه فرودگاه جده، ايران اعزام عمره گزاران را متوقف كرد و شرط ما براي از سرگيري عمره مجازات دو پليس خاطي فرودگاه جده بود كه در مذاكرات حج رسما به ما اعلام شد كه اين دو مامور در حال گذراندن دوران محكوميت خود هستند، از اين رو شرط ما تامين شده است. لذا در صورتي كه سعودي در حج به تعهدات خود عمل نمايند عمره بعد از حج از سر گرفته خواهد شد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران